Pagina 18 van 38

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 21.03.2016 - 14:15
door jpwg001
Is dit standaard voor de S60 dan?

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 21.03.2016 - 15:19
door arnoud
Ja, alle S60's tot 2004 hebben deze koplampen, en alle V70's hebben het binnenstuk zonder dat opstaande stukje.

In de 2004> koplampen is het plastic rond de reflectoren zwart in een S60 en grijs in een V70.

Mijn achterbuurman rijdt in een V70 met een S60 en een V70 koplamp rond :)

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 21.03.2016 - 15:23
door JeroenSpock
Ik heb V70 lampen in mijn S60 nu, waar ik xenon projectoren heb ingebouwd.
In die V70 lampen zaten dezelfde zwarte lijsten maar zonder het staande deel tussen groot- en dimlicht, verder zijn ze hetzelfde. Heb er geen foto's van gemaakt.
Wil je ze overzetten dan moeten de lampen open. Je kan beter S60 lampen zoeken en die er in zetten :) Makkelijker en minder kans op lekkage in de koplampen.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 21.03.2016 - 22:18
door jpwg001
Ik vind dat wel mooier, die S60 lampen...

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 23.03.2016 - 21:07
door arnoud
Mocht iemand anders ook willen gaan knutselen, hier wat tips van mijn kant:

Van de dealer heb ik de volgende onderdelen gehaald:

Afbeelding

978161 connector zwart (x2)
978298 terminal (0,5 - 1,0mm2 draad) (x4)
978299 terminal (1,0 - 2,5mm2 draad) (x4)
970772 seal blue (x8)

Aangezien ik de rubber afdekdopjes nog had heb ik die gebruikt.

De aarde draad en de dimlicht kabels zijn iets dikker dan de stadslicht/groot licht kabels dus heb je verschillende pinnetjes voor nodig, vandaar de verschillende 'terminals'.

Dan de stekkers + de rubber dopjes aan de kabels krimpen:

Afbeelding

De 'terminals' hebben kleine weerhaakjes waardoor ze vast in de connector worden geklikt. Dit is een éénweg plug. Zitten ze eenmaal vast krijg je ze er ook niet meer uit, dus laat jezelf niet verleiden tot een proef plaatsing :P

De hoogteverstelling en knipperlicht stekkers van een 2001 model zijn identiek aan die in een 2005+ model, dus die klik je er zo op. Alleen is dan de hoogteverstelling omgedraaid, maar als je dat eenmaal weet...

Ik heb er heel eventjes over zitten nadenken om ook voor die stekkers verloopjes te maken zodat ik helemaal de originele kabelboom zou overzetten naar de nieuwe, maar dat vond ik toch de moeite niet waard. Voor de perfectie misschien wel, maar vrij nutteloos verder.

En dan is hier het aansluitschema wat ik gebruikt heb:

Afbeelding
download als PDF

De kleuren en pinnummers kun je (nadat je de boel hebt schoongemaakt :sick: ) vergelijken met je eigen auto/lampen natuurlijk. De kabels zijn in de loop van de tijd iets vergeeld, dus goed kijken wat ooit wit en grijs en blauw is geweest :)

Afbeelding

Zoals je kunt zien is dit de stekker van de rechter (passagierszijde) koplamp van mijn auto.

De verlichting van de sidemarker (in het oranje vlak van de koplamp) zit in de 2005 kabelboom doorverbonden met de stadslicht bekabeling, dus die gaat automatisch mee.

Het enige wat nu niet werkt is de bi-xenon kanteling van de xenon-reflector als je groot licht opzet. Dan heb je dus 'alleen' de xenon verlichting + halogeen groot licht verlichting.
Ik heb elders op het Internet iemand gezien die de kabel van het groot licht gesplitst heeft zodat deze ook de bi-xenon solenoid aanstuurde, maar aangezien ik niet heb kunnen controleren of dat een veilige manier van het schakelen van die stelmotor is heb ik dat achterwege gelaten. Voor mij komt er nu genoeg licht uit.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 24.03.2016 - 16:54
door arnoud
Vanochtend is er opnieuw een nieuwe voorruit in mijn S60 gegaan. De vorige die er een maand of drie geleden in is gezet (merk: NordGlass) had een dikke rubber strip boven de ruit langs die ze er niet netjes in kregen. Hij bleef bobbelen. Twee keer mee terug geweest, en nu besloten om 'm te vervangen door een ander merk. Deze keer is een Pilkington ruit in gegaan, waarvan de bovenste raamstrip stukken dunner is en wel strak tegen ruit en carrosserie ligt. We zullen zien of deze beter is.

(Ja ja, bij de dealer zetten ze er een originele in. Maar deze was gratis van de verzekering zonder eigen risico)...

Verder vanmiddag op rammeltjes jacht geweest. Een aantal plastic delen met dubbelzijdige tape vastgezet (o.a. de plastic randjes rond de gordels in de B-stijl) en isolatietape geplaatst tussen de delen van de achterdeurbekleding. De lederen bekleding komt her en der los links-achter, en tussen de harde delen en het leer begint het dan te kraken. Op de hobbel-klinkerweg achter in de wijk was het in ieder geval weer redelijk stil nu. Eens kijken of dat de komende weken zo blijft.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 24.03.2016 - 16:58
door Ben
Ik heb het merkje Pilkington wel eens op een originele ruit in een van mijn toen nieuwe Volvo's zien staan.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 24.03.2016 - 16:59
door Mart van der Steeg
arnoud schreef:
(Ja ja, bij de dealer zetten ze er een originele in. Maar deze was gratis van de verzekering zonder eigen risico)...
Verder vanmiddag op rammeltjes jacht geweest. Een aantal plastic delen met dubbelzijdige tape vastgezet (o.a. de plastic randjes rond de gordels in de B-stijl) en
Ben je wel eens bij Autotaalglas geweest? Doen ook ruitreparatie voor Volvo dealer.

Die plastic randjes gordels in de B stijl moet ik ook nog aanpakken, heb je ze geheel losgehaald?

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 24.03.2016 - 17:00
door arnoud
Ben schreef: Ik heb het merkje Pilkington wel eens op een originele ruit in een van mijn toen nieuwe Volvo's zien staan.
Ja inderdaad, de achterruit is van Volvo/Pilkington en de zijruiten van Volvo/Saint Gobain. Dus ik mis alleen het Volvo logo op de ruit.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 24.03.2016 - 17:03
door arnoud
Mart van der Steeg schreef: Ben je wel eens bij Autotaalglas geweest? Doen ook ruitreparatie voor Volvo dealer.
Ja, dit is bij Autotaalglas geweest. De vorige ruit (NordGlass) hadden ze toen op voorraad liggen, deze keer hebben ze de Pilkington ruit moeten bestellen.
Die plastic randjes gordels in de B stijl moet ik ook nog aanpakken, heb je ze geheel losgehaald?
Die zitten er gewoon in geklikt (nouja, zaten, ooit...) en die kon ik er zo uit wippen (maar bleven om de gordel heen zitten). Daarna dubbelzijdige 'automotive HSA tape' gebruikt (ik noem het meestal 'spoilertape') om het weer vast te zetten.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 24.03.2016 - 17:18
door Walter
Mart van der Steeg schreef: Ben je wel eens bij Autotaalglas geweest? Doen ook ruitreparatie voor Volvo dealer.
Veel dealers kunnen dit zelf

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 25.03.2016 - 10:45
door cootjuh
Is een enorme verbetering met die andere lampen. Wel opletten bij de APK keuring. Dan moet je als je xenon hebt automatische verstelling hebben en koplampreinigers. Anders afkeur

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 25.03.2016 - 10:50
door JeroenSpock
Nee is niet zo. Dat was vanaf een bepaald bouwjaar maar is inmiddels ook weer veranderd dacht ik.
Ik heb bixenon projectors in de S60 gebouwd en geen afkeur. Geen koplampwissers en geen automatische hoogteregeling.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 25.03.2016 - 12:34
door lancer
Behalve als de keurmeester een vergissing maakt en denkt dat het af fabriek ik (zou zomaar kunnen met al deze nette inbouwprojecten) ;)

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 25.03.2016 - 21:04
door D5R-Design
Hele mooie update Arnoud.
blijft een geweldige kleur blijf door gaan met plaatsen van foto's, is zalig om naar te kijken.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 07.04.2016 - 14:51
door arnoud
Nordschleife here we come!

Afbeelding

Nouja, bijna dan, ze moeten er nog onder en nog niet alle onderdelen zijn binnen...

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 07.04.2016 - 17:46
door Fredhead
Welke heb je besteld? B6?

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 07.04.2016 - 17:47
door arnoud
Nee, voor de achterkant is het een setje B8 geworden.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 07.04.2016 - 17:51
door Fredhead
Ik vind het fijne dempers :)

Zelf een Bilstein B12 set, dus B8 dempers met Eibach veren.
Zitten er nu 60.000 km onder, in het begin even wennen na de standaard (versleten) dempers, maar wil niet meer terug naar origineel.

Re: Mijn Laser Blue S60 T5 - "Thor's Lighting Bolt Strikes Again"

Geplaatst: 07.04.2016 - 17:57
door arnoud
Ik heb al de Eibach veren rondom zitten, maar achter zitten nog de originele (lekkende) nivomats onder. Dus hij staat aan de achterkant te hoog, en vooral deint 'ie behoorlijk daardoor.

Dus binnenkort aan de slag met een nieuw setje B8 dempers, stabilisatorstangen en taatstuk. Op papier ziet het er niet zo ingewikkeld uit, zal me benieuwen of het ook lukt :P

Maar eerst vandaag eventjes preventief de raam geleider glijblokjes vervangen. Was niet extreem hard nodig, maar voor die paar euro...

Afbeelding