Ervaringen V70 LE T4 MY12

NielsPHEV
7th Gear member

Hi Timewa,

Ik heb een paar keer motorstoring service vereist gehad met mijn MY 12 D3 LE na het updaten van de diverse (ecm) modules heeft dit zich niet meer voorgedaan. Ook het start/stop werkt feilloos.

Gezien de historie kan ik begrijpen dat je het zat bent en het lijkt me terecht dat je afscheid wil nemen van deze wagen. Heb wel de indruk dat je een maandag morgen model hebt. Als ik Volvo was had ik je een compleet nwe wagen gegeven.

succes
945i
8th Gear member

Als je een klant binnenboord wil houden biedt je een nieuwe aan inderdaad, iets in mij zegt dat dit niet gaat gebeuren... Maar, je weet nooit. :)

Ben benieuwd wat nu de reactie gaat zijn. Succes!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
caliban
2nd Gear member

timewa,
Nog steeds niemand op dit forum met soortgelijke eravringen?
Hoeveel mensen rijden hier op het forum al met een T4 rond?
Ik ga de mijne 2 jan ophalen en hoop dus dat dit soort problemen mij bespaart blijven.

Ik ben het eens met NielsV70, ze moeten je een complete nieuwe wagen geven.... Het zou jammer zijn als je naar BMW overstapt......

Sterkte

Fusion Red XC60 Recharge T6 AWD MY2024, 20" 6-Spoke Black Diamond Cut - 1252
Fusion Red V60 T5 R-design, 19" 5-Triple Spaaks Matt Black / Diamond Cut 1042
Caspian Blue V70 T4 LE MY2012, 17"; Pontos(Diamond Cut/Light Grey)
Passion Red V50 Kinetic MY2005, 17"; Sagitta
945i
8th Gear member

Voor hem niet! :razz:
ferretje
4th Gear member

Ik heb een T4 powershift zondr start-stop en geen grote problemen. Wel bij lage toerentallen een zachte fluittoon onder de motorkap, moet ik nog voor terug.

Alleen spijt van het driver support pack. Collision warning gaat bijna dagelijks wel eens af, in de stad zet ik het vaak uit, hetgeen eigenlijk niet de bedoeling is.

Op een weg die ik dagelijks rij signaleert blis iedere lantarenpaal en bij regen op de camera geeft hij aan dat blis is afgedekt?
Veel storingsmeldngen op blis, aan en uitzetten helpt dan.
Lanedeparture wordt je werkelijk gek van als je niet netjes genoeg tussen de lijnen rijdt, is nmm erg gevoelig.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Ab S
5th Gear member

timewa schreef:Ik heb de auto na 2 weken en >800 testkilometers terug. Ik weet niet precies wat ze in Beesd gedaan hebben, schijnbaar ook iets met de kabelboom.

4 dagen goed gedaan, nu is het weer fout...
Timewa, heel vervelend dit te horen. Hte vreemde is dat her blijkbaar 4 dagen goed gaat; wellicht "bouwt er zich iets op" na een reset; geen idee wat. Gelukkig heb je het bewijs dat het mis is door de vastgelegde foutmelding. Je zou Volvo kunnen vragen "Wat nu? zowel ik als Volvo zijn hier al maanden mee bezig". Hopelijke stellen zij dan een finale oplossing voor die voor beide partijen goed is.

Veel succes!

Ab S
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
sanco
5th Gear member

Tsja, wat rest nu... om moedeloos van te worden lijkt me. Inderdaad kun je nu stellen dat het vertrouwen tot beneden 0 punt is gedaald. Zo langzamerhand is er maar 1 oplossing die recht doet aan jouw ellende, en dat is het vervangen van de auto. Kunnen ze zelf lekker verder experimenteren en hopenlijk ooit het euvel vinden, en jij kunt terug je vertrouwen opbouwen. Een klant verliezen aan BMW is niet iets wat je zou moeten willen. Maar goed, dit heeft slechts kans van slagen als het probleem niet zo alom aanwezig is, dat potentieel elke T4 rijder dan zou moeten worden voorzien van een nieuwe...

Ik hoop dus van harte dat er een duurzame oplossing voor je uit de bus rolt. Ik wens je het geduld om in de communicatie met dealer en importeur proberen duidelijk, maar netjes te blijven, om on speaking terms te blijven, ook voor de toekomst.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
NederKees
2nd Gear member

ferretje schreef:Ik heb een T4 powershift zondr start-stop en geen grote problemen. Wel bij lage toerentallen een zachte fluittoon onder de motorkap, moet ik nog voor terug.

Alleen spijt van het driver support pack. Collision warning gaat bijna dagelijks wel eens af, in de stad zet ik het vaak uit, hetgeen eigenlijk niet de bedoeling is.

Op een weg die ik dagelijks rij signaleert blis iedere lantarenpaal en bij regen op de camera geeft hij aan dat blis is afgedekt?
Veel storingsmeldngen op blis, aan en uitzetten helpt dan.
Lanedeparture wordt je werkelijk gek van als je niet netjes genoeg tussen de lijnen rijdt, is nmm erg gevoelig.
Het lijkt mij dat al die Volvo veiligheidstoestanden niet echt bij jouw rijstijl passen. http://www.volvo-forum.nl/images/smiles/biggrin.gif

De afstandswaarschuwing heb ik ook uit gezet. Ik reed de helft van de tijd met lampjes in mijn voorruit. Collision warning werkt bij mij perfect, pas als iemand iets onverwacht idioots voor me doet geeft het een waarschuwing. Meestal gelijk met mijn eigen reactie. Het heeft gelukkig nog niet voor me hoeven remmen.

Adaptive Cruise control houdt veel te veel afstand (zelfs in de "onveilige" stand). Daardoor in NL en B maar heel beperkt bruikbaar. Er schieten constant voordringers voor je.

Lanedeparture heeft problemen op 70km wegen met lijnen in het midden en zijkanten. Bij iedere buiging in de weg piept het dan.

Blis geeft vaak service vereist in het donker. Herstelt vanzelf na een 10tal seconden.

Mijn oude S40 Turbo heeft ook een fluittoon. Dat is de turbo, ik vind dat juist een cool geluid.
den toerist
5th Gear member

Ik heb eens met zo'n demowagen gereden waar er ook van alles en nog wat opzat van dure veiligheids snufjes. Dit is wel leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is tegenwoordig. Maar hebben wij dit allemaal wel nodig?
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
945i
8th Gear member

Nee natuurlijk niet, ja, wel als je een slaapstoornis hebt.
timewa
2nd Gear member

Dank jullie voor het medeleven. Ik zal de ontwikkelingen hier blijven posten. Vandaag (na een moeizame koude start uiteraard) op en neer naar een Duitse klant geweest. Blijft een fijne reiswagen. Vermogen schiet wel tekort bij hogere snelheden, maar ik heb het idee dat hij vermogen tekort komt door het eeuwig lopende issue: Hij haalt met moeite 170km/h in de 6e versnelling en dat lijkt me niet goed.

Wat het safety pakket betreft: Door de vele leenauto's heb ik ondertussen ook de nodige ervaringen met BLIS, Lane departure en ACC. Ik ben blij dat ik uiteindelijk na lange twijfel dit pakket bij mijn auto niet meebesteld heb. De lane departure vind ik hinderlijk en BLIS is m.i. twijfelachtig qua toegevoegde waarde. De ACC kan wel fijn zijn, maar ik vind de regeling net niet vloeiend genoeg. Neemt niet weg dat het op een langere rit wel erg fijn is om een poosje op ACC te rijden.
ferretje
4th Gear member

ACC werkt alleen goed als je bij de snelste rijders op de linkerbaan blijft. even naar rechts en de auto gaat afremmen, als je dan niet oplet rijd je zo 80 achter een vrachtwagen....

@nederkees je zult wel gelijk hebben over mijn rijstijl ;-)

@945i je bedoelt ws. een "wakker-blijf-stoornis".... :-P

De fluitttoon hoort inderdaad bij de turbo. gek dat ik bij mijn eerdere 2.5t en V70R nooit heb waargenomen. Zal wel komen omdat hij van Ford komt.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

De eerste 15.000km zit erop. Vorige week voor een skivakantie naar Oostenrijk geweest. De vakantie was prima maar hier is natuurlijk iedereen benieuwd hoe de auto het heeft gedaan ;-)

Vooropgesteld dat ik de handleiding niet heb gelezen en somige van mijn bevindingen misschien eenvoudig te voorkomen waren.
Wat tegenviel was hoe een zweedse auto zich onder winterse omstandigheden gedraagd. Bij lichte natte sneeuwval schakelt de adaptieve cruise control zicht uit omdat de radar is afgedekt, je hebt ook geen 'gewone' cruise controle meer. Waarom is dat plaatje niet verwarmd (bijvoorbeeld samen met de achterruit en de spiegels).
De auto heeft een soort van hill assist die de handrem automatisch activeert en loslaat bij wegrijden om te voorkomen dat de auto achteruit rolt. Heel handig maar bij wegrijden op glad wegdek heel vervelend want wegrijden met de handrem erop resulteert alleen in spinnende voorwielen (en ja, er zaten winterbanden op).
Het verbruik was wel flink hoger. Normaal geeft de boordcomputer 8,0/8,1 per 100km aan. Nu 9,0. Maar ik heb dan ook flink doorgereden met 150 op de cruise. Versnellen gaat dan nog steeds prima en kom zeker geen vermogen tekort. Op een stuk bergafwaarts even voluit. 230 op de teller, auto voelt dan nog heel goed aan en geluid is prima te hebben. Verbruik loopt dan wel op richting de 1:4 ! Zelfs bergaf! Op vlakke weg geen mogelijkheid gehad om even voluit te gaan helaas.
Nog steeds heel tevreden met de T4 hoewel het geluid bij stationair wel een beetje metalig klinkt.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
The Volvoboy
7th Gear member

Toevallig heb ik hetzelfde startprobleem ondervonden bij een V60 T4 handbak (denk ik). Drukte de startknop in, startmotor ging een seconde of 6 draaien, motor sloeg slecht aan, draaide heel laag stationair, om na een seconde weer uit te vallen. Nog een keer op de startknop gedrukt, startmotor ging wee een seconde of 6 draaien en toen sloeg ie goed aan. Vond het toch een beetje vreemd voor zo'n nieuwe auto (20.000km op de teller). Echter na een heel klein stukje rijden (100m ongeveer) en opnieuw starten ging alles weer zoals het hoort. Ik weet niet wat het probleem is, maar je bent dus niet de enige denk ik.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
timewa
2nd Gear member

The Volvoboy schreef:Toevallig heb ik hetzelfde startprobleem ondervonden bij een V60 T4 handbak (denk ik). Drukte de startknop in, startmotor ging een seconde of 6 draaien, motor sloeg slecht aan, draaide heel laag stationair, om na een seconde weer uit te vallen. Nog een keer op de startknop gedrukt, startmotor ging wee een seconde of 6 draaien en toen sloeg ie goed aan. Vond het toch een beetje vreemd voor zo'n nieuwe auto (20.000km op de teller). Echter na een heel klein stukje rijden (100m ongeveer) en opnieuw starten ging alles weer zoals het hoort. Ik weet niet wat het probleem is, maar je bent dus niet de enige denk ik.
Bedankt! Dit is de eerste reactie op dit forum van een vergelijkbare situatie. Via de dealer weet ik dat het nog in enkele gevallen is voorgekomen, maar ik heb geen idee van de precieze omvang.
timewa
2nd Gear member

Feit is: Ik heb de auto terug na 2 weken werkplaatsbezoek. Ik geloof ondertussen de 7e keer dat de auto terug is geweest voor dit fenomeen. Ik denk dat Volvo op mijn auto geen geld verdiend heeft door de vele uren die er in zijn gaan zitten.

Er zijn duidelijke afspraken gemaakt met de leasemaatschappij via onze wagenparkbeheerder: Als het probleem nu niet is opgelost, gaat de auto terug en bestel ik wat anders. Het zal dan geen Volvo worden denk ik.

Echter: Ik rijd de auto nu alweer bijna 2 weken, en alles lijkt zowaar goed te functioneren! Weliswaar zit het start/stop-systeem in een andere mode (schakelt uit bij vrieskou), maar sinds die tijd start de auto gewoon goed en loopt de motor ook zoals het hoort. De echte vuurproef komt natuurlijk als de temperaturen boven de nul komen, en die situatie heb ik nu een paar keer gehad. Ook dan start de auto tot nu toe goed, en dan werkt momenteel het start/stop-systeem ook naar behoren (wat voor mij bijzaak is overigens).

Ik vind het nog iets te vroeg om definitief te juichen, maar alle voortekenen zijn goed. Zou het dreigement van het retourneren van de auto geholpen hebben?

Ik begreep via de dealer dat de importeur een extra weerstandje over de positiesensor op het koppelingspedaal heeft gesoldeerd, en dat daarmee voorkomen wordt dat de startregeling in een grensgebied terechtkomt. Klinkt als een quick-fix en ik vraag me af waarom andere auto's dat niet nodig hebben, maar dit maakt me niet zoveel uit want ik ben maar al te blij dat dit zeer hardnekkige probleem eindelijk opgelost lijkt te zijn.

Als hij het nog 2 weken goed doet bij positieve buitentemperaturen, verklaar ik 'm als definitief genezen!
The Volvoboy
7th Gear member

Keep fingers crossed!
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding

Thom
5th Gear member

Ik wil je problemen beslist niet bagetalliseren, maar menig Audi rijder zou jaloers zijn op zo'n voortvarende aanpak. Ik heb het allemaal een beetje gevolgd, en als ik het juist heb geinterpreteerd doet Volvo er alles aan om je tevreden te stellen. En zo hoort het ook!
The Volvoboy
7th Gear member

+1!
Koen

timewa
2nd Gear member

Thom schreef:Ik wil je problemen beslist niet bagetalliseren, maar menig Audi rijder zou jaloers zijn op zo'n voortvarende aanpak. Ik heb het allemaal een beetje gevolgd, en als ik het juist heb geinterpreteerd doet Volvo er alles aan om je tevreden te stellen. En zo hoort het ook!
Thom, ik ben het hier niet geheel mee eens, het woord "voortvarend" vind ik persoonlijk niet geheel gepast. Wel ben ik het volledig met je eens dat Volvo er alles aan heeft geprobeerd te doen om me tevreden te stellen, en ik weet dat dat niet overal even vanzelfsprekend is.

Positief is het feit dat Volvo het startprobleem continu zeer serieus heeft genomen, en hun uiterste best heeft gedaan om het probleem op te lossen met goede service qua leenauto's e.d. Dus de instelling is zeker goed geweest. Dat doet echter niets af aan het feit dat dit euvel mij enorm veel tijd en ergernis heeft gekost. Ik vind het niet erg dat zo'n complex issue bij het eerste werkplaatsbezoek niet meteen opgelost kan worden. Maar zovele pogingen gedurende vele maanden: Ik vind dat het echt te lang heeft geduurd.

Ik wil daar echter verder geen verder woorden aan vuil maken: De auto start nog steeds goed en ik ben daar erg blij mee. Beter laat dan nooit.

Nu het starten in orde is, kan ik de auto weer des te beter waarderen. Fijne reisauto, zit lekker, mooi interieur, T4 voldoet goed (m.u.v. het echte autobahnknallen), lekker compleet en veel waar voor 't geld in LE uitvoering. Het exterieur van de V70 heb ik in het verleden nooit bijzonder mooi gevonden, maar zo in Oyster met Odysseus... toch wel chique. En ik ben erg tevreden over de geluidskwaliteit, voor mij erg belangrijk. Ik heb high performance audio waarvan de speakers zijn vervangen door premium/Dynaudio units. Klinkt erg goed!

Als ik vandaag weer een V70 zou bestellen zou mijn keuze niet heel anders uitvallen. Ik zou wel een upgrade v/d T4 overwegen, want ook al bevalt die motor voor normaal gebruik prima, ik was Diesel gewend en zou iets meer koppel wel kunnen waarderen voor acceleratie bij hogere snelheden. Ook zou ik de frontcamera's niet meer bestellen, ze zijn leuk maar je doet er in de praktijk niets mee. Een andere optie die niet noodzakelijk maar wel grappig is, is de electrische achterklep (standaard op LE), ik zou 'm niet aanvinken als die een meerprijs had. Verder zou ik zo'n superlicht interieur (E112) i.cm. Oyster zo weer bestellen, ik vind het nog steeds erg mooi.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”