Pagina 12 van 17
Geplaatst: 23.09.2011 - 22:25
door timewa
Ik ben ondertussen voor de 3e keer terug naar de dealer gegaan voor de startproblemen. Die blijven maar aanhouden en ze verpesten de lol van een verder uitstekende auto behoorlijk. Koppelingsschakelaar en koppelingspositiesensor zijn vervangen en dat biedt geen enkel soelaas. M'n dealer is erg behulpzaam maar komt er niet uit. Vraagstuk ligt momenteel bij de importeur (en schijnbaar ook al bij Volvo Zweden) omdat het zo'n lastig probleem is. Lijkt haast een designfout.
Heeft iemand op dit forum soortgelijke issues meegemaakt met een T4? Moeizaam starten en slechte koude loop?
Geplaatst: 23.09.2011 - 23:01
door ferretje
Nope, nog geen problemen na 3800 km....
Geplaatst: 24.09.2011 - 14:29
door Ab S
ferretje schreef:Nope, nog geen problemen na 3800 km....
Hoe bevalt de T4 - Powershift combinatie (op gebied van geluid, souplesse/trekkracht, etc)?
En de adaptive cruise control in de praktijk?
Ben benieuwd (oog zelf ook op die combinatie)?
Veel plezier met je mooie wagen!
Geplaatst: 24.09.2011 - 14:46
door ferretje
@Ab S
Hij is wat minder snel als mijn vorige 2.5t. Dat merk je. Ik rijd echter veel in de regio, zeg maar in de driehoek Den Haag/Alphen/Rotterdam.
verbruik is 35% lager.........
Adaptive cruisecontrol is goed, collission warning geeft te vaak vals alarm, blis is aardig, lane departure staat nu vaak uit.....
Zonde van het geld geweest.......
Verder ben ik blij met de auto.......
Geplaatst: 24.09.2011 - 15:40
door Ab S
ferretje schreef:@Ab S
Hij is wat minder snel als mijn vorige 2.5t. Dat merk je. Ik rijd echter veel in de regio, zeg maar in de driehoek Den Haag/Alphen/Rotterdam.
verbruik is 35% lager.........
Adaptive cruisecontrol is goed, collission warning geeft te vaak vals alarm, blis is aardig, lane departure staat nu vaak uit.....
Zonde van het geld geweest.......
Verder ben ik blij met de auto.......
Dank je voor de info!
..en motorgeluid (binnenstilte) in vergelijk met de 2.5T?
Geplaatst: 10.10.2011 - 21:59
door timewa
Zo, mijn auto staat voor de 3e keer bij de dealer om de startproblemen aan te pakken, ditmaal wordt er zeer gedetailleerd foutgezocht en heb ik meerdere dagen een andere auto mee. Ik heb ondertussen bij vorige werkplaatsbezoeken al een S80 T4, V60 D3 en een V70 2.0D meegekregen. Zo'n hardnekkig probleem in een nieuwe auto zorgt in ieder geval wel voor wat variatie qua transportmiddel.
Het betreft deze keer een S60 2.0T powershift. Fijne auto zo'n S60 moet ik zeggen. Rijdt strak en stabiel. Natuurlijk wel een slag kleiner en wat ook opvalt is de eenvoudiger klokkenwinkel. Mooie styling ook, bijvoorbeeld de deurpanelen zijn toch wat speelser vormgegeven in vergelijking met de recht-toe-recht-aan V70.
Ik vind de 2.0T ook wel een fijne motor, maar krijg niet de indruk dat hij vlotter is dan de T4. Sterker nog, in combinatie met de automaat lijkt hij wat trager. Komt ook omdat de powershift nogal langzaam reageert als je wat meer gas geeft, ik vind het persoonlijk geen prettige automaat.
Ik hoop ten zeerste dat m'n dealer de echte root cause snel zal vinden bij m'n V70. Dit vervelende akkefietje zorgt toch voor een nare bijsmaak bij een verder uitstekende en fijne auto.
Geplaatst: 10.10.2011 - 22:33
door Volvoman
Ondanks de indrukwekkende rij vervangauto's toch een akelig gevoel. Sterkte ermee.
Geplaatst: 11.10.2011 - 17:59
door sanco
Jep, niets is zo balen als een nieuwe kar waar iets mee is, maar waarvan de oorzaak onbekend is. Schijnbaar een redelijk uniek probleem... want inmiddels zijn de gangbare oplossingen vast al afgeturfd. Veel sterkte en geduld en voor deze keer hopenlijk een succesvolle afronding!
Geplaatst: 11.10.2011 - 20:16
door v70bio
Hoop niet dat je hetzelfde traject ingaat als ik gegaan ben........In ieder geval sterkte ermee
Geplaatst: 14.10.2011 - 22:29
door Ab S
timewa schreef: Ik vind de 2.0T ook wel een fijne motor, maar krijg niet de indruk dat hij vlotter is dan de T4. Sterker nog, in combinatie met de automaat lijkt hij wat trager. Komt ook omdat de powershift nogal langzaam reageert als je wat meer gas geeft, ik vind het persoonlijk geen prettige automaat...
Zeg je dat de combi T4-Powershift beter bevalt dan de 2.0T-Powershift of valt je de Powershift in het algemeen tegen?
Groet en hoop dat je V70 nu echt weer top is
Ab S
Geplaatst: 16.10.2011 - 22:38
door timewa
De Powershift valt mij in het algemeen tegen, ook in de proefgereden S80 T4 PS. Er zijn gewoon veel betere automaten te koop tegenwoordig, ook in dezelfde prijsklasse. Ik houd niet van VAG producten maar DSG is toch echt veel beter dan Ford's PS, en ook de meeste klassieke automaten zijn m.i. beter dan Ford's dual-clutch. Met name als er wat meer van de motor gevraagd wordt doet de PS me denken aan Amerikaanse transmissies - Veel geschreeuw en weinig wol.
Geplaatst: 16.10.2011 - 23:03
door nossy
timewa schreef:De Powershift valt mij in het algemeen tegen, ook in de proefgereden S80 T4 PS. Er zijn gewoon veel betere automaten te koop tegenwoordig, ook in dezelfde prijsklasse. Ik houd niet van VAG producten maar DSG is toch echt veel beter dan Ford's PS, en ook de meeste klassieke automaten zijn m.i. beter dan Ford's dual-clutch. Met name als er wat meer van de motor gevraagd wordt doet de PS me denken aan Amerikaanse transmissies - Veel geschreeuw en weinig wol.
Waarom dan uiteindelijk toch voor deze versnellingsbak gekozen?
Als al je ervaring niet zo bijster goed zijn?
Geplaatst: 19.10.2011 - 00:42
door timewa
nossy schreef:timewa schreef:De Powershift valt mij in het algemeen tegen, ook in de proefgereden S80 T4 PS. Er zijn gewoon veel betere automaten te koop tegenwoordig, ook in dezelfde prijsklasse. Ik houd niet van VAG producten maar DSG is toch echt veel beter dan Ford's PS, en ook de meeste klassieke automaten zijn m.i. beter dan Ford's dual-clutch. Met name als er wat meer van de motor gevraagd wordt doet de PS me denken aan Amerikaanse transmissies - Veel geschreeuw en weinig wol.
Waarom dan uiteindelijk toch voor deze versnellingsbak gekozen?
Als al je ervaring niet zo bijster goed zijn?
Ik heb hier juist niet voor gekozen, mijn V70 heeft een handbak en dat was een bewuste keuze. Echter, nu met alle start/stop problemen begin ik toch spijt te krijgen van deze combinatie. Jammer, want het vergalt het plezier van een verder fijne auto.
Geplaatst: 19.10.2011 - 00:53
door timewa
Een status update van de problemen in mijn V70 T4 handbak:
Ik heb ondertussen 13000km gereden sinds de aflevering op 21 juni. Het starten van de auto is daarbij in 90% van de gevallen moeizaam verlopen.
Afgelopen donderdag heb ik de auto van de dealer in ontvangst genomen na een 4 dagen durend werkplaatsbezoek. Dit is het 4e werkplaatsbezoek om de startproblemen te verhelpen, tot nu toe elke keer tevergeefs. Mijn auto is bij de Volvo dealer in gebruik geweest en alles leek goed na een reset van enkele ECU calibratiewaarden. Echter vanaf zondag is het weer bar en boos - Starten gaat moeizaam en soms helemaal niet. Het oude liedje.
Wat mij opviel in de 3 dagen dat de auto het wel naar behoren deed: Het verbruik is dan veel lager, minder dan 7l/100km bij 120km/h constant. Ook loopt de motor dan veel mooier en lijkt krachtiger. Als het ondertussen zeer bekende probleem zich voordoet dan gaat het verbruik naar ruim 9l/100km bij dezelfde snelheid. Ik vond het gemiddeld verbruik tot nu toe met 10l/100km al aan de heel forse kant, dit komt waarschijnlijk door het defect aan mijn auto.
De dealer heeft geen flauw idee wat het probleem is en kan lastig foutzoeken gezien het complexe karakter en het feit dat het een intermittent probleem is. Ik begrijp dat het lastig voor ze is maar ik heb er niet veel aan, feit is dat ik een nieuwe auto heb die na 13000km nog steeds bijzonder slechts start, koud niet mooi loopt, teveel verbruikt en te weinig vermogen levert. De dealer neemt binnenkort weer contact op...
Ik verlang stiekem terug naar mijn vorige auto, een BMW 5-serie. Wat een fijne probleemloze auto was dat... Ik heb heel serieus de nieuwe 520d overwogen maar ben toch gezwicht voor de prijs/prestatieverhouding van de V70 LE. Heb nu wel spijt.
Bijzonder jammer dat dit issue het plezier van een verder fijne auto vergalt. Voor degenen die een V70 met start/stop-systeem overwegen: Bezint eer ge begint! Volvo heeft deze technologie nog niet onder de knie.
Iedereen die soortgelijke ervaringen of hints heeft vraag ik om te reageren. Bij voorbaat dank.
Geplaatst: 19.10.2011 - 13:34
door den toerist
Bij de kleinere Volvo's (C30/S40/V50) vertoont zich het bovenstaande probleem niet. Dus blijkbaar zit er in de nieuwe software ( voor de V70/XC70/S80) ergens een vervelend probleem. Of is dit een alleen staand geval waar jij helaas het slachtoffer van bent.
Geplaatst: 19.10.2011 - 13:43
door 945i
Zijn er dan C30/S40/V50 met een T4 motor verkocht? :shock:

Geplaatst: 19.10.2011 - 13:52
door NielsPHEV
heb een D3 LE met start stop en geen enkel probleem met dit systeem
Geplaatst: 19.10.2011 - 13:58
door den toerist
945i schreef:Zijn er dan C30/S40/V50 met een T4 motor verkocht? :shock:

Neen, maar timewa wijst er op dat het start stop systeem de schuldige is en dat Volvo met deze technologie nog niet voldoende vertrouwd is met de volgende zin:
"Voor degenen die een V70 met start/stop-systeem overwegen: Bezint eer ge begint! Volvo heeft deze technologie nog niet onder de knie. "
Geplaatst: 19.10.2011 - 13:59
door jongbj
Same here (D3 GT LE), maar ja, natuurlijk pas 1250 km op de teller. Neemt niet weg dat ik er nog niet aan gewend ben en elke keer weer blij ben dat ie weer start.
Uiteraard wel allemaal heel erg vervelend voor timewa en wel iets dat natuurlijk al lang en breed opgelost zou moeten zijn.
Geplaatst: 19.10.2011 - 14:09
door 945i
Maarja, het start/stop systeem is in Zweden ook nog niet eerder ingebouwd geweest, In Belgiƫ hebben ze al iets langer ervaring......
(toch..)