Dode hoek sensor/spiegel werkt niet?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Cris71
2nd Gear member

Goedemorgen, het valt mij op dat de dode hoek lamp in de rechter spiegel maar heel af en toe werkt.
Als er een auto rechts van me rijd dan brand het oranje spiegelampje niet heel af en toe wel.
Links doet het altijd als er een auto links van me rijd.
Heb gekeken of er vervuiling te zien is bij sensoren in voor en achterbumper en op de spiegels, maar kan niet direct een aanwijzing vinden.
Ik spuit de auto af en toe wel schoon met hoge druk in de wasstraat. Dat moet gewoon vanwege dat de auto altijd onder bomen geparkeerd staat.
Kan dit te maken hebben met de software fix voor de navigatie?
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
OGA244
8th Gear member

Je hebt rechts substantieel minder inhalende auto’s, vergelijken met links is onhandig
FLITS34
3rd Gear member

Klopt, de BLIS detecteert alleen als er een voertuig nadert. Dus niet als je zelf een voertuig inhaalt. Af en toe reageert de rechter BLIS wel als je zelf inhaalt maar dat is een toevalstreffer. Let er maar eens op als je bijvoorbeeld in een file aan het rijden bent en er komt een voertuig aan de rechterzijde langs, dan licht hij wel op. Althans dat is mijn ervaring, misschien dat andere gebruikers dit ook zo ervaren?
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Gouwe
7th Gear member

Cris71 schreef: 25.08.2025 - 10:53 Goedemorgen, het valt mij op dat de dode hoek lamp in de rechter spiegel maar heel af en toe werkt.
Als er een auto rechts van me rijd dan brand het oranje spiegelampje niet heel af en toe wel.
Is precies zoals Volvo het bedoeld heeft, zie handleiding.
Detecteren ligt er vooral aan of jij inhaalt, of ingehaald wordt en met welke snelheidsverschillen.
Het is uiteindelijk een dode hoek waarschuwingssysteem, niet een er zit iets/iemand naast je.
Ben blij dat het ding alleen brandt indien echt nodig: lees er zit iets in mijn dodehoek of zal daar binnenkort inzitten.
Cris71 schreef: 25.08.2025 - 10:53 Links doet het altijd als er een auto links van me rijd.
Wel eens rechts ingehaald? Dat moet namelijk hetzelfde effect geven als rechts inhalen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Cris71
2nd Gear member

Oke! Dat wist ik helemaal niet. Ik dacht echt dat links altijd aan ging wanneer er een auto links naast rijd. En dat rechts altijd aan ging wanneer er rechts een auto zit. Ik dacht dus dat het puur als reminder bedoelt was zo van "let op er zit verkeer naast je of bijna naast je je kan niet van baan verwisselen!!". Ik had dus een andere gedachte hierover.
Weer wat geleerd!
dimitripb
4th Gear member

Gouwe schreef: 25.08.2025 - 16:19 Ben blij dat het ding alleen brandt indien echt nodig: lees er zit iets in mijn dodehoek of zal daar binnenkort inzitten.
Maar als je zelf een ander inhaalt, zit die ander natuurlijk ook op een gegeven moment in je rechter dode hoek. Dan brandt het lampje dus niet volgens de specificatie.
Jers3n
5th Gear member

Dat klopt niet, naar mijn ervaring ligt dat ook aan het snelheidsheidsverschil.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
FLITS34
3rd Gear member

dimitripb schreef: 26.08.2025 - 21:55
Gouwe schreef: 25.08.2025 - 16:19 Ben blij dat het ding alleen brandt indien echt nodig: lees er zit iets in mijn dodehoek of zal daar binnenkort inzitten.
Maar als je zelf een ander inhaalt, zit die ander natuurlijk ook op een gegeven moment in je rechter dode hoek. Dan brandt het lampje dus niet volgens de specificatie.
Als je zelf inhaalt, zal de BLIS alleen oplichten als het voertuig wat jij inhaalt gaat versnellen.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Gouwe
7th Gear member

Jers3n schreef: 26.08.2025 - 22:38 Dat klopt niet, naar mijn ervaring ligt dat ook aan het snelheidsheidsverschil.
Dat is ook precies wat ik zeg alleen wordt ik niet volledig geciteerd.
Dit is wat ik namelijk schreef:
Detecteren ligt er vooral aan of jij inhaalt, of ingehaald wordt en met welke snelheidsverschillen.
Het is uiteindelijk een dode hoek waarschuwingssysteem, niet een er zit iets/iemand naast je.
FLITS34 schreef: 27.08.2025 - 02:54 Als je zelf inhaalt, zal de BLIS alleen oplichten als het voertuig wat jij inhaalt gaat versnellen.
In het geval dat degene gaat versnellen die jij net hebt ingehaald zal het inderdaad kunnen zijn dat BLIS zal oplichten. Mijn ervaring is dat sowieso elke auto die jou inhaalt (links of rechts maakt niet uit, snelheid ook niet) op een gegeven dus in de dode hoek komt en dus een trigger geeft waardoor het BLIS lampje oplicht.
BLIS zal ook oplichten als jij met een klein snelheidsverschil inhaalt op het moment dat diegene die je inhaalt richting de dode hoek positie gaat. Rijd jij daar met 20 km harder aan voorbij dan doet BLIS gelukkig niets.
Het is dus een dodehoek waarschuwingssysteem, gelukkig niet een "er rijdt iemand naast je systeem" of een "let op je haalt nu iemand in systeem" want dan zal het effect zijn dat de lamp op een gemiddelde snelweg bijna continu brandt en gevolg daarvan is dan dat gebruikers BLIS gaan negeren of misschien wel gaan uitzetten.
Vergelijk het maar met de huidige snelheidswaarschuwingen. Iedereen die ik ken zet het uit, want geeft continu verkeerde informatie en dus heeft het geen nut meer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
dimitripb
4th Gear member

FLITS34 schreef: 27.08.2025 - 02:54 Als je zelf inhaalt, zal de BLIS alleen oplichten als het voertuig wat jij inhaalt gaat versnellen.
Dat snap ik maar Gouwe gaf aan dat hij alleen wil dat het lampje oplicht als er een auto in de dode hoek sit, maar die zit ook in je rechter dode hoek als je een auto inhaalt. Dan brandt het lampje niet en zit er toch iemand in de dode hoek en het werkt dus niet zoals Gouwe beschrijft/wenst.
Emmevi
5th Gear member

Dat heeft alles met het snelheidsverschil te maken, als dit groot genoeg is zal er geen dode hoek zijn en/of is deze zo klein dat de auto er niet in verdwijnt.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Cris71
2nd Gear member

Ik zie niet helemaal in waarom het lampje niet gewoon altijd brand als er een auto links of rechts in je dode hoek zit.
Het is alleen maar een signaal dat je niet van baan kan veranderen.
Of je nu hard of zacht rijd of de andere auto harder en jou inhalend, je moet op dat moment niet van baan veranderen.
Als iemand het uitzet omdat hij het teveel lampjes vindt en doordat de mogelijkheid hiertoe is moet die persoon zelf weten.
Het is gelukkig geen piepsignaal maar alleen een lampje.

Ik heb het vanmorgen getest hoe het werkt als ik op de snelweg rijd door met snelheid te spelen op de middelste baan.
Nou ik krijg er niet echt hoogte van.
Als ik het gas loslaat en er komt op een baan rechts naast mij een vrachtwagen vanachteren dichterbij dan gaat hij soms branden, maar hij gaat soms ook branden als ik met 110kmu op de middenbaan een vrachtauto op de meest rechtse baan inhaal, dat is dan toch met snelheids verschil van 20kmu+.
Ik begrijp jullie uitleg wel, maar het lijkt (bij mij) niet 100% altijd zoals beschreven.
En ik hou er niet van als iets soms wel of niet werkt. Ik weet zeker dat als ik naar de rechter baan ga omdat het lampje niet brand ik binnen de kortse keren een aanrijding heb. En dat sls ik harder rijd als verkeer op rechterbaan of andersom. (Ja ik weet het je moet altijd zelf op blijven letten en je verantwoordelijkheid nemen)
Gouwe
7th Gear member

dimitripb schreef: 27.08.2025 - 21:00 Dat snap ik maar Gouwe gaf aan dat hij alleen wil dat het lampje oplicht als er een auto in de dode hoek sit, maar die zit ook in je rechter dode hoek als je een auto inhaalt.
Je hebt niet helemaal correct aangehaald/begrepen wat ik heb gezegd. Ik heb dit gezegd:
"Ben blij dat het ding alleen brandt indien echt nodig: lees er zit iets in mijn dodehoek of zal daar binnenkort inzitten."
Dus zowel links als rechts. Alleen als jij iemand met 20 km/uur verschil inhaalt zit die auto die je hebt ingehaald zeg max 1 seconde in je dode hoek (20 km/uur is 5,5 meter/seconde). Het heeft dus m.i. geen enkel nut dat dat lampje dan 1 seconde oplicht. Bovendien heb je die persoon net ingehaald, dus waarom zou je dan een waarschuwing nodig hebben? Dient geen enkel doel.
Cris71 schreef: 28.08.2025 - 18:58 Ik zie niet helemaal in waarom het lampje niet gewoon altijd brand als er een auto links of rechts in je dode hoek zit.
Het is alleen maar een signaal dat je niet van baan kan veranderen.
Het is een hulpsysteem die een waarschuwing geeft als er iets in je dode hoek zit of dreigt te komen, niet "er zit iets naast je".
Cris71 schreef: 28.08.2025 - 18:58 .....En ik hou er niet van als iets soms wel of niet werkt.
Dan zet je het uit: weet je zeker dat het altijd niet werkt.
Cris71
2nd Gear member

Als je ergens een hulp systeem opzet (welk systeem dan ook) dan moet die altijd werken, met name waar dat systeem voor is bedacht "verkeer in de "dodehoek". Bij mij zit er namelijk ook verkeer in de dode hoek als ik met andere snelheden inhaal of ingehaalt wordt, ookal is het maar een seconde. In beide gevallen is het niet gewenst om verkeer in de dodehoek over het hoofd te zien.
Vele veiligheids filmpjes zijn gericht op afgelegde afstanden in seconden.
Maar nu gaat er een lampje niet branden omdat in een seconde er voorbij bent.

Het gebeurt overigens vrij regelmatig dat mensen inhalen en dan een verkeerde inschatting maken voor het moment om terug te keren naar hun oorspronkelijke rijbaan. Maar omdat ze dan zelf inhalen gaat het lampje niet branden. Dan is de dodehoek schijnbaar niet meer gevaarlijk of een probleem. Ik zou willen dat een lampje brand op het moment dat je niet naar de betreffende baan kan wisselen. Dan is de werking wel duidelijker en makkelijker uit te leggen. En ja als je die dan uitzet dan is dat je eigen keuze.
dimitripb
4th Gear member

Gouwe schreef: 28.08.2025 - 20:09 Alleen als jij iemand met 20 km/uur verschil inhaalt zit die auto die je hebt ingehaald zeg max 1 seconde in je dode hoek (20 km/uur is 5,5 meter/seconde). Het heeft dus m.i. geen enkel nut dat dat lampje dan 1 seconde oplicht.
Mee eens, maar het licht rechts ook niet op als het snelheidsverschil veel kleiner is, volgens de specificaties van Volvo. Volgens de specificaties zou het alleen oplichten als je wordt ingehaald en niet als je zelf inhaalt. Dat vind ik dus gek aangezien wanneer je zelf een auto inhaalt die auto ook in de dode hoek belandt.

Desalniettemin gedraagt het zich rechts wel raar. Vanmorgen heb ik er even goed op gelet. De eerste auto die ik inhaalde met een klein snelheidsverschil zorgde niet voor het oplichten van BLIS. De tweede auto haalde ik in met een aanzienlijk groter snelheidsverschil en toen ging BLIS wel aan. Een derde auto haalde ik in met een nog groter snelheidsverschil en toen ging het weer niet branden.
Cris71
2nd Gear member

Nou precies dat.
Ik reed vanmorgen op de middenbaan en ging met 120kmph een vrachtauto die op de rechterbaan reed voorbij, lampje ging aan.
Later precies hetzelfde maar dan met 100kmph, niks lampje.
Voor mij zit er geen continuiteit in, dat maakt juist gevaarlijk als je van een vaste betrouwbare werking uitgaat, wat je mag verwachten als een systeem als dit geinstalleerd is. Als ik met 120kmph een vrachtwagen voorbij ga dan begrijp ik dat hij maar heel kort in de dodehoek zit, maar als ik precies op het "verkeerde" moment naar rechts ga is het echt wel een probleem. Van mij zou de lamp in de spiegel altijd mogen branden als een voertuig in de dodehoek zit. Als dat niet gewenst is kun je hem uitzetten. Maar dan heb je wel een betrouwbaarder systeem. Als de lamp maar zo kort brand omdat het snelheids verschil groot is, laat hem dan altijd minimaal 2 (?) seconden branden. Feitelijk heb je er nu op deze manier niets aan.
raspaardje
6th Gear member

Wellicht dat BLIS dus soms gaat branden wanneer je auto's met een aanzienlijk snelheidsverschil inhaalt, feit is dat je die auto zojuist ingehaald hebt en dus weet dat je met die auto rekening moet houden bij het wisselen van rijbaan.

BLIS legt de nadruk op auto's die vanachter komen en op die manier in je dode hoek dreigen te komen. Of zitten.
Ook merkt BLIS snel van achter naderende auto's op.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
dimitripb
4th Gear member

raspaardje schreef: 29.08.2025 - 13:20 Wellicht dat BLIS dus soms gaat branden wanneer je auto's met een aanzienlijk snelheidsverschil inhaalt,
Nee, juist niet. Volgens de specificatie niet en volgens mijn ervaring niet. Bij het inhalen van vrachtwagens en dus met een redelijk hoog snelheidsverschil gaat het lampje niet aan. Dt is ook wel logisch aangezien de wagen maar dan een fractie van een seconde in de dode hoek zit. Het gekke is echter dat het niet consequent is terwijl het links wel heel consequent werkt.
raspaardje
6th Gear member

dimitripb schreef: 29.08.2025 - 17:24 Nee, juist niet. Volgens de specificatie niet en volgens mijn ervaring niet.
Maar volgens de ervaringen van jezelf én Cris71 wel.... :whistle:
Spreek je jezelf nu tegen?
dimitripb schreef: 28.08.2025 - 22:38 De tweede auto haalde ik in met een aanzienlijk groter snelheidsverschil en toen ging BLIS wel aan.
Cris71 schreef: 29.08.2025 - 13:01 Ik reed vanmorgen op de middenbaan en ging met 120kmph een vrachtauto die op de rechterbaan reed voorbij, lampje ging aan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
dimitripb
4th Gear member

raspaardje schreef: 29.08.2025 - 17:34 Maar volgens de ervaringen van jezelf én Cris71 wel.
Dat is juist het vreemde, dat de praktijk anders is dan wat Volvo schrijft. Wat ik beschreef was de situatie van die ochtend: langzaam passeren: geen lichtje, iets sneller passeren: wel lichtje, nog sneller passeren: geen lichtje.
In de meeste gevallen brandt het bij snel passeren niet en dat klopt met de specificatie.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”