Heren,
Ik wil met jullie het er eens over hebben dat het minder goed stationair lopen van menig volvo te wijten kan zijn aan het te rustig rijden met de auto?
Ik ben een zeer rustig rijder en heb het idee dat hierdoor verschillende factoren mee kunnen spelen die het stationair lopen van de motor beinvloeden.
Doordat ik nooit doortrek en altijd op 30 a 40 % van het motorvermogen rijdt is er volgens mij ook eerder kans op het dichtslibben van leidingwerk en het vervuilen van kleppen etc etc.
Kan me voorstellen dat als bepaalde onderdelen nooit of zelden 100% gebruikt worden deze "lui" kunnen worden...
Door nu al laatste maanden iets meer door te trekken dan normaal en gewoon af en toe wat meer gas te geven lijkt dit het stationair lopen positief te beinvloeden......
Tank sinds aanschaf van deze 440 fleet altijd A merk benzine en ook bezuinig ik niet meer op olie en gooi er merkspul in en geen lidll olie van 5ltr / € 5 ..
Auto loopt weer lekker rustig stationair en vraag me af of er meer mensen zijn die hierover willen discusieren.
Tot horens Ron,Spijkenisse.
Te rustig rijden....
-
- 3rd Gear member
ik kan me niet voorstellen dat rustig rijden de motorprestaties nadelig beïnvloeden. Ik hoop het niet althans. Rij zelf ook rustig, en maak zelden meer dan 2500 omwentelingen.
Ik heb de volvo nog niet zo lang dus hoop dat klachten uitblijven. Het stationair toerental wordt volgens mij geregeld vanuit het motormangement...dus blijft wel gelijk. Dat de auto zgn. lui wordt zit ik absoluut niet mee. Als ik het maar niet word. 

Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
- Vampie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Naar wat ik begrepen heb is het altijd beter om hem niet in te lage toeren over te schakelen. 2500 toeren is netjes voor lange stukken maar als je dit bijv. in de stad toepast zal dit zorgen dat je motor sneller verslijt. Hoe precies het werkt, weet ik niet. Het had te maken met de aangrijping en de kracht die daarop rust. Volgens mij is het beter hem iets verder door te trekken (bij een diesel NIET in zijn 1) en dan over te schakelen.
Volvo 460 1.9 TD
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Wat ik er van begrepen heb, kan je een motor (koud of warm) rustig tot 3500 toeren doortrappen. Maar beheerst. Niet opeens plankgas. Dus gewoon rustig tot dat toerental, en dan overschakelen. Dan kom je weer in een (voor de motor dan) goed toerental uit, zodat je daarna weer voldoende kracht hebt. Meestal schakel ik bij 3000 toeren. Als je eerder schakelt, krijgt de motor zo'n 'klap'.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- sytzos
- 2nd Gear member
- Contacteer:
volgens mij heeft rustig warm rijden wel degelijk invloed op de levensduur van de auto!
en bij 2500 rpm doorschakelen is alleen maar gunstig voor t brandstofgebruik.. een 1.8 heeft zijn max vermogen(pk) pas bij 5800 rpm.. en kleppen moeten handmatig gesteld worden toch?! dus dan zou ik zowieso wachten totdat de olie/motor op temperatuur is..
en bij 2500 rpm doorschakelen is alleen maar gunstig voor t brandstofgebruik.. een 1.8 heeft zijn max vermogen(pk) pas bij 5800 rpm.. en kleppen moeten handmatig gesteld worden toch?! dus dan zou ik zowieso wachten totdat de olie/motor op temperatuur is..
ehmm ben je standaard rijd je een VW heb je smaak rij je een Volvo 

- Vampie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb het even nagevraagd (ter bevestiging). Het beste is dat je in een wat hoger toerental doorschakeld en alleen in een laag toerental blijft wanneer je een lang stuk zonder veel oponthoud krijgt (scherpe bochten/stoplichten). Dit zorgt ervoor dat je je auto niet te veel geforceert laat rijden. Overdreven vb. waarom trek je niet vanuit 2 / 3 door? Dit is slecht voor de wagen. Zo ook in een laag toerental rijden.
Volvo 460 1.9 TD
-
- 2nd Gear member
Motoren die nooit eens "op de pin getrapt" worden en daardoor nooit eens voluit moeten gaan, vervuilen inwendig op den duur. Dit omdat ze o.a. nooit de maximale bedrijfstemperatuur (zelfreinigingstemp.) bereiken. Daarnaast bereiken zuigers nooit het maximale BDP. Dit klinkt in eerste instantie gek maar heeft te maken met centrifugaalkrachten en de maximale rek van o.a. de drijfstangen. Er zal bij deze motoren op den duur een stootrand in de cilinders ontstaan die net iets lager ligt dan bij een motor die flink moet presteren en waarbij drijfstangen tot het uiterste "opgerekt" worden. Gevolg van e.e.a. is dat, als een dergelijke "luie" motor eens flink aan de tand wordt gevoeld, de bovenste zuigerveer tegen deze stootrand in de cilinder aan gaat stoten waarbij motorschade vaak het gevolg is. Menig vlotte rijder heeft dit moeten ervaren na aankoop van een auto die altijd gereden was door ''een oud vrouwtje''. Rust roest, ook bij verbrandingsmotoren.
- Vampie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Vosje, super omschrijving!
Volvo 460 1.9 TD
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Oeps, gistermorgen zat ik nog in de toerenbegrenzer...Vosje schreef:Motoren die nooit eens "op de pin getrapt" worden en daardoor nooit eens voluit moeten gaan, vervuilen inwendig op den duur. Dit omdat ze o.a. nooit de maximale bedrijfstemperatuur (zelfreinigingstemp.) bereiken. Daarnaast bereiken zuigers nooit het maximale BDP. Dit klinkt in e.....

Groeten, Rick Marsman

- Smoke
- 1st Gear member
Als je bij een motor , in een te hoge versnelling (te laag toerental)de gas volledig indrukt dan wordt de druk die op de kruk-as lagers komt te groot omdat die niet genoeg kan (zwengelen) draaien door een te hoge versnelling.
Bij gevolg zal dit resulteren in overmatige slijtage van de lagers die contact hebben met de krukas en de drijfstang.
Dus naar mate dat het toerental stijgt gelijkmatig meer gas geven. dan kom ja op toeren en het is goed voor de motor = minder slijtage .
Ook voor een optimale smering mag het gemiddelde toerental niet te laag liggen.( de olie legt niet zo een mooie film over de rakende vlakken als deze geen bepaalde snelheid hebben )
Bij gevolg zal dit resulteren in overmatige slijtage van de lagers die contact hebben met de krukas en de drijfstang.
Dus naar mate dat het toerental stijgt gelijkmatig meer gas geven. dan kom ja op toeren en het is goed voor de motor = minder slijtage .
Ook voor een optimale smering mag het gemiddelde toerental niet te laag liggen.( de olie legt niet zo een mooie film over de rakende vlakken als deze geen bepaalde snelheid hebben )
Elke dag, is een volvo dag !
480 s 1993 2.0 I
480 s 1993 2.0 I
-
- 2nd Gear member
En niet te vergeten de overmatige slijtage van de zuiger / zuigerveren aan de "werkzijde" van de zuiger en aan de "werkzijde" van de cilinderwand door onvoldoende smering en het "wegpersen" van de oliefilm tussen zuiger en cilinderwand.Smoke schreef:Bij gevolg zal dit resulteren in overmatige slijtage van de lagers die contact hebben met de krukas en de drijfstang.
Heren,dames volvo genoten,
Nu na een aantal tanks wat pittiger te hebben gereden merk ik idd dat mijn auto beter stationair blijft lopen.
Geen haperingen meer in het stationair draaien en het kijkt er dus op dat het te rustig rijden behoorlijk effect heeft op de conditie en het lopen van de motor.
Ik rijdt per dag ongeveer 170 km waarvan 95% snelweg.
Blijf graag ervaringen delen met iedereen die dit wil en laat zo af en toe horen hoe het gaat .
Trouwens elke dag langs de volvo showroom waar die belachelijk mooie c30 staat te pronken....... financieel nog niet aantrekkelijk maar misschien word dat de volgende volvo wel over een paar jaar
)
Groeten Ron
Nu na een aantal tanks wat pittiger te hebben gereden merk ik idd dat mijn auto beter stationair blijft lopen.
Geen haperingen meer in het stationair draaien en het kijkt er dus op dat het te rustig rijden behoorlijk effect heeft op de conditie en het lopen van de motor.
Ik rijdt per dag ongeveer 170 km waarvan 95% snelweg.
Blijf graag ervaringen delen met iedereen die dit wil en laat zo af en toe horen hoe het gaat .
Trouwens elke dag langs de volvo showroom waar die belachelijk mooie c30 staat te pronken....... financieel nog niet aantrekkelijk maar misschien word dat de volgende volvo wel over een paar jaar

Groeten Ron
-
- 1st Gear member
Hoe lang duurt het voor je zo'n stootrand hebt opgebouwd en hoe kom je er vanaf? Ik rijd denk ik ook veel te rustig. Heb met al mijn vorige auto's problemen gehad met stationair lopen en inhouden motor nu bij 440. Hij slaat af nu, juist als ik hoge toeren heb gereden. Maar ik zit ook met een vacuum rakende tank. Dus moet dat eerst oplossen.
-
- 2nd Gear member
In iedere cilinder zal op den duur een (duidelijk voelbare) stootrand ontstaan tengevolge van de miljoenen keren die de zuiger op en neer gaat door de cilinder. Dit valt niet te vermijden en hoeft op zich geen ramp te zijn. Natuurlijk spelen o.a. de kwaliteit van de gebruikte smeermiddelen een belangrijke rol bij de (mate en snelheid van) cilinderslijtage / vorming stootrand. Belangrijker is op welke hoogte deze stootrand zit. Bij een motor die altijd een lui leventje heeft gehad zal deze stootrand lager zitten dan bij een motor die heeft moeten "werken voor de kost". Drijfstangen zijn bij een "luie motor" nooit eens tengevolge van het gewicht van de zuiger maximaal uitgerekt waardoor deze nooit echt helemaal "boven" is geweest. De stootrand zit hierdoor bij dergelijke motoren laag.
"Er van af komen" is een ander verhaal. De realiteit is dat je er zonder het opnieuw laten slijpen en hoonen van de cilinders eigenlijk niet vanaf komt. Als het nog niet al te gek is kan men de motor gelijdelijk aan af en toe wat "harder" laten werken. De zich reeds gevormde stootrand kan men hiermee langzaam doen opschuiven naar boven. Bij een duidelijk voelbare stootrand zal slijpen en hoonen toch de enige oplossing zijn.
"Er van af komen" is een ander verhaal. De realiteit is dat je er zonder het opnieuw laten slijpen en hoonen van de cilinders eigenlijk niet vanaf komt. Als het nog niet al te gek is kan men de motor gelijdelijk aan af en toe wat "harder" laten werken. De zich reeds gevormde stootrand kan men hiermee langzaam doen opschuiven naar boven. Bij een duidelijk voelbare stootrand zal slijpen en hoonen toch de enige oplossing zijn.
- volvek the great
- 1st Gear member
ik reed en schakelde ook altijd in lage toeren omdat ik dacht "goed voor de motor en het verbruik" maar na dit alles gelezen te hebben zal ik hem regelmatig eens op z'n staart trappen en wat hoger in de toeren schakelen... (3 a 3500 is dus het best?)
ps als ik morgen in de krant sta is het jullie schuld! :
bedankt voor het advies.
ps als ik morgen in de krant sta is het jullie schuld! :
- Vampie
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Let wel op, bij de diesel moet je hem zeker niet in zijn 1 naar de 3000++ trekken. Dit is slecht voor de motor! Maar flink toeren, dat doe ik zeker. Natuurlijk wel uit kijken met het koude motor syndroom.
Volvo 460 1.9 TD