Pagina 2 van 4
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 04.08.2025 - 18:25
door RTFM68
Mijn inziens wel.
Normaal rijd ik in de automatische D stand en draait mijn T5 ook zo’n 1500-1700 toeren. Zonder belasting van een zware caravan erachter lijkt me dat niet zo’n probleem.
Maar wanneer je zonder caravan de bergen in gaat wil je denk ik wel wat meer toeren draaien dus dan zou ik wellicht toch ook keuze weer laten vallen op de M stand.
FLITS34 schreef: ↑04.08.2025 - 17:34
Is dit dan alleen van toepassing als je met een caravan rijdt? Op de Nederlandse wegen met de snelheidsbeperking van 100 km komt mijn T4 (zonder sleurhut) zelden boven de 2000 toeren uit. Schommelt ergens tussen de 1500 en 1800 toeren.
Klinkt een beetje vreemd dat je met een automaat handmatig moet gaan schakelen omdat het beter voor de motor zou zijn……
Af en toe geef ik hem wel een beetje “de sporen” op lange ritten in het buitenland.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 04.08.2025 - 19:41
door mees
Jullie hebben toch ook een Dynamic rij-modus?
Meer toeren en krachtiger en.... 'remt' anders op de motor.
En wil je zelf bepalen wanneer en wat: Manual.
Heerlijk over de bergen(passen) met sleurhut aan de haak.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 04.08.2025 - 19:47
door Arthurj
mees schreef: ↑04.08.2025 - 19:41
Jullie hebben toch ook een Dynamic rij-modus?
Meer toeren en krachtiger en.... 'remt' anders op de motor.
En wil je zelf bepalen wanneer en wat: Manual.
Heerlijk over de bergen(passen) met sleurhut aan de haak.
Ik vraag me af of de B4 Mild Hybrid die stand heeft, ik denk van niet.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 04.08.2025 - 21:52
door mees
oh jee, geen Dynamic in de B-serie?
Geef mij dan maar de T-serie
....en die heb ik al, heerlijk wat die allemaal kan en presteert;
tja hobbelpaard, niet luxe en geen premium-uitstraling, vergeleken met..... (ach, ik ben ook maar 'modaal')
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 04.08.2025 - 22:19
door Arthurj
Maakt ook niet uit, eerst de trekhaak de 15e, spiegels heb ik vandaag kunnen bemachtigen dus de 28e gaan we de caravan halen met B4 en dan weten we het snel genoeg.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 08.09.2025 - 21:26
door Arthurj
Tussen de 90 - 100 km/u in "D" rond de 2000 RPM. Met 80 km/u zo'n 1500 RPM, dan "M" naar 6. Eind september naar Zuid Limburg, kijken waar we dan uitkomen, daarna caravan de stalling in. Maar donderdag eerst richting Chinon (solo) dus ook genieten van de XC 40.
Trekhaak (niet de kogel) staat in de glascoating, proberen verweren te voorkomen zodat ie er "nieuw" uit blijft zien.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 18:10
door Fredhead
Zou hem persoonlijk wat hoger in de toeren houden, voor een benzine is dat wel erg laag als ie aan het werk moet.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 19:08
door lint
Bij zwaardere belasting met de caravan lekker handmatig het toerental wat hoger houden.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 21:25
door Arthurj
2000 RPM is wel het minimum, bij iets sneller rijden (90 - 100 km/u) haalt ie dat wel in "D" Onder 90 km/u inderdaad maar naar zijn "M6" denk ik, ook geen probleem.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 21:29
door RTFM68
Zoals gebruiker “mees” al eerder aangaf bij rijden met caravan:
- 80 km/u M5, dynamic mode
- 90 km/u M6, dynamic mode
Ik heb met zijn tips al de nodige kilometers met mijn caravan gesleurd deze zomer, ging top!
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 21:36
door Arthurj
RTFM68 schreef: ↑09.09.2025 - 21:29
Zoals gebruiker “mees” al eerder aangaf bij rijden met caravan:
- 80 km/u M5, dynamic mode
- 90 km/u M6, dynamic mode
Ik heb met zijn tips al de nodige kilometers met mijn caravan gesleurd deze zomer, ging top!
De B4 Mild Hybrid kent geen Dynamic mode (volgens mij) enkel "D" + "M" modi. Dynamic nog niet kunnen bespeuren. Maar "gewoon" in "M5 of M6" zal ook wel soepeltjes gaan.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 06:19
door mees
Aha Arthurj,
jouw wagen heeft geen 5 rijmodi (waaronder Dynamic; lees in de link wat die doet), zoals TopicStarter en ondergetekende:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... odi&page=0
maar slechts 2 (Comfort & Off Road); je hebt toch een 2024 modeljaar?
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... odi&page=0
Jouw genoemde M is geen rijmodus maar een keuze uit:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... len&page=0
En wat Fredhead eerder schreef: houdt hem in de wat hogere toeren (dus handmatig schakelen steeds in Manual die pook).
Ook al (b)lijkt hij wel voldoende trekkracht te hebben, de 'machine' wordt warmer (zeker in de zomer) en wil (het is net een mens) meer koeling van koelwater en motor- en versnellingsbakolie.
Hogere toeren is meer pompsnelheid voor de pompen, dus.... Plezier en houdt 'em heel.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 07:05
door Fredhead
Ik vergelijk het met fietsen, in een zwaarder verzet en minder snel trappen kom je er maar een verzet (of meer) terug en wat sneller trappen wordt het allemaal een stuk gemakkelijker.
Dit is ook hoe het voor een motor gaat die aan het werk is.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 07:34
door lint
Mooie en duidelijke vergelijking.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 08:33
door Hans oet Twent
RTFM68 schreef: ↑09.09.2025 - 21:29
Zoals gebruiker “mees” al eerder aangaf bij rijden met caravan:
- 80 km/u M5, dynamic mode
- 90 km/u M6, dynamic mode
Ik heb met zijn tips al de nodige kilometers met mijn caravan gesleurd deze zomer, ging top!
Mooi om te lezen. De cruisecontrol met de caravan erachter is ook zo’n ding. Beetje gevoel voor techniek zegt mij dat er hier in NL bij niet teveel belasting, slechts het meesleuren van de Aluminium doos, deze best gebruikt zou kunnen worden mits de lagere versnelling gekozen wordt en de berijder bij de les is. En ziet/hoort wat het toerental vd auto hem verteld.
Bij voorkeur de cruise met Caravan niet/nooit gebruiken, vroeg of laat gaat het je een keer mis. Of je hebt dikke vette pech of je hebt geluk dat alles nog oké blijft. Je bent immers totaal het gevoel kwijt wat de auto doet. En wat de auto vraagt. Handmatig schakelen en toeren houden, net zoals je dat met een handbak ook zou doen.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 17:03
door Arthurj
Off road is hier toch niet geschikt voor rijden met caravan.... Of mis ik iets? Cruise control gebruik ik nooit met de caravan, liever gevoel houden met de combinatie.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 17:12
door Rogier64
In de Dynamic rijmode wordt hoger in toeren gereden en minder snel teruggeschakeld naar een hogere versnelling. Dat kun je ook prima bereiken met handmatig schakelen, heb je alles zelf in de hand. Zware last achter de auto betekent vanaf heuvelachtig gebied zelf 'aan de bak'
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 17:18
door Arthurj
Daarom "D" waar het kan en "M" waar het niet kan. Komt dus altijd goed.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 17:39
door mees
Arthurj schreef: ↑10.09.2025 - 17:03
Off road is hier toch niet geschikt voor rijden met caravan.... Of mis ik iets? Cruise control gebruik ik nooit met de caravan, liever gevoel houden met de combinatie.
Ja, je mist iets.
Ik rij nogal uh.... over zeiknat gras en vooral steile hellingen.
Lukte me zelden met 1-wiel aangedreven auto's. (als een wiel van dezelfde as slipte, stond het andere gewoon stil)
Nu kom ik altijd weg met 4x grip.
Mijn awd werkt in D al 50-50%, als de computer belasting voelt. Volgens gebruiksaanwijzing trouwens stilstaand (bij elk verkeerslicht) = awd.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... awd&page=0
In de Off-Road modus weet je niet wat je meemaakt: zo sterk en beheersbaar bij lage snelheid, een steile helling op (25% is geen uitzondering over gravel);
en vooral bij helling af omdat de Hill Descent Control zijn werk voortreffelijk doet.
Rogier64 schreef: ↑10.09.2025 - 17:12
In de Dynamic rijmode wordt hoger in toeren gereden en minder snel teruggeschakeld naar een hogere versnelling. Dat kun je ook prima bereiken met handmatig schakelen, heb je alles zelf in de hand. Zware last achter de auto betekent vanaf heuvelachtig gebied zelf 'aan de bak'
Inderdaad
want in de M stand remt de auto veel beter / langer op de motor
en berg af hoef je dan niet 'zo snel' of 'langdurig' te remmen (met je voetrem).
De toeren om 'em als caravan-combi 'te houden' ligt dan wel hoog: tussen de 3000 en 6000 rpm, bij een helling van 12% (Alpen óver, ipv dóór de tunnels).
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 18:10
door Arthurj
Maar die XC hier heeft volgens mij echt geen AWD denk ik, zou me echt verbazen als het wel zo was. Maar met caravan op snelheid heb je er niets aan volgens mij. Lage snelheden lees ik.