Pagina 15 van 33
Geplaatst: 27.03.2013 - 09:49
door RichieB
Samura schreef:Volgens mij in dit geval Volvo Frankrijk, dat heeft te maken met de bonussen die de dealer krijgt als veel binnenlands omzet maakt.
Dus de Volvo dealers (zelfstandige ondernemers) krijgen geld van Volvo FR (eigendom van een internationaal bedrijf) als ze auto's verkopen die binnen Frankrijk blijven, maar ze krijgen dat geld niet als die auto's geëxporteerd worden? Dat klinkt als erg protectionistisch, en het zou me niet verbazen als daarmee Europese regels worden overtreden.
@BS: uiteraard, dat heet marktwerking..
Geplaatst: 27.03.2013 - 09:55
door Walter
RichieB schreef:Samura schreef:Volgens mij in dit geval Volvo Frankrijk, dat heeft te maken met de bonussen die de dealer krijgt als veel binnenlands omzet maakt.
Dus de Volvo dealers (zelfstandige ondernemers) krijgen geld van Volvo FR (eigendom van een internationaal bedrijf) als ze auto's verkopen die binnen Frankrijk blijven, maar ze krijgen dat geld niet als die auto's geëxporteerd worden? Dat klinkt als erg protectionistisch, en het zou me niet verbazen als daarmee Europese regels worden overtreden.
@BS: uiteraard, dat heet marktwerking..
Nee, BS bedoelt dat een Franse Dealer gebaat is bij de verkoop van een auto waar een Frans kenteken op komt en die in onderhoud blijft bij een Franse dealer. Export naar NL zonder kenteken als nieuwe auto (zoals bv Jeroen zijn hybrid afgeleverd heeft gekregen) is qua continuïteit niet interessant. En Volvo Frankrijk zal die continuïteit belonen dmv bonussen, aantallen worden wellicht geteld adhv registraties ipv bestellingen. Marktwerking is leuk maar met korte termijn visie (nu snel verkopen, weg is weg) heeft geen enkel autobedrijf het vol gehouden
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:06
door Autozoeker
Met de bovenstaande gedachte zullen de NL dealers juist blij moeten zijn met al die imports toch? Want de meeste van ons laten hem gewoon bij een NL dealer onderhouden.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:24
door RichieB
@Walter: ik reageerde meer op het 2e deel van BS' post. Natuurlijk wil je als dealer ook het onderhoud doen voor een auto die je verkoopt. Zit dat er niet in (ivm export), dan moet je het alleen hebben van de marge op die auto. Dat je die dan verhoogt (of minder verlaagt) is alleen maar logisch.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:26
door Ben
Autozoeker schreef:Met de bovenstaande gedachte zullen de NL dealers juist blij moeten zijn met al die imports toch? Want de meeste van ons laten hem gewoon bij een NL dealer onderhouden.
Maar het tegenovergestelde is ook het geval.
Voor garantie komen die 'buitenlandse' auto's bij een Nederlandse dealer die a. de auto niet 'kent' en
b. er niets op verdiend heeft.
Ik weet niet of ik als dealer blij zou zijn met een grijs geïmporteerde auto.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:31
door RichieB
Het is niet snel goed, hè? Dus om de hele levenscyclus van een auto voor een dealer rendabel te maken, moet de auto bij dezelfde dealer gekocht, onderhouden, en ingeruild worden? Want zo te horen leveren deze onderdelen los van elkaar niet genoeg op.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:34
door Ben
Dat probleem is er niet alleen met auto's hoor.
Maar dat heeft niets met de Volvo V60PIH te maken en daar gaat dit topic over.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:44
door bart simpson
Bijna goed, als franse dealers rechten hebben op een eigen verzorgingsgebied in Frankrijk en ze verkopen vanalles in andermans verzorgingsgebied in een buitenland hebben ze geen enkele toegevoegde waarde voor een importeur en volgt er ontslag..
Bonussen zijn al jaren niet meer toegestaan
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:50
door Marc Apeldoorn
Vreemd, maar als het niet via import lukt dan maar een ander merk die de productie wel op orde heeft (bv Mitsubishi). Goede manier om klanten weg te jagen...
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:50
door bart simpson
RichieB schreef:Het is niet snel goed, hè? Dus om de hele levenscyclus van een auto voor een dealer rendabel te maken, moet de auto bij dezelfde dealer gekocht, onderhouden, en ingeruild worden? Want zo te horen leveren deze onderdelen los van elkaar niet genoeg op.
de inspanningen van een dealer zijn er op gericht de verschillende profit centers van zijn onderneming winstgevend te houden, daarvoor moet een dealer steeds voldoende investeren in demo's, bedrijf en personeel.
Met alleen garantieklussen op imports gaat hij het zeker niet redden daar veel zoekwerk niet claimbaar is..
Maar ik verwacht niet dat je dat allemaal ook echt snapt...
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:51
door Bluemagics
Waar hebben we het over, we zijn toch één Europa.

Geplaatst: 27.03.2013 - 10:52
door bart simpson
Marc Apeldoorn schreef:Vreemd, maar als het niet via import lukt dan maar een ander merk die de productie wel op orde heeft (bv Mitsubishi). Goede manier om klanten weg te jagen...
de Outlander is uitverkocht en word in Europa alleen naar NL geleverd, Even voor de goede orde, de productie daarvan is in het geheel nog niet aangevangen
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:53
door bart simpson
Bluemagics schreef:Waar hebben we het over, we zijn toch één Europa.

dat is zo, rij dus voor garantieklussen steeds even terug naar de leverende dealer
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:56
door Autozoeker
Ben schreef:Autozoeker schreef:Met de bovenstaande gedachte zullen de NL dealers juist blij moeten zijn met al die imports toch? Want de meeste van ons laten hem gewoon bij een NL dealer onderhouden.
Maar het tegenovergestelde is ook het geval.
Voor garantie komen die 'buitenlandse' auto's bij een Nederlandse dealer die a. de auto niet 'kent' en
b. er niets op verdiend heeft.
Ik weet niet of ik als dealer blij zou zijn met een grijs geïmporteerde auto.
De dealer waar ik gevraagd heb of ze hem willen servicen was er blij mee hoor ?!
Verder meen ik van Walter gelezen te hebben dat de dealer gewoon van volvo een vergoeding krijgt voor de garantie afhandeling.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:57
door RichieB
bart simpson schreef:Met alleen garantieklussen op imports gaat hij het zeker niet redden daar veel zoekwerk niet claimbaar is..
Ik houd er al rekening mee dat ik voor garantieklussen gewoon naar België moet. Maar wellicht verrast Volvo NL en de lokale dealer me met hun service (zoals ik van ze gewend ben). De discussie hierboven ging echter over regulier onderhoud.
Maar ik verwacht niet dat je dat allemaal ook echt snapt...
Nee, want ik ben maar een simpele ondernemer die zich niet kan inleven in de complexe autobranche.
Geplaatst: 27.03.2013 - 10:58
door bart simpson
op claimbare garantiehandelingen klopt dat idd maar z.g. "zoekuren" zijn gewoon weg
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:00
door bart simpson
RichieB schreef:bart simpson schreef:Maar ik verwacht niet dat je dat allemaal ook echt snapt...
Nee, want
ik ben maar een simpele ondernemer die zich niet kan inleven in de complexe autobranche.
hehe... dat is er uit, was dat nou zo moeilijk?
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:00
door Zoefje
bart simpson schreef:de inspanningen van een dealer zijn er op gericht de verschillende profit centers van zijn onderneming winstgevend te houden, daarvoor moet een dealer steeds voldoende investeren in demo's, bedrijf en personeel.
Met alleen garantieklussen op imports gaat hij het zeker niet redden daar veel zoekwerk niet claimbaar is..
Maar ik verwacht niet dat je dat allemaal ook echt snapt...
Ik heb gelukkig hele andere ervaringen, ik ben bij 3 verschillende dealers in NL geweest die maar wat graag het onderhoud incl. garantieclaims willen doen voor mijn PIH.
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:01
door Marc Apeldoorn
Bart, even voor de goede orde, er is een garantie dat die voor 1 december 2013 op kenteken wordt gezet als je voor 1 mei besteld.
Volvo heeft een andere keus gemaakt door ieder land wat produktie toe te kennen en nu geforceerd proberen te voorkomen dat niet NL dealers aan Nederlanders V60 PIH's uit te leveren
Geplaatst: 27.03.2013 - 11:04
door Autozoeker
Kijk het is heel simpel.
Als de dealer er verliest op maakt om te servicen, garantie afhandelen, doen ze dat natuurlijk niet. Ik had er zelf rekening gehouden dat ik elke keer naar antwerpen toe moet, maar ben blij verrast dat ik met de auto gewoon bij een nl dealer tereht kan.
maw, ze verdienen er op en hebben zo kans om lange termijn relatie op te bouwen met de nieuwe klant. win-win situatie lijk me.