Pagina 12 van 18

Geplaatst: 14.01.2012 - 22:02
door kuupertie
Ik heb nog mijn twijfels over hoeveel Watt het ding is.
Volgens mij is ie 550W bij 110 V en 2000W bij 220 V....of lees ik de site verkeerd.

Gezien de beperkte ruimte om de verwarming bij mijn oliekoeler te installeren (nog een gevecht met mijn aandrijfas kost me waarschijnlijk meer dan 2 avonden solderen), overweeg ik een andere lokatie.

Vandaar:

Vanaf het thermostaathuis loopt, naast de dikke die naar de radiateur gaat, een 15mm slangetje naar een T-splitsing aan de bakkant van het blok. Vanaf de T-splitsing gaat een deel over heb blok heen met een metalen buis.
De andere kant van de T-splitsing loopt naar beneden naar een huisje met een deksel. Dit huisje zit tegen het oliefilterhuis en volgens mij heeft dit met carterventilatie te maken...gezien de slang vanuit dit huis naar de achterzijde van de inlaat. Is dit zo ?

Ik denk dat het 15mm slangetje altijd circulatie heeft....ook bij gesloten thermostaat en overweeg derhalve mijn verwarming daar in te bouwen.
Aanstaande zaterdag zal ik waarschijnlijk deze slang demonteren om te passen.

Geplaatst: 14.01.2012 - 22:14
door V70/2.4D/2003
Dit huisje zit tegen het oliefilterhuis en volgens mij heeft dit met carterventilatie te maken...gezien de slang vanuit dit huis naar de achterzijde van de inlaat. Is dit zo ?
Geen idee. Iemand?

Geplaatst: 14.01.2012 - 22:31
door Oceanracer
In dat geval: 2000 Watt x 2,5 uur is 5 kWu maal 8,60 cent maakt een totaalbedrag van wel € 0,43. Zelfs dat lijkt mij niet onoverkomelijk en komt nog altijd niet in de buurt van de genoemde € 1,50!

Geplaatst: 14.01.2012 - 22:33
door V70/2.4D/2003
= ongeveer 0,35 ltr diesel. En ik heb dag-nacht stroom.

Geplaatst: 15.01.2012 - 10:07
door kuupertie
Hey Erwin,

Of topic:

Zou het mogelijk zijn dat jij ons in de toekomst van stroom voorziet ?
Wij betalen volgens mijn 0,22 euro/kw

Back on topic:

Weet iemand wat voor potje het is ?

GJ

Geplaatst: 15.01.2012 - 10:16
door Oceanracer
Ik kreeg deze mail van Essent, dus zo bijzonder is het echt niet hoor:

Uw nieuwe tarieven per 1 januari 2012
In onderstaande tabel staan de leveringstarieven voor het adres 0000 XX 0 vermeld.
Afbeelding

Misschien is overstappen een idee?

Edit: Schijn er ook nog energiebelasting geheven te worden. Doet even 13,57 cent voor de eerste 10.000 kWh. :shock:

Nooit geweten dat die heffing zo bezopen hoog is! Wie verzint zoiets? En wij, domme schapen, betalen dat ook allemaal zonder morren. Tssssjj.....

Geplaatst: 15.01.2012 - 15:49
door Msuidgeest
Erwin, overstappen heeft geen zin. Ze houden elkaar allemaal in de gaten en uiteindelijk scheelt het 5 of 10 euro per maand ... als het al wat scheelt in de kosten.

Af en toe de fiets pakken levert meer op in de maand.

Geplaatst: 15.01.2012 - 17:24
door JeroenSpock
Oke, ik heb twee dingen verkeerd gelezen.
Een kWh kost geen 30 cent (maar bij 22 cent/550W alsnog 60,5 cent, is 0,45 liter diesel)
En de verwarmer is toch 550W. Had dat al ergens gelezen, maar las later dat hij 2000W zou zijn.
Oceanracer schreef:Een (moderne) diesel duurt inderdaad vreselijk lang voordat deze een beetje warm is. Je moet niet raar opkijken dat het tot aan 20 kilometer kan duren, eer dat het metertje z'n normale waarde aangeeft.
De mijne heeft er ongeveer Veendam-Hoogezand voor nodig, dat is zo'n 13 km. Vorig jaar had ik de grill dicht geplakt, scheelt achteraf niet zo heel veel.

Ik zat wel eens te kijken voor zo'n verwarming, en ben ook blij met dit topic. Nu de kosten dan toch wel meevallen zit ik ook te twijfelen.
Moet er wel even een goede plek komen voor de stekker, en die orginele Volvo oplossing in de stipr in de bumper vind ik niet zo mooi. Die valt zo op.
Misschien ergens verstoppen in de grille of wielkast.

Geplaatst: 15.01.2012 - 17:32
door 945i
Mooi zou zijn ergens bij de paravan, wordt niet zo vies en je hoeft niet te bukken....

Geplaatst: 15.01.2012 - 17:47
door kuupertie
Wacht even aanstaande zaterdag af.....dan heb ik een alternatief.
Mits iemand verteld hoe dat met die slangenrommel zit.

Graag zou ik weten waar de rode lijn vandaan komt.

GJ

Geplaatst: 16.01.2012 - 17:05
door V70/2.4D/2003
Daarrrrr is tie weerrrrrr!

Hedenochtend de eerste test met, jawel, ijs op de ruiten.

Om 06.00 uur de stekker in het stopcontact gestoken. Om 06.30 even wezen checken of de zaak wel deed wat het zou moeten doen en wat zag mijn oog? Een hele mooie dooiplek op de motorkap ten teken dat er daaronder toch echt warmte aan het ontstaan was.

Nu heb ik een beetje vals gespeeld want ik had wel een ijsmatje op de voorruit geplaatst. Maar, waarde Volvisten, expres wel een redelijke strook aan de onderzijde gelaten en die was dus lekker dik aangevroren.

07.15 uur: De start. Stand van de temperatuurmeter als voorgaande keren. Motor aan en liep gelijk lekker rond. Stationair laten draaien en de ijsmat er af. Blower en verwarming op vol, in afwachting van wat er ging gebeuren.

Begonnen met het krabben van alleen de zijruiten, hetgeen binnen 2 minuten gedaan was met dank aan een goede en brede ijskrabber.

En toen de voorruit, het bevroren deel aan de onderzijde. Daar waren, na 2 minuten stationair draaien, al de eerste dooiplekken zichtbaar en de hele laag ijs kon zonder enige moeite en in ene keer weggeveegd worden.

En toen aan de rit. Het verloop was gelijk aan de voorgaande testverslagen waarnaar gemakshalve mag worden verwezen.

Heren, dames ook, een kleine conclusie: voor die paar centen......kun je dit heel goed doen. Tot zover dan maar weer ......

Geplaatst: 16.01.2012 - 17:55
door Laguna-S60
Is de stekker niet in de voorbumper te krijgen!? zodat je niet telkens de motorkap moet openen maar het vanaf buiten kan doen of ben ik over deze reden heen gelezen?

Geplaatst: 16.01.2012 - 18:00
door Oceanracer
Beter lezen!

Geplaatst: 16.01.2012 - 18:17
door V70/2.4D/2003
Ja, klinkt wel wat hard maar inderdaad: beter lezen.
We zijn immers feitelijk nog steeds in de "testfase" en vandaar ook de vraag van kuupertie over de herkomst van dat slangetje. Definitieve plaatsing verdient finetuning qua montage en doorvoor etc van de stroomleiding.

We hadden die van kuupertie er ook inhangen maar doordat zijn motor weer net iets anders is dan de mijne en er verschil zat in de ruimte tussen schutbord en motor.....ging er even iets fout.

Enniehoe, kuupertie is daarom zoekende naar een andere mogelijkheid/plek om het verwarmertje te plaatsen en het staat een ieder trouwens vrij om goede en welgemeende adviezen dat aangaande met hem te delen.

Geplaatst: 16.01.2012 - 18:33
door Laguna-S60
gewoon een duidelijk antwoord toch :)

Geplaatst: 16.01.2012 - 19:00
door kuupertie
Maar het valt me een beetje tegen dat tot op heden nog niemand het antwoord op mijn vraag heeft kunnen geven !!

Geplaatst: 16.01.2012 - 19:02
door 945i
Me dunkt dat hier genoeg D5 specialisten zitten.....

Geplaatst: 16.01.2012 - 20:15
door JeroenSpock
Ger, ik heb nog een foto voor je: 200.000km
Afbeelding

Geplaatst: 16.01.2012 - 20:41
door Msuidgeest
Ja? Waar is dat af te lezen op die foto? Dat lukt mij namelijk niet ...

Geplaatst: 16.01.2012 - 20:44
door 945i
Mij wel, een beter scherm kopen Mark! ;) (of iets lichter zetten)