Geplaatst: 06.01.2014 - 21:27
Mijn ervaringen met mijn nieuwe auto van vandaag:
- De auto is een stuk stiller dan de D3.
- Ik ben zo met de ACC bezig geweest dat ik heel rustig vooruit heb gereden, en dus de auto niet meteen hard aan het werk heb gezet.
- Met de automaat in "S" kun je wel lekker snel doortrekken, ik wist niet dat de sportstand van de automaat ook op deze bak/motor combi zat.
- Het vreemde is dat als de ACC de auto stil zet (tot complete stilstand) dat ik eerst het gas aan moet raken om hem weer te laten rollen. Ook al staat hij maar een fractie van een seconde helemaal stil.
- De correcties van de Lane Departure Assistent zijn wel even wennen. Soms voel je niets (zag in MyVolvo dat je daar live kunt volgen wanneer wel en niet strepen gedetecteerd worden) en soms is het een erg voelbare ruk aan het stuur. Ik ben er nog niet over uit of ik dit een fijne optie vind.
- Door de grom van de vijfcilinder D3 had je meer het gevoel dat de motor flink door pakte, met de nieuwe D4 zit je sneller op een illegale snelheid
- Over het schakelgedrag van de 8-traps automaat kan ik nog niet veel zeggen, wordt vervolgd.
- de eerste keer dat ik mijn iPod aansloot begon hij netjes te spelen, alleen geen kik uit de speakers. Radio deed het prima, iPod (ook iPhone) deed helemaal niks. Kort van contact afgehad (deur open, klik) had geen effect. Tijdens de fotoshoot hier boven de motor langer uit gehad, en daarna deed hij het gewoon... Weird.
- Een ander soort lifehammer bij de auto ontvangen. Niet eentje met van die scherpe punten maar zo te zien eentje met een ingebouwde veerhamer. Die zullen we maar niet gaan testen
- de sportleder stoelen zitten erg goed! Ook mijn vriendin merkte het verschil meteen (positief) op.
- Zo'n start-stop systeem is wel een raar gevoel bij een stoplicht. Nog een optie waarvan ik niet weet of ik het aan laat staan.
- de automatisch dimmende buitenspiegels worden wel heel donker. Ook weer 'even wennen' gok ik.
- de Vodafone simkaart werd automatisch herkend en de juiste APN/user/password werden netjes ingevuld, en deed het direct. Het nut van de webbrowser ontgaat met wel zonder touchscreen. Binnenkort de WiFi hotspot eens testen.
- Als je de auto met de VOC app op slot zet terwijl je er in zit (vast niet de bedoeling) en dan ontsluit met de app gebeuren er wat rare dingen (automatisch weer afsluiten ook al heb je de zij-deur open gehad vanuit de binnenkant als de 2 minuten om zijn).
- jammer dat de interieur verlichting niet van kleur te wijzigen is zoals wel bij de V40 kan (of zie ik het over het hoofd?)
- De bochtenverlichting en meedraaiende koplampen geven best veel extra zicht.
- Het geluid van de Premium Sound lijkt iets meer bas te hebben, maar verder vergelijkbaar. De klankpodiums zijn gewijzigd van "bestuurder", "voorstoelen", "achterbank" naar "bestuurder", "hele auto" en "achterbank". In de oude had ik 'm bijna altijd op "achterbank" staan, maar ik neig nu een beetje naar "hele auto" als favoriet. Een gedeelte van de audio opties zitten niet meer achter de 'menu' knop, maar zijn verstopt bij de "sound" opties op de andere knop.
- de USB hub die ik in mijn oude V60 gebruikte om tegelijkertijd een USB HDD en een iPod aan te sluiten wordt niet meer herkend. Niets wat ik er aan hang wordt dan nog herkend. Aan mijn computer doet de hub het prima.
- de FAT32 geformatteerde USB HDD (120GB) gevuld met een rederlijk aantal AVI bestanden op verschillende map-niveau's wordt aangemerkt als "bevat geen bruikbare bestanden" (of iets van die strekking). Nog uitzoeken wat hier aan de hand is.
- wordt vervolgd....