De keus was natuurlijk simpel: het moest en zou weer een Volvo worden. Ja natuurlijk, het was niet direct de berekenende beslissing, maar vooral de emotionele. Want daar gaat het natuurlijk om bij auto's: passie. En hoewel ik het wel eens probeer, het lukt bij de meeste andere merken gewoon niet om enthousiast te worden...
Omdat ik nog niet weet hoe lang ik in deze auto blijf rijden komt de vraag naar boven: hoeveel ga ik uitgeven? Wat zijn de minimum eisen? Waar kan ik zonder?
Dat was nog een flink dobber. Want de eerste insteek was toch wel een flinke waslijst met dingen die ik de afgelopen jaren van mijn nieuwe leasebakken gewend was geraakt, maar heel snel kwam toch de realisatie dat al die leuke hebbedingetjes (xenon, blis, acc, etc etc) en de modelkeuze (eigenlijk niet iets pre-2009) op een tweedehandse auto de prijs toch heel erg snel sky-high zouden drijven.
Dus... Kwam al heel snel het vertrouwde gevoel naar boven dat ik de eerste serie S60 nog steeds een van de mooiste Volvo's ooit blijf vinden. En dat ik met pijn in mijn hart een paar jaar afscheid heb genomen van mijn Maya Yellow Pearl S60 die ik in de korte tijd dat ik hem gehad heb redelijk wat heb weten te pimpen.

Dus... Op zoek dan maar. Eerst met een minimum budget rond wezen kijken en tot de conclusie gekomen dat je voor minder dan 2000 euro toch wel heel veel afgeragde bakken tegenkomt, zelf als je niet bij een particulier gaat kijken... En zoeken en zoeken, tot ik online een 2001 S60 T5 tegenkwam in een zeer aantrekkelijke kleur. Knalblauw. Een beetje zitten zoeken maar gek genoeg nergens meer informatie over deze kleur kunnen vinden, behalve bij een paar extreem verbouwde S60's vooral in de USA...
Ok, ik had nooit live moeten gaan kijken... Toch gedaan, want nog geen 24 uur daarna was ik de eigenaar van een Laser Blue S60 T5 automaat uit 2001....

(na de eerste grondige poetsbeurt)
Zelfs na verder zoeken op het Internet kwam ik er niet echt uit. Waarom kan ik van deze kleur bijna niets online vinden?? Wat blijkt? Deze kleur is door Volvo helemaal nooit geleverd op de S60. Laser Blue is alleen op de V70R heel kort geleverd, maar verder alleen door Volvo gebruikt op de... Volvo S60 Performance Concept Car: Thor's Lighting Bolt Strikes Again...

Wat blijkt na verder onderzoek? Mijn S60 is in januari 2001 als een saaie Solid Black van de productieband gerold, en is daarna helemaal uit elkaar getrokken, overgespoten en in juli 2001 als een blauwe S60 op kenteken gezet. In de Wilhelmina Garage in Vlaardingen hebben ze in 2001 als demo model een S60 T5 in de kleuren van de PCC laten spuiten als eye-catcher. Daarbij is de hele auto overgespoten in Laser Blue, en zijn de underskirts en de grille in two-tone zilver gespoten. Ik weet niet of het toen al gedaan is, maar ook de tellers in de DIM zijn voorzien van blauwe tellerringen.
En om een vast enorm lang verhaal kort te houden, zo geschiedde, na de nodige omzwervingen staat de auto nu bij mij op de stoep. Met 193.000km op de teller sinds 2001 nog een maar net ingereden exemplaar

En de plannen waren om de auto te kopen en er vooral NIETS aan te verbouwen. Gewoon rijden... En ja, dat is nu al mislukt