Pagina 17 van 18

Geplaatst: 05.02.2012 - 06:01
door V70/2.4D/2003
Dikke slang v.a. thermostaat wordt ook warm....bij jou Ger ?
Als dit de dikke slag is die, als je voor de auto staat, links over het blok loopt (dus aan de kant van het koelwatervat) dan is het antwoord: JA.

Zoals al eerder gezegd: Na de start zakt hij terug in temperatuur. In mijn optiek komt dat omdat hij het water voor (of na) de thermostaat alleen maar warm maakt. Maar, de start is super soepel! Gisteren een start na een nacht met -21 en zonder de verwarmer aan te hebben gehad. Dames en heren, wat een verschrikkelijk geluid en gedoe en zelfs protest van de motor.

In zijn algemeenheid: het blok is veel sneller op bedrijfstemperatuur en het is binnen sneller warm. Tevens is de koude start veel beter en klinkt de motor warm.

Geplaatst: 05.02.2012 - 13:14
door Msuidgeest
Vreemde opmerking Ger: onze auto's komen uit een land waar het gewoon 25 graden of meer kan vriezen. Ze kunnen er dus tegen.

Geplaatst: 05.02.2012 - 13:26
door V70/2.4D/2003
Dat klopt maar elke auto heeft zijn karakter en die van mij is een watje....maar dat is mijn eigen schuld, ik ben te lief en zorg te goed voor haar.

Geplaatst: 05.02.2012 - 14:23
door wim de jong
onze auto's komen uit een land waar het gewoon 25 graden of meer kan vriezen. Ze kunnen er dus tegen.
in principe heb je wel gelijk, natuurlijk.
Maar hebben ook niet 95 van de 100 auto eigenaren een aansluiting voor een eletrische verwarming standaard op de auto?
Ik ben vele malen in S, N en FIN geweest voor mijn werk, vele malen een huurauto gereden daar, en ik zie bijna niets anders dan auto's met een aansluitplug ergens onder de auto, incl de huurauto's. bij de hotels staan gewoon die aansluitpaaltjes op de parkeerplaatsen.

Geplaatst: 05.02.2012 - 15:18
door Iroll
Msuidgeest schreef:Vreemde opmerking Ger: onze auto's komen uit een land waar het gewoon 25 graden of meer kan vriezen. Ze kunnen er dus tegen.
Wat is er dan nog Zweeds aan een Volvo? Dan moet je zo ongeveer helemaal terug naar de Ama's!

Geplaatst: 05.02.2012 - 15:42
door Msuidgeest
@Iroll: zoiets waar jij in rijdt? Hoe oud is dat?

Volvo is natuurlijk niet helemaal Zweeds meer maar kan zeker tegen een koudje.

Geplaatst: 05.02.2012 - 16:38
door Iroll
Mijn 1800ES is van nov.´72. Nog nooit een auto tegengekomen die zo goed in de kou start en waarvan de verwarming zo snel heet is. Na 300meter wordt de boel al warm en na 1500mtr istie heet. Technisch is het dan ook een Ama.

Geplaatst: 05.02.2012 - 17:58
door V70/2.4D/2003
Wat is er dan nog Zweeds aan een Volvo?
Er staat toch echt op diverse stickers en plaatjes: "Made in Göteborg Sweden"
Het zal wel weer dom van mij zijn, ben ook maar een, "slichte Grunneger", maar ik heb er vertrouwen in dat ze daar geboren is.

Geplaatst: 05.02.2012 - 19:50
door kuupertie
Mijne is made in belgium...dat verklaart waarschijlijk mijn overige topics.

Vanochten 1.5h op de oliekoeler. Direct warme lucht en een super start.

Geplaatst: 05.02.2012 - 20:44
door Gast
kuupertie schreef:Vanochten 1.5h op de oliekoeler. Direct warme lucht en een super start.
En daarna loopt ie goed? Blijft mijn vermoeden staan dat er iets is met het voor- en nagloeien.

Geplaatst: 06.02.2012 - 07:55
door kuupertie
Daarna loopt ie goed. Als ik de verwarmer niet gebruik.....loopt ie slecht (start wel normaal)

Geplaatst: 06.02.2012 - 11:27
door V70/2.4D/2003
Gisteren om 17.00 uur het ding aan de stroom tot hedenochtend 07.00 uur. En het resultaat: GEEN VERSCHIL met de vorige bevindingen.

Hij krijgt dus kennelijk de thermostaat niet open. Kan dat liggen aan de plek waar de verwamer is ingebouwd? Keine ahnung. Maar de start is vergelijkbaar met een warme start en hij is veel sneller op temperatuur, zelfs met -12 vanochtend. Ik ben tevreden, laten we het daar maar op houden.

Geplaatst: 06.02.2012 - 12:00
door JeroenSpock
V70/2.4D/2003 schreef:Maar de start is vergelijkbaar met een warme start en hij is veel sneller op temperatuur.
Daar zou ik het voor doen. Als de olie/koelwater maar warm is bij het straten, de rest wordt vanzelf warm. Ik wil hem ook wel gaan inbouwen, ben de kou wel zat nu. Vanmorgen wilde de auto niet eens aan slaan, moest hem gewoon 3 tot 4 keer starten (1e keer in 2,5 jaar). Weet niet of het komt door de tuning van gisteren (lijkt me toch niet) of door de kou.

Geplaatst: 06.02.2012 - 18:40
door kuupertie
Ik weet niet wanneer de thermostaat begint open te gaan...maar de verwarmer gaat bij 65-70 graden celcius (maximaal) uit.

Geplaatst: 06.02.2012 - 18:44
door DrRossi
Ik was dit weekeinde ff een dagje gaan skieen in Morzine.
Blijft mijn favoriete stek
Maar brrr koud !!
Afbeelding

Ik bedacht me dat ik een fles olie in de koffebak had en voor de gein eens gekeken!
Net appestroop !! en dat voor 5w40
Moet je thuis eens doen voor de lol, een dagje in de vriezer leggen gewoon om te begrijpen waarom een auto slijt van een koude start.

Geplaatst: 06.02.2012 - 19:53
door abbabak1
He jongens, ik vind het bijna jammer dat ik een standkachel heb...plumeau prachtig gedaan. Daar is een forum voor !

Nog als tip:
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... orvarmare/

Vertaald met Google:
Met behulp van het blok verwarming is een van de gemakkelijkste manieren om hun brandstofverbruik te verminderen en slijtage van de motor van de auto. Een blok verwarming kan worden gebruikt voor een groot deel van het jaar en evenveel waard als tien graden boven nul.


Aanbevolen aansluiting tijden voor de motor
Tijdens -15 ° C - 1,5 uur
Tussen -15 ° C en 0 ° C - 1 uur
Tussen 0 ° C en 10 ° C - 20 minuten
Meer dan 10 ° C - motor-verwarming is niet nodig
Bij alle voertuigen van
Een koude motor verbruikt meer brandstof en stoten meer uitstoot dan een warme.
Gebruik van de motor vermindert het brandstofverbruik en de uitstoot van koolstof aanzienlijk.
Het gebruik van motorverwarmers gerechtvaardigd zijn tot +10 ° C, mits de duty cycle aangepast aan de buitentemperatuur.
Een koude start of een gemiddelde van slijtage van uw motor komt overeen met 30 kilometer. Cold starts zal ook brandstofverbruik omdat een koude motor vereist een overmaat brandstof om quitte. Bovendien is de katalysator niet werkt als de auto koud is, resulteert in een verhoogde uitstoot van uitlaatgassen.

Geplaatst: 06.02.2012 - 21:00
door kuupertie
Thanks

Geplaatst: 29.04.2012 - 21:20
door kuupertie
Hey,

Iemand in de buurt van Ommen een brug...heb een paar druppels koelvloeistoflekkage. Niet erg, wel lastig omdat daardoor het peil wel eens onder niveau komt.

Geplaatst: 30.04.2012 - 08:03
door abbabak1
V70/2.4D/2003 schreef: Hij krijgt dus kennelijk de thermostaat niet open. Kan dat liggen aan de plek waar de verwamer is ingebouwd?
Allereerst moet alleen de kachel kraanbinnen open staan. De motorthermostaat moet (en zal) dicht blijven:
Afbeelding

Zit ie op een andere plek of anderom dan krijg je problemen...als het warme water niet kan stromen staat ie de boel aan de buitenlucht af.

Eeen D5 en kou ?: Ik heb een standkachel maar als ik volledig voorverwarmd instap en rij bergaf is onder -5 bij gehele 90gr warmte weer vertrokken. Bij 0gr gaat bij mij de koeler voor 90% dicht, ook met rijkswegritjes van 400km....

Re: Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?

Geplaatst: 24.08.2017 - 22:16
door brulkjaer
Dit topic is nu een paar jaar oud.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de gebruikservaring in die jaren.
Wie kan zijn ervaringen delen?