V60 PIH - importeren (praktische info)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Autozoeker
5th Gear member

Hallo,

Ik heb een beetje informatie verzameld van hoe een en ander in zijn werk gaat. Aangezien hier meer kopers de auto uit belgie halen, lijkt het me handig om informatie en tips uit te wisselen. Het volgende heb ik van de RDW.nl site

Wat zijn de voorwaarden voor invoer?
  • U bent minimaal 18 jaar (16 jaar voor brom/snorfietsen)
  • U staat ingeschreven in het GBA of u bent een in Nederland gevestigd rechtspersoon
Welke documenten heeft u nodig?
  • compleet buitenlands kentekenbewijs
  • geldig legitimatiebewijs

Wat moet u doen?
  • U biedt uw auto aan voor onderzoek bij de RDW. U maakt hiervoor een afspraak bij een RDW keuringsstation. U kunt online een afspraak maken, telefonisch een afspraak maken, in sommige gevallen kunt u zonder afspraak terecht.
  • Om van uw woonadres naar het keuringsstation en terug te rijden, kunt u gebruik maken van een ééndagskenteken. Deze kunt u aanvragen bij het RDW-keuringsstation.
  • Voor het onderzoek neemt u de benodigde documenten mee: compleet kentekenbewijs en geldig legitimatiebewijs.
  • Is het voertuig eerder geregistreerd in een niet EU/EVA land kan het noodzakelijk zijn dat u een Certificaat van Overeenstemming (CVO) moet overleggen.
  • U regelt de belastingzaken bij de Belastingdienst Douane.
  • Na onderzoek door de RDW kunt u (als dat in uw geval van toepassing is) de belastingzaken (BPM) afhandelen op het BPM-aangiftepunt (zit in ieder RDW keuringsstation).
  • U ontvangt van RDW het kentekenbewijs.
  • Na aangifte en (indien van toepassing) betaling BPM ontvangt u als alles akkoord is van RDW het kentekenbewijs.
  • U schaft kentekenplaten aan.
  • U kunt kentekenplaten aanschaffen bij een RDW erkende kentekenplaatfabrikant
Hoe lang duurt de afhandeling?
Na akkoord RDW en Douane: 4 werkdagen.

Wat kost het?
Dit is afhankelijk van het voertuigsoort, leeftijd voertuig, onderzoek en herkomst voertuig.

Verder moet je 2 formulieren ingevuld meenemen (thnx RichieB)

Aangifte bpm Voor niet-vergunninghouders
Berekening bpm Bij de aangifte en melding bpm
Vergeet verder niet een recente niet-digitale KvK uittreksel mee te nemen.

De NL prijzen (excl. btw) voor PiH/lines/opties:
  • V60 plug-in hybrid €54.365,55
  • Driver Support Line €1.676,47
  • Security Line €1.172,27
  • Family Line €289,26
  • Premium Sound €1.260,33
  • Digital Audio Broadcasting (DAB) €326,45
  • Vaste Trekhaak €636,36
  • Veiligheidsrack Staal €243,80
  • 5mm bodemplaat €340,15 (incl montage)
  • Voor camera €600,84
Het CVO heet in Belgie "gelijkvormigheidsattest" (thnx Zoefje)

Verzekeraars die verzekeren op chassis nummer

Keuringsstations en verwerkingstijden
  • Waddinxveen (3 dagen)
  • Zwijndrecht (3 dagen)
  • Roosendaal (> 5 dagen)
  • Veldhoven (> 5 dagen)
Franswa
5th Gear member

IK heb (weliswaar 20 jaar geleden) een auto die ikuit Duitsland invoerde op het chassisnummer verzekerd bij mijn NL verzekeraar, toen het nieuwe NL kenteken er was met een telefoontje omgezet naar verzekering op kenteken.

Dus....informeer even bij je verzekering.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

De auto wordt gebracht naar het RDW station (door verkoper).
Als dit klaar is moet ik ongeveer 1 km overbruggen naar mijn kantoor waar ik de auto binnen neerzet tot de kenteken platen er zijn.

Kost zo'n dag kenteken nog wat?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Magliaveli
3rd Gear member

@autozoeker: In Uw tekst staat: "kompleet buitenlands kentekenbewijs". Dat zou betekenen dat je bv een belgische auto eerst op belgisch kenteken zou moeten zetten (met alle kosten en belastingen van dien!!). Dit is dus niet nodig voor een nieuwe auto, daarvoor volstaat het CVO.

Kosten dagkenteken? voor zover ik kan zien op de site van de RDW zou dat gratis moeten zijn. (eerst zien dan geloven, maar toch)
OGA244
8th Gear member

Bij de RDW is niets gratis
NJ8
4th Gear member

eendagskenteken is gratis. alleen zelf even een bordje maken, en klaar is kees

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/he ... teken.aspx

Afbeelding
Magliaveli
3rd Gear member

Quote van RDW site: "Eéndagskenteken
Als u met een ongekentekend voertuig voor een kentekenonderzoek naar een RDW-keuringsstation gaat, kunt u het voertuig daar met een trailer of autoambulance naar toe vervoeren. Doet u dat niet, dan moet u bij het maken van de keuringsafspraak een (gratis) kenteken voor weging en onderzoek (eendagskenteken) aanvragen voor de dag van het kentekenonderzoek. Dit kunt u online doen.

Dit kenteken is bedoeld om met het voertuig van en naar het keuringsstation en het BPM-aangiftepunt te rijden en weer terug. Voor meer informatie over het eendagskenteken kunt u contact opnemen met de RDW. "

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... nvoer.aspx
basvolvo75
2nd Gear member

Procedure heb ik vorig jaar zelf doorlopen met invoer van nieuwe auto BPM vrij uit duitsland. Gaat eigenlijk vrij soepeltjes als je afspraken maakt bij RDW op tijd want als je alles op een dag wilt kan het zo zijn dat RDW punt wat dichterbij woonplaats bevindt al volgeboekt is als je daar pas laat afspraak voor maakt (lees 4dg tevoren in mijn geval).

Ik heb van de dealer in duitsland exportkenteken meegekregen door hen geregeld kostte ca 90E voor 15dg geldigheid, inclusief europese verzekering (ik ga nu niet uitwijden over de exportkentekens en geldigheid op nederlandse wegen). Daarmee naar RDW in Venlo gereden, aldaar werd mijn verse duitse kenteken (de papieren, platen mag je als souvenir houden) meteen ingenomen.... Na inspectie auto en afgifte van de COV papieren en copie aankooppapieren werd ik na afdracht van 100E voor de invoerkeuring huiswaards gestuurd. Met het Nederlandse eendagskenteken ben ik op goed geluk thuis aangekomen ongedeerd. Totdat ca 5dg daarna het kentekenbewijs per post aankwam moest de auto van de openbare weg verwijderd blijven (dus op eigen terrein gestald/garage).
Met kentekenpapieren naar nummerplatenleverancier (te vinden op RDW site) gegaan en met nieuwe nummerplaten eindelijk Nederlandse verzekering actief en de weg op.

Nog enige praktische adviezen: zorg dat je geen BTW afdraagt bij aanschaf in buitenland, het betreft een intracommunautaire levering van een goed binnen de EU waarbij je eventuele BTW pas in het 'eigen land' afdraagt. Je moet dus met de dealer in BE of DUI een factuur ex BTW verkrijgen.

Controleer of je toekomstige verzekeraar op chassisnr al verzekering wil afgeven, niet alle verzekeraars doen dit helaas.

Er is op het internet een berg informatie te vinden over importeren van auto's uit duitsland en belgie dus laat dr Google je verder adviseren ;-)

succes!
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Autozoeker
5th Gear member

Mag je een auto zonder geldig kenteken dus ook niet parkeren op een parkeer plaats ? Dat moet een prive terrein zijn ? ik heb namelijk geen eigen parkeer mogelijkheid bij mijn huis.
basvolvo75
2nd Gear member

In het kort: nee, dus ook niet in openbare parkeergarage. Wellicht dat afgesloten parking van werk nog een optie is totdat je nederlandse kentekenplaten erop hebt gezet?
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Autozoeker
5th Gear member

Lekker is dat :/ Eens kijken hoe ik dat ga regelen. Op werk is een beetje onhandig, zit niet echt in de buurt. Lijk me verder ook niet echt veilig aangezien het in het weekend niet echt bewaakt is.
basvolvo75
2nd Gear member

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar dit is wat ik van de RDW heb begrepen, wellicht dat ze intussen wat toeschietelijker zijn en je voor het oog de niet meer geldige exportkentekens erop kunt laten zitten. Ik vrees echter dat de verzekering in geval van diefstal een probleem maakt, auto heeft in afwachting van een Nederlands kenteken namelijk geen geldige registratie.... Lekkere buit!
Succes, misschien is stallen bij de leverancier in België nog een optie, handigste is dan wel om de auto op trailer naar RDW en terug te brengen zodoende geen exportkenteken nodig om in de auto naar NL te rijden en uiteindelijk pas NL inrijden als je definitieve Nederlandse platen erop hebt zitten.
Wordt zo toch nog een beetje gecompliceerder, realiseer ik me.. Sterkte
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Autozoeker
5th Gear member

Misschien stallen bij NL dealer waar ik hem ga laten onderhouden. Weet niet of ze dat willen doen. Maar even kijken hoe het zit inderdaad met verzekeringen. Wat een gedoe, had ik maar een garage :/
Magliaveli
3rd Gear member

Misschien dat iemand van het forum kan uithelpen? waar kom je vandaan?
Autozoeker
5th Gear member

Ik kom uit Vleuten (bij utrecht). Iemand met vacante oprit aanwezig ? ;-)
Markdj
2nd Gear member

Geen probleem, ruimte genoeg op de oprit (in Almere)
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid powerblue.
Autozoeker
5th Gear member

Ik heb even gebeld met idepender. die stellen het volgende:

eendagskenteken kan je dagverzekering voor afsluiten. dit is alleen WA. dus als je hem in de prak rijdt heb je een probleem (ritje van/naar RDW)

Men vertelde mij dat je direct naar keuring een kentekenbewijs zou krijgen en dan gelijk kan laten verzekeren. Dit is anders dan op de RDW site staat. Ik ga de RDW nog later op de dag even navragen.

Als dat daadwerkelijk zo is dat je meteen kentekenbewijs oid krijg waarmee je hem kan verzekeren, is het handiger om de auto bij het keuringsstation te laten bezorgen en meteen erna te verzekeren met het verkregen bewijs.

Dan ben je tenminste ook verzekerd als je hem in de prak rijdt.
OGA244
8th Gear member

Kenteken duurt helaas minimaal een etmaal
hotpants
2nd Gear member

Sterkte met het zoeken naar een V60 PHEV. Er heerst een embargo op export van dit betreffende type auto. Dat betekend dat een buitenlandse dealer de auto niet mag uitfactureren naar een buitenlander. Ik praat hier uit eigen ervaring btw...
Volvo For Life
Autozoeker
5th Gear member

Eh.... Weet je dat zeker? Binnen EU is vrije handel en in/uitvoer.

Daarnaast heb ik hem al gekocht en staat de productie plek ook al op mijn naam. Tevens heb ik al een welkoms pakket van Volvo ontvangen (ja eindelijk!). Ze zullen al die moeite niet doen als ze hem niet aan mij mogen leveren he?

Volvo levert aan de Dealer, de dealer doet ermee wat hij wil lijk me.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”