Pagina 15 van 19
Geplaatst: 05.09.2013 - 11:57
door NielsPHEV
Dat zijn mooi waarden jeroen; zelfs als je de electra terugrekend naar dieseleq. in euro's kom je nog steeds aan 4,7 l/100 km beter dan 1 op 20 !
Over de laatste 2000 km kom ik op 4,24 liter/100 km en met de electra meegerekend op 5,7 liter/100 km zo'n 1 op 17,5 wat voor deze auto met een automaat een keurige waarde is ook gezien de vaak kortere ritten.
Geplaatst: 05.09.2013 - 22:19
door Jeroen
En vanavond hetzelfde ritje maar dan andersom en lekker doorgereden, max. snelheden aangehouden, dus 130 waar het kon, niet de save optie gebruikt.
Scheelt in verbruik dus niet zoveel.
Geplaatst: 05.09.2013 - 23:43
door RoaldH
Pas boven de 130 km/h op de teller en/of met veel belading en dakkoffer, neemt het verbruik wel sterk toe (> 7L/100km).
Geplaatst: 06.09.2013 - 08:06
door goukcher
Het is bijna gelukt, vandaag 49 km gehaald op de accu.
Geplaatst: 06.09.2013 - 19:00
door ZX10r
zo ook de eerste dag erop zitten, het is wel leuk om te proberen alleen op E te rijden ook al loop je een beetje te sukkelen.
Vrouw ging er net voor het eerst mee weg, ik zeg je mag niet boven dat streepje komen met gas geven. Ze komt terug ik checken en ze had ook alleen E gereden.
Kortom een uitnodigend super concept. Echter volgende week naar locaties waar ik niet kan laden, daar gaan de cijfers
Geplaatst: 08.09.2013 - 11:22
door Rappe Henderik
Paul schreef:Ik heb nu na 970km getankt, 40 litertjes erin. Met nog steeds geen laadpaal thuis. Maar de kabel is binnen....
Met welke rijstijl heb je dat bereikt? Veel gereden over 80 km wegen of zatten er ook stads- en snelwegkilometers bij?
Geplaatst: 08.09.2013 - 12:11
door NielsPHEV
goukcher schreef:Het is bijna gelukt, vandaag 49 km gehaald op de accu.
Mooie getallen, zie dat je niet boven de 90 kmh bent gekomen. Is me ook opgevallen dat de auto dan echt veel zuiniger is.
Geplaatst: 08.09.2013 - 12:20
door kissyfur
uhja, dat t verbruik ongeveer kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid toeneemt mag geen nieuws zijn toch? Moet je gewoon op diesel eens t verschil in verbruik tussen 100kmh en 120kmh bekijken.
Geplaatst: 08.09.2013 - 14:56
door NielsPHEV
ja vervelend dat ze een kwadraatje in de berekening van luchtweerstand en drukverlies hebben gestopt, nee uiteraard dat is mij helder maar het blijft confronterend als je de concrete getallen ziet
Geplaatst: 10.09.2013 - 08:18
door Rappe Henderik
Kan iemand mij vertellen hoeveel kW er nodig is om de lege accu weer vol op te laden. Zelf ben ik geen specialist in electronica maar ik zou zelf zeggen 10kW volgens mijn rekensom.
Dit vraag ik aangezien ik thuis laad op een gewoon geaard stopcontact en geen zin heb een laadstation aan te schaffen.
Geplaatst: 10.09.2013 - 09:02
door NielsPHEV
Rappe Henderik schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel kW er nodig is om de lege accu weer vol op te laden. Zelf ben ik geen specialist in electronica maar ik zou zelf zeggen 10kW volgens mijn rekensom.
Dit vraag ik aangezien ik thuis laad op een gewoon geaard stopcontact en geen zin heb een laadstation aan te schaffen.
Zo'n 8 kWh, je kunt de accu niet volledig leeg trekken. De relatie van de vraag met het opladen op een stopcontact en een laadstation ontgaat me overigens het blijft in alle gevallen de zelfde hoeveelheid stroom.
Geplaatst: 10.09.2013 - 09:23
door Paul
Misschien dat Rappe Hendrik denkt dat als een auto sneller geladen wordt dat dat meer stroom verbruikt?
Geplaatst: 10.09.2013 - 10:49
door NielsPHEV
Paul schreef:Misschien dat Rappe Hendrik denkt dat als een auto sneller geladen wordt dat dat meer stroom verbruikt?
Daarbij is het laden via het laadsnoer op het max vermogen maar zo'n 20 % "trager" dan via een 16 amp laadstation.
Geplaatst: 10.09.2013 - 11:21
door pih60
NielsPHEV schreef:Rappe Henderik schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel kW er nodig is om de lege accu weer vol op te laden. Zelf ben ik geen specialist in electronica maar ik zou zelf zeggen 10kW volgens mijn rekensom.
Dit vraag ik aangezien ik thuis laad op een gewoon geaard stopcontact en geen zin heb een laadstation aan te schaffen.
Zo'n 8 kWh, je kunt de accu niet volledig leeg trekken. De relatie van de vraag met het opladen op een stopcontact en een laadstation ontgaat me overigens het blijft in alle gevallen de zelfde hoeveelheid stroom.
Heb het ff niet bij de hand, maar als ik kijk naar de getallen via openbare palen via het online overzicht van Eneco, dan is het hoger. Er zat zeker een paar keer meer dan 10KW bij. Als ik vanavond tijd zal ik nog eens kijken...
Geplaatst: 10.09.2013 - 12:23
door knakworst
Bij het opladen gaat er door warmte een percentage energie verloren, van ik denk ongeveer 10% maar dat weet ik niet zeker. Als je je accu's dus met 8kWh effectief "gevuld" hebt, heeft het je waarschijnlijk 9 kWh gekost. Bij sneller laden is het verlies iets groter.
Geplaatst: 10.09.2013 - 12:34
door RichieB
Volgens mijn kWh meter kost het laden van een compleet legen accu gemiddeld 11 kWh.
Geplaatst: 10.09.2013 - 15:37
door Rappe Henderik
Alvast dank voor de reactie's. De reden waarom ik laad via een gewoon stopcontact (en dus met een simpele originele laadkabel die ik bij de auto kreeg) is dat ik de investering voor een laadstation (toch zeker € 1.000,- excl BTW?!) mij financieel geen voordeel biedt. Ik laad alleen via dit stopcontact. De stroom die ik hieruit haal breng ik in rekening bij mijn bedrijf. Vandaar dat ik een gemiddelde wil weten. Wellicht dat ik binnenkort een tussenmeter plaats zodat ik het nog nauwkeuriger kan meten.
En qua laden; ik heb 's nachts de tijd!
Geplaatst: 10.09.2013 - 15:49
door NielsPHEV
Een tussenmetertje is niet zo duur pas wel op als je zo'n plugin tussenmeter gebruikt dat ie tegen de laadstroom van lader kan.
Hoofdreden dat ik een laadstation met snoer heb is overigens gewoon gemak. Je hoeft niet elke keer een snoer te pakken en af te rollen.
Geplaatst: 10.09.2013 - 17:30
door Superfunky
Rappe Henderik schreef:Alvast dank voor de reactie's. De reden waarom ik laad via een gewoon stopcontact (en dus met een simpele originele laadkabel die ik bij de auto kreeg) is dat ik de investering voor een laadstation (toch zeker € 1.000,- excl BTW?!) mij financieel geen voordeel biedt. Ik laad alleen via dit stopcontact. De stroom die ik hieruit haal breng ik in rekening bij mijn bedrijf. Vandaar dat ik een gemiddelde wil weten. Wellicht dat ik binnenkort een tussenmeter plaats zodat ik het nog nauwkeuriger kan meten.
En qua laden; ik heb 's nachts de tijd!
Je hebt 100% gelijk!
Geplaatst: 10.09.2013 - 17:38
door RichieB
Ik voorspel dat de PIH bezitters zonder laadpaal met vaste kabel significant minder vaak zullen opladen. Omdat het te veel gedoe is, of omdat het te hard regent. Of een laadpaal het geld waard is kan je natuurlijk alleen zelf bepalen. (Pun intended.)