Pagina 16 van 19

Geplaatst: 08.01.2014 - 18:53
door BartS
Als ik me niet vergis, is het dezelfde 8-traps ZF-automaat die ook in de BMW's (waaronder de 3) ligt. En dat is werkelijk een sublieme automaat.

Geplaatst: 08.01.2014 - 19:30
door V40Rdesign
BartS schreef:Als ik me niet vergis, is het dezelfde 8-traps ZF-automaat die ook in de BMW's (waaronder de 3) ligt. En dat is werkelijk een sublieme automaat.
Bak is van he merk Aisin welke onder andere bakken maken voor Porsche. Vandaag heb ik een BMW man laten rijden in mijn nieuwe auto een die geeft aan dat de 8GT nog soepeler schakelt dan de 8 bak van ZF in de BMW. Hij gaf wel aan dat de BMW bak daar in tegen iets sportiever is.

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:02
door arnoud
Sportiever dan in de "S" stand van de bak?

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:15
door BartS
Als je op internet zoekt, kom je zowel Aisin als ZF tegen als de fabrikant van de automaat in de V60 D4. Wie het weet mag het zeggen.

http://www.completecar.ie/testdrives/ar ... 4/653/2939

http://www.galwayindependent.com/201311 ... 27293.html

http://www.autocar.co.uk/car-review/vol ... ive-review

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:21
door arnoud
Het typenummer van de bak is TG-81SC, en dat lijkt toch wel heeeel erg op een AW Aisin modelcode.

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:31
door BartS
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar jouw ervaringen met deze versnellingsbak. Als deze net zo functioneert als de 8-traps in de BMW is het een absolute aanwinst voor de V60 en een voordeel voor Volvo in de leasemarkt nu de BMW 320d EDE Touring vooralsnog (net) buiten de 20% bijtelling valt.

Ik ga er dit jaar zeker in proefrijden, wanneer ik op zoek kan naar een opvolger van mijn huidige 3.

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:41
door arnoud
Ik heb nog nooit in een BMW automaat-aangedreven auto gereden dus daar kan ik niet zo veel van zeggen.

Ik kan je wel vertellen dat ik de automaat al wel heel erg prettig vind rijden. Vooral dat je de keuze hebt hoe hij zich gedraagt:
  • enorm snel opschakelen met weinig power (gevoel) in de ECO+ stand
  • beetje sloom reageren in de normale stand (waarschijnlijk ook uit ECO overwegingen) vergelijkbaar met de oude GT (voor mijn gevoel)
  • lekker pittig doorpakken in de "S" - sport stand
De afgelopen dagen vooral met de ACC zitten spelen om een beetje het gevoel te krijgen wanneer hij nu wel en wanneer niet ingrijpt/reageert en dan de automaat gewoon in de normale stand laten staan. En dan voor een stoplicht sprintje in de "S" stand. Gaat prima :evil:

Het ritje van vandaag terug naar huis was weer een stukje zuiniger dan gisteren (6.1l/100km vs 6.4).

Wat ik mis in de ACC is echt anticiperen, maar dat zal nog wel een Artificial Intelligence - stap te ver zijn. Als mens zie je 30 auto's voor je een rij auto's vol in de ankers gaan en zou je alvast je gas los laten, maar de ACC geeft nog een stuk gas bij om het gat direct voor hem te verkleinen. Het zou leuk zijn als het iets intelligenter met dat soort dingen om zou gaan...

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:44
door BartS
Dank voor je snelle feedback. Ik blijf deze topic over jouw prachtige V60 dus (ook uit eigen belang :D ) met veel belangstelling volgen.

Geplaatst: 08.01.2014 - 20:57
door arnoud
Ik moet zeggen dat er erg veel collega's bij mij op het werk geïnteresseerd zijn in mijn auto die in het verleden nooit overwogen hadden om een Volvo te kopen. Wat 20%, een goede automaat en 181pk allemaal niet losmaakt bij mensen :-)

Dan zijn het wel vaak mensen die nu niet in een dikke Duitser rijden maar vooral in dik aangeklede Passat Bluemotion, Renault Laguna en dat soort auto's rijden die er achter komen dat ze voor hetzelfde geld (of minder) toch een tandje luxer kunnen zitten.

Geplaatst: 08.01.2014 - 21:04
door BartS
Je hebt volkomen gelijk. Wij rijden privé al jaren Volvo, maar mijn belangstelling voor de V60 als volgende lease-auto werd pas serieus gewekt toen de 20%, lekkere motor en achttraps-automaat in beeld kwamen. Tsja, en als de 320d EDE Touring die met juist die eigenschappen voorheen de enige keuze was, dan ook de 20% nog eens kwijt is met ingang van 2014, dan wordt de keuze er niet lastiger op .... :D

... en laten we wel wezen, op dit soort bedragen maakt 5% verschil in bijtelling toch wel wat uit...

Geplaatst: 09.01.2014 - 01:03
door V40Rdesign
arnoud schreef:Sportiever dan in de "S" stand van de bak?
Wij hebben alleen in de drive gereden. Ik heb even een sprint gedaan in drive en sport en daar zit zeker een hoop gevoel verschil in. De S stand is echt lekker bijterig!!

Geplaatst: 09.01.2014 - 09:57
door Basher
Klinkt goed, lijkt dat mijn aankomende paddles zoals verwacht echt nicetohaves zullen zijn, hooguit om doelbewust een versnelling vast te houden ?

Geplaatst: 09.01.2014 - 11:42
door arnoud
De paddles zijn naar mijn mening grappige toevoegingen die je in de praktijk nooit zult gebruiken.

Je kunt het bovenstaande ook gewoon doen door de bak in handschakelstand te zetten.

Geplaatst: 09.01.2014 - 14:07
door Fulaks
Ach heb ze ook besteld, dat laat dan nog wat keuze over. Was geen dure optie en je kreeg er meteen ook lekkerder stuur bij (in de V70 althans). Ik lees in de handleiding dat je ze eerst moet activeren, dus om versnelling te wisselen 2 x trekken, en dan blijven ze een enkele minuten na de laatste schakelactie geactiveerd, dan gaan ze weer 'uit'. Praktijk zal het leren. Maar hoe beter de automaat (en dat ziet er toch puik uit volgens de eerste berichten) hoe minder behoefte aan handmatig bijsturen.

Kan het mij wel voorstellen in de bergen en meer bepaald bij naar beneden rijden dat je de motorrem naar eigen inzicht wil gebruiken. Kan ook met de pook, maar met de paddles kan het met de handen aan het stuur.

Een luxeprobleem kortom.

Geplaatst: 09.01.2014 - 14:12
door Freezzr
Leuk om je topic te volgen en met dezelfde motor, zonder automaat, de ervaringen te vergelijken.

wat vindt je van de power van de motor?

Heel stiekem vond ik de 181paarden indrukwekkend klinken maar vind het eigenlijk minder indrukwekkend in de praktijk. misschien komt het nog als ie straks wat los gereden is... het rijd overigens wel als een trein.

Geplaatst: 09.01.2014 - 14:33
door arnoud
Ik ben de eerste 1000km bijna voorbij, dus ik hou het met vol belasten nog een beetje rustig. Volgende week zullen we 'm eens op z'n staart trappen :)

Maar zeker met de bak in sportstand trekt hij heel behoorlijk, en mijn gevoel zegt in ieder geval een stukje rapper dan de oude D3 met GT.

Geplaatst: 09.01.2014 - 14:35
door Walter
arnoud schreef:Ik ben de eerste 1000km bijna voorbij
In drie dagen? :shock:

Geplaatst: 09.01.2014 - 14:38
door arnoud
Drie en een half :P

Zo meteen voor de eerste keer tanken...

Geplaatst: 09.01.2014 - 14:40
door Walter
arnoud schreef:Drie en een half :P

Zo meteen voor de eerste keer tanken...
nee, maandagmiddag -> donderdagmiddag is 3 :)

Geplaatst: 09.01.2014 - 15:16
door Freezzr
Gaat ongeveer zo'n €95 in ;)