Pagina 15 van 26

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 19.03.2024 - 18:26
door fredhead
Dat zou goed mogelijk kunnen zijn inderdaad.
Ik kan het vanaf een klein telefoonscherm niet helemaal goed zien.

Ondanks dat de verbranding met LPG schoner is blijft het natuurlijk een blok met ervaring dus zo gek zou dat niet zijn.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 19.03.2024 - 19:28
door Urbexpeditie
Kop er af en men weet het...

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 19.03.2024 - 19:53
door JeroenSpock
Jeroen81 wees mij er net op, er lijkt een stukje klep te missen.
Video van cilinder 4, direct in het begin. Lijkt een hapje uit die klep te zijn.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 19.03.2024 - 19:57
door Urbexpeditie
Ja verdraaid....
Scherp gezien 👍🏻

Screenshot_20240319_195600_YouTube.jpg

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 19.03.2024 - 21:05
door fredhead
Dat is wel heel scherp gezien inderdaad!
Benieuwd of het dan misschien meer kleppen zijn van dezelfde cilinder die schade kunnen hebben.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 15:40
door jroen81
Als het een uitlaatklep is denk ik niet, dat vliegt gelijk eruit. Daarna heb je geen compressie meer dus doet ie voor spek en bonen mee. Verder ziet het er nog best fris uit allemaal. Kop eraf, lekker opfrissen en weer gaan met dat ding.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 18:00
door JeroenSpock
Dat ga ik ook doen inderdaad. Vanmorgen nog een keer de endoscoop naar binnen gedrukt, nu wetende waar ik op moet letten.
De slang is vrij stug, dus buigen en dan naar binnen en omhoog kijken lukt met deze endoscoop niet. Plat drukken tegen de zuiger ging ook niet.
Maar wel een duidelijke foto kunnen maken en daarmee naar Technotrans gegaan. Ja, verbrande klep, daar moet even een nieuwe in... Haha ja hoor doen we even.

Dus kop gaat er af, 1 km verder inleveren, week later weer ophalen. Kosten, geen idee, altijd afhankelijk van wat er verder bij komt kijken.
Geharde kleppen vanwege lpg, in hun ogen niet nodig. Doen ze ook bijna nooit, alleen op speciaal verzoek.

Nu even uitzoeken wat ik verder nodig heb.
- Koppakking
- Turbodruksensor controle
- Turbo zelf controleren
- Carterventilatie
- Motor shimmen
- Gasklephuis schoonmaken
- Nieuwe bougies?
- Afgebrokkelde kabelboom bescherming vernieuwen
- Alles grondig schoonmaken

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 18:13
door Urbexpeditie
jroen81 schreef: 20.03.2024 - 15:40 Als het een uitlaatklep is denk ik niet, dat vliegt gelijk eruit. Daarna heb je geen compressie meer dus doet ie voor spek en bonen mee. Verder ziet het er nog best fris uit allemaal. Kop eraf, lekker opfrissen en weer gaan met dat ding.
Uitlaatklep is inderdaad de enige waarbij je geen compressie hebt.

Kan je deze kop nog vlakken?

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 19:05
door lint
Dat wordt bijna een gehele revisie.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:14
door JeroenSpock
Ik wil graag alles weten maar ik zit nog met de vraag, wat houd de olie tegen om van de nokkenas naar de kleppen te stromen? Dus op zoek naar antwoorden... Volgens mij heb ik het wel uitgevonden zo ondertussen.

- De klep gaat van onderaf in de kop.
- Van bovenaf leg je dan een veer om de steel van de klep. Daar op leg je een soort ring, en je sluit hem af met de 'valve stem seal'. Die tik je met speciaal gereedschap er op. Daardoor valt de klep niet meer naar beneden want nu drukt de veer hem omhoog/dicht.
Vervolgens komen er rond blokken metaal op, ik weet niet hoe die dingen heten. In de video legt de man ze op hun plek.

- Dan komt de nokkenas er bovenop te liggen, en die tikt op de ronde blokken, die weer de klep omlaag/open drukken.
- De nokkenas ligt in de olie. Olie stroomt langs die ronde blokken naar beneden toch? De valve stem seal werkt ook als pakking denk ik, en daar stopt de olie met verder naar beneden stromen.

En toen viel voor mij nog een kwartje. Als die stem seal pakking niet meer goed is, dan loopt de olie langs de steel van de klep naar beneden, zo de uitlaatspruitstuk in (en dus de turbo, vandaar ook soms (vaak?) olie in de turboslangen richting intercooler?) of nog verder, langs de klep in de cilinder?

Kan iemand die bevestigen of mis ik nog iets?

Urbexpeditie schreef: 20.03.2024 - 18:13Kan je deze kop nog vlakken?
Ja waarom niet?

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:25
door Urbexpeditie
Je verhaal klopt in grote lijnen. Die ronde blokken, je bedoeld vast tuimelaars worden bediend door de nokkenas. De nokkenas (a-cemetrische as) zorgt dat de tuimelaars op de juiste tijd de klep opent of laat sluiten.
De seals werken inderdaad als oliekeerring en voorkomt dat de olie van bovenaf de cilinder in loopt.
Klepseals slijten ook en kunnen daardoor op den duur lekken. Je merkt dat oa meer olieverbruik en blauwe rook uut de uitlaat.

Mijn vraag was naar aanleiding of de kop al niet eerder gevlakt was.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:30
door JeroenSpock
Heb de namen en nummers al gevonden. Maar zo te zien loopt de olie toch langs die pakking, of klepspie zoals het heet.
En die ronde blokken is dan de klepstoter.
Maar wat houdt dan de olie tegen om langs de steel omlaag te lopen?

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:31
door Urbexpeditie
In mijn eerdere bericht.... De Klepseals
klepseals-prox-kawasaki-klx250r-klx300r-kx250f-suzuki-rmz250.jpg

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:32
door JeroenSpock
Nummer 4 op het plaatje denk ik, beter kijken Jeroen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:33
door Urbexpeditie
Yep. Helemaal goed

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:34
door JeroenSpock
Die kwam ik net tegen ja, maar dan in het bruin.
Verhaal is compleet.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 22:41
door Urbexpeditie
Na een koprevisie verving ik deze altijd.

Zaak is wel om de boel per cilinder bij elkaar te houden zodat de kleppen van cilinder 1 weer op dezelfde plaats gemonteerd worden. Ik labelde de hele boel altijd. En voordat de kleppen definitief gemonteerd werd, ging ik deze eerst handmatig slijpen zodat ze netjes strak in de zitting pasten en afsluiten. Niet geheel onbelangrijk 😁

Het bij elkaar houden van de onderdelen per cilinder is omdat dit op elkaar ingesleten is. Ga je dit onderling uitwisselen dan past het niet meer goed in elkaar waardoor er motorische problemen kunnen ontstaan.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 23:30
door JeroenSpock
Ja maar die kennis en gereedschap heb ik niet, daarom breng ik de kop ook weg naar iemand die dat wel heeft. Dan ga ik er ook van uit dat zij dat in orde maken.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 23:38
door jroen81
Als Jeroen gewoon de complete kop met nokkenassen inlevert bij het bedrijf op de hoek dan zorgen die dat alles netjes bijelkaar blijft .

Beetje olie in de intercooler en turbo leidingen is niks om je zorgen over te maken. Je carterventilatie drukt er oliehoudende gassen in die vervolgens condenseren en de olie blijft achter. Daarnaast zijn je turboseals zelden perfect lekvrij dus een beetje olie van daar mag je ook verwachten. Als je je slangen / intercooler leeg kan gieten of het blauw van de rook staat achter je uitlaat heb je een probleem, maar tot die tijd niet te snel wakker van liggen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 20.03.2024 - 23:48
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 20.03.2024 - 23:30 Ja maar die kennis en gereedschap heb ik niet, daarom breng ik de kop ook weg naar iemand die dat wel heeft. Dan ga ik er ook van uit dat zij dat in orde maken.
Gewoon niet aan beginnen. Revisie bedrijven hebben het zo gefixed en echt schokkend zijn de bedragen ook niet.

In het verleden zelf tientallen koppen gedaan. Maar daar hadden we ook de machines en gereedschappen voor.
Blijft leuk speelgoed.

Voor sommige classic mini rijders deed ik de kop ook loodvrij maken. Nieuwe harde zittingen er in. Kwamen als bovenste kop binnen en kregen deze als onderste terug. Meestal op ruilbasis.
Op de foto zie je bij de gereviseerde kop ook de nieuwe klepzittingen.
Is best leuk en dankbaar werk.

Screenshot_20240320_235537.jpg