Pagina 17 van 31
Geplaatst: 22.07.2006 - 19:09
door bart simpson
NOS schreef:Als TNO het zegt!
en voor FSI motoren moet je ron 98 tanken voor het beste resultaat
Het advies van TNO was om een RPF (RoetPartikelFilter) te monteren op een VAG FSI (benzine)motor, zonder is deze voorziening is dit motortype gekwalificeert als "gevaarlijk" door een uitstoot van extreem fijn fijnstof wat verder in de mens doordringt als het "gewone" fijnstof, hij "rookt" dan misschien niet zichtbaar maar hij verspreid wel gevaarlijker fijnstof als een diesel
zonder roetfilter.
Het aardige is wel dat er aan die motoren nog steeds geen moer verandert is en niemand er ook enige aanstoot aan neemt omdat VAG het stomweg niet vermeld, bij b.v. een autotest van een benzinemotor wordt immers ook niet naar een roetuitstoot gekeken, wel is de gehele groep dieselrijders zonder RPF gestigmatiseerd als zijnde "milieucriminelen", het is namelijk veel makkelijker om een vrij makkelijk aan te wijzen groep te "pakken" als goed gegemotiveerd de echt vervuilende groep aan te pakken....
Het is niet zozeer 98 octaan wat een positief effect heeft maar wel Pura of V-power.
bart schreef:Zouden we eigenlijk op termijn FSI motoren kunnen verwachten van Volvo?
Volvo heeft de GDI motoren gehad, en dat is (god zij dank) een gesloten boek, ik kan me niet herinneren daar ooit iets positiefs over te hebben gelezen.
Geplaatst: 10.09.2006 - 12:30
door hennyw
de vraagwarom er geen vrachtwagens op lpg rijden is makkelijker te beandwoorden.
om een auto over te zetten op lpg heb je nl. een benzine motor nodig en geen enkele varchtwagen fabrikanlevert die.
mocht men die wel leveren stapte er heel wat bedrijven over op lpg.
Geplaatst: 10.09.2006 - 12:48
door bart simpson
hennyw schreef:de vraagwarom er geen vrachtwagens op lpg rijden is makkelijker te beandwoorden.
om een auto over te zetten op lpg heb je nl. een benzine motor nodig en geen enkele varchtwagen fabrikanlevert die.
mocht men die wel leveren stapte er heel wat bedrijven over op lpg.
er rijden toch voldoende (diesel)stadsbussen op aardgas, dus gaat dat verhaal dan ook op?
Geplaatst: 10.09.2006 - 16:10
door V480-S60
@Hennyw,
Grote dieselmotoren zijn per definitie geschikt om met LPG te rijden. Het is alleen de gigantische hoeveelheid ruimte die de tankvoorraad inneemt om een voldoende actieradius te bereiken die dit nog tegen houdt.
Alle gasgeneratoren bij Warmte Kracht installaties zijn per definitie (iets aangepaste) dieselmotoren.
En idd rijden er heel veel (iets) aangepaste stadbussen op CNG. (maar kijk eens naar de voorraadtanks. )
Geplaatst: 10.09.2006 - 17:45
door Ludo
er rijden ook in NL verschillende DAF vrachtwagens rond met lpg.
Vialle heeft samen met DAF een systeem ontwikkeld gehad en mee geéxperimenteerd een jaar of 4-5 geleden.
ook in Rotterdam rijden/reden de vuilniswagens met lpg, of dat op dit moment nog zo is durf ik niet zeggen, heb dat niet meer gevolgd.
ook vele grote schepen met enorm zware dieselmotoren varen al dik 20 jaar op de dual-fuel techniek.
dat betekent op 2 brandstoffen, 95% aardgas en 5 % diesel.
Geplaatst: 11.09.2006 - 13:51
door bassponton
Geplaatst: 21.09.2006 - 10:35
door v40pokemon
Ludo schreef:er rijden ook in NL verschillende DAF vrachtwagens rond met lpg.
Kijk maar 'ns naar het Openbaar Busvervoer. Wij, Hermes, hebben op dit moment nog zo'n 20 bussen op LPG lopen. Het verbruik is wel veel hoger dan diesel (ongeveer 1:1.3 tegen diesel 1:2.5), maar het geluid is een stuk lager en als je er achter staat stinkt t niet overmatig. nadeel is de tank die op t dak ligt en vooral in de bochten zorgt voor apart weggedrag. Af en toe rijd ik nog 's een stukje met zo'n ding en qua acceleratie kan een diesel er niet tegenop!
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat de eerste gasbussen (nu 600k-km opgebouwd worden naar diesel omdat de motoren (TE)veel olie verbruiken(slijtage) en ze vooral met warm weer meer storingen vertonen dan diesel.Maar vergis je niet: een stadsbus loopt 18-20 uur per dag en rijdt slechts 150km op zo'n dag. Als je het uittelt heeft-ie dus aardig wat draaiuren achter zn kiezen...
Geplaatst: 02.11.2006 - 22:30
door streetarabs
Mijn eerste V70 was een bi-fuel uit 2003. Ik heb hem twee weken gehad en was er al helemaal zat van, nog geen 400 KM met een tank gas.
Hij had 119000 gelopen en ik heb heb ingeruild voor een D5 met meer km's.
Voor mij nooit meer gas!.
Mijn conclusie is: als je niet al te veel rijdt is gas best te doen; de wagens rijden goed en motoren lopen prima.
Zit je vaak op de weg; neem dan een diesel; 1100 KM met 1 tank. Super! eeh ooh nee Diesel.
Geplaatst: 03.11.2006 - 17:07
door Gast
Ja, is even wennen.
Geplaatst: 05.11.2006 - 12:03
door Barry (Grillmeister)
Waarom zouden ze dan die diesel bussen op gas laten lopen als je dat zo'n XXX brandstof vind Bart??
Geplaatst: 05.11.2006 - 12:37
door bart simpson
Barry (Grillmeister) schreef:Waarom zouden ze dan die diesel bussen op gas laten lopen als je dat zo'n XXX brandstof vind Bart??
Dat is dus een misverstand, ik heb volstrekt niets tegen gas, ik heb alleen iets teveel problemen gezien bij jonge Volvo's op gas en geef mijn praktijkervaringen ten aanzien van deze combinatie ter lering, niet ter vermaak.
Geplaatst: 05.11.2006 - 15:23
door Battlecruiser
Die lpg-bussen, zijn dat die experimentele bussen in Eindhoven, waar (volgens vele chauffeurs) erg veel ellende mee is: vele motorstoringen en dus helemaal niet leuk voor de dienstregeling?
Geplaatst: 05.11.2006 - 15:26
door Ben
Zeker na mijn bezoekje aan Fastech jl. zaterdag weet ik zeker dat er in een D5 nog veel meer zit dan er standaard uit komt. En dan gaat het mij niet om veel PK's maar meer om een verbetering van de afstelling en power op die plekken waar je het graag wilt hebben.
Geen idee of dat bij LPG ook zo werkt maar ik ben teverden met m'n diesel.
Geplaatst: 05.11.2006 - 16:17
door v40pokemon
Battlecruiser S80 schreef:Die lpg-bussen, zijn dat die experimentele bussen in Eindhoven, waar (volgens vele chauffeurs) erg veel ellende mee is: vele motorstoringen en dus helemaal niet leuk voor de dienstregeling?
Je bedoelt de Phileas? dat zijn ze niet. Is een heel ander verhaal waarop ik niet in ga. Overigens betreft t geen motorstoringen! maar storingen in de batterijen(accu's)
Geplaatst: 05.11.2006 - 16:42
door Battlecruiser
Inderdaad, de Phileas.
Geplaatst: 05.11.2006 - 16:58
door Ben
ON TOPIC svp

Geplaatst: 15.11.2006 - 23:15
door Albert
Ik kook elektrisch, en rij op diesel. Hier in Frankrijk bestaat geen wegenbelasting, dus het prijsvoordeel aan de pomp gaat direkt je zak in. Daarbij komt dat LPG hier een stuk duurder is dan in Nederland (zo'n 60 à 70 cent per liter

) en dat je auto, zelfs een Volvo, natuurlijk op LPG volgens de statistieken minder kilometers zal lopen dan op gas. Verder ook nog dat de APK-controles voor LPG-installaties best duur zijn, en dat je vaak niet in overdekte parkeergarages mag parkeren... Al met al zijn er dus in Frankrijk weinig LPG-gestookte auto's, zodat er ook minder LPG-pompen zijn, wat natuurlijk ook allemaal deel uit maakt van de vicieuze cirkel waarin de LPG hier zit. Hoewel ik de stil zoemende LPG dus zeker heb overwogen, blijf ik toch bij de grommende diesel

Geplaatst: 16.11.2006 - 11:34
door V480-S60
Ik ben het met je eens dat LPG in Frankrijk een stuk duurder is dan in Nederland. Maar waar ik regelmatig kom is LPG overal goed verkrijgbaar. Van de 5 tankstations daar in de omgeving hebben er 3 LPG. En ik hoef er niet voor om te rijden vanuit welke richting ik ook kom.
Wel is het inderdaad belachelijk dat LPG-auto's niet in overdekte parkeergarages mogen staan.
Geplaatst: 16.11.2006 - 13:01
door Barry (Grillmeister)
Dat je met LPG niet in overdekte parkeergarage's mag staan komt in Nederland ook voor, in sommige andere garage's zijn er aangewezen plaatsen
Geplaatst: 16.11.2006 - 13:33
door v40pokemon
V480-V40 schreef:Wel is het inderdaad belachelijk dat LPG-auto's niet in overdekte parkeergarages mogen staan.
Persoonlijk heb me hier nog nooit aan gestoord. Ik kom zelf regelmatig in Oostenrijk en daar duw(de) ik m toch de parkeergarage in ondanks dat duidelijk is aangegeven dat het niet toegestaan is.
Is het parkeerverbod niet achterhaald?