Ik rij al 5 jaar en 115kkm met veel plezier in mijn 2017 D2. In het begin redelijk wat kosten aan gehad, en leek na enige tijd onder controle.
Echter laatste tijd toch wel wat nare verassingen. In het kort:
- Auto kwam 2 weken geleden niet door de APK heen vanwege de roetdeeltjes meting.
- Zodanig hoog dat de garage er geen voordeel in zag om nog de auto nog even flink warm te rijden, en het daarna opnieuw te proberen.
- De auto komt uit 2017 dus laten uitprogrammeren van het roetfilter is volgens het RDW geen optie. - Heeft sinds een kleine maand ook P04D9 EGR flow melding die af en toe weggaat en weer terugkomt.
- Hikt af en toe in het doorschakelen in eerste vier versnellingen, gaat weg als de auto warm wordt. - Heeft al langere tijd (c.a een jaar) olieverbruik van rond de 1L:2000km.
- Onlangs zijn we naar 5w30 gegaan om te kijken of dit helpt. - Garage kan mij realistisch gezien niet meer helpen, reinigen doen ze niet en roetfilter alleen is via hen 2500 ex. btw Niet echt het overwegen waard denk ik.
Ik heb nu 2 handige mensen gevonden die voor 1600-2220 euro een nieuw (origineel/volvo erkend onderdeel) roetfilter in kunnen zetten.
Daar wou ik initieel akkoord op geven (APk verloopt 7 mei dus moet wel gaan schakelen

Het reinigen van het roetfilter is namelijk ook een optie. Dat zou bijvoorbeeld goedkope manier zijn om wat extra tijd te winnen om in alle rust keuzes te gaan maken over de auto.
Daar hoor ik echter verschillende meningen over. Bijvoorbeeld omdat ik olieverbruik hebben "zou dat niet veel helpen".
Daarnaast ben ik ook benieuwd of bijvoorbeeld die recente EGR storing invloed kan hebben gehad op de roetmeting.
Zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben, en zo ja, wat hebben jullie gedaan?
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Groet, Daan