Pagina 3 van 3

Geplaatst: 13.11.2007 - 17:20
door Ramon&Ramon
dat kleppendeksel kan er ook niet af,kan wel,maar dan ben je wel een dagje bezig.
je weet hopelijk wel waar je aan gaat beginnen?
en een 2.3 is een ouderwetse viercilinder motor,is natuurlijk niet te vergelijken met een 960

ik mis ook de spanrol bij de onderdelen die je gekocht hebt?
heb je een 940 of 960?
of snap ik er nu echt niets meer van,of een italiaanse 960 soms?

Geplaatst: 13.11.2007 - 17:28
door Hulzie
Nee, ik heb een 940 met een B230BF blok erin, op zich niet echt spannend, en ja ik heb spanrollen en alles erbij, doe het gelijk even goed, daarom doe ik het ook vrijdag, zit op de nachtdienst, als het tegenzit heb ik een uitloop tot maandagmorgen, want moet maandag dan pas weer in de late dienst beginnen. Een dag "tegenzitten" calculeer ik altijd wel in, want ut is maar hobby, maar ut ding moet ut gewoon wel doen, verder is de auto van 1994 en een 940 2.4 GLE dus, maar het blok staat op B230BF en daar hangt ut vanaf.

Geplaatst: 13.11.2007 - 17:58
door Ramon&Ramon
een 940,ja,dat is een ander verhaal.met de waterpomp erbij,waarom vervang je die of lekt hij?
uurtje werk die distributieriem.:)

Geplaatst: 13.11.2007 - 20:08
door Hulzie
Nee hij lekt niet, is eigenlijk niks mis mee, maar daar lag een nieuwe nog in het magazijn, en bij andere auto's doe ik altijd, ik doe gemiddeld 5 jaar met een auto zeg maar, als een nieuwe erbij heb -lees andere- zo ook voor mijn vrouw en kinderen, altijd even indien history niet 100% bekend is, even kleppen nalopen als ze te stellen vallen, distributieriem, alle V snaren, waterpomp en rollen vervangen, en daar we zelf de ruimte hebben, kost het de kop nooit, want van deze volvo ook, het rijdt gewoon super heerlijk, zonde om zo'n ding in de soep te laten lopen, want heb 1 keer een gesprongen distributie riem gehad, en dan ben je minder blij.

Teller van deze staat op 380.000, dus er zal wel een andere kop op het blok zitten, mogelijk ook blok verwisseld, maar is niet na te gaan, is ook niet erg, als het maar goed gedaan is.

En ervaring met de grote volvo's is, een vorige heeft me 700.000 km ver gebracht, voordat de kosten boven de baten kwamen, dus wel een reden nog even lief te zijn voor deze.

Geplaatst: 15.11.2007 - 17:02
door Hulzie
Ramon&Ramon

Ter info

Blok B230FB

Waterpomp ter zijde gelegd, als die ooit gaat lekken kan ik er zo ook bij, behoeft voor distributie niet gedemonteerd te worden.
Wel kan er bij dit type blok kleppen gesteld worden, gaat gewoon met Shims, blok a.d.h.v. nummer nagezocht, is tussen 92 en 96 gemaakt, auto is van 94, dus zou best nog eerste blok kunnen zijn.

Morgen maak ik er even tijd voor. Vermoed tot zaterdag tegen de middag, dan is ie wel klaar (kleppen stellen, op en neer rijden rijden als ze niet goed staan, nieuwe bijhalen, verse pakking)
Shims kosten 12 euro stuk! (voor een motorfiets betaal ik 1,75 euro)

Geplaatst: 16.11.2007 - 16:42
door Hulzie
Riem, snaren en rollen zitten erop, was voor mij ca 4 uur werk incl kleppen stellen, 2 vervangende shims en een pakking bijgekocht was het eindresultaat, nu kan ie weer mee totdat ik een S 90 of een S 80 koop.

Geplaatst: 02.01.2008 - 01:55
door Flash
Volgens de Volvo zit een 960'er met bouwjaar '94 ------->
de distrubutiewissel op 120.000km. Dit weet ik na navraag bij een 1ste monteur van een Volvo garage welke zelf verzot is van de 960 en de s90 serie. De modellen voor '94 heb ik geen navraag naar gedaan maar dit zou dus anders kunnen wezen. Aangezien er wel aardig wat wijzigingen zijn geweest van '91 tot '94.

Dusss lijkt mij dit het antwoord wel 120.000km.

Morgen zelf kijken naar een aanschaf van een 960'er 2.5 24v Aut 4 op g3 uit '96.
Km stand 260.000 km. Hoop hiermee me zoektocht te kunnen eindigen aangezien de laatste paar weken drukker dan druk waren op zoek naar een leuke 960'er.

MVG

Geplaatst: 02.01.2008 - 09:09
door da vinci
Beste Mensen,
Ik ben blij dat ik de vraag niet gesteld heb, ik zou hem meteen gaan vervangen om het even het aantal km.
Welk een onzekerheid.
groet Hans

Geplaatst: 02.01.2008 - 19:31
door ries00
Voor zover ik heb kunnen vinden na raadpleging van verschillende bronnen:

tot '94 met 21 mm riem: 45.000
'94 met 23 mm riem: 75.000, let op! na modificatie van de rechter (in rijrichting) nokkenaspoelie, hier is een extra demper in geplaatst.
na '95: weet ik niet, schijnt andere constructie te zijn (niet voor niets denk ik)

Ik heb een '94-er met nokkenasdemper en ik vervang elke 50K de riem (jaarlijks terugkerend feest), dit is goed te doen. Plenty ruimte en je hebt aan gewoon gereedschap genoeg. Als ik de riemen bekijk die er af komen zie ik best wel forse slijtage, ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat de riemconstructie identiek is aan de 4- en 5cyl. versies van dit blok. Het verschil is dat het ene pokkeriempje wel 24 kleppen ipv 20 of 16 in toom moet houden. Daarbij geldt (voor mij): better safe than sorry!

Geplaatst: 10.01.2008 - 21:54
door glitz
de jaartallen die aan te houden zijn voor de vervanging zijn misschien nog wel belangrijker dan de km stand!

Geplaatst: 03.02.2008 - 16:51
door Flash
OPLOSSING 960 bj. '95----> 125.000km of aangeraden elke 6-8 jaar.

Een echte aanrader hierbij is gebruik orginele Volvo onderdelen.

De distributieriem zal in 99% van de gevallen van dezelfde fabrikant zijn... Gates de grootste leverancier van deze riemen voor alle auto's.

MAAR de rollen verschillen nogal wat. Het volgende uit ervaring. Ik koop een volvo 960. de distributieriem is vervangen 15.000 km daarvoor en tevens het geleide lager. en overige riemen enz enz.

Nu is wel dat geleide lager al kapot..... Na aanschaf van een orgineel Volvo lager wat overigens meeviel kwa kosten in vergelijk met Ford, Mazda en Toyota (geen 100,- maar iets minder dan 60,-).
Viel mij het volgende op het IMMITATIE lager had een zichtbaar minder breed lager dan het orginele Volvo lager....


CONCLUSIE

Immitatie geeft Irritatie