Pagina 14 van 31

Geplaatst: 27.03.2006 - 21:43
door Ruuds60
verboon schreef:dan zou ik een diesel gaan rijden maar wel d5 twijvel tussen een s60 of s80
Waarom zou je dan een diesel gaan rijden? En voor het overige: S60 8)

Geplaatst: 27.03.2006 - 21:45
door Ramon&Ramon
Misschien omdat een Diesel lekkerder rijdt?:)

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:06
door Ruuds60
Over dat 'misschien' kan ik je zekerheid geven: Niet dus! :lol:

Wat dat betreft zijn er nmm geen merkbare verschillen. Of het moet zijn dat LPG wat vlotter rijdt... :wink:

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:07
door bart simpson
Ruuds60 schreef:Over dat 'misschien' kan ik je zekerheid geven: Niet dus! :lol:
Hoeveel ervaring heb je met een D5 dat je dat zo stellig durft te beweren?

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:08
door Ruuds60
bart simpson schreef:
Ruuds60 schreef:Over dat 'misschien' kan ik je zekerheid geven: Niet dus! :lol:
Hoeveel ervaring heb je met een D5 dat je dat zo stellig durft te beweren?
Ongeveer evenveel kilometers met een D5 als op LPG.

Maar zonder sarren. De D5 is stiller dat geef ik toe, maar qua rijgedrag/genot kan ik niet stellen dat echt verschilt van elkaar.

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:11
door bart simpson
Iets exacter graag, dat kan al ophouden met 100km.
Mijn ervaring met een D5 is +/- 150.000km, en gas heb ik altijd gemeden gezien de soms kostbare en vaak vervelende ervaringen van anderen

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:16
door Ruuds60
Ik kan in de verste verte niet tegen jouw D5 ervaring op. En jij niet tegen mijn LPG-ervaring kunnen we vaststellen. Maar hoe dan ook, de stelling dat een D5 'lekkerder' zou rijden dan een S60 op LPG lijkt me sowieso niet echt een objectief gegeven. Beide rijden prima voor zover ik kan beoordelen. Keuze voor diesel of LPG is veelal ook door andere factoren ingegeven. Bij mij in elk geval wel...

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:19
door bart simpson
Bij mij is de keuze voor de D5 ook ingegeven door trekkracht

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:26
door hajok
Mijn pa rijdt sinds 1977 op gas in achtereenvolgens een ford taunus (310K), een sierra (530K) en een mondeo (440K). Allemaal zonder specifieke aanpassingen. Behalve het vervangen van klephoedjes bij de taunus heeft hij bij geen van de auto's problemen gehad. De mondeo met G3 rijdt gewoon prima, dus de betrouwbaarheid wordt niet of nauwelijks beïnvloed.

Dus zou je zeggen: met deze ervaring ga je zelf ook een ford op gas rijden.... nee dus! Los van het verschil tussen ford en volvo: ik rij nu een volvo s60 D5 puur en alleen omdat de actieradius veel groter is (kom niet aanzetten met 100L gastanks) en de trekkracht van een diesel in het normale werkgebied veel groter is dan een benzine/gasmotor met hetzelfde vermogen. Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:26
door Ramon&Ramon
voor je portemonnee is een D5 lekkerder!!!!!!!!
Je hoeft je in ieder geval niet af te vragen wanneer de cylinderkop er aan komt.
Maar ok,ik geef toe,ik maak alleen de negatieve dingen mee van LPG de hele dag,dus dat is moeilijk oordelen.
Zo blijft er werk aan de winkel!:)

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:31
door Ruuds60
Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
Een automaat is echt comfort :)

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:33
door bart simpson
Ruuds60 schreef:
Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
Een automaat is echt comfort :)
Dat snap ik nooit zo goed, het moet allemaal zo zuinig, goedkoop en economisch en dan een automaat nemen.... :shock:

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:37
door Ruuds60
bart simpson schreef:
Ruuds60 schreef:
Lui schakelen op de snelweg is echt comfort!
Een automaat is echt comfort :)
Dat snap ik nooit zo goed, het moet allemaal zo zuinig, goedkoop en economisch en dan een automaat nemen.... :shock:
Dan zijn wij het daarover tenminste roerend eens :razz:

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:39
door joost
De keuze handbak of automaat staat daar volgens mij los van.

Joost.

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:41
door Ruuds60
joost schreef:De keuze handbak of automaat staat daar volgens mij los van.

Joost.
Een automaat verbruikt meer brandstof dan een handbak. Dus als zuinigheid inderdaad een issue is zou je daar ook aandacht voor moeten hebben. Of het verschil echt significant is weet ik niet maar voor wie echt op de kleintjes let...

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:43
door bart simpson
Een automaat kost zomaar een kleine € 3.000,-- qua aanschaf en een automaat pakt zomaar een % of 10 meer, economie bedrijf je dus in een handbak.

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:50
door v40pokemon
Ludo schreef:
Ruuds60 schreef: ... hoe vaak moet de gasinstallatie (3,5 jaar oud Vialle LPi) onderhoud hebben?
jouw LPi installatie is volledig onderhoudsvrij.
enkel bij de eerste installatie's (1995-1998/99) zat er een filtertje dat om de 20.000km vervangen moest.
Dat filtertje; waar zit dat ergens? mijn installatie is van 04-'97 en ik heb er de laatste 45k km sowieso niets aan gedaan...

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:56
door Ludo
v40pokemon schreef:
Dat filtertje; waar zit dat ergens? mijn installatie is van 04-'97 en ik heb er de laatste 45k km sowieso niets aan gedaan...
oeps, ik schreef 20.000 maar dat moet zijn : 40.000km :oops:
jij hebt toch een ringtank hé?.
kijk dan even als daar een rechthoekig of rond deksel zit.
bij de ronde zit er geen filtertje meer in.

Geplaatst: 28.03.2006 - 09:45
door joost
Een automaat kost zomaar een kleine € 3.000,-- qua aanschaf en een automaat pakt zomaar een % of 10 meer, economie bedrijf je dus in een handbak.
Bedankt voor de cijfers, die waren mij echter bekend! Ik ga er vanuit dat de keuze handbak/automaat genomen wordt op basis van (in eerste instantie) comfort, daarnaast is er een grote groep die deze keuze niet eens heeft.
Dat snap ik nooit zo goed, het moet allemaal zo zuinig, goedkoop en economisch en dan een automaat nemen....
Nou moet je niet net doen alsof ik het niet begrijp! :wink:

Joost.

Geplaatst: 28.03.2006 - 09:56
door bart simpson
Comfort en economie gaan niet optimaal samen, aan die stelling is niets onwaars of onduidelijks.