Pagina 2 van 2

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 24.04.2025 - 21:21
door oliekannetje
Vandaag is ie naar Elst geweest. EGR dicht en intake reiniging gedaan. Advies was nu om een tank HVO-100 leeg te gaan rijden en dan met bijna lege tank roetmeting laten doen.

Echter door een miscommunicatie is er geen tuning uitgevoerd, terwijl ik hier wel om had gevraagd en het volgens Obbe ook een manier was om roetuitstoot nog verder te verminderen.
Dus dat is op zijn minst gezegd balen..

Maar zat wel veel roet in het inlaatsysteem wat er nu grotendeels uit is dus hopelijk komt hij binnenkort door de apk.

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 24.04.2025 - 21:56
door m1karabijn
Dus als ik het goed heb was de roetfilter niet kapot.
Vanaf nu tot de APK met HVO-100 rijden en flink gas er op dan brand alles lekker schoon.
Jammer van de tuning maar daar moet toch een mouw aan kunnen worden gepast.

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 24.04.2025 - 23:16
door oliekannetje
Dat is nog niet helemaal duidelijk, wat ik vernam is dat je niet (zonder een roetfilter open te maken) kan bepalen of het keramiek en daarmee de functie van een roetfilter stuk is.
Meten van de roetdeeltjes vlak na de reiniging kon niet, logisch natuurlijk aangezien al die zooi die er nog uit moet de meting op hol doet slaan.

Dus het is even vingers gekruisd voor de volgende roetmeting. Heb vlak voor einddatum een inspectie afspraak gemaakt, en ga in de tussentijd na een stukje HVO100 bij een garage in de buurt even een roetmeting laten doen.

Wat betreft die tuning lijkt inderdaad goed te komen. Heb al contact met Obbe gehad erover om te kijken of we die tune er nog op kunnen krijgen voor de APK.

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 12.05.2025 - 11:59
door oliekannetje
Inmiddels is de auto bij de APK geweest en kan met blijdschap vertellen dat hij netjes onder de deeltjesmeting waardes zat!

Na de reiniging+tuning heb ik driekwart tank HVO100 opgereden, en ben ik naar een garage voor een roetmeting gegaan om een idee te krijgen hoe de auto erbij stond na alle werkzaamheden.
Eerst half uur goed sportief warm gereden en toen vrij snel bij de garage aan de beurt geweest: 180,000 deeltjes!

Volgende dag bij een of ander bedrijf een apk zonder afspraak kunnen doen, zodat ik er maar vanaf was. Hier was hij nog niet echt lekker warm gereden en moest erg lang wachten. Hier was de waarde dan ook 380,000 deeltjes.


Tuning heb ik ook nog met Obbe kunnen regelen, erg fijne samenwerking met hem.
De reiniging van Volservice heeft ervoor gezorgd dat de hikjes in de eerste versnellingen compleet weg zijn, waardoor hij weer lekker fris voelt.
De tuning heeft er voor gezorgd dat hij nu koppel heeft als een stoomtrein, leuk om te zien wat er allemaal gebeurt met een stukje software.


Erg blij met de uitkomst van dit verhaal, uiteindelijk voor een fractie van de kosten een hele hoop hoofdpijn op kunnen lossen.

Enige wat nog overblijft is het olieverbruik. Hopelijk is dat door de reiniging + dichtzetten EGR nu wat minder, maar dat is nu na 1600km nog te kortdag om te weten dat dat echt zo is.
In elk geval heb ik nu rustig de tijd om er plezier van te hebben en volgend jaar nog eens kijken wat die deeltjesmeting doet na een tankje HVO100.

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 12.05.2025 - 13:04
door oliekannetje
Wat ook nog even benoemd mag worden; Dank allen voor het meedenken en de suggesties (vooral om naar Obbe en zijn buurman te gaan)!

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 12.05.2025 - 13:52
door Fredhead
Top! :)

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 12.05.2025 - 13:57
door kawazxr
Fijn dat hij lekker door de APK heen is en de tuning zeer goed bevalt.

Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geplaatst: 12.05.2025 - 19:57
door m1karabijn
Top ben blij voor jou dat het allemaal gelukt is.