T8 390 pk VS 455 pk

zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een sportieve Volvo S60 T8. Na eigen onderzoek ben ik nog niet helemaal duidelijk over de verschillen tussen de oudere T8-modellen met 390 pk en de nieuwere met 455 pk. Ik begrijp dat het nieuwe model een grotere elektrische actieradius heeft, maar het gewicht en de 0-100 km/u-tijd lijken gelijk te zijn. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6280
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Exacte verschillen weet ik niet, maar misschien kun je hier meer vinden: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3696
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Precies, hierin even de technische specificaties doornemen dan weet je alles.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Wat ik nogsteeds intresssant vind en in een paar topic al voorbij is gekomen maar nooit een goed antwoord.
Hoe berekent Volvo het vermogen van de T6 en T8, dat is namelijk naar de cijfers van beide motoren gekeken niet consistent.

De T8 benzine motor heeft namelijk niet 100PK meer dan de T6.

Je moet voor jezelf wel helder hebben wat je sportief vind. De meeste die sportief bedoelen willen vooral hard optrekken en een sportief uiterlijk, maar verder niet. Als je ook sportiviteit in het onderstel zoekt, dan zul je een hybrids wel moeten aanpassen met een sportonderstel of een polestar kopen.

Het is wel een mooi communicatief onderstel, maar de gewichts penalty is fors merkbaar zeker bij bochtenwerk met wat lagere snelheden en als de grip laag is.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2323
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

wasbeer2006 schreef: 03.11.2024 - 11:05 Wat ik nogsteeds intresssant vind en in een paar topic al voorbij is gekomen maar nooit een goed antwoord.
Hoe berekent Volvo het vermogen van de T6 en T8, dat is namelijk naar de cijfers van beide motoren gekeken niet consistent.

De T8 benzine motor heeft namelijk niet 100PK meer dan de T6.
In prijslijsten staat er een ‘1)’ bij de pk’s van de T6. In de kleine lettertjes onderaan de pagina staat bij die 1) dan weer dat de totaal pk’s van de T6 begrensd is op 350 pk. (En niet totaal van 253pk benzinemotor en 145 electro).
Bij T8 lijkt het dan wel weer ‘gewoon’ de optelsom van 310pk benzinemotor en 145pk electro.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ahh dankje wel! dat verduidelijkt de zaak. Een (of beide) van de motoren wordt dus begrensd bij de T6.
Makkleijkste lijkt de electro motor.

Ik vind in de T6(en) die ik gereden heb altijd opvallen dat de, zeg, 0 naar 50 a 60km/h extreem snel is en het daarna een stuk minder is. Wellicht heeft dat hier ook mee te maken.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is voor een topsnelheid van 180 natuurlijk zwaar over de top..
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3696
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het begrip sportief is idd nogal aan inflatie onderhevig.
Een auto van +-2000kg zonder een heleboel technische foefjes om met dat gewicht te dealen is niet sportief. Het gaat vooral erg hard rechtuit maar erg direct sturen is het niet. Een Polestar is al veel beter.

Een T6 en T8 gaan dus als een raket (rechtuit), de T8 nog net iets meer. Maar het lijkt niet 105 pk meer, kijk maar op acceleratietijden op zeperfs.com.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2040
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Laatst zocht ik een T8 op via de RDW die 4,9 seconden nodig zou hebben ipv de 4,4 die ze nu aangeven. Denk dat je dat wel merkt… zeker tov 5,4 bij een T6 :whistle: O)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lekker belangrijk idd
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

belangrijk is iets anders, maar leuk is het wel!

Ik blijf het een van de beste auto concepten vinden op dit moment.
De voordelen van beide systemen. Gewoon heel goed gedaan.
In NL ook nog eens heel lang (soms onterrecht) veel minder en zelf niet belast.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Is als T6/T8 nooit onbelast geweest en gaat nu met 2 ton gewicht behoorlijk geld kosten.
Is bedoeld als milieustatement maar als men het vervolgens als sportauto ziet is het concept mislukt
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

zwiepert schreef: 02.11.2024 - 14:19 Ik ben op zoek naar een sportieve Volvo S60 T8. Na eigen onderzoek ben ik nog niet helemaal duidelijk over de verschillen tussen de oudere T8-modellen met 390 pk en de nieuwere met 455 pk. Ik begrijp dat het nieuwe model een grotere elektrische actieradius heeft, maar het gewicht en de 0-100 km/u-tijd lijken gelijk te zijn. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
Buiten het slap gezever of iets sportief is of niet, een antwoord op je vraag:

390PK: Model tot en met 2021:
Benzine 2.0 motor is hier voorzien van turbo en electrische compressor welke 303Pk leverd en 400nm koppel (tussen 2200-4800 t/m)op de voorwielen en op de achterwielen een electromotor 87Pk en 240nm
-
455PK: Model na 2021: Benzine 2.0 motor is hier voorzien van enkel de turbo welke 310Pk leverd en 400nm koppel (tussen 3000-4800 t/m) op de voorwielen en op de achterwielen een electromotor 145Pk en 309nm
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1151
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

wasbeer2006 schreef: 03.11.2024 - 16:07 Ik blijf het een van de beste auto concepten vinden op dit moment.
De voordelen van beide systemen.
Altijd met twee motoren en twee voorraden brandstof onderweg. Niet mijn idee van efficiency!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Klein geschapen mannen hebben doorgaans iets meer met vermogen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

De 455 pk versie heeft toch automatisch een 2x zo grote accu? Ook komen de extra pks toch met name van de sterkere electro motor. Die electro motor (ook wel bekend onder ERAD) is volgens mij niet de meest betrouwbare gebleken. Dus afgezien van de extra pks, lijkt het me geen onredelijke gedachte dat de 455 pk T8 varianten betrouwbaarder zijn dan de 390 pk oudere broers.

Je hebt volgens mij ook T6 varianten met de nieuwere electro motor en grotere accu. Die zou dan ook een goede keuze zijn.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6280
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 03.11.2024 - 21:15
wasbeer2006 schreef: 03.11.2024 - 16:07 Ik blijf het een van de beste auto concepten vinden op dit moment.
De voordelen van beide systemen.
Altijd met twee motoren en twee voorraden brandstof onderweg. Niet mijn idee van efficiency!
Dat is maar wat jou definitie is van efficiency......
Met een plug in haal je verbruikswaarden waar je zonder die techniek niet aan gaat komen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2040
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

t5power schreef: 04.11.2024 - 09:27 De 455 pk versie heeft toch automatisch een 2x zo grote accu? Ook komen de extra pks toch met name van de sterkere electro motor. Die electro motor (ook wel bekend onder ERAD) is volgens mij niet de meest betrouwbare gebleken. Dus afgezien van de extra pks, lijkt het me geen onredelijke gedachte dat de 455 pk T8 varianten betrouwbaarder zijn dan de 390 pk oudere broers.

Je hebt volgens mij ook T6 varianten met de nieuwere electro motor en grotere accu. Die zou dan ook een goede keuze zijn.
Huidige specs;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3091
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

t5power schreef: 04.11.2024 - 09:27 De 455 pk versie heeft toch automatisch een 2x zo grote accu? Ook komen de extra pks toch met name van de sterkere electro motor. Die electro motor (ook wel bekend onder ERAD) is volgens mij niet de meest betrouwbare gebleken. Dus afgezien van de extra pks, lijkt het me geen onredelijke gedachte dat de 455 pk T8 varianten betrouwbaarder zijn dan de 390 pk oudere broers.

Je hebt volgens mij ook T6 varianten met de nieuwere electro motor en grotere accu. Die zou dan ook een goede keuze zijn.
De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren altijd 100% betrouwbaar, de latere (sterkere , van Volvo zelf) zouden dat wel moeten zijn.
De nieuwere ( long range) T6-en hebben dezelfde elektromotor van 145 pk en dezelfde accu van bijna 19kwh als de long range T8, alleen is de benzinemotor ‘geknepen’ t.o.v. de T8 . Naar mijn mening is de auto als long-range T6 levendig genoeg ook in Hybride stand voor alledag.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

mga1600 schreef: 04.11.2024 - 09:47 De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren altijd 100% betrouwbaar, de latere (sterkere , van Volvo zelf) zouden dat wel moeten zijn.
De nieuwere ( long range) T6-en hebben dezelfde elektromotor van 145 pk en dezelfde accu van bijna 19kwh als de long range T8, alleen is de benzinemotor ‘geknepen’ t.o.v. de T8 . Naar mijn mening is de auto als long-range T6 levendig genoeg ook in Hybride stand voor alledag.
Bedoel je, "De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren *niet* altijd 100% betrouwbaar," ?

Heb de T8 variant eens meegekregen als vervanger voor mijn XC90 V8 toen we gestrand waren in Duitsland. Toen nog 2 weken mee rondgereden, zonder ooit stroom bij te pluggen. Ding reed, ook met caravan, super soepel. Echt heerlijk. Heb eens bij het rijden van een oprit serieus in mijn achterspiegel gekeken omdat ik dacht dat de caravan er niet meer achter hing.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”