Pagina 2 van 2

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 29.08.2025 - 19:05
door raspaardje
dimitripb schreef: 29.08.2025 - 17:24 Wellicht dat BLIS dus soms gaat branden wanneer je auto's met een aanzienlijk snelheidsverschil inhaalt,
Maar dan klopt het toch wat ik zeg?
Jij beweert nl. van niet...:-)

Anyway, heel logisch lijkt het idd niet. Als BLIS maar gaat branden bij auto's die van achter komen, daar vind ik de meerwaarde van BLIS zitten.
Niet voor situaties waarin je de auto net gepasseerd bent.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 29.08.2025 - 19:07
door Gouwe
Tenzij dat passeren dan weer heel langzaam plaatsvindt......

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 29.08.2025 - 19:09
door raspaardje
Gouwe schreef: 29.08.2025 - 19:07 Tenzij dat passeren dan weer heel langzaam plaatsvindt......
Mee eens. En dan werkt BLIS dus ook feilloos.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 29.08.2025 - 22:54
door dimitripb
raspaardje schreef: 29.08.2025 - 19:05 Maar dan klopt het toch wat ik z
Nee, lees het even goed. Enerzijds beschrijf ik hoe het volgens Volvo zou moeten werken. Namelijk alleen als je ingehaald wordt en niet als je zelf inhaalt en dan alleen als het snelheidsverschil klein is.

Daar tegenover staat mijn eigen ervaring van gisterenochtend: als je zelf inhaalt gaat BLIS ook regelmatig aan (wat dus niet strookt met wat Volvo zegt) en daarnaast is het patroon dan raar: bij een heel klein snelheidsverschil gaat het niet aan, bij een middelmatig snelheidsverschil wel en bij een groot snelheidsverschil weer niet.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 30.08.2025 - 14:51
door Cris71
Precies.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 30.08.2025 - 16:58
door Gouwe
dimitripb schreef: 29.08.2025 - 22:54 ....Enerzijds beschrijf ik hoe het volgens Volvo zou moeten werken. Namelijk alleen als je ingehaald wordt....
BLIS waarschuwt naar mijn ervaring voor zowel auto's die jij inhaalt, als de auto's die jou inhalen.
Ik ben het met je eens dat het in de handleiding anders verwoord is. Maar even logisch redenerend: ook een auto die jij met een miniem snelheidsverschil inhaalt kan op een gegeven moment, zij het kort, in de dode hoek zitten.
Het lijkt me ook best lastig om in de handleiding exact te beschrijven hoe het systeem werkt, maar ik houd me vast aan de basis beschrijving uit de handleiding:
BLIS is een hulpmiddel om u te waarschuwen voor:
- voertuigen in de dode hoek
- snel naderende achterliggers in de linker en rechter rijbaan naast uw auto

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 30.08.2025 - 17:51
door lint
Ik heb dezelfde ervaring met BLIS, is een handig hulpmiddel maar altijd zelf goed in de spiegels blijven kijken.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 30.08.2025 - 20:29
door dimitripb
Gouwe schreef: 30.08.2025 - 16:58 Ik ben het met je eens dat het in de handleiding anders verwoord is. Maar even logisch redenerend: ook een auto die jij met een miniem snelheidsverschil inhaalt kan op een gegeven moment, zij het kort, in de dode hoek zitten.
Dat is dus precies wat ik al diverse posts probeer aan te geven.
Zo lastig lijkt het me niet te beschrijven. Er staat expliciet dat het alleen werkt als je ingehaald wordt. Als het ook behoort te werken als je zelf iemand inhaalt had men dat gewoon kunnen omschrijven.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 31.08.2025 - 00:03
door FLITS34
dimitripb schreef: 30.08.2025 - 20:29
Gouwe schreef: 30.08.2025 - 16:58 Ik ben het met je eens dat het in de handleiding anders verwoord is. Maar even logisch redenerend: ook een auto die jij met een miniem snelheidsverschil inhaalt kan op een gegeven moment, zij het kort, in de dode hoek zitten.
Dat is dus precies wat ik al diverse posts probeer aan te geven.
Zo lastig lijkt het me niet te beschrijven. Er staat expliciet dat het alleen werkt als je ingehaald wordt. Als het ook behoort te werken als je zelf iemand inhaalt had men dat gewoon kunnen omschrijven.
Precies, zo werkt het!

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 31.08.2025 - 10:17
door Gouwe
dimitripb schreef: 30.08.2025 - 20:29 ....Zo lastig lijkt het me niet te beschrijven. Er staat expliciet dat het alleen werkt als je ingehaald wordt. Als het ook behoort te werken als je zelf iemand inhaalt had men dat gewoon kunnen omschrijven.
Vertaalfouten? Interpretatiefout?
Je vergeet 9 (opnieuw) een essentieel onderdeel van mijn reactie mee te nemen: er staat heel duidelijk in (mijn citaat van) de handleiding dat het 1. een dodehoekwaarschuwingssysteem is en 2. een systeem om SNEL van achteren naderende voertuigen te detecteren.
Als dat de twee criteria zijn komt dat 1:1 over met mijn ervaringen (en kennelijk ook van die van jou) en vind ik het niet interessant dat in de verdere uitleg in de handleiding het "verkeerd" staat omschreven.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 08:58
door dimitripb
Ik vind het wel degelijk interessant dat het in de handleiding verkeerd beschreven staat. Juist bij beveiligingssystemen en waarschuwingssystemen is het belangrijk dat beschrijving en werkelijkheid exact met elkaar overeenkomen.

Afgelopen zondag heb ik ongeveer vijf uur over de Nederlandse autobanden gereden en er expliciet op gelet.
In de meeste gevallen gaat het lampje branden als je inhaalt of ingehaald wordt. Links lijkt dit in alle gevallen goed te werken. Aan de rechterkant zie je willekeur. Bij kleine snelheidsverschillen brandt het de ene keer wel en de andere keer niet. Meestal wel, soms niet.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 09:38
door raspaardje
dimitripb schreef: 02.09.2025 - 08:58 Afgelopen zondag heb ik ongeveer vijf uur over de Nederlandse autobanden gereden en er expliciet op gelet.
In de meeste gevallen gaat het lampje branden als je inhaalt of ingehaald wordt. Links lijkt dit in alle gevallen goed te werken. Aan de rechterkant zie je willekeur. Bij kleine snelheidsverschillen brandt het de ene keer wel en de andere keer niet. Meestal wel, soms niet.
Uit welk jaartal is jouw auto?
Kunnen auto's verschillende sensoren/chips hebben vanwege de pandemie met daardoor een iets ander functioneren dan beschreven?

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 09:59
door dimitripb
raspaardje schreef: 02.09.2025 - 09:38 Uit welk jaartal is jouw auto?
Kunnen auto's verschillende sensoren/chips hebben vanwege de pandemie met daardoor een iets ander functioneren dan beschreven?
De mijne is MY2021 en geleverd in augustus 2020. De handleidingen zijn per MY, dus als het bij mij functioneel anders werkt, had dat in de handleiding moeten staan. Ik denk dat het wel klopt wat Gouwe zegt, dat het een vertaalprobleem kan zijn.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 21:24
door Hans Eilander
Mijn XC40 is ook van 2020 dus het corona jaar. Afgeleverd op 8 oktober. Bij mijn Volvo werkt alles zoals het hoort. Nooit een storing ervaren.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 22:05
door Jers3n
In mijn optiek werkt het zoals bedoelt. In het eerste deel van het instructieboekje over BLIS wordt ook gewoon gemeld dat voor elk voertuig in de dode hoek gewaarschuwd wordt:
BLIS*
Het BLIS dient om u te helpen bij het ont-
dekken van naderende achterliggers schuin
achter en naast u bij ritten in druk verkeer op
wegen met meerdere rijbanen in dezelfde
richting.

BLIS is een hulpmiddel om u te waarschuwen
voor:
• voertuigen in de dode hoek
• snel naderende achterliggers in de linker
en rechter rijbaan naast uw auto.


In de daarop volgende nadere uitleg wordt aangegeven dan er 2 zones te onderscheiden zijn. In zone 1 (dode hoek) wordt aan weerszijden gewaarschuwd als daar een auto zit. Zone 2 betreft het deel voor de snel naderende voertuigen. Dat onderscheid in zone 1 en 2 is m.i. dus wel degelijk van belang.

Werkingsprincipe van BLIS (zie onderstaande afbeelding)
1 - Zone in dode hoek
2 - Zone voor snel naderende achterliggers

Het systeem reageert in de volgende gevallen:
• uw auto wordt ingehaald door andere
voertuigen
• een achterligger nadert uw auto snel.

Wanneer BLIS een voertuig binnen zone 1 OF
een snel naderende achterligger in zone 2 ont-
dekt, brandt het controlelampje bij de desbe-
treffende zijspiegel constant. Als u in deze
stand de richtingaanwijzers activeert aan de
kant waarvoor de waarschuwing wordt gege-
ven, schakelt het controlelampje over van
constant branden op knipperen met een feller
licht.


En het blijft een hulpmiddel…

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 23:03
door dimitripb
Jers3n schreef: 02.09.2025 - 22:05 Het systeem reageert in de volgende gevallen:
• uw auto wordt ingehaald door andere
voertuigen
• een achterligger nadert uw auto snel.
Daar gaat het dus al de hele tijd over. Dit klopt niet. Het reageert ook als je zelf een ander inhaalt. De praktijk strookt niet met de handleiding.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 23:07
door dimitripb
Hans Eilander schreef: 02.09.2025 - 21:24 Bij mijn Volvo werkt alles zoals het hoort. Nooit een storing ervaren.
Het gaat niet om een storing. Het is niet helemaal duidelijk hoe het moet werken omdat de werkelijkheid niet overeenkomt met hoe Volvo het beschrijft. Het is een klein detail en zoals eerder al aangegeven kan het komen door een vertaalfout.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 02.09.2025 - 23:32
door Jers3n
dimitripb schreef: 02.09.2025 - 23:03
Jers3n schreef: 02.09.2025 - 22:05 Het systeem reageert in de volgende gevallen:
• uw auto wordt ingehaald door andere
voertuigen
• een achterligger nadert uw auto snel.
Daar gaat het dus al de hele tijd over. Dit klopt niet. Het reageert ook als je zelf een ander inhaalt. De praktijk strookt niet met de handleiding.
En daaronder staat als verklaring: Wanneer BLIS een voertuig binnen zone 1 OF
een snel naderende achterligger in zone 2 ont-
dekt, brandt het controlelampje bij de desbe-
treffende zijspiegel constant.

Die ‘of’ staat er niet voor niks.
De tekst is wellicht ‘wat interpretabel’ of ‘niet alles omsluitend’ maar m.i. kun je niet enkel 2 punten van een uitgebreidere uitleg eruit pikken en daarop de gehele werking op willen verklaren. Daarvoor is de verdere uitleg ook van belang.
Er staat in die nadere uitleg van zone 1 niks over inhalende of ingehaalde voertuigen, ik lees daarin dat BLIS een voertuig in zone 1 altijd ‘verklikt’ (of dat zou moeten doen), of je die nou net ingehaald hebt of niet. In zone 2 reageert het op snel naderende voertuigen.

Maar goed ik heb ook geen probleem met hoe het werkt, ben er blij mee als hulpmiddel maar is nou ook niet meteen een onmisbaar systeem.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 03.09.2025 - 05:44
door Gouwe
En dan komen we inderdaad weer op de klassieke problematiek van communicatie: er kan van alles fout gaan bij de zender, de transmissie en de ontvanger. En dan hebben we het hier ook nog over iets dat mogelijk vertaald is door een Zweed naar Engels en vanuit het Engels weer naar Nederlands.... Kortom, de handleiding is niet perfect beschreven, maar ik stoor me daar niet aan is mijn persoonlijke keuze.

Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Geplaatst: 03.09.2025 - 21:06
door Cris71
Idd, dat denk ik ook Gouwe.