2.4 D van 126 pk naar 226 pk?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

idd
Ik kan Bart S. wel volgen maar ik hoor zo weinig negatiefs..

meteen dus maar een oproep:
zijn er mensen die negatieve ervaringen hebben met het chippen?

dus niet alleen motor stuk maar ook andere zaken zoals

• verbruik enorm gestegen
  • Slijtage aan andere delen
  • toch niet zoveel vermogenswinst
  • problemen met inruilen
  • problemen met garantie
  • problemen met verzekering
  • etc etc.
ik ben benieuwd
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Marinus
4th Gear member

Ik had zelf problemen met chiptuning, en daar komen de meeste klachten vandaan.

Namelijk:

-auto rijdt nauwelijks sneller, wel een stuk soepeler.
-T4 viel me al tegen, maar nu die gechipt is had ik meer verwacht

Reactie RICA:

-nou dan zetten we hem op de bank en inderdaad geen vermogenswinst
-orginele software terug, geen 200 pk.....
-auto reed zelfde met orginele software als daarvoor

Oftewel:

-er mankeerde iets aan mijn auto, pas als dat opgelost is komt er 200 pk uit.
-pas als ie 200 pk op de bank geeft, heeft het zin om meer dan 200pk na het tunen te verwachten

Dit probleem zul je met nieuwe auto's zelden hebben, maar met oudere volvo's krijg je het volgende.

Ik chip m'n auto, ga naar m'n maatje, die chipt hem ook en die rijdt me vervolgens helemaal zoek. Op dat moment begin ik te balen en ga naar de chipper terug om te vertellen dat zij hun werk niet goed gedaan hebben, om er vervolgens achter te komen dat de auto gewoonweg niet in orde is.

Ben benieuwd naar mensen met eigen ervaringen die hetzelfde zijn of die motorschade hebben opgelopen.
Denktank
2nd Gear member

+++t blijft behelpen+++ schreef:idd

• problemen met inruilen
  • problemen met garantie
  • etc etc.
ik ben benieuwd
Ik uiteraard ook.

Vooralsnog ben ik door chippen EUR 6.089 goedkoper uit dan een officiele D5 en als je het mij vraagt moet er toch heel wat gebeuren voordat ik dit bedrag heb "verspeeld" aan problemen zoals hierboven genoemd. De eerste vijf punten kunnen mogelijk geld kosten. En wat de verzekering betreft: je moet de kat niet op het spek binden natuurlijk.
Denktank
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

is in België het niet voldoen aan de typegoedkeuringseisen geen reden voor een fiscale naheffing?
Denktank
2nd Gear member

bart simpson schreef:is in België het niet voldoen aan de typegoedkeuringseisen geen reden voor een fiscale naheffing?
Ik zou zeggen, geef zelf het antwoord maar, want ik heb geen flauw idee. Jij lijkt er wat beter van op de hoogte dan ik.
Denktank
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Denktank schreef:
bart simpson schreef:is in België het niet voldoen aan de typegoedkeuringseisen geen reden voor een fiscale naheffing?
Ik zou zeggen, geef zelf het antwoord maar, want ik heb geen flauw idee. Jij lijkt er wat beter van op de hoogte dan ik.
Denktank
In Nederland formeel wel, men doet er alleen (nog) niets mee, de controle schijnt te moeilijk.
Ludo
6th Gear member

nee, niet voldoen aan de typegoedkeuring betekent een rode kaart als je naar de keuring moet gaan.
je mag immers niets veranderen aan de auto.
maar wat niet weet, niet deert..... (of hoe zeg je dat alweer?) :wink:
alleen verzekering kan moeilijk worden in geval van ongeval als er een dodelijk gewonde bij betrokken is en de auto in beslag word genomen door het parket.
Denktank
2nd Gear member

@bart.
Ik vraag mij daarbij af wat ze dan gaan naheffen en hoe ze dat zouden berekenen. Misgelopen BPM + BTW + boete lijkt mij nog niet zo eenvoudig te bepalen.

Denktank
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Denktank schreef:@bart.
Ik vraag mij daarbij af wat ze dan gaan naheffen en hoe ze dat zouden berekenen. Misgelopen BPM + BTW + boete lijkt mij nog niet zo eenvoudig te bepalen.
Als er iets af fabriek leverbaar had geweest (denk aan de originele Volvo RTI, Telefoon, Audio, maar ook 17" of 18"velgen) dan moet je bij montage daarvan binnen 12 maanden na ingebruikname zelf aangifte doen (dat doet vrijwel niemand) bij steekproefsgewijze boekencontroles kun je een BPM naheffing met 100% boete opgelegt krijgen.
Bij vermogensaanpassingen moet je ook uitkijken voor die BPM naheffing, zeker als je de kosten hiervan als bedrijfskosten fiscaal terugvordert.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Bij een vermogenstoename van >40% zal een auto ALTIJD bij de RDW ter keuring moeten worden aangeboden omdat deze niet meer aan de oorspronkelijke typegoedkeuringeisen voldoet, deze keuring is de zogenaamde IKS keuring.
Daarbij zullen op individuele basis in Lelystad een geluidskeuring a € 348,-- en een wegliggings-keuring (waarbij ook een remvertragingstest gedaan wordt) a € 275,-- moeten worden uitgevoerd, de keuring zelf kost € 52,50.

Een S60/V70 D van 126pk gechipped naar 226pk zal zeer waarschijnlijk niet door deze keuring komen daar het remvermogen door kleinere (15”) remschijven afwijkt van de grotere dieselmotoren die 16” schijven hebben (ben je na zo’n afkeur toch al zo’n € 1.750,-- achteruit)

Mocht er een ongeval ontstaan zal een verzekeraar uitkering mogelijk kunnen weigeren op grond van het niet voldoen aan de gestelde typegoedkeuringeisen.
juweeltje
1st Gear member

bart simpson schreef:Bij een vermogenstoename van >40% zal een auto ALTIJD bij de RDW ter keuring moeten worden aangeboden omdat deze niet meer aan de oorspronkelijke typegoedkeuringeisen voldoet, deze keuring is de zogenaamde IKS keuring.
Daarbij zullen op individuele basis in Lelystad een geluidskeuring a € 348,-- en een wegliggings-keuring (waarbij ook een remvertragingstest gedaan wordt) a € 275,-- moeten worden uitgevoerd, de keuring zelf kost € 52,50.
Een S60/V70 126pk 2.4D gechipped naar 226pk zal zeer waarschijnlijk niet door deze keuring komen daar het remvermogen door kleinere (15”) remschijven afwijkt van de grotere dieselmotoren die 16” schijven hebben (ben je na zo’n afkeur toch al zo’n € 1.750,-- achteruit)

Mocht er een ongeval ontstaan zal een verzekeraar uitkering mogelijk kunnen weigeren op grond van het niet voldoen aan de gestelde typegoedkeuringeisen.
leve Belgie dan maar :D
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

juweeltje schreef:
bart simpson schreef:Bij een vermogenstoename van >40% zal een auto ALTIJD bij de RDW ter keuring moeten worden aangeboden omdat deze niet meer aan de oorspronkelijke typegoedkeuringeisen voldoet, deze keuring is de zogenaamde IKS keuring.
Een S60/V70 126pk 2.4D gechipped naar 226pk zal zeer waarschijnlijk niet door deze keuring komen daar het remvermogen door kleinere (15”) remschijven afwijkt van de grotere dieselmotoren die 16” schijven hebben (ben je na zo’n afkeur toch al zo’n € 1.750,-- achteruit)

Je neemt aan dat het daar anders is, weten doe je het niet, de typegoedkeuring waaraan gerefereerd wordt is Europees.
juweeltje
1st Gear member

bart simpson schreef:
juweeltje schreef:

Je neemt aan dat het daar anders is, weten doe je het niet, de typegoedkeuring is Europees.
Tja, wat zijn de Europeese wetten ...als ze niet eens goegekeurd worden door het volk.Europa ligt nog ver uiteen....dus voeten aan vegen!
mooi voorbeeld van de Belgische staat :
de Belgische staat wordt ieder jaar veroordeeld door Europa omdat ze onwettig taxen vast legt op BIV , beter bekent bij ons als belasting op in voeg stelling van uw nieuwe wagen. Maar de staat betaald al te graag de boete omdat de inkomsten oooooo zo groot zijn.
Dus met andere woorden: het zal er nooit van komen .......... :D
Johann
5th Gear member
Contacteer:

+++t blijft behelpen+++ schreef:idd
Ik kan Bart S. wel volgen maar ik hoor zo weinig negatiefs..

• problemen met inruilen
  • problemen met garantie
  • etc etc.
ik ben benieuwd
Ik heb een negatieve ervaring gehad met een Volvo en 'm laten chippen om 'm te laten doen wat ie moest doen. Vervolgens met Volvo in discussie geweest en de goedkeuring gekregen om de auto zo te blijven rijden incl. de tuning.

Negatieve ervaringen met tunen op zich heb ik niet. De software is goed, de auto kan van huis uit al nukken hebben die met meer vermogen boven water komen.

Is een klacht een trend dan zie ik niet waarom je voor die klacht geen garantie zou kunnen krijgen na het chippen van een auto.

Neem de R. Veel modificaties gehad, allemaal garantie chip of geen chip.

Loopt je motor stuk, tsja dat had je kunnen weten maar als ie stuk draait door een fabrikage fout die niets met de tuning van doen heeft dan zal Volvo moeten bloeden. Probleem daar is dat ze dan hun kont er uit draaien en alles op de tuning gooien.

Ik rij vanaf '97 in Volvo's en allemaal zijn ze getuned geweest in verschillende stadia.

Het verleggen van grenzen brengt problemen met zich mee maar als je daar omheen kijkt dat zijn er een paar dingen geweest die aangaven dat de grens bereikt was. Voorbeeld zijn de luchtmeter welke bij meer dan chiptuning aan z'n maximum zit en waarbij de levensduur aanzienlijk zal verkorten. Aandrijfassen heb ik op een S60 T5 2 setjes van stuk kunnen draaien. 1 setje was voor Volvo, de andere voor mij.

Service beurten vaker laten doen, turbodruk regelklep zit op 2/3 van de levensduur met tuning met hogere drukken, Bovenste motorsteunen gaan iets eerder kapot bij zwaar gebruik maar probleem in deze is dat standaard auto's ook dit gedrag vertonen. Er is trouwens een revisie van deze steun...

Tuurlijk zal meer vermogen dan af fabriek een ander slijtage beeld laten zien maar let wel dat dit bij maximaal gebruik is. Het merendeel van de mensen gaat het meer om schakellui rijden, zo nu en dan een stint en de "Bragging rights"..

Over de D5, waarom komt Volvo met 185PK? Dat zal wel omdat vrijwel elke XC90 D5 zo langzamerhand een chip heeft die de D5 precies laat doen wat ie al had moeten doen af fabriek en dat weten ze ook bij Volvo. Ze wisten dat de D5 ondergemotoriseerd was en zelfs onveilig in bepaalde verkeerssituaties. Ik bedoel zaken als van stilstand bij een kruising optrekken en de auto staat op de kruising een seconde na te denken of ie wel van de plek wil en dat soort zaken.

D5's hebben standaard veel problemen gehad met injecteurs, druk slangen en de brandstof leidingen. Makkelijk om een klant met chip dan er voor op te laten draaien..

De garantie regeling valt of staat dus met de relatie met je dealer. Voor mij is dit heel makkelijk. Gewoon reeel zijn en als dat niet kan dan gewoon geen Volvo meer. Garantie is garantie en aantoonbare problemen door tuning zijn voor je eigen rekening.

Draait een auto stuk door tuning dan zul je er echt geen tuning voor vinden. De oude D5 zit niet voor niets tegen de 200 PK. Hij kan 235PK maar dan gaat ie stuk. De nieuwe D5 kan 500 toeren meer draaien dus dat zal de hogere PK's wel verklaren daar PK's nog altijd koppel in de toeren is.

RICA heeft al veel getest met de nieuwe D5 voor Volvo in Belgie trouwens dus ze zullen echt wel weten wat zo'n ding doet.

Tegenvallen van vermogen na tuning heb ik alleen bij een V70T5 met Geartronic gehad. Dit was een nieuw model MY2000, een van de eersten dus, en de GT is een moeilijke auto om te tunen maar die zaken zijn inmiddels wel onder de knie.

Op dit moment rijden wij een XC90D5 met tuning, een '99 V70R AWD met tuning, een '04 V70R AWD met heel veel tuning maar ook met heel veel garantie werk achter de kiezen (Garantie inmiddels verlopen en ik moet zeggen dat Volvo er alles aan gedaan heeft de auto goed uit de garantie te laten gaan!) en ik heb zelf nog een oude 850T5 met heel extreem veel tuning en 3 ton op de klok die nog als een zonnetje z'n werk doet.. :twisted: S70 heb ik nog niet op de weg dus nog geen idee van.

Geen van deze auto's heeft echt noemenswaardig nadelig gedrag laten zien met de tuning. De '04 V70R heeft een volledig aangepaste turbo opzet welke niets meer met Volvo te maken heeft en deze setup heeft wel een paar aanloopproblemen laten zien maar niet binnen het standaard gebeuren van de auto. De haakse overbrenging is vervangen op aanraden van Volvo i.v.m. een lekkage welke aan Volvo was doorgegeven toen de auto nog niet van tuning voorzien was. Bij het aflopen van de garantie wou men deze toch liever vervangen. Netjes toch?
Denktank
2nd Gear member

UPDATE:

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch GEEN chiptuning toe te zullen passen op mijn nieuwe V70. Waarom?

Ik rijd nu in een S60 140pk benzine en er zijn eigenlijk niet zoveel momenten dat ik hem ondergemotoriseerd vind. Ik ben niet zo veeleisend op dat gebied. Ik vermoed dat het hogere koppel van de 126 pk diesel (300 Nm tegenover 220 Nm) de lagere PK's wel compenseert in mijn normale dagelijkse gebruik.
Als ik voldoende trekkracht "ervaar" tijdens het opaccelereren is dat voor mij al voldoende.

Bovendien is de V70 een Belgische priveauto welke ik afzet tegenover mijn andere alternatief: een Nederlandse S60 D leaseauto, dus de lagere maandlasten in Belgie zijn hiervoor bepalend geweest. Ik heb ik er per maand geen EUR 938/48 maanden = EUR 20 extra voor over om de auto te chippen. Ik vermoed ook dat ik slechts een verwaarloosbaar brandstofvoordeel zou behalen door het chippen.

Al met al een bewust genomen economische keuze.

Denktank

PS: Op de V70 zat slechts 5 weken levertijd (dealer ging uit van 12 weken) en die staat nu dus al twee weken bij de dealer op mij te wachten. Huidig leasecontract loopt echter nog tot 1 oktober. Auto is kennelijk nog net voor de fabrieksvakantie geproduceerd.
juweeltje
1st Gear member

Denktank schreef:UPDATE:

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch GEEN chiptuning toe te zullen passen op mijn nieuwe V70. Waarom?

Ik rijd nu in een S60 140pk benzine en er zijn eigenlijk niet zoveel momenten dat ik hem ondergemotoriseerd vind. Ik ben niet zo veeleisend op dat gebied. Ik vermoed dat het hogere koppel van de 126 pk diesel (300 Nm tegenover 220 Nm) de lagere PK's wel compenseert in mijn normale dagelijkse gebruik.
Als ik voldoende trekkracht "ervaar" tijdens het opaccelereren is dat voor mij al voldoende.

Bovendien is de V70 een Belgische priveauto welke ik afzet tegenover mijn andere alternatief: een Nederlandse S60 D leaseauto, dus de lagere maandlasten in Belgie zijn hiervoor bepalend geweest. Ik heb ik er per maand geen EUR 938/48 maanden = EUR 20 extra voor over om de auto te chippen. Ik vermoed ook dat ik slechts een verwaarloosbaar brandstofvoordeel zou behalen door het chippen.

Al met al een bewust genomen economische keuze.

Denktank

PS: Op de V70 zat slechts 5 weken levertijd (dealer ging uit van 12 weken) en die staat nu dus al twee weken bij de dealer op mij te wachten. Huidig leasecontract loopt echter nog tot 1 oktober. Auto is kennelijk nog net voor de fabrieksvakantie geproduceerd.
ik ben Belg, en rij nu al 6 maand mat mijn S60 2.4D (ook privé)
Ik heb zelf ook lang zitten mokken over het al of niet laten chippen.
maar enkele weken geleden heb ik het dan wel laten doen....

of het nodig is, nee natuurlijk niet, maar het is natuurlijk wel praktisch om meer vermogen te hebben.Niet voor een sprintje met een jonge gast ,nee gewoon wat extra hebben is goed....

De wagen had standaard 130pk/280Nm en rijdt op zich niet slecht, maar gezien de de fiscale belasting die in aan vadertje staat ieder jaar moet betalen, vind ik voor mezelf dat ik dat dan ook mag hebben.Waarom moeten ze eigenlijk uw belasting berekenen navolgens cylinder inhoud???? dat je dan met een 2400cc rond rijdt en maar 130 pk hebt vind ik het onterecht dat je evenveel moet betalen als een D5 met 163 pk !

Ik heb de chiptuning (herprogrammeren eigenlijk) laten doen bij de volvodealer zelf.Ik heb goeie contact met hem en hij weet dat ik geen zot ben in het verkeer .Ik weet dan ook dat hij alles zou doen wanneer er na het chippen iets onjuist is met de motor !

Ik heb ook niet het max uit de wagen laten halen. Volgends de dealer zou ik iets van een 170 a 180 pk hebben.Ruim voldoende hoor als je het mij vraagt.
Het is nu veel leuker rijden,zonder agressief aan te voelen.Ook wanneer ik nu iemand wil inhalen heb ik voldoene power en reserve.....

Ik ban alvast blij dat ik het gedaan heb :)
succes met de nieuwe V70!!!!!
Bover
8th Gear member

bart simpson schreef:
Denktank schreef:Dus ik geloof er wel in...
De garantieafdeling van Volvo niet.
Maar.... zoals je het ons voorrekend kun je het hen natuurlijk ook voorrekenen.....

ach dit is wel een oud topic,

maar Bart je bent toch van de volvo? :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
drive_a_legend
3rd Gear member

Denktank schreef: Er zijn verder geen technische aanpassingen noodzakelijk. Alle uitvoeringen zijn hetzelfde, behalve de AWD en de R. Wel geschikte banden blijven gebruiken.
Waarom is een 163 2.4D dan zoveel duurder als een 126 2.4D ??

Enig verschil is de vijf- of zesbak. Kost die 3000 euro meer??? Lijkt me sterk.
Is de 126 pk eentje om Volvo 'democratisch' te houden? Medelijden met de minder bemiddelde medemens lijkt me toch niet in Volvo hun woordenboek te staan?
edraket
7th Gear member

Tsja, dat heet nu Marketing!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

drive_a_legend schreef:
Denktank schreef: Er zijn verder geen technische aanpassingen noodzakelijk. Alle uitvoeringen zijn hetzelfde, behalve de AWD en de R. Wel geschikte banden blijven gebruiken.
Waarom is een 163 2.4D dan zoveel duurder als een 126 2.4D ??

Enig verschil is de vijf- of zesbak. Kost die 3000 euro meer??? Lijkt me sterk.
Is de 126 pk eentje om Volvo 'democratisch' te houden? Medelijden met de minder bemiddelde medemens lijkt me toch niet in Volvo hun woordenboek te staan?
Het verschillen tussen de D en de 2.4D zijn: een 6 bak, grotere remmen, grotere velg/bandenmaat en daarvoor betaal je dan € 1.610,-- (incl.een BPM van € 443,19 en een BTW van € 186,30) valt nogal mee dus met het "zoveel duurder", want als je over zo'n bedrag niet heen kunt komen moet je serieus af gaan vragen of je in deze prijsklasse wel op je plaats bent.
Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”