T8 schakelt niet op in B stand

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Beweeg hem eens naar links
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Heb ik geprobeerd, lijkt niet te kunnen. Zal morgen met deze info nog een keer proberen. Hij staat nu op het parkeerdek aan mijn laadpaal.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Emvee60 schreef: 30.10.2024 - 20:36 Maar ik gebruik die terugschakeloptie helemaal niet, ik rijd gewoon met handen aan het stuur. Rem, sta stil en trek weer op. Op dat moment schakelt ie niet. Helder verhaal toch?
Hoe heb je hem dan in de B gekregen met je handen aan het stuur.
Niet om flauw te doen hoor, maar je stelt een vraag. Ik doe een suggestie en vervolgens stel je dat jij de enige T8 rijder bent die niet handmatig kan schakelen.... En daarna toch weer wel.
IK kan me twee oorzaken voor jou probleem bedenken: 1. Er is inderdaad iets mis met je bak (maar dan zou je verwachten dat dat met uitlezen naar boven was gekomen. 2. Je zet de bak niet in B maar per ongeluk in versnelling 1. Dan is het correct dat de bak niet automatisch opschakelt en heb je dus geen technisch probleem maar spreken we hier over een gebruikersfout.
En of je nu een glazen pookje hebt of niet, dat maakt geen ene moer uit. De ene pook gaat naar achteren (en volgens mij is dat bij een 2019 versie zo), de andere links rechts (bij de latere versies).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2383
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

In deze handleiding komt de pook en de ernaast getoonde schakelstanden wel overeen met de foto: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 510cdf0a17

Maar wat ik er vooral in lees is dat de B-stand gebruikt kan worden om af te remmen middels regenereren via de electromotor. In B kan er worden teruggeschakeld, niet worden opgeschakeld tenzij de auto schakelpaddles heeft.
Geen schakelpaddles dan terug naar D zodat er weer opgeschakeld wordt. Dus volgens mij klopt het dan met wat de topic starter omschrijft.

Lijkt er ook op dat bij dit MY er alleen handmatig (op)geschakeld kan worden indien er schakelpaddles aanwezig zijn..
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2383
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Quote uit handleiding:

”Remstand – B

Vanuit stand B kunt u handmatig terugschakelen naar lagere versnellingen. Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. Er wordt afgeremd op de elektromotor, wanneer u het gaspedaal loslaat tijdens het opladen van de hybride-accu. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient.
Kies deze remstand door de keuzehendel vanuit stand D naar achteren te bewegen. Op het bestuurdersdisplay staat welke versnelling er is ingeschakeld.

- Duw de keuzehendel eenmaal naar achteren om terug te schakelen naar de eerstvolgende lagere versnelling.
- Duw de keuzehendel nogmaals naar achteren om verder terug te schakelen.

Om handmatig te kunnen opschakelen naar een hogere versnelling moet de auto zijn uitgerust met stuurpaddles*.

Duw de keuzehendel naar voren om stand D te hervatten.
Om schokkerig gedrag en afslag van de motor te voorkomen schakelt de versnellingsbak automatisch terug, als de snelheid daalt tot onder de gewenste waarde voor de gekozen versnelling.

* Optie/accessoire.”
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jers3n schreef: 30.10.2024 - 22:01 .... Dus volgens mij klopt het dan met wat de topic starter omschrijft......
Jeroen: En dat is dan ook precies wat ik TS vanaf mijn eerste reactie probeer uit te leggen, namelijk dat als je hem per ongeluk in zijn 1 zet (in plaats van B) dan is het dus normaal dat de bak niet opschakelt en als je hem daarna in D zet wel.
Zijn vraag gaat niet over of je nu wel/niet handmatig kunt schakelen. Zijn vraag ging over het gedrag van de bak dat deze niet opschakelt vanuit B. En ik kan daar maar twee redenen voor verzinnen: een defect in de bak of een gebruikersfout waarbij de bak per ongeluk niet in B maar in 1 staat. En die kans is reëel omdat als jij aan het toeren bent in B en je dan nog een tikkie naar achteren op de pook geeft om hem denkbeeldig in B te zetten dan schakelt de bak terug naar de op dat moment meest logische versnelling (zeg maar n-1). Rem je nog verder af dan zal de bak uiteindelijk schakelen naar versnelling 1. Geef je dan gas dan zal de bak dus in 1 blijven hangen tenzij je hem dan weer in D zet (of zoals in mijn geval met de paddles opschakelt). Het is allemaal niet zo ingewikkeld......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2383
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Vooropgesteld dat ik geen T8 heb (gehad) uit het betreffende bouwjaar, heb er dus geen ervaring mee.
Maar ik lees het anders, stand B is er alleen om (handmatig) mee af te remmen (heet ook Remstand - B). De auto zal meer regenereren en zal zonder handmatige actie met het verminderen van de snelheid wel automatisch terugschakelen. Daarnaast kan er evt. ook handmatig teruggeschakeld worden.
Maar er staat niet dat er in stand B ook automatisch opgeschakeld wordt. Opschakelen in B kan alleen met schakelpaddles.

Lijkt mij logisch, stel je rijdt bergaf in B (om zoveel mogelijk regenererend op de motor af te remmen) dan wil je niet dat er toch automatisch opgeschakeld wordt.
Daarmee lijkt B meer op de ‘vaste 1, 2 of 3 standen’ die op sommige oude automaten zat. Ook daarin schakelde de automaat niet verder op zodat er op de motor afgeremd wordt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jers3n schreef: 31.10.2024 - 10:57 .....Maar er staat niet dat er in stand B ook automatisch opgeschakeld wordt....
Jeroen: Waar zeg ik dat dan volgens jou? Ik zeg volgens mij namelijk precies hetzelfde als jij. Alleen dit topic gaat helemaal niet over wel/niet handmatig kunnen schakelen met een T8 maar over een probleem die TS zegt te ervaren met zijn bak.
Namelijk dat de auto volgens vanuit B niet opschakelt. Ik probeer uit te leggen dat dat precies conform de bedoeling is zoals jij ook aangeeft (bak schakelt wel terug in handmatige modus maar niet op).
Wat ik alleen vermoed is dat TS zijn bak niet in B heeft staan maar in manual (in zijn geval vanuit B nog een tikje tegen de pook naar achteren). En ja als de dan verwacht dat de bak opschakelt dan klopt die verwachting niet.
En dat vermoeden zou wat mij betreft helemaal niet gek zijn als TS niet eens weet/wist dat je ook handmatig terug kunt schakelen (wat dus wel kan).

Mijn welgemeende advies aan TS is: check of je wel in B rijdt en niet per ongeluk in de manuele modus. Die laatste kun je herkennen aan het getal van de ingelegde versnelling wat dan in je display verschijnt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2383
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Over B-stand en het daarin niet opschakelen (niet automatisch en ook niet handmatig) zijn we het idd wel over eens.
Maar ik lees dus dat er helemaal geen handmatige schakelmogelijkheid is, tenzij er schakelpaddles aanwezig zijn. (Zie vet onderstreept en stukje daarna in quote hieronder)

TS verwacht dat er in B ook automatisch opgeschakeld wordt, dat is dus niet zo.
In B kan er wel met de pook teruggeschakeld worden, maar dus niet op.

Daarnaast wordt TS verweten dat hij niet weet dat hij handmatig kan (op)schakelen, maar dat lijkt (zo lees ik het) dus ook helemaal niet te kunnen (in geen enkele schakelstand, tenzij er schakelpaddles (aan het stuur) aanwezig zijn).

Quote:
”De schakelindicator op het bestuurdersdisplay geeft aan welke versnelling er ingeschakeld is in de handmatige schakelstand en wanneer u voor optimale zuinigheid beter kunt schakelen.
Voor een milieubewuste rijstijl in de handmatige schakelstand is het belangrijk om de juiste versnelling te kiezen en tijdig te schakelen.

De schakelindicator verschijnt in schakelstand B. De schakelindicator toont de actuele versnelling op het bestuurdersdisplay en geeft met een pijl-omhoog de geadviseerde opschakeling aan.
Om handmatig te kunnen opschakelen naar een hogere versnelling moet de auto zijn uitgerust met stuurpaddles*. U schakelt vervolgens op met de rechter paddle (+). Als de auto niet is uitgerust met stuurpaddles, wordt bij het naar voren duwen van de keuzehendel overgeschakeld naar schakelstand D.

* Optie/accessoire.”
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2383
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dit is bij MY19, in instructieboekje van MY20 is er wel de mogelijkheid om in B met de pook (door die naar links of rechts te duwen) terug of op te schakelen. Het is dus van belang om te weten welk MY TS heeft. Op basis van zijn foto (daar staat ook geen - en + naast de B), is het geen MY20, maar vermoedelijk dus een MY19. En die heeft volgens instructieboekje dus geen handmatige schakelmogelijkheid via de pook.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Lees nog even je eigen eerdere quote:
Jers3n schreef: 30.10.2024 - 22:08 ”Remstand – B

Vanuit stand B kunt u handmatig terugschakelen naar lagere versnellingen.
En
Jers3n schreef: 30.10.2024 - 22:08 - Duw de keuzehendel nogmaals naar achteren om verder terug te schakelen.
En
Jers3n schreef: 30.10.2024 - 22:08 Om handmatig te kunnen opschakelen naar een hogere versnelling moet de auto zijn uitgerust met stuurpaddles*.
En in het vetgedrukte stuk staat het woordje OPschakelen i.r.t. paddles.

Samengevat geldt voor het MY van TS:
- In elke T8 kun je handmatig terugschakelen door vanuit B nog verder naar achteren te schakelen
- Opschakelen handmatig kan alleen met de paddles aan het stuur wat een optie is.

Ik doe een suggestie dat TS (per ongeluk) terugschakelt terwijl hij denkt in B te rijden en dat kan de oorzaak zijn van zijn "probleem" dat de bak niet opschakelt.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 31.10.2024 - 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Het zou natuurlijk kunnen dat de TS de bak/versnellingspook in B zet, maar tegelijk (per ongeluk) naar links trekt. Dan staat hij in 1. Naast de pook staat in de XC90 ook geen + en -, maar in het instrumentarium wel.

Wellicht dat de TS eens een foto kan maken van zijn instrumententencluster met de gekozen stand waarin de versnellingsbak in 1 blijft staan? Dan hebben we iets meer duidelijkheid, i.p.v. goedbedoelde aannames te doen ;-)
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Gouwe schreef: Ik doe een suggestie dat TS (per ongeluk) terugschakelt terwijl hij denkt in B te rijden en dat kan de oorzaak zijn van zijn "probleem" dat de bak niet opschakelt.
Dat zegt Gouwe dus al de hele tijd

Laten we idd eerst maar een reactie van TS afwachten. Ook om te voorkomen dat we elkaar op woorden gaan afkatten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Lupo Volvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17
Locatie: DONGEN

Die pook heb ik ook. In B is het automaat met regeneratie tijdens remmen. Nog een tik en hij gaat naar de dan gebruikte versnelling. Weer een tik en het getal dat je had -1, auto schakelt terug. Erg prettig met caravan rijden in de bergen.
Nadeel? Je kan op die manier niet opschakelen. Dan komt de bak in D, wel in een min of meer passende versnelling.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2383
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Gouwe schreef: 31.10.2024 - 14:07 Lees nog even je eigen eerdere quote:
niet verkeerd bedoeld, maar wat moet ik dan opnieuw lezen?
Gouwe schreef: 31.10.2024 - 14:07 Ik doe een suggestie dat TS (per ongeluk) terugschakelt terwijl hij denkt in B te rijden en dat kan de oorzaak zijn van zijn "probleem" dat de bak niet opschakelt.
Wat ik lees is dat TS de bak bewust in B zet (of hij dan ook nog een keer handmatig terugschakelt maakt niet uit) en dan verwacht dat er (vanuit stilstand) in B automatisch opgeschakeld wordt. Dat gebeurt dus niet, die onterechte aanname zou dan dus het ‘probleem’ zijn.

Vervolgens wordt er van alles geroepen over de mogelijkheid handmatig op te kunnen schakelen. Daar ging de vraag/het probleem van TS niet over. En op basis van MY19 instructieboekje lijkt die optie bij dat MY dus helemaal niet te bestaan (tenzij er schakelpaddles zijn) wat TS ook al
aangeeft.
Dat dat vanaf MY20 en jonger (mogelijk) anders werkt is vast en zeker zo, maar zoals ik het uit betreffend MY19 instructieboekje haal lijkt dat daarbij dus inderdaad te kunnen.

N.B. Ik heb het topic nog eens door gelezen en we bedoelen gewoon hetzelfde m.b.t. de B-stand. Er wordt dan gewoon niet automatisch opgeschakeld (dat is ook niet de bedoeling), terug (nogmaals pook naar achteren) kan dus wel handmatig, maar dan staat de bak al in B (pook vanuit D 1x naar achter is meteen stand B)
Verschil zit m in de mogelijkheid tot handmatig opschakelen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jers3n schreef: 31.10.2024 - 16:07 N.B. Ik heb het topic nog eens door gelezen en we bedoelen gewoon hetzelfde m.b.t. de B-stand. Er wordt dan gewoon niet automatisch opgeschakeld (dat is ook niet de bedoeling), terug (nogmaals pook naar achteren) kan dus wel handmatig, maar dan staat de bak al in B (pook vanuit D 1x naar achter is meteen stand B)
Verschil zit m in de mogelijkheid tot handmatig opschakelen.
Sorry maar we bedoelen echt niet hetzelfde. In de B-stand schakelt de bak namelijk wel automatisch zowel op als terug. Dat is namelijk wel de bedoeling.
Vanuit B nog een tikkie verder terug is niet de B stand maar de handmatige stand. Elk tikkie terug is dan een versnelling lager. Opschakelen kan niet met de pook in de handmatige stand.
Ik snap dat jij zegt dat jij geen T8 hebt en het daarom lastig is uit te leggen voor mij maar het is echt waar wat ik hier schrijf. Ik rijd zelf in exact dezelfde config als TS (alleen in een ander jasje).

Maar zoals V80-S60 hier al zegt, laten we vooral even afwachten wat TS zijn reactie is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Vandaag alles wat genoemd is nagelopen en uitgeprobeerd. De handel kan als ie in B staat inderdaad een tikje naar achteren, niet opzij. Dan verschijnt de actuele versnelling op het dashboard en als je nog een keer tikt schakelt ie één versnelling terug. Dus vanmiddag schakelde ik zo van 5 naar 4.

Als je dat tijdens stilstand doet komt het cijfer 1 op het dashboard en als je dan optrekt blijft ie ook in de eerste versnelling. Dat is dus precies wat ik ook steeds heb ervaren, alleen had ik dan de handel niet aangeraakt. Ik rijd dan bijvoorbeeld gewoon in de B-stand door de stad, stoplicht rood, voet van het gas, auto vertraagt en ik rem de laatste meters. Stoplicht wordt groen en ik geef gas, auto schakelt (soms) niet op. Dan heb ik de hele tijd die handel niet aangeraakt, ik ben aan het rijden en heb mijn handen gewoon aan het stuur.

Nadat ik met vandaag met die terugschakel optie had geëxperimenteerd heeft het probleem zich vandaag overigens niet voorgedaan. Wellicht is daar een verband.

Verder wacht ik af. Eind van de maand staat ie bij de verkopende garage (Volvo specialist die aan de lopende band V60's verkoopt) ingepland en ik heb alle vertrouwen dat zij het oplossen. De auto zit nog ruim in garantie. Mijn vraag hier was om ze eventueel op weg te kunnen helpen. Voorlopig is die missie al deels geslaagd. Bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Graag gedaan. En laat ons even weten hoe het afloopt.
Stomme vraag misschien: heb je ook flippers achter het stuur of dat niet?

Want in dat geval zou je ook nog per ongeluk met de flipper hem in handmatige modus kunnen zetten.
Mij is dat wel eens overkomen tijdens het sturen of met een knie.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo_leo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 24.03.2024 - 18:02

Exact onderstaande is mij een paar dagen geleden overkomen. Was ook verrast hierdoor. Maar snap nu wat er aan de hand was. Verhelderend verhaal. Dank.

Gouwe schreef: 31.10.2024 - 07:21
Jers3n schreef: 30.10.2024 - 22:01 .... Dus volgens mij klopt het dan met wat de topic starter omschrijft......
Jeroen: En dat is dan ook precies wat ik TS vanaf mijn eerste reactie probeer uit te leggen, namelijk dat als je hem per ongeluk in zijn 1 zet (in plaats van B) dan is het dus normaal dat de bak niet opschakelt en als je hem daarna in D zet wel.
Zijn vraag gaat niet over of je nu wel/niet handmatig kunt schakelen. Zijn vraag ging over het gedrag van de bak dat deze niet opschakelt vanuit B. En ik kan daar maar twee redenen voor verzinnen: een defect in de bak of een gebruikersfout waarbij de bak per ongeluk niet in B maar in 1 staat. En die kans is reëel omdat als jij aan het toeren bent in B en je dan nog een tikkie naar achteren op de pook geeft om hem denkbeeldig in B te zetten dan schakelt de bak terug naar de op dat moment meest logische versnelling (zeg maar n-1). Rem je nog verder af dan zal de bak uiteindelijk schakelen naar versnelling 1. Geef je dan gas dan zal de bak dus in 1 blijven hangen tenzij je hem dan weer in D zet (of zoals in mijn geval met de paddles opschakelt). Het is allemaal niet zo ingewikkeld......
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Gouwe schreef: 31.10.2024 - 17:04
Jers3n schreef: 31.10.2024 - 16:07 N.B. Ik heb het topic nog eens door gelezen en we bedoelen gewoon hetzelfde m.b.t. de B-stand. Er wordt dan gewoon niet automatisch opgeschakeld (dat is ook niet de bedoeling), terug (nogmaals pook naar achteren) kan dus wel handmatig, maar dan staat de bak al in B (pook vanuit D 1x naar achter is meteen stand B)
Verschil zit m in de mogelijkheid tot handmatig opschakelen.
Sorry maar we bedoelen echt niet hetzelfde. In de B-stand schakelt de bak namelijk wel automatisch zowel op als terug. Dat is namelijk wel de bedoeling.
Vanuit B nog een tikkie verder terug is niet de B stand maar de handmatige stand. Elk tikkie terug is dan een versnelling lager. Opschakelen kan niet met de pook in de handmatige stand.
Ik snap dat jij zegt dat jij geen T8 hebt en het daarom lastig is uit te leggen voor mij maar het is echt waar wat ik hier schrijf. Ik rijd zelf in exact dezelfde config als TS (alleen in een ander jasje).

Maar zoals V80-S60 hier al zegt, laten we vooral even afwachten wat TS zijn reactie is.
Dan is dat sinds 2022 (bij mijn V60) wel anders: vanuit D een tik naar achteren is B, weer een tik naar achteren is weer terug naar D. Vanuit B kan ik de pook naar links en rechts bewegen voor op- en terugschakelen.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”