iemand al vergelijk d5 185pk en nieuwe 215pk?
-
- 5th Gear member
Het 'vervelende' is dat de XC70, zeker de 2012 Summum met de 18" Zephyrus (two tone) in een goede kleur, gewoon nog steeds zo'n ontzettend mooie auto is. Imponerend, maar niet té. Met het styling pack is het helemaal een gaaf ding. En die stoelen...bij de Duitse merken (ja, ik ga dit echt zeggen Bart S.
) moet je fors bijbetalen om zo fijn te zitten als bij Volvo standaard is.
- Boreas
- 2nd Gear member
Op dit forum ben ik geheel nieuw. Eem introductie zoals het hoort gaat nog volgen. Sinds enige tijd ben ik de gelukkige eigenaar van een (tweedehands) XC 70 D5 MY 2009 getuned naar 205 pk.
Helaas was toen ik deze kocht nog niets bekend over een XC 70 LE; ik zou voor de prijs van de tweedehands AWD een nieuwe FWD hebben kunnen kopen
Ik zou toch zwaar geaarzeld hebben vanwege het geringere vermogen en vanwege de kritiek op de rijeigenschappen van de FWD XC 70 die ik had gelezen in onderstaand test (betreft overigens de vorige 2.4 175 pk versie).
Komt iemand deze kritiek bekend voor?
De huidige 205 pk maken van de D5 een fantastische zij het wat rumoerige motor (soms ook heerlijk om te horen) die door de AWD ten volle benut kan worden. Dit lijkt bij de FWD anders te zijn. Voor mij bewust geen automaat overigens.
Volvo XC70 DRIVe (2009) CAR review
By Ben Barry
First Drives
27 August 2009 11:07
On looks alone, this Volvo XC70 may seem like old news, yet it puts a whole new twist on the urban off-roader theme. Why? Because, despite the jacked-up stance, it’s actually front-wheel drive.
The front-drive cars come only with the 173bhp version of Volvo’s 2.4-litre five-cylinder turbodiesel, where the nearest equivalent all-paws get 202bhp, so comparing the mpg and C02 benefits is difficult.
How does it drive?
Not well, sadly. The ride quality is still excellent (far better than the XC60), and it’s still refined in here, but that only makes the rampant torque steer seem more out of place. Strangely, neither the similarly powerful front-drive XC60 nor the S80 were similarly afflicted, but the XC70 torque steers in first, second, third and sometimes even fourth gear. Even if you’re a pootler, you will notice the wheel tugging, especially the unholy mess that unravels when you need to getaway from a junction fairly quickly. First there’s wheelspin, then the traction control cuts power, then power comes back in again and, finally, you torque steer down the road. And we drove it in the dry!
Verdict
Clearly, this isn’t a positive review, but it’s important to remember this is a variant-specific – not model – failing. The four-wheel drive XC70 is a smooth-riding, luxurious-feeling, highly practical estate car that holds much appeal. Removing the front driveshafts has spoiled it and, somehow, ruined the mpg and emissions when combined with the automatic gearbox too – surely the most fitting transmission.
No, the only way to go with an XC70 is four-wheel drive combined with, ideally, an auto ’box. It’s worth spending the extra for what is a far superior car.[/color]
Helaas was toen ik deze kocht nog niets bekend over een XC 70 LE; ik zou voor de prijs van de tweedehands AWD een nieuwe FWD hebben kunnen kopen

Komt iemand deze kritiek bekend voor?
De huidige 205 pk maken van de D5 een fantastische zij het wat rumoerige motor (soms ook heerlijk om te horen) die door de AWD ten volle benut kan worden. Dit lijkt bij de FWD anders te zijn. Voor mij bewust geen automaat overigens.
Volvo XC70 DRIVe (2009) CAR review
By Ben Barry
First Drives
27 August 2009 11:07
On looks alone, this Volvo XC70 may seem like old news, yet it puts a whole new twist on the urban off-roader theme. Why? Because, despite the jacked-up stance, it’s actually front-wheel drive.
The front-drive cars come only with the 173bhp version of Volvo’s 2.4-litre five-cylinder turbodiesel, where the nearest equivalent all-paws get 202bhp, so comparing the mpg and C02 benefits is difficult.
How does it drive?
Not well, sadly. The ride quality is still excellent (far better than the XC60), and it’s still refined in here, but that only makes the rampant torque steer seem more out of place. Strangely, neither the similarly powerful front-drive XC60 nor the S80 were similarly afflicted, but the XC70 torque steers in first, second, third and sometimes even fourth gear. Even if you’re a pootler, you will notice the wheel tugging, especially the unholy mess that unravels when you need to getaway from a junction fairly quickly. First there’s wheelspin, then the traction control cuts power, then power comes back in again and, finally, you torque steer down the road. And we drove it in the dry!
Verdict
Clearly, this isn’t a positive review, but it’s important to remember this is a variant-specific – not model – failing. The four-wheel drive XC70 is a smooth-riding, luxurious-feeling, highly practical estate car that holds much appeal. Removing the front driveshafts has spoiled it and, somehow, ruined the mpg and emissions when combined with the automatic gearbox too – surely the most fitting transmission.
No, the only way to go with an XC70 is four-wheel drive combined with, ideally, an auto ’box. It’s worth spending the extra for what is a far superior car.[/color]
Meus automobilis non volvit, sed currit.
-
- 8th Gear member
Welkom (zou even een eigen topic maken als ik jou was..)
Even over dat artikel, met de AWD zou de torque steer met 10% verminderd moeten zijn, normaal gaat er 10% van het vermogen naar achteren en 90% naar voren (logischerwijs).
Even over dat artikel, met de AWD zou de torque steer met 10% verminderd moeten zijn, normaal gaat er 10% van het vermogen naar achteren en 90% naar voren (logischerwijs).
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het "negatieve' van die AWD upgrade mis ik dan een beetje, te weten de meerprijs van een identieke XC70 D5 AWD t.o.v. de LE aanbieding met Luxury-line.
€ 51.495,-- XC70 D3 Geartronic Limited Edition
€ 01.995,-- Luxury-line
------------
€ 54.490,-- tl
€ 68.495,-- XC70 D5 AWD Summum
€ 01.550,-- schuifkanteldak
€ 00.625,-- el. bedienbare bijrijdersstoel
€ 00.485,-- verwarmde voorstoelen
€ 00.340,-- park assist voor
-------------
€ 71.495,-- tl
€ 17.000,-- verschil is best geld, (en nog steeds bijna een C30 2.0 Advantage) scheelt netto ook +/- € 185,-- p/mnd in het 52% i.b. tarief.
Ik zie de lol en meerwaarde van AWD absoluut, maar niet voor iedere prijs
€ 01.995,-- Luxury-line
------------
€ 54.490,-- tl
-------------
€ 71.495,-- tl
€ 17.000,-- verschil is best geld, (en nog steeds bijna een C30 2.0 Advantage) scheelt netto ook +/- € 185,-- p/mnd in het 52% i.b. tarief.
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Je rekensom klopt volledig, al moet voor de volledigheid wel worden gezegd dat de D5 AWD goedkoper is geworden dan voor de facelift. Uit mn hoofd 1.500€, daarbij een krachtiger motor en het modernere Sensus. Voorwaar geen slechte deal dus.. Die licht gemotoriseerde FWD met enorm actievoordeel vertroebelt dat.
Wat ik echt idioot vind is dat alle opties die je op de Summum schroeft, voorheen gewoon Summum Plus Line heette en die mag je nu even los aftikken. Rare zet van Volvo.
Wat ik echt idioot vind is dat alle opties die je op de Summum schroeft, voorheen gewoon Summum Plus Line heette en die mag je nu even los aftikken. Rare zet van Volvo.
- Boreas
- 2nd Gear member
bart simpson schreef:Het "negatieve' van die AWD upgrade mis ik dan een beetje, te weten de meerprijs van een identieke XC70 D5 AWD t.o.v. de LE aanbieding met Luxury-line.
€ 01.995,-- Luxury-line
------------
€ 54.490,-- tl
-------------
€ 71.495,-- tl
Deze berekening is best schokkend en een deel van die E 17.000 is de AWD koper natuurlijk gewoon kwijt. Toch wil er bij mij niet in dat bij inruil een AWD D5 niet meer opbrengt; er is een categorie kopers die per se AWD wil (paardenliefhebbers, caravaneigenaren, marktkooplui om maar eens een paar voorbeelden uit het leven te nemen), zodat een deeltje van de investering weer terugkomt. Bovendien is er nog de meerwaarde van de D5 boven de D3; het verbruik van een D5 ligt niet veel hoger en er zijn altijd liefhebbers van pk's.
Rest voor mij de nog de kwestie of de FWD XC70 inderdaad zo beroerd rijdt als de Car-testpiloot (kennelijk wel een XC 70 liefhebber) meent te moeten constateren. Als dat een algemene ervaring is, dan maar liever een een V70 D5
Meus automobilis non volvit, sed currit.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik hanteer prijsnivo my 2012 (dus met sensus)Thom schreef:Je rekensom klopt volledig, al moet voor de volledigheid wel worden gezegd dat de D5 AWD goedkoper is geworden dan voor de facelift. Uit mn hoofd € 1.500,--
de test was in 2009 en betrof een 2.4D met de oude geartronic, niet echt representatief voor hetgeen er vandaag geleverd wordtBoreas schreef:Rest voor mij de nog de kwestie of de FWD XC70 inderdaad zo beroerd rijdt als de Car-testpiloot (kennelijk wel een XC 70 liefhebber) meent te moeten constateren. Als dat een algemene ervaring is, dan maar liever een een V70 D5
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de my 2012 is veranderd (verbeterd) dat uit zich o.a. door een iets grotere economieThom schreef:Wat is er oud aan die Geartronic? Het blijft een 6 traps Aisin bak..
Volvo for life
-
- 4th Gear member
Vertel, vertel, dit is info die ik wil horen!!bart simpson schreef:de my 2012 is veranderd (verbeterd) dat uit zich o.a. door een iets grotere economieThom schreef:Wat is er oud aan die Geartronic? Het blijft een 6 traps Aisin bak..
Bart, kun jij mij een antwoord geven op mijn eindreductievraagstukje?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
moet ik morgen even naar zoeken
Volvo for life
-
- 4th Gear member
Een awd heeft geen torque steer, de haldex is zo retesnel dat hij daar geen tijd voor krijgt. Enne is wel meer als 10% hoor, geloof dat het maximaal 60- 40% is.945i schreef:Welkom (zou even een eigen topic maken als ik jou was..)
Die torque steer ook ervaren met de prijspakker D3, terwijl het in een v70 acceptabel is.
Het verschil tussen een v70 en xc70 is veel m eer dan dat plastic en hoog op de poten, heb ze allebij gehad en de v70 is gewoon wat lichtvoetiger.
BMW535D Touring X-drive
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
90-10% klopt
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
het systeem wordt pas getriggerd als een voorwiel 1/3 slag meer draaide als het achterwiel
Volvo for life
-
- 4th Gear member
Dat van die stoelen is nogal overdreven hoor, zo super zijn ze nou ook weer niet, veel te vlak en kunnen niet laag genoeg. Maar dat komt omdat ik in mijn vorige v70 sport edition van die veel te goede R stoelen had, ik had ze echt zo over willen zetten!! maar om nu te zeggen dat ze in v en xc super zijn....nee.Thom schreef:Het 'vervelende' is dat de XC70, zeker de 2012 Summum met de 18" Zephyrus (two tone) in een goede kleur, gewoon nog steeds zo'n ontzettend mooie auto is. Imponerend, maar niet té. Met het styling pack is het helemaal een gaaf ding. En die stoelen...bij de Duitse merken (ja, ik ga dit echt zeggen Bart S.) moet je fors bijbetalen om zo fijn te zitten als bij Volvo standaard is.
BMW535D Touring X-drive
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
nee, kan er geen tabelletje van vindenlemmer schreef:Hee Bart,bart simpson schreef:moet ik morgen even naar zoeken
Heb jij nog iets uit kunnen vinden?
Volvo for life