V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Dank u, dank je, dank jullie! 
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Vandaag de achterste, onderste, rechter draagarm vervangen...pff dat is een mond vol...
Beetje vreemd verhaal, toen ik de linker bestelde bij Scandcar vertelde men dat de rechter ook nog bestelbaar was.
Maar deze zou wel binnenkort in prijs gaan stijgen, van €135 naar €150 oid.
Omdat ik ook al voor onze Colt wat onderdelen had besteld wilde ik toch even een maandje wachten.
Voordat we maand overhouden aan het eind van ons inkomen.
Na een paar dagen kwam die linker binnen en heb ik die direct gemonteerd, zoals reeds eerder vermeld.
Gister een belletje dat de rechter binnen was... die ik dus niet had besteld.
Wel voor die €135 dus na goed overleg met het afdelingshoofd van onze residentie, heb ik die dan toch maar afgenomen.
Bespaart dan wat centen en mooi geen wachttijd, omdat ik hem dus helemaal niet had verwacht.
En onze kinderen kunnen best even zonder eten.
Vervangen ging iets minder gemakkelijk (vooral vanwege het natte weer) dan bij de andere kant, maar uiteindelijk zit ook hier alles op z'n plekkie.
Wat me naderhand pas opviel toen ik beide oude draagarmen naast elkaar legde, was dat ze niet gelijk lijken te zijn.
De schaal van de linker, waar die veer van scheef schoot, lijkt beduidend ondieper dan van rechts.
Misschien ga ik dat binnenkort eens nameten en puzzelen wat daar het verhaal achter is.
Wederom na een proefritje zit alles daar waar ik het heb achtergelaten.
Verder merk ik geen verschil, wat ik eigenlijk ook niet had verwacht.
Voor nu geeft het deze gecertificeerde beunhaas in ieder geval weer een fijner gevoel.
Wetende dat er 2 correcte nieuwe draagarmen onder zitten met de modificatie.
Daarmee is mijn laswerk ook verdwenen uit de opstelling.
Scheelt me op de lange termijn onthouden dat ik dat laswerk zou moeten blijven controleren.
- Eervolle bronvermelding voor DutchRiders voor de term "gecertificeerde beunhaas"

Beetje vreemd verhaal, toen ik de linker bestelde bij Scandcar vertelde men dat de rechter ook nog bestelbaar was.
Maar deze zou wel binnenkort in prijs gaan stijgen, van €135 naar €150 oid.
Omdat ik ook al voor onze Colt wat onderdelen had besteld wilde ik toch even een maandje wachten.
Voordat we maand overhouden aan het eind van ons inkomen.
Na een paar dagen kwam die linker binnen en heb ik die direct gemonteerd, zoals reeds eerder vermeld.
Gister een belletje dat de rechter binnen was... die ik dus niet had besteld.
Wel voor die €135 dus na goed overleg met het afdelingshoofd van onze residentie, heb ik die dan toch maar afgenomen.
Bespaart dan wat centen en mooi geen wachttijd, omdat ik hem dus helemaal niet had verwacht.
En onze kinderen kunnen best even zonder eten.
Vervangen ging iets minder gemakkelijk (vooral vanwege het natte weer) dan bij de andere kant, maar uiteindelijk zit ook hier alles op z'n plekkie.
Wat me naderhand pas opviel toen ik beide oude draagarmen naast elkaar legde, was dat ze niet gelijk lijken te zijn.
De schaal van de linker, waar die veer van scheef schoot, lijkt beduidend ondieper dan van rechts.
Misschien ga ik dat binnenkort eens nameten en puzzelen wat daar het verhaal achter is.
Wederom na een proefritje zit alles daar waar ik het heb achtergelaten.
Verder merk ik geen verschil, wat ik eigenlijk ook niet had verwacht.
Voor nu geeft het deze gecertificeerde beunhaas in ieder geval weer een fijner gevoel.
Wetende dat er 2 correcte nieuwe draagarmen onder zitten met de modificatie.
Daarmee is mijn laswerk ook verdwenen uit de opstelling.
Scheelt me op de lange termijn onthouden dat ik dat laswerk zou moeten blijven controleren.
- Eervolle bronvermelding voor DutchRiders voor de term "gecertificeerde beunhaas"
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
- JordyBrabantS60T5
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.02.2025 - 21:32
- Locatie: Noord-Brabant
Hey allemaal,
Als allereerste, respect voor alle werkzaamheden die je hebt gedaan aan de auto. Het resultaat is echt top!
Hier heeft echt een boel tijd ingezeten, petje af.
Verder een vraag aan Maarten of aan iemand die het ook kan beantwoorden uit ervaring;
Ik ben sinds een tijdje trotse eigenaar van een Volvo S60 T5 uit 2001, en binnenkort wil ik de voorwielophanging aanpakken. Een aantal onderdelen zijn inmiddels aan vervanging toe, dus ik wil het meteen goed doen met wat upgrades.
Onderdelenlijst:
Linker draagarm – Meyle Heavy Duty
Rechter draagarm – Meyle Heavy Duty
4x subframebussen (514 350 0001)
4x motorsteunen – Febi
2x stuurrubbers draagarm
4x Powerflex tussenbussen – PFF88-120
De keuze voor de Meyle HD draagarmen is bewust: ze staan bekend om hun verbeterde rubbercompound en langere levensduur.
Nu even een vraag aan jou, Maarten:
Heb jij destijds een merkbaar verschil gevoeld toen je die blauwe "Powerflex"-bussen in het subframe hebt geplaatst? En had je ze ook bij alle vier de bussen geplaatst? Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is, maar ik wil het rijgedrag graag wat strakker krijgen.
Op dit moment voelt de auto op nat of versleten asfalt soms wat “sponzig” aan — een beetje alsof je met een natte dweil de bocht doorgaat
P.S. Weet jij nog of de motor bij jou door Rica was aangepast? En wat was destijds de reden om dat wel of niet te doen?
Groet,
Jordy
Als allereerste, respect voor alle werkzaamheden die je hebt gedaan aan de auto. Het resultaat is echt top!
Hier heeft echt een boel tijd ingezeten, petje af.
Verder een vraag aan Maarten of aan iemand die het ook kan beantwoorden uit ervaring;
Ik ben sinds een tijdje trotse eigenaar van een Volvo S60 T5 uit 2001, en binnenkort wil ik de voorwielophanging aanpakken. Een aantal onderdelen zijn inmiddels aan vervanging toe, dus ik wil het meteen goed doen met wat upgrades.
Onderdelenlijst:
Linker draagarm – Meyle Heavy Duty
Rechter draagarm – Meyle Heavy Duty
4x subframebussen (514 350 0001)
4x motorsteunen – Febi
2x stuurrubbers draagarm
4x Powerflex tussenbussen – PFF88-120
De keuze voor de Meyle HD draagarmen is bewust: ze staan bekend om hun verbeterde rubbercompound en langere levensduur.
Nu even een vraag aan jou, Maarten:
Heb jij destijds een merkbaar verschil gevoeld toen je die blauwe "Powerflex"-bussen in het subframe hebt geplaatst? En had je ze ook bij alle vier de bussen geplaatst? Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is, maar ik wil het rijgedrag graag wat strakker krijgen.
Op dit moment voelt de auto op nat of versleten asfalt soms wat “sponzig” aan — een beetje alsof je met een natte dweil de bocht doorgaat
P.S. Weet jij nog of de motor bij jou door Rica was aangepast? En wat was destijds de reden om dat wel of niet te doen?
Groet,
Jordy
- maartjinski
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
- Locatie: Best
Hoi Jordy,
Dank je wel!
Mijn subframe bussen bleken bij controle prima in orde.
Toch heb ik de inserts ter ondersteuning van de orginele rubbers er wel ingezet.
Ik heb toen een behoorlijke waslijst aan onderdelen vervangen en kan je niet precies zeggen in hoeverre alleen de inserts versteviging brengen.
Wel kan ik zeggen dat de boel er niet heftig van is gaan trillen, dus dat is in ieder geval prettig.
Zijn jouw schokdempers en aanbouwdelen (top lagers, enz) nog wel fris en fruitig?
Dat is toch een beetje de eerste verdachte bij sponzige weggedrag.
Zelf heb ik de aluminium hd-draagarmen van IPD maar ook daarvan kan ik je niet echt zeggen of het het waard is.
De mijne zijn ongeveer 2 jaar oud en ik heb al licht ingescheurde bussen zien zitten, dus erg HD lijken me deze ook niet.
Alleen denk ik dat het in mijn geval komt door de lange stilstand op 2 bokken.
Bij mijn weten is mijn T5 niet softwarematig getuned.
Bovendien is het gasklephuis in mijn bezit vervangen en vervolgens ingeleerd door Volvo.
Waarschijnlijk is daarbij de orginele software weer (terug) geplaatst.
Er zat wel al een 18t turbo op en dat doe je doorgaans niet zonder te tunen, lijkt me.
Maar of ze voorheen getuned was is mij dus onbekend.
Mijn plan is om onder andere eerst de motor inwendig aan te pakken en dan eens naar een digitaal kuurtje te gaan zoeken.
Voorheen heb ik wel al contact gehad met Rica en die beweren de tuning in ieder geval niet op een rollenbank te kunnen uitvoeren.
Dit doordat volgens hen de geartronic niet in 1 versnelling vast te zetten is.
Best vaag want naar mijn idee kan dat wel.
Maakt verder ook niet zoveel uit, ze zouden haar namelijk wel "gewoon" op de weg kunnen tunen.
Wat ik eigenlijk wil is eerder optimalisatie van het geheel dan een beoogde berg pk's.
Sinds ons bezit (7 jaar nu) werk ik al aan de zo genaamde stage 0 van de gehele auto.
Eerst weten of alles wel op orde is voordat die extra paardjes vrij worden gelaten.
Dank je wel!
Mijn subframe bussen bleken bij controle prima in orde.
Toch heb ik de inserts ter ondersteuning van de orginele rubbers er wel ingezet.
Ik heb toen een behoorlijke waslijst aan onderdelen vervangen en kan je niet precies zeggen in hoeverre alleen de inserts versteviging brengen.
Wel kan ik zeggen dat de boel er niet heftig van is gaan trillen, dus dat is in ieder geval prettig.
Zijn jouw schokdempers en aanbouwdelen (top lagers, enz) nog wel fris en fruitig?
Dat is toch een beetje de eerste verdachte bij sponzige weggedrag.
Zelf heb ik de aluminium hd-draagarmen van IPD maar ook daarvan kan ik je niet echt zeggen of het het waard is.
De mijne zijn ongeveer 2 jaar oud en ik heb al licht ingescheurde bussen zien zitten, dus erg HD lijken me deze ook niet.
Alleen denk ik dat het in mijn geval komt door de lange stilstand op 2 bokken.
Bij mijn weten is mijn T5 niet softwarematig getuned.
Bovendien is het gasklephuis in mijn bezit vervangen en vervolgens ingeleerd door Volvo.
Waarschijnlijk is daarbij de orginele software weer (terug) geplaatst.
Er zat wel al een 18t turbo op en dat doe je doorgaans niet zonder te tunen, lijkt me.
Maar of ze voorheen getuned was is mij dus onbekend.
Mijn plan is om onder andere eerst de motor inwendig aan te pakken en dan eens naar een digitaal kuurtje te gaan zoeken.
Voorheen heb ik wel al contact gehad met Rica en die beweren de tuning in ieder geval niet op een rollenbank te kunnen uitvoeren.
Dit doordat volgens hen de geartronic niet in 1 versnelling vast te zetten is.
Best vaag want naar mijn idee kan dat wel.
Maakt verder ook niet zoveel uit, ze zouden haar namelijk wel "gewoon" op de weg kunnen tunen.
Wat ik eigenlijk wil is eerder optimalisatie van het geheel dan een beoogde berg pk's.
Sinds ons bezit (7 jaar nu) werk ik al aan de zo genaamde stage 0 van de gehele auto.
Eerst weten of alles wel op orde is voordat die extra paardjes vrij worden gelaten.
"The most important part on a vehicle is the nut holding the steering wheel." Confusius, 500 v.Chr.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27976
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik had in de S60 IPD HD veerpootrubbers zitten, in combinatie met een B12 onderstel hebben die het nog geen 30.000 kilometer volgehouden.
Daarna vervangen voor origineel en nooit meer problemen gehad.
Daarna vervangen voor origineel en nooit meer problemen gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9481
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
Die HD veerpootrubbers van IPD heb ik ook in de S60 gehad, dat duurde inderdaad niet lang. Had meer verwacht van IPD maar ik hoef het er niet meer onder.
Tegenwoordig gewoon de rubbers en lagers van Sachs.
Meyle HD heb ik wel onder, draagarmen van staal kan je aftermarket alleen van hun krijgen. Net vervangen, vorige zijn ruim een ton mee gegaan dacht ik.
Tegenwoordig gewoon de rubbers en lagers van Sachs.
Meyle HD heb ik wel onder, draagarmen van staal kan je aftermarket alleen van hun krijgen. Net vervangen, vorige zijn ruim een ton mee gegaan dacht ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- JordyBrabantS60T5
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.02.2025 - 21:32
- Locatie: Noord-Brabant
Tijdens de aanschaf van m’n S60 afgelopen februari heb ik onder andere de voorste schokdempers met alle aanbouwdelen vervangen, en meteen een vers setje Michelin Primacy 4 S1 eronder gelegd.
Twee maanden geleden heb ik ook het gasklephuis van m’n T5 vervangen, omdat die oude Italiaanse troep weer stuk was (Actronics had daar bij de vorige eigenaar ook al eens mee lopen klooien in de vorm van revisie). Het nieuwe gasklephuis kwam gelukkig met originele Volvo-software, dus dat was echt plug & play.
Verder ben ik ook flink bezig met Stage 0. Sinds februari al drie oliewissels gedaan en inmiddels 20.000 km verder — eentje bij aankoop en daarna netjes elke 10.000 km. In die tijd is er al een hoop vervangen, maar er blijft ook genoeg over dat aandacht wil. De lijst met draagarmen en andere onderdelen groeit weer, want binnenkort zijn de carterventilatie en automaatbakolie aan de beurt.
Volgens de voorschriften gaat die carterventilatiebox zo’n 50.000 km mee, dus kan dat hierna weer 2 jaar mee. De automaatolie wil ik preventief vervangen, want die is in 24 jaar tijd maar één keer gedaan…
Hopelijk heb ik daarna het grootste deel van het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar weggewerkt, want inmiddels zijn er in de afgelopen 9 maanden al meer dan 40 onderdelen vernieuwd. Niet dat de auto verwaarloosd was, maar hij werd gewoon van beurt tot beurt gereden — meestal met intervallen van 6.000 à 8.000 km en af en toe wat nieuwe bandjes tussendoor.
Qua olie- en koelvloeistofverbruik ben ik trouwens supertevreden: na 20.000 km hoefde er pas een klein beetje koelvloeistof bij, en na zo’n 10.000 km heeft ’ie nog geen halve liter olie verbruikt. Best knap voor een 24 jaar oude bak met rond de 250.000 km op de teller.
Is het verbruik bij jouw motor ook hetzelfde? Over brandstofverbruik wil ik trouwens niet praten...........
Wat zijn jouw volgende stappen/plannen in het Stage 0 proces, als ik vragen mag?
Twee maanden geleden heb ik ook het gasklephuis van m’n T5 vervangen, omdat die oude Italiaanse troep weer stuk was (Actronics had daar bij de vorige eigenaar ook al eens mee lopen klooien in de vorm van revisie). Het nieuwe gasklephuis kwam gelukkig met originele Volvo-software, dus dat was echt plug & play.
Verder ben ik ook flink bezig met Stage 0. Sinds februari al drie oliewissels gedaan en inmiddels 20.000 km verder — eentje bij aankoop en daarna netjes elke 10.000 km. In die tijd is er al een hoop vervangen, maar er blijft ook genoeg over dat aandacht wil. De lijst met draagarmen en andere onderdelen groeit weer, want binnenkort zijn de carterventilatie en automaatbakolie aan de beurt.
Volgens de voorschriften gaat die carterventilatiebox zo’n 50.000 km mee, dus kan dat hierna weer 2 jaar mee. De automaatolie wil ik preventief vervangen, want die is in 24 jaar tijd maar één keer gedaan…
Qua olie- en koelvloeistofverbruik ben ik trouwens supertevreden: na 20.000 km hoefde er pas een klein beetje koelvloeistof bij, en na zo’n 10.000 km heeft ’ie nog geen halve liter olie verbruikt. Best knap voor een 24 jaar oude bak met rond de 250.000 km op de teller.
Wat zijn jouw volgende stappen/plannen in het Stage 0 proces, als ik vragen mag?















