Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Summum
6th Gear member

bart simpson schreef:Comfort en economie gaan niet optimaal samen, aan die stelling is niets onwaars of onduidelijks.
Dat klopt in het algemeen, en geldt voor vele autozaken. Ga je voor optimale (brandstof + aanschaf) economie, dan moet je ook geen zaken als electrische ramen/stoelen, airco, stereo en bij daglicht brandende koplampen in je auto willen. Die leveren stuk voor stuk extra gewicht of stroomgebruik op en daarmee een hoger brandstofverbruik.

Maar volgens mij was dit niet de discussie. Het ging toch om de keuze tussen diesel of LPG? Die keuze kan van vele factoren afhangen. Enerzijds de lagere brandstofkosten van LPG (Ja Bart, zelfs met automaat), anderzijds wellicht hogere onderhoudskosten. Voorts speelt voor sommige sprekers het minder milieubelastende aspect van LPG een rol.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Vind de opmerking milieuvriendelijk in relatie tot lpg altijd een aardige, ik ben bang dat het milieu niemand ook maar iets interesseert, maar dat uitsluitend de lage brandstofkosten en mrb de doorslag daarin geven.
Gesteld dat de exploitatielast van gas en benzine morgens ineens gelijk zou zijn dan kiest niemand nog voor gas, dan is het (vermeende) milieubewustzijn ook ineens weg.
Andretti
1st Gear member

Ik heb in mijn (rica getunde) v70 T5 een vialle systeem laten inbouwen. net zoals dit model: http://www.mr-sweden-motorsport.de/show ... t5gas.html
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Vind de opmerking milieuvriendelijk in relatie tot lpg altijd een aardige, ik ben bang dat het milieu niemand ook maar iets interesseert, maar dat uitsluitend de lage brandstofkosten en mrb de doorslag daarin geven.
Gesteld dat de exploitatielast van gas en benzine morgens ineens gelijk zou zijn dan kiest niemand nog voor gas, dan is het (vermeende) milieubewustzijn ook ineens weg.
dat klopt, milieu intereseert me persoonlijk inderdaad geen r**t.
m'n milieu bijdragen die ieder jaar en overal moeten betaald worden gaat niet omlaag omdat ik een schonere brandstof rij, dus waarom zou er interesse zijn.
wat betreft de gelijke prijzen is dat hetzelfde voor diesel, dan heb je hetzelfde als in de USA, daar lachen ze ook met een 2.0liter.
Ludo
6th Gear member

Andretti schreef:Ik heb in mijn (rica getunde) v70 T5 een vialle systeem laten inbouwen. net zoals dit model: http://www.mr-sweden-motorsport.de/show ... t5gas.html
ook met 6 injectors?.
Ruuds60
2nd Gear member

bart simpson schreef:Vind de opmerking milieuvriendelijk in relatie tot lpg altijd een aardige, ik ben bang dat het milieu niemand ook maar iets interesseert, maar dat uitsluitend de lage brandstofkosten en mrb de doorslag daarin geven.
Ho ho, ik neem er toch licht aanstoot aan dat mijn standpunt en woorden op deze manier in twijfel getrokken worden. Als ik zeg dat het milieu-aspect voor mij een doorslaggevende rol speelt dan is dat ook zo!
En ja, bij gelijke exploitatielast is het zeker LPG. Sterker zelfs bij een wat hogere last zou dat zo zijn. Gelukkig is de exploitatielast van LPG lager dan diesel :twisted: Maar je mag jezelf rijk rekenen hoor :lol:

Bij een gelijke milieubelasting voor Diesel kiezen zou een optie kunnen zijn... Geen moment eerder.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik twijfel niet specifiek aan jouw woorden, ik twijfel zeer sterk aan de zuiverheid van menig milieu apostel die vanwege hat milieu op gas rijdt.
Het gaat bij het rijden op gas vrijwel altijd alleen om de knaken en nergens anders om, fijn dat jij die ene uitzondering op die stelling bent, ik geloof ook niet dat ik mijn mening ga herzien omdat jij ietsie gepikeerd bent...
Ruuds60
2nd Gear member

Doet me goed dat je ten eerste niet aan mijn woorden twijfelt en dat je voldoende ruggegraat hebt om je uitspraken niet meteen te verwerpen. Wel jammer dat je mensbeeld zodanig is dat je niet in de oprechtheid van de mens gelooft :D

Of ik die 'ene' ben lijkt me niet maar goed... Hoe dan ook natuurlijk zijn knaken van belang. Jij rijdt ook geen diesel omdat het prettiger zou rijden maar ook omdat het goedkoper is. Iedereen kiest op basis van zijn/haar eigen argumenten en overwegingen en laat wat het zwaarste is het zwaarste wegen.

Op basis van bovenstaand lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat er niet een objectief 'beste' keuze is vwb diesel vs LPG. Indien dat waar is dooft deze discussie wel heel zachtjes... En daar heb ik geen moeite mee :wink:

Succes!!
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Weinig mensen met S/V40 tussen 2001 en 2004 met ervaringen...ik rijd nu zo'n 40000km zonder problemen met een Vialle installatie en hoop er zo nog een 100000 te kunnen rijden. Een beetje extra onderhoud neem ik voor lief, maar hoop natuurlijk dat ik zo voort kan blijven gaan!
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
Ludo
6th Gear member

tuurlijk kun je zo voort blijven rijden, geen zorgen maken om niets.
gisteren heb ik nog een S40 rijder gesproken, ook 1.8 (2002) met Vialle LPi.
180.000 km op de klok, LPi ingebouwd bij 20.000.
geen centje pijn of extra kosten.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het is natuurlijk niet zo dat alle X40-s op lpg (grote) problemen geven, het aantal is alleen wat bovengemiddeld.
Op dit forum zijn een aantal gebruikers die niets aan problemen kennen, en aan de andere kant zijn er legio
dealermedewerkers die te vaak zeer schrijnende (en voor de klant ook vaak kostbare) problemen langs hebben zien komen.
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Op dit forum zijn een aantal gebruikers die niets aan problemen kennen, en aan de andere kant zijn er legio
dealermedewerkers die te vaak zeer schrijnende (en voor de klant ook vaak kostbare) problemen langs hebben zien komen.
dat kan kloppen Bart.
ik heb al vaker geschreven dat een goed merk, een goeie inbouw... héél veel doet.
zo'n beetje het gezegde schoenmaker blijf bij je leest.
ook eventuele service achteraf is belangrijk.
bekijk even het gasfx verhaal, goedkope installatie, maar je mag er verder niets of niet veel van verwachten.
niet dat het slechte installaties zijn maar er word niet veel aandacht besteed bij de inbouwer
service achteraf is nul komma nul, puur omdat de inbouwer de installatie snel moet inbouwen want hij krijgt een standaard (klein) tarief betaald.
ook een totaal oplossing moet je dan niet verwachten, of je motor goed draait of niet, het word geplaatst, instappen en wegwezen, thats it.
ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat gasfx gebruikers zich aanbieden....
v40pokemon
3rd Gear member

Ludo schreef:
v40pokemon schreef:
Dat filtertje; waar zit dat ergens? mijn installatie is van 04-'97 en ik heb er de laatste 45k km sowieso niets aan gedaan...
oeps, ik schreef 20.000 maar dat moet zijn : 40.000km :oops:
jij hebt toch een ringtank hé?.
kijk dan even als daar een rechthoekig of rond deksel zit.
bij de ronde zit er geen filtertje meer in.
@Ludo Ik heb geen ringtank, maar een 'normale' het betreft een vialle installatie gemonteerd 5-'97 Zit er onder het deksel iets? naast de vullingsmeter???
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Ludo
6th Gear member

ah, had ik moeten weten, heb het nog gezien op de meeting in Eindhoven. :oops:
het messing filtertje zit idd achter het deksel.
anders even langs Mesman, die heeft die dingen wel op voorraad.
je motor zal wel beter gaan draaien dan... :wink:
v40pokemon
3rd Gear member

perfect, dank je!
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
MarcoF
2nd Gear member
Contacteer:

Gister de auto een beurt laten geven ( :oops: klinkt wel beetje raar zo), en klepspeling laten controleren. Alles bleek er goed uit te zien...een fijn gevoel, op naar de volgende 45k km!
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
edraket
7th Gear member

Ik wil toch even mijn mening geven over de verschillen tussen rijden op LPG en rijden op diesel zonder het hele topic te hebben gelezen.

Mijn vorige auto was een V70R op gas (LPI van Vialle). Nu rijd ik een S60 D5. Ik moet nog steeds zeggen dat het een behoorlijke stap terug is tov de V70. Van het koppel wat de D5 motor heeft merk je in de praktijk niet veel. De D5 motor voelt gewoon erg sloom en bedaagd aan als je uit en benzine turbo komt. Ik had verwacht dat de D5 een stuk zuiniger zou zijn, maar meer dan 1:16 haal ik er echt niet mee, en dan doe ik echt mijn stinkende best. 1:15 is realistischer met een rustige rijstijl. Wat dat betreft is rijden op LPG even duur, maar door de G3 regeling is LPG per saldo goedkoper. Ik heb zelf aan de LPG installatie geen onderhoud gehad in de 70.000 km dat ik ermee heb gereden, en de auto reed perfect op lpg.

Toch ben ik ervan overtuigd dat je met een LPG auto meer onderhoud hebt dan met een diesel (in elk geval de Vialle lpi systemen). De pomp gaat nog wel eens stuk, en die is niet goedkoop. Daarnaast willen de injectoren wel eens vervuilen of stuk gaan. Daarentegen zijn de D5 injectoren schreeuwend duur, en vroeg of laat moeten die ook vervangen worden.

En tjsa dan nog het vaak tanken: 300 km tegen 1000 km. Als ik nou vertel dat er bij ons een bloedmooie dame aan de pomp werkt. Welke auto zal dan de voorkeur hebben denken jullie......
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
NOS
7th Gear member

1:16 is voor een vijfcilinderturbodiesel die zo'n 1600 kg in beweging moet zetten toch helemaal niet slecht lijkt me?
Okke
4th Gear member

NOS schreef:1:16 is voor een vijfcilinderturbodiesel die zo'n 1600 kg in beweging moet zetten toch helemaal niet slecht lijkt me?
Is inderdaad niet gek. Ik rij op gas 1:11 bij zo'n 1300 kg en een klein beetje benzine na de start. Dat is echter zo weinig (nauwelijks te zien op de meter) dat ik elke maand 15 liter benzine tank en 'm dan weer tot de helft leeg rij zodat de benzine niet oud wordt en de boel in goede conditie blijft.
V40
menjo
7th Gear member

edraket schreef: En tjsa dan nog het vaak tanken: 300 km tegen 1000 km. Als ik nou vertel dat er bij ons een bloedmooie dame aan de pomp werkt. Welke auto zal dan de voorkeur hebben denken jullie......
Het schijnt dat je ook regelmatig je bandenspanning moet controleren ;)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”