Advies gezocht voor meerdere problemen met 2017 D2

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

Hallo Allemaal,

Ik rij al 5 jaar en 115kkm met veel plezier in mijn 2017 D2. In het begin redelijk wat kosten aan gehad, en leek na enige tijd onder controle.

Echter laatste tijd toch wel wat nare verassingen. In het kort:
  • Auto kwam 2 weken geleden niet door de APK heen vanwege de roetdeeltjes meting.
    - Zodanig hoog dat de garage er geen voordeel in zag om nog de auto nog even flink warm te rijden, en het daarna opnieuw te proberen.
    - De auto komt uit 2017 dus laten uitprogrammeren van het roetfilter is volgens het RDW geen optie.
  • Heeft sinds een kleine maand ook P04D9 EGR flow melding die af en toe weggaat en weer terugkomt.
    - Hikt af en toe in het doorschakelen in eerste vier versnellingen, gaat weg als de auto warm wordt.
  • Heeft al langere tijd (c.a een jaar) olieverbruik van rond de 1L:2000km.
    - Onlangs zijn we naar 5w30 gegaan om te kijken of dit helpt.
  • Garage kan mij realistisch gezien niet meer helpen, reinigen doen ze niet en roetfilter alleen is via hen 2500 ex. btw Niet echt het overwegen waard denk ik.

Ik heb nu 2 handige mensen gevonden die voor 1600-2220 euro een nieuw (origineel/volvo erkend onderdeel) roetfilter in kunnen zetten.
Daar wou ik initieel akkoord op geven (APk verloopt 7 mei dus moet wel gaan schakelen ;) ) , maar ik heb het toch nog een weekje uitgesteld om zo veel en goed mogelijk advies in te winnen.

Het reinigen van het roetfilter is namelijk ook een optie. Dat zou bijvoorbeeld goedkope manier zijn om wat extra tijd te winnen om in alle rust keuzes te gaan maken over de auto.
Daar hoor ik echter verschillende meningen over. Bijvoorbeeld omdat ik olieverbruik hebben "zou dat niet veel helpen".

Daarnaast ben ik ook benieuwd of bijvoorbeeld die recente EGR storing invloed kan hebben gehad op de roetmeting.

Zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben, en zo ja, wat hebben jullie gedaan?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groet, Daan
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Het is even de vraag of het roetfilter alleen vol zit, en dus nog te reinigen is, of dat deze kapot is.
Ik heb destijds bij de Mercedes van mijn vrouw het roetfilter af laten melden bij het RDW. Deze was al eens gereinigd en nu kapot. Daarna zou je het filter eventueel kunnen verwijderen.
Gevolg is dat je de fijnstof toeslag mag betalen, iets van 25 euro per maand.
Maar je komt wel door de apk zonder debiele kosten te maken.
Wanneer je nooit in milieuzones komt is dit te overwegen.
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

Hoi Mastiff,

Ik heb op het RDW gekeken, maar er is geen optie tot afmelden roetfilter. Dit lijkt alleen tot bouwjaar 2017 te kunnen.

Of heb jij het over een andere procedure?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27266
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou gaan voor reinigen en proberen daarmee deze apk door te komen.
De foutmelding op het filter kan ook komen doordat hij nu te vol is.

Volgende apk wat ruimer van tevoren inplannen en kijken of dat het nog een keer gaat.
Zo niet is er dan nog genoeg tijd over om het roetfilter te vervangen.

Hier thuis een bestelbus uit 2010 die vorig jaar ver boven de limit zat.
Toen met tijdgebrek en geen zin om langdurig te zoeken het ding uit laten schrijven bij de RDW zodat we daar niet meer mee zitten.
Auto rookt niet, trekt goed, verbruikt geen olie, etc dus zeg het maar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik zou ook zoeken naar de oorzaak in plaats van alleen aan symptoombestrijding te doen. Bij deze kilometerstand een vol roetfilter is niet normaal. Samen met de EGR foutcode en het olieverbruik duidt dit op problemen
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1518
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Je kunt het proberen met regeneratie vloeistof in je tank en dan op een hoger toerental (2000-2500, dacht ik, weten techneuten hier wel) een tijdje rijden (Met warme motor uiteraard). Als het goed is roep je door het hogere toerental je regeneratieproces op.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 518
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Ik zou gelijk contact opnemen met Obbetuning in Elst.
Hij kan softwarematig de EGR dichtschrijven dan ben je van deze storing af die komt nooit meer terug.
Daarna in de zelfde garage bij Dennis van Asperen van Volservice het hele EGR gebeuren laten reinigen die is daar in gespecialiseerd.
Dan kunnen ze na dit proces de roetfilter reiningen [ als deze niet kapot is ] dan verversen ze de motorolie en een nieuwe oliefilter en klaar is klara.
Als dat allemaal gebeurt is en je rijd naar huis de auto als hij goed warm is lekker op zijn donder geven goed toeren maken word alles van zelf weer schoon.
Dat valt en staat natuurlijk met de roetfilter is deze kapot dan komen er aanzienlijk meer kosten bij.
Volvo V70 R=Design D4
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 518
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Volvo V70 R=Design D4
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

-KJ- schreef: 21.04.2025 - 14:41 Ik zou ook zoeken naar de oorzaak in plaats van alleen aan symptoombestrijding te doen. Bij deze kilometerstand een vol roetfilter is niet normaal. Samen met de EGR foutcode en het olieverbruik duidt dit op problemen
Ik zie net dat ik in mijn post niet duidelijk heb gezegd dat de auto nu op 215kkm staat (bij een ton gekocht, zelf 115 erbij gereden).
Olieverbruik zal ook niet helpen maar dat oplossen (zuigerveren, onderblok revisie zijn oplossingen die ik gehoord heb) is niet echt meer proportioneel naar de waarde van de auto zelf.
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 518
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

oliekannetje heb je nou de link geopend en goed gelezen wat daar word geschreven oven de EGR en olieverbruik?
Dat de auto 215000 km heeft gelopen moet geen probleem zijn als je de andere problemen oplost.
Obbe geeft ook uitleg over jou foutcode P04D9 misschien toch is goed lezen
Volvo V70 R=Design D4
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

m1karabijn schreef: 21.04.2025 - 16:27 oliekannetje heb je nou de link geopend en goed gelezen wat daar word geschreven oven de EGR en olieverbruik?
Dat de auto 215000 km heeft gelopen moet geen probleem zijn als je de andere problemen oplost.
Obbe geeft ook uitleg over jou foutcode P04D9 misschien toch is goed lezen
Ik heb me er over ingelezen, en Obbetuning gelijk een appje gestuurd om een afspraak te maken.
Lijkt inderdaad met elkaar te maken te hebben.
Dank voor de suggestie!
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

Wat misschien ook nog interessant is om te vermelden, is dat er gemiddeld toch zo'n 1000-1100KM tussen de DPF regeneraties zit. (Check ik altijd in de obd app)
Als ik de site van Obbe doorlees zit er bij dichtgeslipte roetfilters vaak minder KM's tussen regeneraties door.

Zou dit dan iets over het werken van mijn roetfilter kunnen zeggen?
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 518
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Als je bij Obbe komt gaat hij als eerste alle foutcodes uitlezen en dan kan hij zien of de roetfilter nog goed is of overleden.
Dan maakt hij een plan wat Obbe en Dennis voor jou kunnen betekenen en wat de kosten zijn.
Voor jou geval is er zover ik weet geen andere keuze.
Volvo V70 R=Design D4
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

Dank voor het meedenken, ik ga er z.s.m naartoe.
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 518
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Ik zal voor je duimen dat het kan worden opgelost.
Wel graag even laten weten hoe het is afgelopen.
Volvo V70 R=Design D4
redracer
4th Gear member
Berichten: 772
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Helemaal eens met m1karabijn , deze serie moet gereinigd worden .

ps. Als je dr toch bent gelijk laten chippen die handel 😉 ( €100 extra bij egr dicht zetten )
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

HVO100 tanken?
Lees dit linkje ook even: viewtopic.php?t=91252
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

redracer schreef: 21.04.2025 - 19:58 Helemaal eens met m1karabijn , deze serie moet gereinigd worden .

ps. Als je dr toch bent gelijk laten chippen die handel 😉 ( €100 extra bij egr dicht zetten )
Ik heb inderdaad gekozen voor het pakket inclusief aanpassen software of tuning.
Er zit al sinds jaar en dag een U0301 code in het systeem waarvan de garage aangaf dat dit komt doordat de auto mogelijk ooit is getuned. Misschien dat die software ook roet in het eten gooit(!), was mijn gedachtegang.
DB200 schreef: 21.04.2025 - 21:09 HVO100 tanken?
Lees dit linkje ook even: viewtopic.php?t=91252
Ik ga het eens doorlezen, dank voor de informatie.
Wat betreft HVO100 tanken, moet dat dan structureel gedaan worden of voor bij de roetmeting?
Van de garage een jaar terug al het advies gekregen om shell (regular) te gaan tanken, maar dat heeft blijkbaar nog niet zijn wonderen verricht.


Tot nu toe dank iedereen voor het meedenken, ik hoop dat we er nog een hoop km's mee door kunnen rijden. Zal wel even een update plaatsen wanneer ik bij obbe ben geweest
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27266
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

oliekannetje schreef: 21.04.2025 - 23:05 Wat betreft HVO100 tanken, moet dat dan structureel gedaan worden of voor bij de roetmeting?
Aantal tanks voor de keuring
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
oliekannetje
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 19.04.2025 - 19:31

fredhead schreef: 22.04.2025 - 07:02
oliekannetje schreef: 21.04.2025 - 23:05 Wat betreft HVO100 tanken, moet dat dan structureel gedaan worden of voor bij de roetmeting?
Aantal tanks voor de keuring
Dan ga ik even wat sportiever rijden, had hem net volgetankt :)

Donderdag afspraak bij Obbe + Volservice kunnen maken, die gaan hem dan onder handen nemen. Hopelijk lukt alles en wordt daardoor de roetuitstoot verminderd.
Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie

Terug naar “V40”