Fiscale SUV, kopen in 2013, aflevering in 2014?
Ook ik ben erg geïnteresseerd in de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV. Wat een auto, en wat een fiscale voordelen! Voor in de zaak én in privé. Ik begrijp dat de kans dat die auto nog dit jaar afgeleverd kan worden wel erg klein is. Wat zijn de fiscale gevolgen als ik de auto nog dit jaar koop, en ik die pas volgend jaar krijg geleverd? Welke fiscale voordelen verspeel ik dan?
Antwoord
De SUV die u op het oog heeft is inderdaad een ‘fiscaal hoogstandje’. Het is de eerste SUV met een 0%-bijtelling voor privégebruikauto. Maar deze A-label auto bespaart nog veel meer belasting. U kunt als ondernemer de 21% BTW als voorbelasting in aftrek brengen (aannemende dat u de auto voor BTW-belaste diensten of leveringen gaat gebruiken), u betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2015, geen BPM, u heeft recht op 28% kleinschaligheidstoeslag (KIA) en 36% milieu-investeringsaftrek (MIA), en u kunt de auto – als u dat fiscaal goed uitkomt – voor 75% van de koopsom ineens afschrijven met de vervroegde afschrijving milieu-investering (VAMIL).
Voor de automobilist brengt deze auto een 0% bijtelling voor privégebruik. Voor maar liefst vijf jaar! U kunt zonder fiscale bijtelling ongelimiteerd privé rijden in deze auto, met de caravan of de boot erachter. Want met de 1500 kilo trekgewicht van deze auto is dat geen probleem.
Iedereen wil deze auto hebben. Mitsubishi boert extreem goed met deze SUV. Zo goed dat levering in 2013 niet meer te garanderen is.
Als u de auto nog dit jaar bestelt, en die pas in 2014 wordt afgeleverd, verlies u het voordeel van de 0% bijtelling. De auto kwalificeert in 2014 en volgende jaren voor een bijtelling van 7% (mits de huidige wettelijke regeling op dit punt niet wordt gewijzigd). De bijtelling komt dan uit op zo’n € 150 per maand.
De mogelijkheid van een versnelde VAMIL-afschrijving blijft in stand: beslissend is hier het tijdstip van het aangaan van verplichten, en dat is de datum van bestelling. Het bedrag van die afschrijving vóór de ingebruikneming van de auto is beperkt:
u kunt in 2013 niet meer afschrijven dan het bedrag dat u in 2013 op de auto heeft aanbetaald. De rest van de snelle VAMIL-afschrijving kunt u claimen in 2014. Eenzelfde regeling geldt voor de KIA en MIA: die aftrek wordt vastgesteld naar de regels die gelden op het tijdstip van het aangaan van de verplichting, de datum van bestelling. In 2013 kunt u niet meer investeringsaftrek in mindering brengen op de bedrijfswinst dan het bedrag dat u op de auto heeft aanbetaald. De rest van de aftrek kunt u claimen in het jaar waarin u de auto in gebruik neemt, in 2014 derhalve.
De Mitsubishi SUV is fiscaal zonder meer koopwaardig. Maar vergeet u niet om te kijken of u het ook nog een leuke auto vindt?
Bron:
http://www.2administrate.nl/blog/21-fis ... ng-in-2014