Ervaringen V70 LE T4 MY12
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Wat een ellende met die T4! En ik maar denken dat ik vaak terug moest met m'n D2 (al heeft die in totaal bijna een maand bij de dealer gestaan voor de stotter-problemen).
- RichieB
- 6th Gear member
Ik ben blij om dat te lezen. Ik had liever de Premium Sound erin gehad, maar dat scheen niet te kunnen. Mijn oude V70 had een aparte subwoofer en versterker en klonk super. Ik verwacht mijn LE over 4 weken, en ik hoop de audio me niet te veel tegen valt.timewa schreef:En ik ben erg tevreden over de geluidskwaliteit, voor mij erg belangrijk. Ik heb high performance audio waarvan de speakers zijn vervangen door premium/Dynaudio units. Klinkt erg goed!
Kan je wat meer vertellen over de vervanging van de speakers? Was dat makkelijk te (laten) doen? Wat kostte het?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
- den toerist
- 5th Gear member
Ik vind die elektrische achterklep net heel erg handig, we maken er quasi dagelijks gebruik van, zou het zo direkt terug bestellen op een volgende Volvo.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
-
- Starter
Hallo mede-Volvo V70 LE T4-Powershift-rijders,
Sinds september 2011 heb ik mijn Volvo V70 Limited Edition T4 Powershift. Echt een heerlijke auto, vind ik. Hij loopt probleemloos en heb er al twee keer een mooie vakantie mee beleefd.
De motor en versnellingsbak hebben nog geen slag verkeerd geslagen. Ik heb echter te maken met één klein onhebbelijkheidje, welke ik graag zou delen met jullie, om te kijken of dat 'normaal' is.
Als ik met koude motor wegrijd, van de oprit af, de weg op, schokt de auto nogal. Ik rijd altijd zeer rustig weg en laat de motor goed op temperatuur komen. Het euvel laat zich het best omschrijven als een 'paard-en-wagen-effect', alsof de auto aan een touw zit, waaraan hij onregelmatig wordt voortgetrokken.
Het treedt alleen op als ik met koude motor wegrijd en in de eerste versnelling. Na ongeveer 20 meter schakelt hij over naar de tweede versnelling en is het probleem weg. Het lijkt erop dat of (i) de koppeling in de eerste versnelling bij het wegrijden niet helemaal goed opkomt of (ii) de turbo gevuld moet worden, waardoor hij de eerste meters niet soepel loopt.
Mijn vraag: hebben jullie dit verschijnsel ook?
Ik hoor graag jullie reacties!
Sinds september 2011 heb ik mijn Volvo V70 Limited Edition T4 Powershift. Echt een heerlijke auto, vind ik. Hij loopt probleemloos en heb er al twee keer een mooie vakantie mee beleefd.
De motor en versnellingsbak hebben nog geen slag verkeerd geslagen. Ik heb echter te maken met één klein onhebbelijkheidje, welke ik graag zou delen met jullie, om te kijken of dat 'normaal' is.
Als ik met koude motor wegrijd, van de oprit af, de weg op, schokt de auto nogal. Ik rijd altijd zeer rustig weg en laat de motor goed op temperatuur komen. Het euvel laat zich het best omschrijven als een 'paard-en-wagen-effect', alsof de auto aan een touw zit, waaraan hij onregelmatig wordt voortgetrokken.
Het treedt alleen op als ik met koude motor wegrijd en in de eerste versnelling. Na ongeveer 20 meter schakelt hij over naar de tweede versnelling en is het probleem weg. Het lijkt erop dat of (i) de koppeling in de eerste versnelling bij het wegrijden niet helemaal goed opkomt of (ii) de turbo gevuld moet worden, waardoor hij de eerste meters niet soepel loopt.
Mijn vraag: hebben jullie dit verschijnsel ook?
Ik hoor graag jullie reacties!
- timewa
- 2nd Gear member
Bij mij is het als volgt gegaan: Ik heb High Performance Audio (HPA) in een MY2008 V70 beluisterd en vond het zwaar tegenvallen. Moet er bij zeggen dat ik qua geluidskwaliteit erg kritisch ben. Ik wilde daarom het liefst Premium Audio (voorheen Dynaudio bij mijn weten), maar dit was niet te bestellen op de LE uitvoering.RichieB schreef:Ik ben blij om dat te lezen. Ik had liever de Premium Sound erin gehad, maar dat scheen niet te kunnen. Mijn oude V70 had een aparte subwoofer en versterker en klonk super. Ik verwacht mijn LE over 4 weken, en ik hoop de audio me niet te veel tegen valt.timewa schreef:En ik ben erg tevreden over de geluidskwaliteit, voor mij erg belangrijk. Ik heb high performance audio waarvan de speakers zijn vervangen door premium/Dynaudio units. Klinkt erg goed!
Kan je wat meer vertellen over de vervanging van de speakers? Was dat makkelijk te (laten) doen? Wat kostte het?
Heb toen geinformeerd of de Dynaudio speakers geplaatst konden worden, en dat bleek te kunnen: In de deuren voor wordt 1 speaker vervangen door 2 nieuwe (mid/woofer) en de tweeter blijft op dezelfde plek. In de achterdeuren zijn de speakers ook ge-upgrade. De versterker blijft hetzelfde, en er is uiteraard ook geen center speaker. Dit vond ik persoonlijk niet erg, want de HPA versterker is al behoorlijk goed. Weliswaar minder vermogend, maar het hoeft voor mij niet per se hard, als het maar zuiver klinkt.
En dat doet het: Ik ben bijzonder te spreken over de geluidskwaliteit van de huidige configuratie (dus ergens tussen HPA en PA in). Zeer helder geluid, erg weinig vervorming (ook bij hogere volumes), mooie lage tonen, kortom alles goed in balans en heerlijk om over de snelweg te zoeven met zo'n zuivere sound.
De kosten lagen bij mijn weten iets boven de 1000 euro. De speakers zijn natuurlijk relatief prijzig als de dealer ze los bestelt. In mijn geval was het een achteraf accessoire die buiten de bijtelling valt, ik vind het dus prima.
Mocht je in de buurt van Enschede zijn mag je best eens luisteren, neem eigen muziek mee die je goed kent om zelf te kunnen oordelen.
- timewa
- 2nd Gear member
Ik moet ook zeggen dat ik het met veel plezier gebruik. Handig als je met boodschappen aan komt lopen bijvoorbeeld. Nu nog even de functie toevoegen dat je 'm open kunt "schoppen" zoals bij BMW, en het is helemaal geinig.den toerist schreef:Ik vind die elektrische achterklep net heel erg handig, we maken er quasi dagelijks gebruik van, zou het zo direkt terug bestellen op een volgende Volvo.
Ik vind het echter nog steeds geen must-have, zou er geen paar honderd euro voor betalen.
Ik zou het ook handig vinden als ik 'm op afstand dicht zou kunnen doen, nu kan dat alleen met de knop op de klep zelf. Is dit te "unlocken"?
- timewa
- 2nd Gear member
Met het starten is alles helemaal goed gebleven gelukkig. Heel fijn dat de auto het nu naar behoren doet. Ik denk dat ik de auto na 3 weken goed gedrag definitief genezen verklaren kan.
Ik ben vandaag nog even op de autobahn geweest en de topsnelheid ligt zeker 30km/h hoger dan voorheen, en klopt nu met de opgave. Oftewel: Er was echt wat mis, ook met het motormanagement, en wat het ook was - Het is nu opgelost!
Ik ben vandaag nog even op de autobahn geweest en de topsnelheid ligt zeker 30km/h hoger dan voorheen, en klopt nu met de opgave. Oftewel: Er was echt wat mis, ook met het motormanagement, en wat het ook was - Het is nu opgelost!
- RichieB
- 6th Gear member
Bedankt voor het aanbod. Dat is toch een beetje ver vanuit Den Haag. Alhoewel, als ik 'm straks heb wil ik best er een paar uurtjes in doorbrengen.timewa schreef: Mocht je in de buurt van Enschede zijn mag je best eens luisteren, neem eigen muziek mee die je goed kent om zelf te kunnen oordelen.

Ik denk dat ik dit ook ga laten doen. Moesten er in de voordeuren nog panelen worden verandert? Omdat je 2 speakers plaatst waar er eerst 1 zat?In de deuren voor wordt 1 speaker vervangen door 2 nieuwe (mid/woofer) en de tweeter blijft op dezelfde plek. In de achterdeuren zijn de speakers ook ge-upgrade.
- timewa
- 2nd Gear member
Ik ben er niet zeker van want ik ben niet bij het inbouwen aanwezig geweest. Ik meen dat de speakerhouder achter het rooster vervangen is, deurpaneel zou hetzelfde zijn. Je zou even kunnen navragen bij Furness Almelo, die hebben het vaker gedaan.
- PGV90
- 6th Gear member
T4 moter - mijn ervaring was dat deze na op en neer wintersport stukken lekkerder ging draaien - meer kracht.
Ondanks skibox, klimmen in de bergen en hogere snelheden toch nog ca 1 op 10.5 gereden. In NL, woon werk, met ook wat 80 km wegen op 7.6 L /100 (of wel ruim 1 op 13)
Sensus, werkt goed, maar ook nog wel wat tekortkomingen - zal ik elders op het lijstje aanvullen;
I-pod en USB werkt wel prima.
Wel bleek er na een aantal weken al een update voor IAM (integrated Audi Module) beschikbaar, maar ik heb nog geen veranderingen aangetroffen. Sensus versie is 09F5.
Ondanks skibox, klimmen in de bergen en hogere snelheden toch nog ca 1 op 10.5 gereden. In NL, woon werk, met ook wat 80 km wegen op 7.6 L /100 (of wel ruim 1 op 13)
Sensus, werkt goed, maar ook nog wel wat tekortkomingen - zal ik elders op het lijstje aanvullen;
I-pod en USB werkt wel prima.
Wel bleek er na een aantal weken al een update voor IAM (integrated Audi Module) beschikbaar, maar ik heb nog geen veranderingen aangetroffen. Sensus versie is 09F5.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Mijn T4 LE is nu voorzien van een standkachel van Webasto.
Helaas blijkt dat het niet meer mogelijk is de aftermarket standkachel to koppelen met de standaard Volvo software.
Nu moet je eraan denken om voor het uitzetten de kachel temp op max te zetten en ventilator op de voorruit anders is de kachel minder effectief, dit vind ik het grootste nadeel en had ik me van te voren niet goed gerealiseerd, hopelijk kan de dealer hierin nog iets betekenen.
Voor de bediening heb ik naast de afstandsbediening gekozen voor een telefoonmodule. Dmv een app op de iphone kan je sms'en sturen naar de kachel. Dit werkt prima en is handig als de auto buiten het bereik van de afstandsbediening is.
Nadeel is dat het echt twee afzonderlinke bedieningen zijn die niet met elkaar communiceren. Je kan op de afstandsbediening dus niet zien wat er met de telefoon is ingesteld.
De inbouw is volgens mij wel netjes gedaan. Er hoefde niet geboord of gezaagd te worden, alles zit op standaard bevestigingspunten.
De echte tijd voor een standverwarming is nu wel voorbij dus kan nog niets zeggen over hoe effectief de verwarming is. Het blijft jammer dat de dealer niet de orginele Volvo standkachel kan/wil inbouwen want dat had wel mijn voorkeur.
Volgende punt wordt het Rear Seat Entertainment systeem, dat wordt wel ingebouwd door mijn dealer. De mogelijkheden van dat systeem zijn veelbelovend en hopelijk gaan de kids (en dus ook de ouders
) er veel plezier van hebben.
Zit nu op 22.000 km sinds augustus en ben zeer te spreken over de T4, heerlijke motor en mis de vorige 2.0D niet. Genoeg trekkracht onderin en tot snelheden waarbij je in Nederland je rijbewijs voor kwijtraakt zeker voldoen snel.
Helaas blijkt dat het niet meer mogelijk is de aftermarket standkachel to koppelen met de standaard Volvo software.
Nu moet je eraan denken om voor het uitzetten de kachel temp op max te zetten en ventilator op de voorruit anders is de kachel minder effectief, dit vind ik het grootste nadeel en had ik me van te voren niet goed gerealiseerd, hopelijk kan de dealer hierin nog iets betekenen.
Voor de bediening heb ik naast de afstandsbediening gekozen voor een telefoonmodule. Dmv een app op de iphone kan je sms'en sturen naar de kachel. Dit werkt prima en is handig als de auto buiten het bereik van de afstandsbediening is.
Nadeel is dat het echt twee afzonderlinke bedieningen zijn die niet met elkaar communiceren. Je kan op de afstandsbediening dus niet zien wat er met de telefoon is ingesteld.
De inbouw is volgens mij wel netjes gedaan. Er hoefde niet geboord of gezaagd te worden, alles zit op standaard bevestigingspunten.
De echte tijd voor een standverwarming is nu wel voorbij dus kan nog niets zeggen over hoe effectief de verwarming is. Het blijft jammer dat de dealer niet de orginele Volvo standkachel kan/wil inbouwen want dat had wel mijn voorkeur.
Volgende punt wordt het Rear Seat Entertainment systeem, dat wordt wel ingebouwd door mijn dealer. De mogelijkheden van dat systeem zijn veelbelovend en hopelijk gaan de kids (en dus ook de ouders

Zit nu op 22.000 km sinds augustus en ben zeer te spreken over de T4, heerlijke motor en mis de vorige 2.0D niet. Genoeg trekkracht onderin en tot snelheden waarbij je in Nederland je rijbewijs voor kwijtraakt zeker voldoen snel.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
- timewa
- 2nd Gear member
Na enkele wekend doet mijn T4 het nog steeds prima. Alles functioneert helemaal naar behoren en ik ben daar erg blij mee. Ik kan na een moeizame start nu genieten van deze fijne reisauto, die voor mij nu erg veel waar voor het (bijtellings-)geld biedt.
Sinds de startperikelen opgelost zijn bevalt de T4 motor mij ook prima. PAkt mooi op, voldoende koppel onderin, heel laagtoerig te rijden en lekker stil. Alleen als je echt snel wilt, merk je dat je 'm toch aardig de toeren in moet jagen. Dat past geheel niet bij het goedmoedige karakter van de V70 dus ik doe dat zelden.
Ik zou deze auto nog steeds niet kiezen voor z'n uiterlijk of z'n rijplezier, maar wie een heerlijk ruime en stille reisauto met mooi interieur en heel veel waar voor het geld zoekt, maakt met de V70 een goede keuze. Mijn familie is er ook erg tevreden over.
T.z.t. nog even een paar jaar oude Z4 ernaast voor het rijgenot (lees: midlifecrisis), en een nieuw stadsautootje ter opvolging van ons oude Fordje, en we zijn weer helemaal up to date!
Sinds de startperikelen opgelost zijn bevalt de T4 motor mij ook prima. PAkt mooi op, voldoende koppel onderin, heel laagtoerig te rijden en lekker stil. Alleen als je echt snel wilt, merk je dat je 'm toch aardig de toeren in moet jagen. Dat past geheel niet bij het goedmoedige karakter van de V70 dus ik doe dat zelden.
Ik zou deze auto nog steeds niet kiezen voor z'n uiterlijk of z'n rijplezier, maar wie een heerlijk ruime en stille reisauto met mooi interieur en heel veel waar voor het geld zoekt, maakt met de V70 een goede keuze. Mijn familie is er ook erg tevreden over.
T.z.t. nog even een paar jaar oude Z4 ernaast voor het rijgenot (lees: midlifecrisis), en een nieuw stadsautootje ter opvolging van ons oude Fordje, en we zijn weer helemaal up to date!
- RichieB
- 6th Gear member
Ik heb sinds gisteren mijn LE binnen.
Wat een fijne auto. Maareh... waar zijn die zwarte Volvo zakken voor die onder de laadvloer liggen?
Nevermind: opbergzakken voor de sunblinds natuurlijk. Duh.

Nevermind: opbergzakken voor de sunblinds natuurlijk. Duh.
- PGV90
- 6th Gear member
@RichieB heb je 2 of 5 sunblinds?
Ben benieuwd hoe dat zit en of het het zicht iets beperkt?
Ben benieuwd hoe dat zit en of het het zicht iets beperkt?
Van XC70 naar V90 CC
- RichieB
- 6th Gear member
Ik heb er 5. Zit perfect, en het zicht valt me mee. Achteruitkijk spiegel overdag is iets donkerder maar blijft bruikbaar. Ik denk wel dat ik ze er in de winter af haal. Daar zijn die zakken dus voor.
- PGV90
- 6th Gear member
Thanks, ik heb er 2 (voor de kinderen achter);
maar niet die andere 3 in bagage deel. Nogal prijzig (en kon dat er niet 'bij onderhandelen'...).
maar niet die andere 3 in bagage deel. Nogal prijzig (en kon dat er niet 'bij onderhandelen'...).
Van XC70 naar V90 CC
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De zonneschermen zijn regelmatig in de aanbieding. De set voor de achterportieren koste mij 50€ en die voor de kofferruimte 75€. Zelfs in de aanbieding een prijzig geheel maar het zit dan wel veel beter dan de halfords alternatieven. En de ramen kunnen nog open!
Je zou ook eens kunnen zoeken naar "sunniboy". Die schijnen ook goed te passen, alleen de achterruit is dacht ik in twee delen waardoor er een streep doorheen loopt. En het is niet goedkoper dan de aanbiedingsprijs van Volvo.
Ik zou de site van volvo in de gaten houden voor de lente of zomer aanbiedingen.
Je zou ook eens kunnen zoeken naar "sunniboy". Die schijnen ook goed te passen, alleen de achterruit is dacht ik in twee delen waardoor er een streep doorheen loopt. En het is niet goedkoper dan de aanbiedingsprijs van Volvo.
Ik zou de site van volvo in de gaten houden voor de lente of zomer aanbiedingen.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
- Volvoman
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ook in de winter heb ik de achterste 3 laten zitten (gaan ook relatief moeilijk los), het valt pas op als je in een auto zonder horretjes gaat rijden.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram