V60 PIH vs HEICO SPORTIV

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zorg trouwens dat wanneer je in Dld rijdt de papieren bij je hebt waar op staat Heico Fahrwerk toegestaan is op je Pih..
De mannen in Stuttgart schijnen er best wel verstand van te hebben.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

diesel01 schreef:Zorg trouwens dat wanneer je in Dld rijdt de papieren bij je hebt waar op staat Heico Fahrwerk toegestaan is op je Pih..
De mannen in Stuttgart schijnen er best wel verstand van te hebben.
Leuk hoor!
Nog ff en je mag helemaal niets meer in ons werelddeel behalve belasting betalen!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja..de Duitsers zijn niet makkelijk, een S-line is door Audi aangeboden en goedgekeurd.
Het zou jammer zijn als je even binnendoor Stuttgart pakt vanwege file en s'avonds in een fuik loopt en met het gezin uit kunt stappen omdat je auto word opgeladen..
Het schept overigens wel duidelijkheid, gewoon de papieren bij je hebben waarop staat dat Heico fahrwerk geschikt is voor de Pih.
Heico zal het vast aan de keurende instanties hebben aangeboden en groen licht hebben gekregen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef:Tja..de Duitsers zijn niet makkelijk, een S-line is door Audi aangeboden en goedgekeurd.
Het zou jammer zijn als je even binnendoor Stuttgart pakt vanwege file en s'avonds in een fuik loopt en met het gezin uit kunt stappen omdat je auto word opgeladen..
Het schept overigens wel duidelijkheid, gewoon de papieren bij je hebben waarop staat dat Heico fahrwerk geschikt is voor de Pih.
Heico zal het vast aan de keurende instanties hebben aangeboden en groen licht hebben gekregen.
Hele goede tip, met de Duitse handhavers van de wet valt niet te spotten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Vraagje: Je kunt de Heico set met schokdempers alleen op de achterwielen of juist op alle 4 wielen bestellen.

Wordt de auto nog stugger als ik alle 4 de schokdempers neem of wordt die er juist beter op? Met 19" in de zomer mag de auto iets stugger en directer aanvoelen, maar natuurlijk geen stuiterbal worden.
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Bluemagics schreef:Vraagje: Je kunt de Heico set met schokdempers alleen op de achterwielen of juist op alle 4 wielen bestellen.

Wordt de auto nog stugger als ik alle 4 de schokdempers neem of wordt die er juist beter op? Met 19" in de zomer mag de auto iets stugger en directer aanvoelen, maar natuurlijk geen stuiterbal worden.
Je hebt 2 opties: of je vervangt alle 4 de veren en houdt de volvo dempers, of je vervangt de veren + de dempers. Heico adviseert de tweede optie omdat daarmee het weggedrag optimaal is.
De eerste is de poor-man oplossing, je brengt alleen de auto naar beneden maar weggdrag zal alleen iets verbeteren omdat het zwaartepunt lager komt te liggen, niet omdat je betere dempers hebt.
Stuiteren gaat tie echt niet.

Persoonlijk snap ik niet dat ze optie 1 aanbieden.
Optie 2 kost incl. montage 1.750.
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Ik zou eerder het omgekeerde willen. Wel de dempers, niet de veren.
Heb 235/45/18 banden en bij verlaging van 3 cm ben ik bang op aanlopen band tegen rand wielkast. Zit nu 5 cm tussen, wordt dus maar 2 cm.
Kan er helaas niet bij zijn 13 maart maar hoop op veel foto's en ervaringen. Liefst van iemand met zelfde banden en chassisset.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Pil schreef:Ik zou eerder het omgekeerde willen. Wel de dempers, niet de veren.
Heb 235/45/18 banden en bij verlaging van 3 cm ben ik bang op aanlopen band tegen rand wielkast. Zit nu 5 cm tussen, wordt dus maar 2 cm.
Kan er helaas niet bij zijn 13 maart maar hoop op veel foto's en ervaringen. Liefst van iemand met zelfde banden en chassisset.
Aha, je wilt lekker stuiteren! Kan hoor!

Ok, ik leg 't ff simpel uit:
De demper heeft een grotere uitslag. Deze kan bijv. 6 cm in of uitveren.
De Heico demper heeft een kleinere uitslag en veert bijv. 4 cm. Dat kan ook niet anders, want door de kortere veer heeft hij een minder ruimte om een klap op te vangen. Waar de Volvo demper immers 6 cm de tijd heeft, moet hij hetzelfde doen in 2/3 v/d afstand.
(cm's zijn fictief, heb ik geen idee van)

Wanneer jij nou een 4 cm demper in een 6 cm veer gaat hangen, nou dan wil hij wel stuiteren hoor! De veer veert dan namelijk 6 cm in, terwijl de demper maar 4 cm ruimte geeft, je klapt dan steeds op z'n maximale uitslag.

Om dan meteen maar ff door te gaan met de poor-man optie:
Hier laat je de demper steeds iets ingedrukt zijn. Dat kan, alleen is het deel wat je overhoudt niet optimaal ingericht om de schokken op te vangen. De demper denkt immers dat hij altijd 6 cm heeft voor z'n werk, maar feitelijk is dat dus maar 3 cm. Je snapt, da's niet optimaal.
Daarnaast voel je tijdens rijden dat de demper ietwat onder spanning staat en dat vertaalt zich in een doorgaans wat hardere auto dan bij de aangepaste demper/veer combi. Om deze reden verbaast het me ook niet dat degenen die het hebben (en die hebben allemaal de full version) tot op heden melden dat de wegligging verbetert, maar het comfort niet afneemt. Of althans, niet significant.

Oh ja, en voor wat betreft de ruimte in de kast, dat maakt geen bal uit. Een auto met sportkit veert minder ver in, daardoor kan de koets dichter op de band geplaatst worden. Alles met mate en binnen de voorschriften uiteraard.
Zo heeft Heico me gemeld dat bij de kit 245/35/19 voldoet, maar dat bij 245/40 (1,2 cm dikkere band) de wielkastbekleding bewerkt moet worden (8 uur werk).
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik ga toch eens wat gebruikerservaringen afwachten. De PIH laat nu goed merken dat ie een bepaalde rijstijl niet leuk vindt en je kan dat redelijk eenvoudig corrigeren, zie het als waarschuwingsfase. In hoeverre wordt die waarschuwing door Heico wegggefilterd en ontstaan er zeer onverwachte reacties?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

v60pih schreef:Ik ga toch eens wat gebruikerservaringen afwachten. De PIH laat nu goed merken dat ie een bepaalde rijstijl niet leuk vindt en je kan dat redelijk eenvoudig corrigeren, zie het als waarschuwingsfase. In hoeverre wordt die waarschuwing door Heico wegggefilterd en ontstaan er zeer onverwachte reacties?
Kom nou, da's 't zelfde als zeggen: met de Heico reminstallatie (die ik niet neem, er zijn grenzen), is de remweg 15% korter. Da's niet goed, want nu rem ik tenminste wat eerder!

Het onderstel doet gewoon wat alle Heico onderstellen tot op heden voor Volvo's hebben gedaan: ze maken er een auto op "bijna" Duitse rails van. Als je daar geen behoefte aan hebt, niet doen. Maar ga nou niet zeggen dat een verbeterde wegligging tot onverwachte reacties leidt.

Ze hebben overigens een half jaar over de ontwikkeling gedaan omdat ze niet tevreden waren over alles wat ze geprobeerd hebben eronder te schroeven, dus ze hebben echt wel een goed product afgeleverd.
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik heb geen ervaring met Heico, op geen enkele Volvo dus ga daarover geen uitspraken doen. Natuurlijk zal het weggedrag over een grote range best flink verbeteren maar dat is niet mijn vraag. Die heeft betrekking op in hoeverre het grensgedrag digitaal wordt en het gedrag van de auto rond die grens.
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

Ik denk dat Heico meer en steviger dan Volvo juist in de grenssituaties test; allerlei mafketels als SF en ikzelf rijden namelijk graag op die grens en Heico weet heel goed dat dat nu juist de potentiële klanten zijn!
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Ben wel benieuwd naar de ervaringen. 1750 is ook maar iets meer dan SCT ;-) Vrees dat het een duur etentje gaat worden in maart.

Is er ergens een lijst van dealers die het ondersteunen en daarmee ook evt garantie overnemen?
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Goed punt.

1. Hoe zit het met de garantie als je zo'n Heico setje neemt?
2. Wat te doen met de oude dempers & veren? Leveren die nog wat op?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

tomtom schreef:Ik denk dat Heico meer en steviger dan Volvo juist in de grenssituaties test; allerlei mafketels als SF en ikzelf rijden namelijk graag op die grens en Heico weet heel goed dat dat nu juist de potentiële klanten zijn!
Deze knaap had ook een Heicosetje moeten hebben het zal je zoontje/dochtertje maar zijn die daar net op het fietsje rijd..

Lekker op de grens de bocht door.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
DutchVolvo
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 13.08.2013 - 15:37

Ik kan een ieder aanraden om, wanneer er de mogelijkheid is, iets aan het onderstel etc te doen. Ik rijd de auto nu een maand op 18"en reed gisteren rond 180-200 om hem eens uit te proberen. De auto geeft erg weinig gevoel en is extreem gevoelig voor spoorvorming etc. in het wegdek; rijd erg op dit soort senlheden oncomfortabel en (bijna) gevaarlijk vind ik. Ik ben een Audi a4 s-line gewend die je met gemak >200 in bedwag kunt houden. Hierbij komt de volvo vwb weggedrag nauwelijks in de buurt. Helaas kan/mag ik geen Heico toepassen ivm. lease auto, garanties etc.....

Verder overigens een topauto vwb comfort, power etc. erg tevreden over!
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Bluemagics schreef:Goed punt.

1. Hoe zit het met de garantie als je zo'n Heico setje neemt?
2. Wat te doen met de oude dempers & veren? Leveren die nog wat op?
1. Verandert bij mijn weten niets aan. Heico is "geautoriseerd" leverancier, waarmee ik bedoel dat Heico vanwege haar relatie met Volvo geen producten zal leveren die tot gezeur leiden.
2. Helaas, dealer wil ze niet hebben. Je krijgt ze mee en mag ze op de plank leggen
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

diesel01 schreef:
tomtom schreef:Ik denk dat Heico meer en steviger dan Volvo juist in de grenssituaties test; allerlei mafketels als SF en ikzelf rijden namelijk graag op die grens en Heico weet heel goed dat dat nu juist de potentiële klanten zijn!
Deze knaap had ook een Heicosetje moeten hebben het zal je zoontje/dochtertje maar zijn die daar net op het fietsje rijd..

Lekker op de grens de bocht door.
Of een fatsoenlijke auto, maar beter is met een emmer beton aan hun voeten afzinken dit soort gasten.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

DutchVolvo schreef:Ik rijd de auto nu een maand op 18"en reed gisteren rond 180-200 om hem eens uit te proberen. De auto geeft erg weinig gevoel en is extreem gevoelig voor spoorvorming etc. in het wegdek; rijd erg op dit soort senlheden oncomfortabel en (bijna) gevaarlijk vind ik.
Ik herken dit niet. Laatst nog 237 km//u gereden met de PIH zonder het gevoel gevaarlijk bezig te zijn. Zou Volvo de MY14 minder stabiel hebben gemaakt ofzo?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Ik moet ook zeggen dat ik de auto iets minder stabiel vind worden op hoge snelheden.

My13 heb ik kort ingereden, maar niet op hoge snelheden.
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”