Koelvloeistof niveau gaat extreem op en neer.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
swest1967
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22

Gouwe schreef: 23.05.2025 - 08:02 Omdat mijn broertje met zijn 2.0 vijfcilinder d3 een soortgelijk issue had. Dat bleek uiteindelijk een lekkage in de koppakking te zijn waardoor uitlaatgassen in de koelvloeistof terecht kwamen.
Ook daar verder 0,0 kenmerken van een lekke koppaking verder en geen drukverlies als het kw circuit op druk werd gezet, maar de hete uitlaatgassen hadden inmiddels wel ook de kop aangevreten.
En ook daar kwam het water weer omhoog nadat de dop werd losgedraaid en moest hij soms bijvullen.
Komt allemaal aardig overeen met wat jij beschrijft.
Dank!
Ik heb je opmerking besproken met mn garagemannetje. We gaan toch eerst nog twee dingen proberen:
1 monteren nieuwe thermostaat (kost weinig) om eventueel probleem daarmee in samenhang met niet correct werkende temperatuurmeter te tackelen
2 co2 meting van koelvloeistof uitvoeren.

Het blijft een raadsel dat we niet weten waar het kw blijft. Want stel dat er bij vervangen van expansievat stom genoeg te weinig koelvloeistof is gevuld en er ergens in het koelsysteem een tijdelijke blokkade zit (bijv slecht werkende thermostaat) ?

wordt vervolgd.
swest1967
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22

sorry, ik dacht dat ik gereageerd had, blijkt niet zo te zijn.

We (garage) hebben thermostaat vervangen. Gedachte daarbij: 1 er is absoluut geen spoor van lekkage of verbruik. 2 als er te weinig koelwater in t systeem zit, en als dat wordt mogelijk geblokkeerd door niet werkende of haperende thermostaat dan zou dat kunnen verklaren dat als dat ding opent, er ineens ruimte komt in het koelsysteem, wat zou kunnen verklaren dat het water ineens "weg" is.
De thermostaat blijkt kapot. bijgaand foto's. Er zit een stuk rubber in dat de boel blokkeert.

Ik kan kan alleen niet rijdend testen of dit het euvel was, omdat ik kort geleden geopereerd ben en daarom niet mag rijden.

Als dit t euvel was, meld ik me.

tot zover dank voor meedenken, dat maakt altijd dat je tot een oplossing kunt komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”