Diesel of LPG, de eeuwige discussie
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ohw ja, CNG is toch heel wat anders dan LPG. maar dat terzijde.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14789
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ICI FRANCE:
"ce ca"
groetjes bob
"ce ca"


groetjes bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 09:21
Ik heb zelf 4 maanden geleden gas laten inbouwen in mijn V70 t5 uit 2001. Ik had na inbouw alleen problemen dat er een melding in het scherm kwam, maar dit is door de installateur verholpen. Ik heb zelf de ringtank van 58 liter op de plaats van het reservewiel laten inbouwen, wat inhoudt dat ik ongeveer 50 liter tank. Per tank bedraagd de radius tussen de 390 en 440 km. Ik woon zelf in het oosten van het land, de gasprijs is op dit moment eur 43,9 cent per liter. Per tank bespaar ik tussen de 40 en 45 euro. Tot nu toe absoluut geen problemen en ik ben er zelf erg tevreden mee. Ook het verlies van power valt erg mee.
- Ruuds60
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35
Tja, mijn eerste post op dit forum en dan meteen in een precair topic....
Twee weken geleden een gebruikte S60 op LPG gekocht. Bewust LPG want in het verleden (met andere merken :oops: ) goede ervaring opgedaan met die brandstof. En ja, financiele en milieu redenen (in die volgorde) hebben de doorslag gegeven voor LPG boven een D5. Welke laatste overigens ook perfect rijdt!
Tegen het vaak tanken heb ik bewust gezocht naar een S60 of S80 met een 100Ltr tank. De bagageruimte heb ik niet nodig, het andere exemplaar op de oprit voorziet indien gewenst in die behoefte
Maar waar het om gaat: De keuze voor Volvo hoeft geen nader betoog, LPG leek me tov diesel geen issue gelet op de bekende -oude- Volvo's op LPG met gigantische km-standen. Dat dit nu met deze nieuwere generatie vaak tot problemen zou leidden valt me dan wel een beetje tegen van Volvo!! (ik had met natuurlijk beter in de materie moeten verdiepen... :? )
'Mijn' S60 heeft inmiddels 160.000 km op de teller (allemaal op LPG, ex-leasebak) en heeft volgens de leverancier geen enkel probleem. Ik rij zelf ongeveer 40.000 per jaar en ben van plan de kilometerteller op 400.000 te zetten. Daarbij is geen rekening gehouden met mogelijke dure vervangingen van kop en/of kleppen etc... Als ik de thread goed doorgelezen heb zou dat op korte termijn wel eens op stapel kunnen staan
Als het topic overleeft, hou ik jullie op de hoogte...
Twee weken geleden een gebruikte S60 op LPG gekocht. Bewust LPG want in het verleden (met andere merken :oops: ) goede ervaring opgedaan met die brandstof. En ja, financiele en milieu redenen (in die volgorde) hebben de doorslag gegeven voor LPG boven een D5. Welke laatste overigens ook perfect rijdt!
Tegen het vaak tanken heb ik bewust gezocht naar een S60 of S80 met een 100Ltr tank. De bagageruimte heb ik niet nodig, het andere exemplaar op de oprit voorziet indien gewenst in die behoefte

Maar waar het om gaat: De keuze voor Volvo hoeft geen nader betoog, LPG leek me tov diesel geen issue gelet op de bekende -oude- Volvo's op LPG met gigantische km-standen. Dat dit nu met deze nieuwere generatie vaak tot problemen zou leidden valt me dan wel een beetje tegen van Volvo!! (ik had met natuurlijk beter in de materie moeten verdiepen... :? )
'Mijn' S60 heeft inmiddels 160.000 km op de teller (allemaal op LPG, ex-leasebak) en heeft volgens de leverancier geen enkel probleem. Ik rij zelf ongeveer 40.000 per jaar en ben van plan de kilometerteller op 400.000 te zetten. Daarbij is geen rekening gehouden met mogelijke dure vervangingen van kop en/of kleppen etc... Als ik de thread goed doorgelezen heb zou dat op korte termijn wel eens op stapel kunnen staan
Als het topic overleeft, hou ik jullie op de hoogte...

- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Veel succes en als je de auto laat onderhouden door een gasspecialist zal je die 400.000 km ook echt wel halen.
Ik beklemtoon dus, laat je onderhoud doen door een gasspecialist!! Dat voorkomt al veel mogelijke problemen.
Mijn vorige dealer had dus geen kaas gegeten van gas, dat heb ik geweten.
Ik beklemtoon dus, laat je onderhoud doen door een gasspecialist!! Dat voorkomt al veel mogelijke problemen.
Mijn vorige dealer had dus geen kaas gegeten van gas, dat heb ik geweten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Ruuds60
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35
Klinkt als een heel goed advies. Ben alleen bang dat ik je niet helemaal begrijp: bedoel je dat ik het reguliere onderhoud bij een 'gasspecialist' moet laten uitvoeren ipv bij een Volvo-dealer? En waar vind ik deze gasspecialisten?V480-V40 schreef:Veel succes en als je de auto laat onderhouden door een gasspecialist zal je die 400.000 km ook echt wel halen.
Ik beklemtoon dus, laat je onderhoud doen door een gasspecialist!! Dat voorkomt al veel mogelijke problemen.
Mijn vorige dealer had dus geen kaas gegeten van gas, dat heb ik geweten.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Wat ik bedoel is dit:
Laat onderhoud aan de gasinstallatie over aan de gasspecialist. Als deze toevallig ook VOLVO-dealer is moet dat natuurlijk kunnen met het reguliere onderhoud.
Sapjes en bougies verwisselen kan bijna iedereen. Een distributieriem vervangen o.i.d kan iedere automonteur. Maar niet iedere automonteur (zelfs als is het er één van VOLVO) kan onderhoud aan een ingewikkelde gasinstallatie (elektronica) uitvoeren als dat noodzakelijk is.
Elders op dit forum staat een lijstje van gasbedrijven, misschien kan dat je verder helpen.
Laat onderhoud aan de gasinstallatie over aan de gasspecialist. Als deze toevallig ook VOLVO-dealer is moet dat natuurlijk kunnen met het reguliere onderhoud.
Sapjes en bougies verwisselen kan bijna iedereen. Een distributieriem vervangen o.i.d kan iedere automonteur. Maar niet iedere automonteur (zelfs als is het er één van VOLVO) kan onderhoud aan een ingewikkelde gasinstallatie (elektronica) uitvoeren als dat noodzakelijk is.
Elders op dit forum staat een lijstje van gasbedrijven, misschien kan dat je verder helpen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Ruuds60
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35
Vandaag op de site van Volvocars Nederland bij de veelgestelde vragen het volgende gevonden:
· Komt er nog Bifuel op basis van LPG en komt mijn Volvo
in aanmerking voor de G3-regeling?
Per modeljaar 2005 kent Volvo alleen nog de CNG-versie (aardgas)
binnen het Bifuel-programma. Bifuel op basis van LPG verwachten wij
niet meer en voor het huidige modellenprogramma is er ook géén
retrofit-LPG-installatie beschikbaar binnen het Volvo onderdelen-
leveringsprogramma. Het achteraf installeren van een LPG-installatie
in combinatie met een turbomotor raden wij sowieso af. Garantie en
aansprakelijkheid bij het inbouwen van een gasinstallatie achteraf ligt
bij uw inbouwstation.
· Zijn bio-brandstoffen toepasbaar in combinatie met de huidige Volvo-
motoren en brandstofsystemen?
De huidige Volvo-motoren en brandstofsystemen zijn niet
geoptimaliseerd voor het gebruik van bio-brandstoffen.
Dit betreft met name het brandstofleidingssysteem en de
brandstofpomp. Schade aan genoemde systemen als gevolg van
gebruik van bio-brandstoffen is niet uit te sluiten en is dan ook geheel
voor eigen risico.
In combinatie met de voornemens om een gedeelte van de diesel-brandstof Bio-diesel te laten zijn staat het volgens mij nu 1-1 bij LPG vs Diesel...

· Komt er nog Bifuel op basis van LPG en komt mijn Volvo
in aanmerking voor de G3-regeling?
Per modeljaar 2005 kent Volvo alleen nog de CNG-versie (aardgas)
binnen het Bifuel-programma. Bifuel op basis van LPG verwachten wij
niet meer en voor het huidige modellenprogramma is er ook géén
retrofit-LPG-installatie beschikbaar binnen het Volvo onderdelen-
leveringsprogramma. Het achteraf installeren van een LPG-installatie
in combinatie met een turbomotor raden wij sowieso af. Garantie en
aansprakelijkheid bij het inbouwen van een gasinstallatie achteraf ligt
bij uw inbouwstation.
· Zijn bio-brandstoffen toepasbaar in combinatie met de huidige Volvo-
motoren en brandstofsystemen?
De huidige Volvo-motoren en brandstofsystemen zijn niet
geoptimaliseerd voor het gebruik van bio-brandstoffen.
Dit betreft met name het brandstofleidingssysteem en de
brandstofpomp. Schade aan genoemde systemen als gevolg van
gebruik van bio-brandstoffen is niet uit te sluiten en is dan ook geheel
voor eigen risico.
In combinatie met de voornemens om een gedeelte van de diesel-brandstof Bio-diesel te laten zijn staat het volgens mij nu 1-1 bij LPG vs Diesel...


- Ruuds60
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35
Ok helemaal duidelijk. Nog een laatste vraagje want je schijnt er veel verstand van en ervaring mee te hebben: hoe vaak moet de gasinstallatie (3,5 jaar oud Vialle LPi) onderhoud hebben? Tegelijk met reguliere beurten, eens per jaar, elke 15.000 a 20.000 km???Wat ik bedoel is dit:
Laat onderhoud aan de gasinstallatie over aan de gasspecialist. Als deze toevallig ook VOLVO-dealer is moet dat natuurlijk kunnen met het reguliere onderhoud.
Sapjes en bougies verwisselen kan bijna iedereen. Een distributieriem vervangen o.i.d kan iedere automonteur. Maar niet iedere automonteur (zelfs als is het er één van VOLVO) kan onderhoud aan een ingewikkelde gasinstallatie (elektronica) uitvoeren als dat noodzakelijk is.
Elders op dit forum staat een lijstje van gasbedrijven, misschien kan dat je verder helpen.
Nogmaals en alvast mijn dank!!
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Sorry, verstand heb ik er niet van. Ik blijf van gasinstallaties af.
Ik heb in het verleden wel meer dan 200.000 km's met verschillende auto's op gas gereden.
Helaas is het met de laatste VOLVO faliekant verkeerd gegaan omdat die blijkbaar door de vorige eigenaar bij een barbaar in onderhoud is geweest, en mijn toenmalige dealer er ook geen verstand van had. (Of hij wilde mij natuurlijk een andere (lees nieuwere) VOLVO verkopen. Dat heb ik daar dus niet gedaan.)
Mijn eerste auto was meteen één op gas (geen VOLVO) en die heb ik keurig zijn beurtjes laten geven bij een garage die toentertijd zelf gas inbouwde en afstelde en daar heb ik nada problemen gehad (één keer een nieuwe verdamper maar dat was toen normaal.) Maar goed daar kwam ik na elke 15.000 km. (plusminus 3x per jaar.)
En de overige ervaringen zijn van vrienden en familieleden die probleemloos op gas rijden, en hun regulier onderhoud uit laten voeren bij garages die zelf gasspecialisten hebben. Zoals het soort bedrijf waar ik met mijn eerste auto ook kwam.
Ik heb in het verleden wel meer dan 200.000 km's met verschillende auto's op gas gereden.
Helaas is het met de laatste VOLVO faliekant verkeerd gegaan omdat die blijkbaar door de vorige eigenaar bij een barbaar in onderhoud is geweest, en mijn toenmalige dealer er ook geen verstand van had. (Of hij wilde mij natuurlijk een andere (lees nieuwere) VOLVO verkopen. Dat heb ik daar dus niet gedaan.)
Mijn eerste auto was meteen één op gas (geen VOLVO) en die heb ik keurig zijn beurtjes laten geven bij een garage die toentertijd zelf gas inbouwde en afstelde en daar heb ik nada problemen gehad (één keer een nieuwe verdamper maar dat was toen normaal.) Maar goed daar kwam ik na elke 15.000 km. (plusminus 3x per jaar.)
En de overige ervaringen zijn van vrienden en familieleden die probleemloos op gas rijden, en hun regulier onderhoud uit laten voeren bij garages die zelf gasspecialisten hebben. Zoals het soort bedrijf waar ik met mijn eerste auto ook kwam.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
jouw LPi installatie is volledig onderhoudsvrij.Ruuds60 schreef: ... hoe vaak moet de gasinstallatie (3,5 jaar oud Vialle LPi) onderhoud hebben?
enkel bij de eerste installatie's (1995-1998/99) zat er een filtertje dat om de 20.000km vervangen moest.
een anrader is wel om de tank niet volledig leeg te rijden.
de olie in de pomp word nl door het vloeibare gas gekoeld.
met weinig of bijna geen gas in de tank is de kans op warmlopen van de pomp erg groot.
- Ruuds60
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35
Elders op dit forum staat een lijstje van gasbedrijven, misschien kan dat je verder helpen.
Kan zijn dat ik met mijn neus kijk, maar waar staat dat lijstje dan?
Ennuh, volgens mij zijn we aardig off-topic geraakt. Iemand nog on-topic input???? :?:
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
kijk even op http://www.Vialle.nl bij dealers.Ruuds60 schreef:Elders op dit forum staat een lijstje van gasbedrijven, misschien kan dat je verder helpen.
Kan zijn dat ik met mijn neus kijk, maar waar staat dat lijstje dan?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05.12.2005 - 11:11
- Locatie: Megen
ik rij een v70 bifuel uit 1999 met inmiddels 250.000 km op de teller,krijgt iedere 15.000 een beurt bij de dealer ,heb er in 2 jaar 100.000 km mee gereden zonder enig probleem ,rij hoofdzakelijk lange afstanden en weinig file,daar kan echt geen diesel tegen op
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Gewoon even nieuwsgierig, als je nu vandaag uit hetgeen vandaag Volvo aanbied een keuze zou moeten gaan maken wat zou je dan gaan kiezen?verboon schreef:ik rij een v70 bifuel uit 1999 met inmiddels 250.000 km op de teller,krijgt iedere 15.000 een beurt bij de dealer ,heb er in 2 jaar 100.000 km mee gereden zonder enig probleem ,rij hoofdzakelijk lange afstanden en weinig file,daar kan echt geen diesel tegen op
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een diesel op lpg.

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
nee?verboon schreef:daar kan echt geen diesel tegen op
zie je wel!verboon schreef:dan zou ik een diesel gaan rijden maar wel d5 twijvel tussen een s60 of s80