Elektromotor en batterijgrootte van de T6 en T8 is altijd hetzelfde geweest. Zowel met de kleinere batterij als wel in de "Long Range" auto's.
Het verschil tussen de T6 en T8 is puur het knijpen van het vermogen bij de T6. Geen idee in welke verhouding dat dan de elektro- resp. de brandstofmotor betreft.
T8 390 pk VS 455 pk
- raspaardje
- 6th Gear member
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- mga1600
- 6th Gear member
Ja..dat bedoelde ik. Pijnlijke vertyping….t5power schreef: ↑04.11.2024 - 10:08Bedoel je, "De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren *niet* altijd 100% betrouwbaar," ?mga1600 schreef: ↑04.11.2024 - 09:47 De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren altijd 100% betrouwbaar, de latere (sterkere , van Volvo zelf) zouden dat wel moeten zijn.
De nieuwere ( long range) T6-en hebben dezelfde elektromotor van 145 pk en dezelfde accu van bijna 19kwh als de long range T8, alleen is de benzinemotor ‘geknepen’ t.o.v. de T8 . Naar mijn mening is de auto als long-range T6 levendig genoeg ook in Hybride stand voor alledag.
Heb de T8 variant eens meegekregen als vervanger voor mijn XC90 V8 toen we gestrand waren in Duitsland. Toen nog 2 weken mee rondgereden, zonder ooit stroom bij te pluggen. Ding reed, ook met caravan, super soepel. Echt heerlijk. Heb eens bij het rijden van een oprit serieus in mijn achterspiegel gekeken omdat ik dacht dat de caravan er niet meer achter hing.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 1st Gear member
Antwoord op vraag topicstarter is dus al gegeven: vanaf 2021 ofzo sterke elektromotor.
Ik kan wel zeggen dat ook de oudere t8 met die 390ish pk zeer vlot accelereert in rechte lijn.
Dat het geen bochtenwonder is met de 2000+ kg is maar logisch, maar daar dient zo'n auto ook niet voor.
Ik kan wel zeggen dat ook de oudere t8 met die 390ish pk zeer vlot accelereert in rechte lijn.
Dat het geen bochtenwonder is met de 2000+ kg is maar logisch, maar daar dient zo'n auto ook niet voor.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Maar..... waar dient zo'n auto dan wél voor?
....caravan-trekken wellicht maar die kom ik amper (tot niet) tegen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 1st Gear member
Euhhh, we zitten hier op een auto forum en veel van ons zijn dus auto-liefhebbers waar autorijden meer is dan enkel van A naar B.
Ik stap elke keer met een glimlach in mijn t8..
- raspaardje
- 6th Gear member
Gewoon, comfortabel en zuinig rijden. Ook op hogere snelheden uiteraard. In een erg fraaie koets.
Zat mensen die met die hoeveelheid vermogen direct denken met een sportieve auto te maken te hebben.
Hij accelereert snel ja maar daarmee heb je maar één eigenschap van een sportieve auto te pakken.
Zat mensen die met die hoeveelheid vermogen direct denken met een sportieve auto te maken te hebben.
Hij accelereert snel ja maar daarmee heb je maar één eigenschap van een sportieve auto te pakken.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Hier is de “oude T8” de boodschappenwagen naar Deutschland, de woon-werk auto als velen van ons op één oor liggen, de honden uitlaat bak, de ‘verhuiswagen’ waar best veel in past, de vakantie auto met een Husvagn erachter die hij door Europa moet gaan slepen.
Ding heeft vermogen en snelheid zat. Wellicht dat een Polestar kuurtje de parameters vd bak wat fijner kan gaan zetten. Maar dat doen we voorlopig niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dank voor de toelichtingen.
- E.T.
- 4th Gear member
mees, Hier ook nog een "oude" T8, elektrische range van ongeveer 35 km net voldoende voor woon-werk alwaar hij aan de stekker gaat om ook elektrisch werk-woon te kunnen doen. Voor de langere afstanden prima te rijden op benzine met een acceptabel verbruik. Maar de voornaamste reden voor ons is toch wel dat het hele fijne comfortabele auto is voor de caravan. Het hybride systeem "helpt' om soepel weg te rijden en je hebt met de 70 ltr brandstoftank een prima actieradius. Het hoge eigen gewicht in combinatie met de luchtvering maakt het een hele mooie stabiele caravantrekker.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Het lijken mij geweldige auto's 

- EVO500
- 4th Gear member
Zoals Raspaarde zegt, de brandstofmotor word softwarematig geknepen en dat is waar je extra voor betaald en is op dit moment door beveiliging op ECU niet te omzeilen door naar een chiptuner te gaan (nog steeds slim van Volvo).
-
Als je bang bent van de ERAD koop je voor 1500€ extra garantie voor 5jaar. Ik hoor hier zeer enkele keer dat deze defect is.
-
Bochtenridder is een V60/S60 inderdaad niet (als je dat belangrijk vind! en geloof niet dat ik Volvo's ken die dat wel zijn) Je bent bang in het begin om wat harder door bochten te rijden met onderbuik gevoel gewicht en het anders reageren van de remmen omdat hij als eerste regeneratief remt waar ik ook erg aan moest wennen. Dit maakt overigens de auto een zuiniger in verbruik. Is eigenlijk onzin dat je bij remmen de energie niet terug wint?
Toch kun je (ik vind het niet meer belangrijk) vrij hard door bochten gaan nu na 3,5jr als het niet te nat is. Maar heeft ook een groot deel met de bestuurder te maken. Ik kan 100 rondjes de ring op rijden maar een professional zal na 2 rondjes echt een betere tijd neerzetten.
-
efficiency......Ja, ligt eraan of hoe afwisselend je 50 of 500km per dag rijd. Ik zit rond de 50km en start de benzine motor daardoor niet. Is onzin om in de stad aan te schuiven met continu je motor te laten draaien waardoor ik rond de 1:4,5 zit.
Kun je ook zeggen, rij dan volledig elektrisch. Is wat van te zeggen. Toch word de volgende vrij zeker weer een PIH.
-
Kortom een fijne wagen, met goed wat koppel en vermogen, welke met het hybride systeem je 1 op 20 tot 1 op 25 kunt rijden (mits niet te veel km's maakt aan 1 stuk)
Met een soort gelijke auto met dit vermogen en koppel rijd je al vlug 1:8 tot 1:12. Het extra gewicht moet je er voor lief bij nemen. Als ik nu op dit moment met hetzelfde budget weer zou moeten kiezen zou het waarschijnlijk na 3,5 jaar hetzelfde zijn.
-
Als je bang bent van de ERAD koop je voor 1500€ extra garantie voor 5jaar. Ik hoor hier zeer enkele keer dat deze defect is.
-
Bochtenridder is een V60/S60 inderdaad niet (als je dat belangrijk vind! en geloof niet dat ik Volvo's ken die dat wel zijn) Je bent bang in het begin om wat harder door bochten te rijden met onderbuik gevoel gewicht en het anders reageren van de remmen omdat hij als eerste regeneratief remt waar ik ook erg aan moest wennen. Dit maakt overigens de auto een zuiniger in verbruik. Is eigenlijk onzin dat je bij remmen de energie niet terug wint?
Toch kun je (ik vind het niet meer belangrijk) vrij hard door bochten gaan nu na 3,5jr als het niet te nat is. Maar heeft ook een groot deel met de bestuurder te maken. Ik kan 100 rondjes de ring op rijden maar een professional zal na 2 rondjes echt een betere tijd neerzetten.
-
efficiency......Ja, ligt eraan of hoe afwisselend je 50 of 500km per dag rijd. Ik zit rond de 50km en start de benzine motor daardoor niet. Is onzin om in de stad aan te schuiven met continu je motor te laten draaien waardoor ik rond de 1:4,5 zit.
Kun je ook zeggen, rij dan volledig elektrisch. Is wat van te zeggen. Toch word de volgende vrij zeker weer een PIH.
-
Kortom een fijne wagen, met goed wat koppel en vermogen, welke met het hybride systeem je 1 op 20 tot 1 op 25 kunt rijden (mits niet te veel km's maakt aan 1 stuk)
Met een soort gelijke auto met dit vermogen en koppel rijd je al vlug 1:8 tot 1:12. Het extra gewicht moet je er voor lief bij nemen. Als ik nu op dit moment met hetzelfde budget weer zou moeten kiezen zou het waarschijnlijk na 3,5 jaar hetzelfde zijn.
Laatst gewijzigd door EVO500 op 05.11.2024 - 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Omega 3000-24V EVO500
- raspaardje
- 6th Gear member
Ik schreef dat ik niet weet in welke verhouding de twee aanwezige motoren in een T6 worden geknepen...

Misschien soms de ICE, dan weer de elektromotor. Ik weet het gewoon niet hoe de T6 het verschil maakt tov de T8 waar de waarden van de 2 bij elkaar opgeteld worden om op de maximale waarde van 455 uit te komen.
Volvo geeft voor de T6 iig 253 (=ICE pk's met Polestar tuning) + 145 (elektro pk's) = 350 pk maximaal op.
Hard door bochten kunnen resp. harder door bochten kunnen dan de bestuurder wil, beide zijn geen elementen wat een een auto sportief doet aanvoelen. Het zijn resultanten.EVO500 schreef: ↑05.11.2024 - 14:18 Bochtenridder is een V60/S60 inderdaad niet (als je dat belangrijk vind! en geloof niet dat ik Volvo's ken die dat wel zijn) Je bent bang in het begin om wat harder door bochten te rijden met onderbuik gevoel gewicht en het anders reageren van de remmen omdat hij als eerste regeneratief remt waar ik ook erg aan moest wennen. Dit maakt overigens de auto een zuiniger in verbruik. Is eigenlijk onzin dat je bij remmen de energie niet terug wint?
Een auto heeft bijv. een sportief stuurgedrag wanneer de besturing direct, responsief en nauwkeurig is. Dit betekent dat de auto snel en precies reageert op de bewegingen van het stuur, waardoor de bestuurder een gevoel van controle en betrokkenheid krijgt. Enkele kenmerken van een sportief stuurgedrag zijn:
1. Directe stuurrespons: De auto reageert vrijwel onmiddellijk op stuurbewegingen, zonder vertraging.
2. Feedback van de weg: De bestuurder krijgt veel informatie via het stuur over wat de voorwielen doen, wat helpt om gripniveaus en de wegomstandigheden te voelen.
3. Licht maar precies stuurwiel: Hoewel het stuurwiel niet te zwaar of licht aan moet voelen, biedt het een gebalanceerde weerstand die zorgt voor een nauwkeurig gevoel.
Een Volvo heeft over het algemeen geen directe stuurrespons en ook de feedback via het stuur is beperkt.
- EVO500
- 4th Gear member
Dat blijft een misteryraspaardje schreef: ↑05.11.2024 - 15:59 Ik schreef dat ik niet weet in welke verhouding de twee aanwezige motoren in een T6 worden geknepen..

Ik heb nog wat "oude" auto's waar alleen stuurbekrachtiging op zit en geen elektronische stuurkolom.raspaardje schreef: ↑05.11.2024 - 15:59 Een auto heeft bijv. een sportief stuurgedrag wanneer de besturing direct, responsief en nauwkeurig is.
Tja, dit rijd in dat opzicht sportiever (meer gevoel met het wegdek of feedback wat je aangeeft) als je dat bedoeld met sportiever. Snap je punt daarin goed.
-
Anderzijds blijf een V60 een "luxe" wagen en moeten er een compromis gesloten worden met comfort. De ene fabrikant heeft het wat beter voor elkaar met de moderne auto's wat onderstel en stuur inrichting betreft. Maar Volvo is hier niet echt slecht in heb ik de indruk.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Omega 3000-24V EVO500
Omega 3000-24V EVO500
- BraboFrits
- 5th Gear member
Ech wel!
Absoluut!
Mee eens. Jammer genoeg heb ik een 50 liter benzinetank. Maar de XC90 T8 is een fantastische caravantrekker. Maar ook solo is het een genot om in te rijden met alle luxe en comfort. Iedere rit is een feestjeE.T. schreef: ↑05.11.2024 - 13:45 mees, Hier ook nog een "oude" T8, elektrische range van ongeveer 35 km net voldoende voor woon-werk alwaar hij aan de stekker gaat om ook elektrisch werk-woon te kunnen doen. Voor de langere afstanden prima te rijden op benzine met een acceptabel verbruik. Maar de voornaamste reden voor ons is toch wel dat het hele fijne comfortabele auto is voor de caravan. Het hybride systeem "helpt' om soepel weg te rijden en je hebt met de 70 ltr brandstoftank een prima actieradius. Het hoge eigen gewicht in combinatie met de luchtvering maakt het een hele mooie stabiele caravantrekker.

Over een paar jaar zou ik wel graag een long range willen hebben, misschien de upgrade die nu net is gepresenteerd. ..
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- raspaardje
- 6th Gear member
Veelal is het een keuze van de fabrikant natuurlijk; Volvo rijders zitten over het algemeen niet te wachten op echt sportief sturende auto's en daarom reageert een Volvo als een Volvo op stuurbewegingen...EVO500 schreef: ↑05.11.2024 - 16:20 Anderzijds blijf een V60 een "luxe" wagen en moeten er een compromis gesloten worden met comfort. De ene fabrikant heeft het wat beter voor elkaar met de moderne auto's wat onderstel en stuur inrichting betreft. Maar Volvo is hier niet echt slecht in heb ik de indruk.

Het is gewoon niet sportief en daar zit geen enkel oordeel bij.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dan bezoeken wij een 'ander soort' campings
en rijden andere wegen.....

Beste mensen,
ik ben niet tegen jullie paardenkrachten en stekkers;
zal zelf er ook eens aan (moeten) gaan; kan nog wel een paar jaar duren.
En lees graag de berichten daarover maar ik begrijp niet altijd het doel van jullie omdat ik de meesten hier niet ken.
-
- 5th Gear member
Nou er is niemand die in het dagelijkse verkeer meer dan een B3 nodig heeft, voor helemaal niets! Enige reden die je kan aanvoeren is misschien 4wd om je caravan een terrasencamping op te rijden.
Maar er zijn een aantal dingen. In de lease maakt in 2022 een B4 en T6 niets uit, de T6 was zelfs 30 euro goedkoper. Die ben je dan weer aan bijtelling kwijt. Veel bedrijven hebben misschien liever dat je een hybrid neemt (de mijne niet).
Als ik mijn gang mocht gaan had het een V60 PE geworden. Gewoon omdat ik vermogen en de bijbehorden polestar remmen en dempers leuk vind. Af en toe echt ff gas geven en remmen vooral op een bochtig weggetje.
Voor mij zijn de remmen een belemering opp de normale V's om nog iets harder over een bergweggetje te rijden. Deze remmen worden na vij a zes bochten echt al minder, maargoed ik denk niet dat veel mensen tegen deze belemmering aanlopen.
Maar er zijn een aantal dingen. In de lease maakt in 2022 een B4 en T6 niets uit, de T6 was zelfs 30 euro goedkoper. Die ben je dan weer aan bijtelling kwijt. Veel bedrijven hebben misschien liever dat je een hybrid neemt (de mijne niet).
Als ik mijn gang mocht gaan had het een V60 PE geworden. Gewoon omdat ik vermogen en de bijbehorden polestar remmen en dempers leuk vind. Af en toe echt ff gas geven en remmen vooral op een bochtig weggetje.
Voor mij zijn de remmen een belemering opp de normale V's om nog iets harder over een bergweggetje te rijden. Deze remmen worden na vij a zes bochten echt al minder, maargoed ik denk niet dat veel mensen tegen deze belemmering aanlopen.
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
Om van A naar B te komen is elke auto voldoende...
Ik krijg gewoon een beetje jeuk als we 2000kg zware Volvo's zonder geavanceerde ondersteltechnologie sportief gaan noemen, that's it.
Call me stupid...
Een PE is al een ander verhaal.

Ik krijg gewoon een beetje jeuk als we 2000kg zware Volvo's zonder geavanceerde ondersteltechnologie sportief gaan noemen, that's it.
Call me stupid...

Een PE is al een ander verhaal.
- J33Bee
- 5th Gear member
In kader van draaicirkels... een PHEV heeft ook meer ruimte nodig om te draaien. Dezelfde routines moet ik nu aanpassen, best bijzondere constatering. Geen idee of er door het PHEV/2000kg gebeuren ook minder plek is voor de maximale stuuruitslag.