Pagina 3 van 11

Geplaatst: 08.03.2007 - 20:31
door Pa
Yep .... maar die hebben aan het bovenstaande niets toe te voegen.

Keurig lesje autotechniek.

::wink:

Geplaatst: 08.03.2007 - 20:42
door Michel740Turbo
Ik in mijn zowel mijn 440 als 745 Beru bougies. Dit zijn 4 punts bougies en uitermate geschikt voor LPG. Toen ik nog bij de dealer werkte werden soort gelijke bougies altijd in gas blokken geschroefd :wink:

Het voordeel van deze bougies is dat ze gelijkmatig vonken en slijten, plus het gedoe met de electrode afstand er niet is. ze zijn te koop bij de betere auto onderdelenhandel

Geplaatst: 08.03.2007 - 22:50
door MaGNeT
Michel740Turbo schreef:Ik in mijn zowel mijn 440 als 745 Beru bougies. Dit zijn 4 punts bougies en uitermate geschikt voor LPG. Toen ik nog bij de dealer werkte werden soort gelijke bougies altijd in gas blokken geschroefd :wink:

Het voordeel van deze bougies is dat ze gelijkmatig vonken en slijten, plus het gedoe met de electrode afstand er niet is. ze zijn te koop bij de betere auto onderdelenhandel
M'n oom had (ooit op aanraden) van die "multi spark" gevallen in z'n VW T2 busje en heeft ze eruit gesloopt omdat het zo brak liep. :P

Volgens hem gaat er niets boven "gewone" bougies van een goed merk mits goed afgesteld. Beter 1 goede vonk dan 4 brakke :P

Geen idee of het klopt :P Maar die van mij loopt heel mooi op gewone NGK bougies :)

Geplaatst: 09.03.2007 - 00:16
door Fat Rat
mijn wagentje moet het doen met bosch super plus spul, zat er in toen ik em kocht en is er weer nieuw ingegaan, ook nieuwe bosch kabels erin gehangen, daarvoor was het een allegaartje van 3 verschillende. Zou eigelijk gewoon eens een specialist er naar moeten laten kijken, want koud en vochtig start ie wat rot. Moet ook lang doorstarten voor ie eindelijk aanslaat als ie koud is, warm gaat ie wel in een keer, ik denk dat er ergens een lekje zit waardoor ik de brandstof die al uit de tank is foetsie gaat.

Geplaatst: 09.03.2007 - 00:16
door Michel740Turbo
Je hebt het hier over multi spark bougie,ik heb het hier over (gas/) pervormens bougies.
Ik heb het overdeze
Afbeelding
en hier een verduidelijking waarom
Afbeelding
deze worden door de renault en citroen standaard bij een lpg auto gemonteerd.
ik heb ook wel een multisprk gehad van splitfire, dat waren idd k*t bougies. Waar ik met de beru bij -30 normaal starte was hij dan niet aan de praat te krijgen en liep onregelmatig. De multispark heeft trouwens een V vomige massa electrode hierdoor een groter slijt oppervlakte :wink:
Afbeelding

Geplaatst: 11.03.2007 - 23:40
door MaGNeT
Dit weekend naar Rotterdam geweest aangezien mijn zusje daar woont.
Geen problemen ondervonden en de topsnelheid nog eens uitgeprobeerd.

De auto haalt op top zo'n 145 en kruipt dan nog langzaam naar de 150km/u. Wind méé of tegen lijkt niet veel uit te maken.

Wat rondgezocht op internet naar die stelschroef (soms is het letterlijk een knop, zoals bij een gaskraan) die aan de slang tussen de verdamper en de carburateur zit. Ik vond een site (kan 'm nu zo snel niet meer terugvinden) en daar stond beschreven dat deze de hoeveelheid gas beperkt die maximaal aangezogen kan worden.

Mijn "boerenlogica" zei me dat het dan simpel een kwestie van een stukje opendraaien zou moeten zijn om de auto harder te laten draaien.
Voordat ik dat deed toch eerst maar weer eens met m'n handige oom gebeld (die inmiddels een nauwkeurige weegschaal heeft gekocht om de zuigerstangen van z'n nog aan te schaffen 1600 kevermotor te wegen en balanceren :shock:).

Hij vertelde dat het op zich geen kwaad kon om het te iets open te draaien als ik maar onthield hoeveel slagen én niet teveel ineens.

Zo gezegd, zo gedaan:
In Rotterdam heb ik de eerste "poging" gedaan.
Borgmoer losgedraaid (terwijl ik de stelschroef op z'n plaats hield met een platte schroevendraaier ivm meedraaien). Daarna de stelschroef 1 volle slag linksom, borgmoer weer op zelfde manier vast.
Klein testritje gemaakt en alles deed het nog.

Vanavond op de terugrit (naar Fryslan) boven Utrecht de topsnelheid opnieuw geprobeerd (toen ik eindelijk vrij baan had :P) en ik kwam uit op 155 als absolute top. Dat was 5km meer dan voorheen. Ook kwam hij sneller op de 150 dan voorheen dus het hielp beslitst!

Bij Hajé (bij Lelystad) opnieuw gestopt en onder het genot van een zaklamp de schroef nogmaals een volle slag linksom gedraaid. Nadat ik de sleutel 13 weer terug had gevonden onder de motor de borgmoer vastgedraaid en m'n weg vervolgd.
Het duurde niet lang of de linkerbaan was leeg. De snelheid liep nu al op naar 160 en toen moest ik in de ankers vanwege iemand die een vrachtwagen wilde inhalen. En ja, die verwacht natuurlijk geen baksteen die zo hard aan komt suizen. ;)

Ik was verrast door de verbetering en vroeg me af of er nog meer in zat.

Ben toen eerst maar weer rustig verder gereden met 120 tot Heerenveen. Daar had ik nog meer vrijbaan en gaf ik hem opnieuw de sporen. Na enige tijd bleef de teller bij de 165km/u staan.

De auto klinkt als een klokje en ligt als een blok op de weg. Het was echter ook windstil en dat scheelt ;)

Naast de hogere topsnelheid heb ik ook nog eens het gevoel dat ik onderin meer vermogen heb als ik gas geef en dat is fijn als je wilt inhalen :)

Ik laat de stelschroef voorlopig in deze stand en ga het verbruik nu enige tijd in de gaten houden.

Wordt vervolgd!

Geplaatst: 12.03.2007 - 00:29
door Michel740Turbo
Dat is nog eens interesante info... zker voor de mede lpg rijder op dit forum.
Maar moest wel lachen even, want ben dit weekend naar A'dam van uit R'dam gereden en op het moment dat ik iemand wilde inhalen en een peuk in mijn smoel douw (ja ik weet het roken is ongezond, autorijden ook) reed ik al weer 185 tja een paar seconde later 220 :razz:
Daarna maar besloten wat rustiger op het gas te trappen :roll:

Geplaatst: 12.03.2007 - 19:37
door MaGNeT
Michel740Turbo schreef:Dat is nog eens interesante info... zker voor de mede lpg rijder op dit forum.
Maar moest wel lachen even, want ben dit weekend naar A'dam van uit R'dam gereden en op het moment dat ik iemand wilde inhalen en een peuk in mijn smoel douw (ja ik weet het roken is ongezond, autorijden ook) reed ik al weer 185 tja een paar seconde later 220 :razz:
Daarna maar besloten wat rustiger op het gas te trappen :roll:
220? Ik moet mijn hamsters toch eens wat krachtvoer geven.

Geplaatst: 12.03.2007 - 19:57
door Fat Rat
Dat haalt mijn beessie ook niet.
Ik heb moeite om naar de 160 echte kilometers(gps) te kruipen, maar ja ik heb dan jammer genoeg ook geen turbo tank zoals michel

Geplaatst: 12.03.2007 - 20:00
door Michel740Turbo
Hum op mijn gps heb ik eigenlijk niet gekeken... maar hij week niet veel af. dus zal in de buut gelegen hebben.

Met storm en wind tegen heeft hij het ook wel een stuk moeilijker hoor.
Langleven de ongestroomlijnde geweldige tanks :lol:

Geplaatst: 12.03.2007 - 21:32
door MaGNeT
Michel740Turbo schreef:Hum op mijn gps heb ik eigenlijk niet gekeken... maar hij week niet veel af. dus zal in de buut gelegen hebben.

Met storm en wind tegen heeft hij het ook wel een stuk moeilijker hoor.
Langleven de ongestroomlijnde geweldige tanks :lol:
Haha ja, je hebt echt een turbobrick :)

Voor mij is het overigens ook nog een sport om geld over te houden aan het eind van de maand dus ik probeer het verbruik enigzins rond de 1 op 8 te houden als het kan ;)

Hoe gaat dat bij jou als je voet te zwaar is?

Geplaatst: 12.03.2007 - 21:48
door Michel740Turbo
Ik loop over het algemeen op kisten (lees legerschoenen) dus zwaar zijn ze wel idd... probeer echter zelf ook altijd wel rustig, beschaafd en zuinig te rijden...alleen is het af en toe even lekker blazen ook wel eens fijn.

Geplaatst: 13.03.2007 - 23:06
door Fat Rat
Nah zo zwaar zijn kisten toch niet (heb op S3 kisten afgereden). En ik heb ook last van een zware voet als ik mijn instappers aan heb.
Ik let meer op mijn snelheid vanwege onze vrienden van de fotodienst, dan vanwege het iets hogere verbruik.
Wat is jouw verbruik gemiddelde trouwens Magnet?

Geplaatst: 14.03.2007 - 00:18
door MaGNeT
Fat Rat schreef:Nah zo zwaar zijn kisten toch niet (heb op S3 kisten afgereden). En ik heb ook last van een zware voet als ik mijn instappers aan heb.
Ik let meer op mijn snelheid vanwege onze vrienden van de fotodienst, dan vanwege het iets hogere verbruik.
Wat is jouw verbruik gemiddelde trouwens Magnet?
Met LPG het verbruik meten is wat moeilijker omdat je altijd een beetje schuin staat en dat kan liters schelen bij het tanken (ivm vlotter). Zo had ik na 100km voltanken een keer maar 10 liter nodig (1 op 10 kan nooit :P) en de andere keer een uitschieter naar 1 op 7,2 (ondanks lichte rechtervoet).

Gemiddeld over de laatste 6x tanken zit ik nu op 1 op 8,1.
Ik ben daar zeer tevreden mee :)

Of het veranderd is na het aanpassen van de gas-toevoer weet ik nog niet. Maar die info heb ik over een week!

Die fotodienst rekent overigens nogal hoge tarieven.
Maar ja, wat wil je; ze hebben geen concurentie.

Geplaatst: 14.03.2007 - 18:31
door Fat Rat
hmm ik kom meestal niet verder dan rond de 1 op 7.7 met soms een uitschieter naar 1 op 8.3.

Geplaatst: 14.03.2007 - 18:35
door MaGNeT
Fat Rat schreef:hmm ik kom meestal niet verder dan rond de 1 op 7.7 met soms een uitschieter naar 1 op 8.3.
Je hebt ook al bijna 2 ton meer op de teller staan.
Dat maakt mogelijk ook nog wat verschil ;)

Geplaatst: 23.03.2007 - 16:16
door mhjvs
Gefeliciteerd. Hele mooie 740. Ga je nog wat aan de wieldoppen doen?
Ikzelf heb een V70 TDI maar kan nog altijd genieten van een mooie 740/760
Leuk dat je oom je helpt. Ik heb ook zo'n oom en daar ben ik best heel trots op!

Geplaatst: 23.03.2007 - 19:12
door Fat Rat
Tsja die echte ouderwetse vierkante tanks zijn ook gewoon het allermooiste :wink:
ben ook blij dat deze wagen zo degelijk zijn, zodat we er nog heel lang van kunnen genieten.
Al ziet mijn vriendin het jammer genoeg niet zitten dat ik er over een jaar of wat een (bijna) oldtimer 740 sedan bij aan wil schaffen, maarja dat vechten we dan wel uit

Geplaatst: 23.03.2007 - 19:26
door MaGNeT
mhjvs schreef:Gefeliciteerd. Hele mooie 740. Ga je nog wat aan de wieldoppen doen?
Ikzelf heb een V70 TDI maar kan nog altijd genieten van een mooie 740/760
Leuk dat je oom je helpt. Ik heb ook zo'n oom en daar ben ik best heel trots op!
Ach ja, die velgen met wieldoppen zijn voorlopig bijzaak. Er zitten voor en achter goede banden onder.

Ik wil het eerst technisch allemaal optimaal hebben.
Als er dan nog wat geld onderin het buideltje mocht zitten dan denk ik nog wel eens na over mooie Volvo velgen :)

Geplaatst: 23.03.2007 - 19:27
door MaGNeT
Fat Rat schreef:Tsja die echte ouderwetse vierkante tanks zijn ook gewoon het allermooiste :wink:
ben ook blij dat deze wagen zo degelijk zijn, zodat we er nog heel lang van kunnen genieten.
Al ziet mijn vriendin het jammer genoeg niet zitten dat ik er over een jaar of wat een (bijna) oldtimer 740 sedan bij aan wil schaffen, maarja dat vechten we dan wel uit
Haha, ik ben benieuwd of mijn vriendin later ook zo'n tank wil als 2e auto. Voorlopig heeft ze nog geen rijbewijs dus dat zijn "zorgen" voor de toekomst ;)
Ze is nu tot juni (totaal 10 maanden) in Amerika dus ze is wel wat gewend geraakt aan grote auto's :P

Ze zei direct al: duur in de wegenbelasting!
Maar zeg nou zelf: hij weegt op kenteken 1287 mét gasinstallatie.
Zet daar eens een een nieuwe VW Golf zónder gas tegenover?

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 7&cache=no