Dank!Gouwe schreef: ↑23.05.2025 - 08:02 Omdat mijn broertje met zijn 2.0 vijfcilinder d3 een soortgelijk issue had. Dat bleek uiteindelijk een lekkage in de koppakking te zijn waardoor uitlaatgassen in de koelvloeistof terecht kwamen.
Ook daar verder 0,0 kenmerken van een lekke koppaking verder en geen drukverlies als het kw circuit op druk werd gezet, maar de hete uitlaatgassen hadden inmiddels wel ook de kop aangevreten.
En ook daar kwam het water weer omhoog nadat de dop werd losgedraaid en moest hij soms bijvullen.
Komt allemaal aardig overeen met wat jij beschrijft.
Ik heb je opmerking besproken met mn garagemannetje. We gaan toch eerst nog twee dingen proberen:
1 monteren nieuwe thermostaat (kost weinig) om eventueel probleem daarmee in samenhang met niet correct werkende temperatuurmeter te tackelen
2 co2 meting van koelvloeistof uitvoeren.
Het blijft een raadsel dat we niet weten waar het kw blijft. Want stel dat er bij vervangen van expansievat stom genoeg te weinig koelvloeistof is gevuld en er ergens in het koelsysteem een tijdelijke blokkade zit (bijv slecht werkende thermostaat) ?
wordt vervolgd.