Zelf onderhoud doen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Oceanracer schreef:Je had je kunnen aanmelden voor de Noorderlijke Oliewisseldag van afgelopen zondag. Daar hebben we van diverse auto's de olie ververst en het oliefilter vervangen. Van Jeroen zijn auto is ook het brandstoffilter vervangen. Olie en filters inderdaad bij de gemeente inleveren als KCA.

Remvloeistof kun je inderdaad eenvoudig zelf controleren en bijvullen. Motorkap open en het niveau moet zichtbaar tussen min en max staan, ongeacht de temperatuur van de motor. Bovendien moet je deze om de twee jaar verversten.

Koelvloeistof controleer je bij koude motor. Deze moet tenminste boven de min staan. Bijvullen alleen bij koude motor ivm druk in het systeem. En alleen bijvullen met de juiste kleur. Er is groen, blauw en roze. Deze níet mengen!

Het is normaal dat het niveau van de remvloeistof daalt, omdat je remblokken slijten. De koelvloeistof zou onder de zelfde omstandigheden niet horen te zakken.
Ja ik het gelezen van NOWD :), maar ik zit ergens bij Arnhem en met de huidige euro98 prijzen met een T5.... dan kan ik het net zo goed door de specialist laten doen. Bedankt voor de tips mbt de vloeistoffen, ik lees nog wel e.e.a. over vervangen van het oliefilter, dat je daar speciaal gereedschap voor nodig hebt (en ringetjes?) vanwege speciaal draaimoment. Is dat nog lastig? Een website die dat uitlegt zou ook mooi zijn ;-).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het staat je natuurlijk vrij om een OOWD te organiseren. Met een paar man is het echt leuk om te doen en kinderlijk eenvoudig!

En dat wil ik je zonder website ook wel uitleggen...

Je oliefilter draai je los met een kettingsleutel of met een enorm grote dopsleutel (de maat moet ik nog even opvragen bij dbosker, want die heeft zo'n ding). Bij aanschaf van een nieuw oliefilter zit al een (rubberen) ring in het doosje. De oude verwijder je voorzichtig, zodat je het schroefdraad van de dop niet beschadigt. Nadat je de nieuwe weer hebt geplaatst, smeer je die even in met wat schone olie en schroef je de dop weer handvast in je blok. Klaar!

Dat kleine ringetje is voor de carterstop. Deze bestel je bij de dealer. Het her-gebruiken van de oude ring is riskant, omdat dit een grote kans op lekkage geeft.

Een momentsleutel kan handig zijn. Deze kun je goed gebruiken voor het zelf wisselen van de wielen, maar kun je dus ook gebruiken om je carterstop op het juiste moment (35Nm) vast te draaien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Oceanracer schreef:Het staat je natuurlijk vrij om een OOWD te organiseren. Met een paar man is het echt leuk om te doen en kinderlijk eenvoudig!

Dat kleine ringetje is voor de carterstop. Deze bestel je bij de dealer. Het her-gebruiken van de oude ring is riskant, omdat dit een grote kans op lekkage geeft.

Een momentsleutel kan handig zijn. Deze kun je goed gebruiken voor het zelf wisselen van de wielen, maar kun je dus ook gebruiken om je carterstop op het juiste moment (35Nm) vast te draaien.
Ah dat klinkt idd niet verkeerd. Die carterstop zit onderaan de motor en daar komt de olie uitlopen? De stop zelf kun je dan hergebruiken en het ringetje vervang je. Moet je de auto ook opkrikken voordat je olie kunt verwisselen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik zou zeggen open een topic. Zorg dat je een man of 5 hebt, of meer als de locatie dat toe laat, en in ieder geval één persoon die er genoeg verstand van heeft.
Vraag of iemand een doos moorkoppen wil meenemen, een ander gereedschap, weer een ander regelt de brug, en je hebt een leuke dag.
Olie via internet kopen op de website die in dit topic staat, kost ook geen drol.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Zo rondom eindhoven zou mooi zijn omdat ik de mijne nog voor de zomer moet doen.
Heb alleen nog geen ervaring met het wisselen van de olie. Maar ik zal het hoe dan ook zelf gaan doen gezien het voordeel.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Carterstop zit inderdaad aan de onderkant van het blok, onder een hoek van 90 graden. Als je die eruit draait, loopt de olie er allemaal uit. Bij het losdraaien hiervan de stop tegen het schroefdraad in drukken, anders sijpelt er al olie uit en zitten je handen onder de olie. Wees er ook op bedacht dat na het verwijderen van de stop er een soort van "boogje" olie onstaat van ca 30 cm door de kracht waarmee de olie uit de opening stroomt. Zorg dus voor een teiltje wat groot genoeg is. Als je er voor zorgt dat het teiltje zo'n 10 liter kan hebben, heb je ook wat marge als je er mee aan de zwier gaat. Je kunt na het vullen van je blok de lege flacons gebruiken om je oude olie in over te gieten en in te leveren bij de gemeente.

De stop heb ik vervangen, want die kostte mij nog geen vier euro. Hij was na die 10 jaar en 315.000 niet helemaal fris meer, maar zeker niet beschadigd. Hij had er dus ook wel opnieuw ingedraaid kunnen worden. Zo'n ringetje doet net geen twee euro.

Je zult de auto zeker moeten opkrikken. Als je een bodemplaat hebt, is het verwijderen hiervan eigenlijk het meeste werk. Dan is voldoende werkruimte haast essentieel. Voor het losdraaien van de carterstop is een bodemspeling van 30 cm al voldoende. Voor je oliefilter is dat ook voldoende.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

JeroenSpock schreef:Ik zou zeggen open een topic. Zorg dat je een man of 5 hebt, of meer als de locatie dat toe laat, en in ieder geval één persoon die er genoeg verstand van heeft.
Vraag of iemand een doos moorkoppen wil meenemen, een ander gereedschap, weer een ander regelt de brug, en je hebt een leuke dag.
Olie via internet kopen op de website die in dit topic staat, kost ook geen drol.
moorkoppen?
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

gebak;)
oliefilter heb je volgens mij dop 36 nodig. ben ik uiteindelijk achter gekomen;)
bodemplaat zit ook met twee verschillende maten bouten vast.
verder is het een eitje. en als je het blok hebt gevuld met 6 liter olie, even starten, en dan na 3 minuten weer peilen op een recht stuk weg. daarna bijvullen tot max. en daarna niet meer bijvullen tot hij weer op minimum staat.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Die zes liter vullen geldt alleen voor de D5, die lust namelijk 6,5 liter. De benzine heeft al genoeg na 5,8 liter. Mits je ook het oliefilter hebt vervangen!

En ja, die moorkoppen hebben we nog van Jeroen tegoed. Ach, ik was toch ziek...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

bernhard2 schreef:oliefilter heb je volgens mij dop 36 nodig. ben ik uiteindelijk achter gekomen
Bij diesel, juist!
bernhard2 schreef: bodemplaat zit ook met twee verschillende maten bouten vast.
Origineel niet.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Oceanracer schreef:Carterstop zit inderdaad aan de onderkant van het blok, onder een hoek van 90 graden. Als je die eruit draait, loopt de olie er allemaal uit. Bij het losdraaien hiervan de stop tegen het schroefdraad in drukken, anders sijpelt er al olie uit en zitten je handen onder de olie. Wees er ook op bedacht dat na het verwijderen van de stop er een soort van "boogje" olie onstaat van ca 30 cm door de kracht waarmee de olie uit de opening stroomt. Zorg dus voor een teiltje wat groot genoeg is. Als je er voor zorgt dat het teiltje zo'n 10 liter kan hebben, heb je ook wat marge als je er mee aan de zwier gaat. Je kunt na het vullen van je blok de lege flacons gebruiken om je oude olie in over te gieten en in te leveren bij de gemeente.

De stop heb ik vervangen, want die kostte mij nog geen vier euro. Hij was na die 10 jaar en 315.000 niet helemaal fris meer, maar zeker niet beschadigd. Hij had er dus ook wel opnieuw ingedraaid kunnen worden. Zo'n ringetje doet net geen twee euro.

Je zult de auto zeker moeten opkrikken. Als je een bodemplaat hebt, is het verwijderen hiervan eigenlijk het meeste werk. Dan is voldoende werkruimte haast essentieel. Voor het losdraaien van de carterstop is een bodemspeling van 30 cm al voldoende. Voor je oliefilter is dat ook voldoende.
Klinkt allemaal vrij logisch maar ik kan me goed voorstellen dat je zoiets eigenlijk eerst gezien moet hebben voordat je er zelf aan begint. Een olie-verwissel-dag hier in de buurt lijkt me daarom geen gek idee :-)

Heb nog even wat opgezocht, mijn T5 heeft vorige keer 5.5 liter 5W30 gedronken van ongeveer 18.40 euro de liter + een filter voor bijna 12 euro. Hoeveel uur zou men daar ongeveer voor rekenen? Qua materiaal ben ik 120 euro kwijt en dan nog X bedrag voor manuren.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als je het zelf doet kost het de helft. Olie verversen is maar een half uurtje werk.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Even snel rekenen:

Dealer: half uur werk maakt € 45,00 plus 6 maal € 25,00 plus € 15,00 voor het filter is totaal € 210,00.

Zelf: 6 maal € 8,00 plus € 11,50 verzendkosten plus € 15,00 voor het filter is totaal € 74,50.

Olie is er ook al voordeliger, dus het kan zijn dus je nog een tientje kunt besparen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar dat tientje, daar koop je ook vier moorkoppen voor.....en daar zijn je sleutelmaatjes echt blij mee, als ze hun tanden uiteindelijk in de met slagroom gevulde en chocolade overgoten moorkop zetten en die heerlijke smaak van de moorkop de mond vult.......
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

« bernhard2 » :oliefilter heb je volgens mij dop 36 nodig. ben ik uiteindelijk achter gekomen
Bij diesel, juist!

« bernhard2 » :bodemplaat zit ook met twee verschillende maten bouten vast.
Origineel niet.
AlexV70:
Toch wel bijzonder. Er hadden al 3 V70 op de brug gestaan toen die van mij kwam. En mijn bodemplaat zat toch echt met een kleinere maat bouten vast.

Even uit mijn geheugen: de rest met dop 13 en die van mij met een dop 10.
(die van mij was het enige model na de facelift, dus misschien is er toen wat veranderd)

Dop 36 was inderdaad wel noodzaak, ander krijg je dat ding onmogelijk los.
Nogmaals dank dbosker :razz:
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De dop was geleend van Turbodesk. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

V70/2.4D/2003 schreef:Maar dat tientje, daar koop je ook vier moorkoppen voor.....en daar zijn je sleutelmaatjes echt blij mee, als ze hun tanden uiteindelijk in de met slagroom gevulde en chocolade overgoten moorkop zetten en die heerlijke smaak van de moorkop de mond vult.......
Ja jaaa, volgende keer hoor :P Voor iedereen 2!

En die dop 36 voor het filter zou je van het bespaarde geld ook nog zelf kunnen kopen. 1 keer investeren in 'speciaal' gereedschap kan wel uit. Of in geval van een benzine motor, een nog grotere dop of ketting.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Voor de benzinemotor kun je ook een passende tool kopen, zijn ook niet zo gek duur. Met een ketting trek je waarschijnlijk het kunststof huis stuk!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

bij een diesel is 6 liter exact tot de helft van de kruisjes op de peilstok, als je ook het filter wisselt!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Diesel70 schreef:Even uit mijn geheugen: de rest met dop 13 en die van mij met een dop 10.
(die van mij was het enige model na de facelift, dus misschien is er toen wat veranderd)
Dat kan natuurlijk bij 2 auto's.
Maar bij één en dezelfde auto 2 maatvoeringen is niet origineel.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”