Pagina 17 van 19

Geplaatst: 02.11.2013 - 10:06
door temparery
waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???

Geplaatst: 02.11.2013 - 10:20
door RichieB
Maar zo staat het niet in de folder.. Enneh, die 0% bijtelling krijg je omdat de auto heel zuinig is/kan zijn. Dus wat is precies je punt?

Geplaatst: 02.11.2013 - 11:44
door jvov60
RichieB schreef:Maar zo staat het niet in de folder.. Enneh, die 0% bijtelling krijg je omdat de auto heel zuinig is/kan zijn. Dus wat is precies je punt?
Punten gebruikt hij niet ;-)

Geplaatst: 02.11.2013 - 19:47
door Skibs
temparery schreef:waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???
1850 kilo, niet overdrijven.

Geplaatst: 04.11.2013 - 16:40
door wybo
Skibs schreef:
temparery schreef:waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???
1850 kilo, niet overdrijven.
Hij rekent zichzelf er bij :P

Geplaatst: 04.11.2013 - 17:29
door Superfunky
temparery schreef:waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???
+1, eens!
Het gaat er ook helemaal niet om wat je werkelijk verbruikt, het gaat er voor sommigen om dat ze een goed gevoel hebben bij de gedachte dat ze goed bezig zijn. Voor de tweede categorie gaat het alleen om het geld en dan heb je nog de categorie Superfunky en die doet het alleen omdat de mensen in Utrecht daar zo blij van worden!
Deze stad is namelijk zo vreselijk verrot en slecht ingericht dat ik hier gewoon iedere dag de helft van mijn verbruik voor een ritje van 40 km voor stoplichten sta te verdampen. Interesseert mij dat hele verbruik, maar voor de kindertjes die erin rondlopen vind ik het wel zielig.

Geplaatst: 03.12.2013 - 21:11
door NielsPHEV
Net de nwe VOC aan de praat gekregen gisteren en vandaag twee langere ritten gemaakt:

Gisteren een rit naar Belgie totaal 6:02 uur, 5,7 l/100 km over 522 km. Gemiddeld dus zo'n 87 km/h en uiteraard 1 accu lading die op deze afstand qua verbruiksinvloed te verwaarlozen is.

Vandaag rit naar het westen van het land totaal 3:14 uur, 5,1 l/100 km over 228 km Gemiddeld dus 70 km/h.

Beide ritten geven een goed beeld van wat de auto doet op alleen de diesel en dat zijn getallen die mij 100% meevallen, automaat, zware auto, dikke motor etc.

Geplaatst: 03.12.2013 - 21:57
door Paul
Redelijk herkenbaar Niels!

Maar nu weer heerlijk aan de laadpaal ;-)

Geplaatst: 03.12.2013 - 23:55
door LennartS
Wat is jullie strategie bij een rit van zeg 100 km waarvan begin en eind in stad zijn en middenstuk snelweg is. Op de Prodrive training werd aangegeven dat het handig is om dan meteen de 'save' stand te kiezen als je weet dat je verder gaat rijden dan je met de accu's kan komen. Dat had te maken met het feit dat als de accu leger wordt, de diesel ook in hybride stand meer ging verbruiken om de accu bij te laden. Het zou renderen om wat lading in de accu's te houden.

Mijn eerste gedacht zou zijn pure in de stad en dieselen op de snelweg. Heeft iemand al ondervonden wat de meest economische stand is om een dergelijk traject te rijden? Zou leuk zijn om gevalideerde rijstrategieën te hebben per soort trip. Ik rijd nu ~1700 km met gemiddeld 4,5 liter per 100 km. Niet slecht maar moet beter kunnen (in het begin werd mijn laadpas niet herkend dus heb ik weinig kunnen laden).

Lennart

Geplaatst: 04.12.2013 - 08:31
door V70D5AWD
Ik rij vanuit huis eerst op Hybrid naar de snelweg, vervolgens AWD en rustig met 100 totdat ik de snelweg af ga en ga dan weer terug in Hybrid voor het sluipverkeer. (pure is leuk voor de zomer want airco werkt boven 5 graden nog in Hybrid en dat is weer fijn voor condens…) Op een rit van 70 km verbruik ik zo 2 liter. Wanneer ik echt de tijd heb en een pontje pak rij ik 57 KM met 0,8 liter diesel. Inmiddels laadpalen bij me op kantoor geplaatst en binnenkort thuis met een vaste kabel.

Geplaatst: 04.12.2013 - 08:40
door Paul
Ik doe Pure naar de snelweg toe, dan ergens als ik weet dat er traject controle is zet ik hem in zijn zes en rij ik rustig 100/120 en dan zorg ik dat hij nog kwart accu heeft als ik de stad weer in rij.

En dan hopen dat ik daar weer kan laden :)

Geplaatst: 04.12.2013 - 08:54
door Noworries
Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.

Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.

Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.

De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.

Geplaatst: 04.12.2013 - 08:58
door Arnold
Noworries schreef:De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Dit heb ik ook tijdens de ECO-training bevestigd gekregen. De luchtweerstand neemt in verhouding tot de snelheid logaritmisch toe. Dit betekent bij hogere snelheden een veel hogere luchtweerstand. De instructeur adviseerde me dan ook om de accu te gebruiken op provinciale wegen en in de stad.

Geplaatst: 04.12.2013 - 09:21
door RoaldH
Noworries schreef:Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.

Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.

Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.

De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Je kan er ook voor kiezen om op de snelweg de "pook" naar links te gooien en het snelwegtraject zo veel mogelijk in 6 te rijden. Dan gebruik je ook geen accu, maar loopt de diesel minder zwaar.

Geplaatst: 04.12.2013 - 09:57
door IkeV70
Ik hou nergens rekening mee, heb m vrijwel altijd in hybrid staan, gewoon automaat, heb 5500 km gereden in 4,5 week waarvan een paar honderd km met zware paardentrailer, rij redelijk vlot, laad de accu 1x per dag helemaal op.

Volgens VOC app: 6,2 l / 100km, avg speed 63 km/h

Geplaatst: 04.12.2013 - 13:36
door Noworries
RoaldH schreef:
Noworries schreef:Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.

Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.

Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.

De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Je kan er ook voor kiezen om op de snelweg de "pook" naar links te gooien en het snelwegtraject zo veel mogelijk in 6 te rijden. Dan gebruik je ook geen accu, maar loopt de diesel minder zwaar.
Dank voor je tip. Wat zou eigenlijk het verschil zijn? Is dat dat in de hybrid mode de accu toch nog zo nu en dan bijgeladen wordt door de motor? En blijkbaar gebeurd dat handmatig in de zes niet? Mijn verbruik bij rijden op diesel met 120 km per uur is nu rond de 1:15,5. Kan dat nog omlaag? Ik heb nu zo'n 2000 km gereden. Hoe is jullie ervaring, gaat het verbruik nu verloop van tijd nog omlaag?

Geplaatst: 04.12.2013 - 13:38
door Noworries
RoaldH schreef:
Noworries schreef:Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.

Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.

Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.

De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Je kan er ook voor kiezen om op de snelweg de "pook" naar links te gooien en het snelwegtraject zo veel mogelijk in 6 te rijden. Dan gebruik je ook geen accu, maar loopt de diesel minder zwaar.
Dank voor je tip. Wat zou eigenlijk het verschil zijn? Is dat dat in de hybrid mode de accu toch nog zo nu en dan bijgeladen wordt door de motor? En blijkbaar gebeurd dat handmatig in de zes niet? Mijn verbruik bij rijden op diesel met 120 km per uur is nu rond de 1:15,5. Kan dat nog omlaag? Ik heb nu zo'n 2000 km gereden. Hoe is jullie ervaring, gaat het verbruik nu verloop van tijd nog omlaag?

Geplaatst: 04.12.2013 - 13:57
door goukcher
Dat hangt nogal sterk af van het gebruik. Ik zit nu op 1.8 l/100km. Maar als ik geen lange afstanden (meer dan 55 km) doe, dan zou dat makkelijk naar 1.2 l /100km moeten kunnen.

Als je in Hybrid rijdt, dan springt de diesel aan bij een vermogensvraag (optrekken en bv. heuvelop) en als de accu bijna leeg is. Als je na dat punt nog elektrisch rijdt, dat kan alleen als je in de file staat of door een woonwijk gaat waar je 30 mag. Dan zal de diesel zodra die toch aangaat bij gaan laden door meer toeren te maken totdat punt. In het Hybrid dashboard zie je ook een lichte kleurwijziging bij dat punt.

mijn ww werk verkeer is 52 km. Net te ver om normaal gesproken dat op de accu te doen. Ik rij altijd weg in pure om na zo'n 40 km de hybrid stand aan te zetten. Omdat ik toch al weet dat de diesel aan moet. Het bijladen m.b.v. de diesel is namelijk niet echt efficiënt. Het laatste stukje vanaf de snelweg door de wijk naar mijn werklocatie kan ik dan net nog op het laatste beetje acculading doen. Eventueel door hem weer op pure te zetten. Zo heb optimaal gebruik gemaakt van de accu, en heb ik in totaal maar 0.4 tot 0.5 liter diesel nodig per rit.

Op de terugweg maak ik juist gebruik van de save stand omdat het eerste stuk snelweg is. ik rij dan net zolang verder op diesel totdat ik weet dat ik mijn huis moet kunnen halen op de resterende acculading.

Het blijft overigens erg leuk om uit te vinden wat het meest efficiënt is.

Geplaatst: 04.12.2013 - 15:32
door Ben
Ik zie het al, autorijden wordt weer een uitdaging ! :D

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:15
door kissyfur
Jemig wat een ingewikkeldheid zeg.

Dat de diesel in hybrid harder werkt om de accu bij te laden is nieuw voor me. Ik dacht dat hij dat alleen deed als je op Save drukte bij een lege accu en hij m dan vol gaat laden, en dat anders de accu alleen door regeneratie geladen wordt.