Pagina 19 van 32

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 11.04.2024 - 15:51
door JeroenSpock
Goed punt, ratel met dop 24 mee dus.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 11.04.2024 - 18:14
door jroen81
Het fijnste is als de auto waar ie uit komt nog in de buurt is. Of beter nog, dat je hem nog lopend kan zien en hij er dan uit gaat, maar dat lukt niet altijd.

De aangegeven kilometerstand van ruilblokken komt vaak niet overeen met het daadwerkelijke aantal kilometers. Dus als je de gelegenheid hebt om dat op de een of ander manier te controleren is dat een dikke pre.

Check daarnaast of carterventilantie en vacuumslangen slangen nog een beetje fris zijn. Geeft vaak wel een indicatie of de wagen een beetje onderhoud heeft gekregen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 12.04.2024 - 10:55
door JeroenSpock
Kreeg nog de tips om een accu mee te nemen met kabels, en een compressietest te doen. Bougies moeten er toch af voor de endoscoop.
En natuurlijk kijken naar uitwendige oliesporen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 12.04.2024 - 11:15
door Fredhead
Check van tevoren wel of er nog olie in zit en alle slangen nog aangesloten.
Anders heb je snel een flinke bende.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 12.04.2024 - 13:45
door JeroenSpock
Ja bedacht ik me later ook, misschien niet zo slim om dat te doen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 13.04.2024 - 13:29
door jroen81
Deze kan je nog lopend bekijken, heb je gelijk een bak reserveonderdelen. Als je de ECU, ECM en DIM omprikt kun je zelf de handbak overzetten. Van oud vrouwtje geweest zo te zien Afbeelding. Kan vast voor 1000 wel weg.

https://www.facebook.com/share/ARHZjBG6 ... tid=79PoIi

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 13.04.2024 - 20:26
door JeroenSpock
Kan ik niet zien, geen fakebook hier

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:02
door JeroenSpock
Vandaag dat andere blok gehaald.
Endoscoop mee, 3 clinders bekeken omdat de bobines best moeilijk los kwam.. ja i know. 1 zuiger kreeg een beetje zo'n schoon randje, maar niet zo erg als die 4 van mijn blok. Beetje praten met elkaar, gevoel was goed onderling. Verhaal van de auto aangehoord. Hij had nog een V70NN en 2 x 850 staan. Hij was keer aangereden in een half jaar tijd, daarom ging de S80 waar dit blok uit komt ook weg. Chassis krom en eigenlijk niet meer te redden. Schuur lag vol met onderdelen, alleen de koets is uiteindelijk naar de sloop gegaan. ECU van blok en automaat ook mee gekregen. Motormanagement is gekieteld door Rica, of ik daar nou zo blij mee moet zijn weet ik niet want het blijven toch relatief gevoelige blokken die 2.5T. Staat op 240 pk zei hij, dus ook niet heel gek verhoogd of zo.

Thuis de kop en kleppendeksel weer op mijn blok geschroefd, want daar zit een hijsoog aan en dat tilt de motor er toch wat makkelijker uit. Dat gaat over de bak kant.
Distributie kant zit al een hijsoog, maar dat stuk moest er ook even af want de benzineleiding loopt zeg maar dwars door het blok heen, en komt onder de krukas weer uit.
Benzine leiding bevrijd en hijsoog weer teurg geschroefd. Zat trouwens nogal wat koelwater residu, aangekoekt. Lekke pakking in thermostaat huis zoals ik al eerder schreef.

Alle kabels van het blok gehaald, gelabeld, foto's van gemaakt, koelwater slangen los. Uitlaatspruitstuk is al los dus met een beetje geluk hoeft de uitlaat zelf niet meer los.
Auto staan nu op bokken omdat de aandrijf assen er af moeten. Dat betekend dus veerpoot aan de kant, en opnieuw uitlijnen daarna. Allemaal extra werk waar ik van te voren niet aan had gedacht.
Maar goed we zijn nu bezig dus gewoon door gaan.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:12
door Urbexpeditie
Je bent lekker bezig geweest zo.
Weet niet zeker of je de ECU opnieuw moet inleren. Misschien heb je hiervoor ook kenteken en/of identificatienummer nodig.
In iedergeval wel de sleutels inleren.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:21
door jroen81
Je Ecu zal i.i.g. een checksum error opleveren met de CEM. Maar of ie verder moeilijk gaat doen durf ik niet te voorspellen. Makkelijkste is denk ik om de map van de 2.5t te verhuizen naar de originele ECU. Dan weet je zeker dat de rest van je canbus niet over z’n nek gaat. Evt zou je dan gelijk kunnen kiezen voor een ORI file ipv een tune. Denk dat Obbe je hier wel bij kan helpen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:27
door JeroenSpock
Het blok is gewoon hetzelfde, dus wat als ik mijn ECU laat zitten?
Buiten motormanagement om zit de rest zit in de CEM toch?

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:33
door Urbexpeditie
Dat gaat niet werken.
Je kan, als je dezelfde ECU erbij hebt, deze wel klonen. Doe Obbe inderdaad ook.
Enkel motorblok uitwisselen werkt niet.

Wat Jeroen ook schrijft, de map van de 2.5t sowieso verhuizen naar de andere.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:36
door jroen81
JeroenSpock schreef:Het blok is gewoon hetzelfde, dus wat als ik mijn ECU laat zitten?
Buiten motormanagement om zit de rest zit in de CEM toch?
Ik denk ook dat ie gewoon zal lopen op je huidige ECU. Het verschil van die 0.1 liter zal niet zo bepalend zijn. Er zijn er zat die een 2.3T erin hebben geschept en die loopt ook op de 2.4 ECU. Voor de optimale loop zouden de inspuit tabellen wel moeten worden aangepast, zou dat gelijk mee pakken als je toch bezig bent. Die 250 euro maken het verschil niet meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:38
door Urbexpeditie
jroen81 schreef: ↑14.04.2024 - 21:36 Voor de optimale loop zouden de inspuit tabellen wel moeten worden aangepast
Die verplaats je toch?

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:43
door Fredhead
jroen81 schreef: ↑14.04.2024 - 21:36
JeroenSpock schreef:Het blok is gewoon hetzelfde, dus wat als ik mijn ECU laat zitten?
Buiten motormanagement om zit de rest zit in de CEM toch?
Ik denk ook dat ie gewoon zal lopen op je huidige ECU. Het verschil van die 0.1 liter zal niet zo bepalend zijn. Er zijn er zat die een 2.3T erin hebben geschept en die loopt ook op de 2.4 ECU. Voor de optimale loop zouden de inspuit tabellen wel moeten worden aangepast, zou dat gelijk mee pakken als je toch bezig bent. Die 250 euro maken het verschil niet meer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar het blok is hetzelfde, zat een 2.5T in en die komt er ook weer voor terug.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:50
door Urbexpeditie
O wacht... je vervang natuurlijk niet ook de ECU. Dan maakt het niet veel uit. :whistle:

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 21:55
door Fredhead
Dat zou ik wel proberen, eerst eens zien wat er met de oude ECU gebeurt.
Volgens mij moet je hem daar prima op kunnen draaien en zo niet wordt het een Obbe of iemand anders die kan klonen om hulp vragen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 22:28
door JeroenSpock
Mijn auto heeft een B5254T2 motor, en ik heb nu een donor B5254T2, gewoon dezelfde dus. Beide een 2.5T.
Ik wissel alleen het blok en automaat, zelfde automaat.
De rest blijft in de auto zitten. Dus computers van blok en automaat, kabelboom, sensoren, alles gaat mee naar het nieuwe blok.
Ik hoef niet perse die 240pk ECU er in, 210 is ook genoeg.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 22:31
door JeroenSpock
Net Frank even gevraagd, die heeft vorig jaar een 2.4 blok van zijn S60 vervangen door een andere 2.4, beide B5244S motor.
ECU laten zitten, geen enkel probleem.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 14.04.2024 - 22:43
door Urbexpeditie
Zal vast goedkomen Jeroen.