Pagina 20 van 27
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 12:51
door Fredhead
Als het verschil niet te groot is zou je het kunnen proberen met andere remblokken, anders ook gewoon de schijven vervangen.
Remblokken vervangen is geen ingewikkeld klusje.
Geleidepennen los draaien, remklauw van de schijf halen (kan nog wel eens vast zitten en dan wip je hem met een schroevendraaier iets omhoog) en hij is los.
Let op: niet aan de remleiding laten hangen (!)
Oude blokken eraf halen, remzuiger(s) terugduwen (heb je speciaal gereedschap voor, kan met een waterpomptang maar daarmee is de kans op beschadigen van de remzuiger of het rubber aanwezig), nieuwe blokken erin en in omgekeerde volgorde de remklauw weer terug plaatsen.
Niet vergeten om als je klaar bent eerst een paar keer met het rempedaal te pompen want anders duurt het erg lang voordat je stil staat
Handrem zit inderdaad alleen achter.
En als je dan toch bezig bent: geleidepennen even goed schoonmaken en van een likje vet voorzien.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 13:17
door Edgecrusher
Voor kun je ook met een lijmklem terug drukken.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 13:35
door teebee
Die vraag wilde ik net lanceren

lijmklem werkt dus ook…
Verder nog special tools? Bv een weinig courante Torx, maatje groot?
En aandraaimomenten zijn natuurlijk ook wel interessant… enig idee waar die waarden te vinden zouden zijn?
Had al even gauw gekeken op YT voor how-to vids maar kon niks vinden mbt V60 II
Enig idee welk merk Volvo standaard gebruikt? Brembo lijkt me iig meer dan goed….
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 13:37
door Fredhead
Standaard is vaak Ate.
Van de oudere modellen was het altijd imbus 7, geen idee of dat nog zo is.
Wiel even maximaal draaien, dopje eraf wippen en dan weet je het ook.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 14:42
door Bover
brembo M-line heb ik gedaan en die ervaar ik als ietsje pittiger remmen
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 14:47
door teebee
Bover schreef: ↑15.10.2023 - 14:42
brembo M-line heb ik gedaan en die ervaar ik als ietsje pittiger remmen
Ietsje pittiger als in ietsje prettiger?
Doe evt alleen voor dus weet niet op ‘pittiger’ voor wat uitmaakt voor achter.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 14:55
door Bover
Teebee: die Brembo grijpt ietsje eerder merkbaarder aan bij het remmen ook op langere termijn. Verwacht geen grote verschillen, net ff ietje vasthoudender meen ik...
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 14:56
door teebee
Nog aanvullend vraagje.
Er wordt bij de div modellen gesproken over ‘(on)geschikt voor slijtage waarschuwingscontact’ en ‘in-/exclusief waarschuwingscontact’.
Ik mag aannemen dat mijn model een slijtage waarschuwingssysteem heeft en dat dat contact een los component is wat ik niet opnieuw hoef te bestellen (hergebruik dus, of maakt het deel uit van het blok?).
Kom wel enorme prijsverschillen tegen; bv Brembo P86027 voor 101,- maar ook voor 63,- ….. (dan denk ik weer ‘what’s the catch?’)
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 14:57
door teebee
Bover schreef: ↑15.10.2023 - 14:55
Teebee: die Brembo grijpt ietsje eerder merkbaarder aan bij het remmen ook op langere termijn. Verwacht geen grote verschillen, net ff ietje vasthoudender meen ik...
wellicht prettiger met bergritten?
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 15:10
door teebee
fredhead schreef: ↑15.10.2023 - 13:37
Standaard is vaak Ate.
Van de oudere modellen was het altijd imbus 7, geen idee of dat nog zo is.
Wiel even maximaal draaien, dopje eraf wippen en dan weet je het ook.
Kwam nl filmpje tegen van V60 I waarbij een torx 55 nodig bleek.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 16:49
door Philken
teebee schreef: ↑15.10.2023 - 14:56
Nog aanvullend vraagje.
Er wordt bij de div modellen gesproken over ‘(on)geschikt voor slijtage waarschuwingscontact’ en ‘in-/exclusief waarschuwingscontact’.
Ik mag aannemen dat mijn model een slijtage waarschuwingssysteem heeft en dat dat contact een los component is wat ik niet opnieuw hoef te bestellen (hergebruik dus, of maakt het deel uit van het blok?).
Kom wel enorme prijsverschillen tegen; bv Brembo P86027 voor 101,- maar ook voor 63,- ….. (dan denk ik weer ‘what’s the catch?’)
de v60II heeft geen waarschuwingscontact voor de remmen
ik weet wel niet of met een grote tang of lijmklem de remzuiger terug te duwen valt, achteraan moet het via Vida gebeuren
ik zou de geroeste rand wat proper maken met een staalborstel op een boormachine, zodat alles netjes staat, anders gaan de nieuwe remblokken terug afslijten op de geroeste rand
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 17:31
door teebee
Philken schreef: ↑15.10.2023 - 16:49
ik weet wel niet of met een grote tang of lijmklem de remzuiger terug te duwen valt
Op YT vids wordt dat met oa een waterpomptang gedaan (met enig beleid) bij het vorige V60 model. Er is een speciaal tooltje voor (soms ook zichtbaar in vids) maar daarmee kan je niet extra kracht zetten oid; gaat allemaal op handkracht. Het speciale tooltje is vnl voor het ‘makkelijk’ volgens mij.Zo’n tooltje kan je zelf ook vrij simpel maken lijkt me.
Philken schreef: ↑15.10.2023 - 16:49
ik zou de geroeste rand wat proper maken met een staalborstel op een boormachine, zodat alles netjes staat, anders gaan de nieuwe remblokken terug afslijten op de geroeste rand
Dat is wat de dealer aangaf waarom ze niet nu alleen de blokken hebben vervangen. Wellicht maar meteen nieuwe schijven plaatsen, als ik dan toch bezig ben… dan weet ik iig zeker dat de boel direct vlak op elkaar inslijpt…. Is weinig extra werk volgens mij.
Hun ‘advies’ om ‘vaker en harder te remmen’ zou dan ook niks uitmaken volgens mij; het blok is zachter dan de schijf.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 17:34
door diesel01
De D5 heeft voor Hex11 en achter een 7.
Voor 345mm schijf en achter 320.
Ik heb 100k km met Brembo blokjes gereden en dat beviel goed, zijn niet te duur en hebben het voor lang volgehouden maar gaan er nu af.
Ik heb Ate gekocht met een hoger letter qua frictie, deze blijven langer goed bij intensief gebruik.
Letter HH terwijl de Brembo GF heeft, Volvo zal ook zoiets oem gebruiken omdat ik ze met een paar keer stevig remmen op de autobahn al snel te warm heb.
Glijpennen zet ik gewoon vast op de hand, remklauwen hebben volgensmij 140nm nodig.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 17:38
door Fredhead
Toch nog altijd maatje 7
Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.
Dat tooltje kost gemiddeld tussen de 10 en 20 euro geloof ik. Gebruik die van mij al een jaar of 10, inderdaad "voor handig" maar je beschadigd er ook niets mee en voor het geld dat het ding kost kan je zelf niet klooien om er eentje te maken.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 18:03
door teebee
fredhead schreef: ↑15.10.2023 - 17:38
Toch nog altijd maatje 7
Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.
Dat tooltje kost gemiddeld tussen de 10 en 20 euro geloof ik. Gebruik die van mij al een jaar of 10, inderdaad "voor handig" maar je beschadigd er ook niets mee en voor het geld dat het ding kost kan je zelf niet klooien om er eentje te maken.
Idd, voor 15,- heb je een veel-delig setje, daar knutsel je niet tegenop

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 18:22
door Fredhead
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... 3SEALw_wcB
Dit is hem zoals ik heb, past altijd.
Geen setje voor nodig

Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 18:24
door Bover
Geen geld voor dat ding en je werkt er makkelijker mee dan een lijmtang
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 19:21
door lint
Ik heb dat ook aangeschaft en is inderdaad niet duur en werkt prima.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 20:10
door teebee
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 20:26
door diesel01
Morgen toch even bij de Brezan langs, ben de wachtwoorden voor HBM kwijt.