En als je (zoals vele anderen) eens in een auto gaat zitten?Denniskl schreef:Ik zit, zoals velen, de hele dag op de weg, dus het valt mij niet echt op.
Aanpassing regels voor Xenon-verlichting
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
- Denniskl
- 5th Gear member
Even de uitlaatklep open zetten hoor.
De volgende teksten moeten niet als aanvallend worden beschouwd.
Juist! Ze DENKEN dat het fout is afgesteld.
Misschien staan zijn lichten wel heel goed afgesteld.
Ik denk dat het vaker voorkomt dat mensen per ongeluk nog met groot licht rijden, dan dat een xenon-auto verblindend is.
Het ligt aan de afstelling en hoe schoon het glas is.
Anders hoeven ze de autom. hoogteverstelling en wis-was niet verplicht te stellen.
De volgende teksten moeten niet als aanvallend worden beschouwd.
Battlecruiser S80 schreef:Toch zijn ze irritant voor medeweggebruikers, waardoor je denkt dat ze fout zijn afgesteld.
Juist! Ze DENKEN dat het fout is afgesteld.
Ietsje overdreven misschien?Battlecruiser S80 schreef:Als jouw lampen geen automatische hoogteverstelling hebben, moet je regelmatig je medeweggebruikers stevig verblinden.
Misschien staan zijn lichten wel heel goed afgesteld.
Ik denk dat het vaker voorkomt dat mensen per ongeluk nog met groot licht rijden, dan dat een xenon-auto verblindend is.
Als iets verder schijnt, hoeft het niet persé, meer te verblinden.Battlecruiser S80 schreef:Overigens is het geen kunst dat xenon ietsjes meer zicht geeft: omdat het spul verder schijnt zie je meer, verblind je meer.
Eigenlijk is het geen troep.Battlecruiser S80 schreef:Dus mijn stelling is: een sociaal mens gebruikt die troep niet.
Het ligt aan de afstelling en hoe schoon het glas is.
Anders hoeven ze de autom. hoogteverstelling en wis-was niet verplicht te stellen.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- Denniskl
- 5th Gear member
Hoe bedoel je?bart simpson schreef:En als je (zoals vele anderen) eens in een auto gaat zitten?Denniskl schreef:Ik zit, zoals velen, de hele dag op de weg, dus het valt mij niet echt op.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Je schreef dat "je op de hele dag op de weg zat" vanuit een auto zit je iets hoger en zie je dingen heel andersDenniskl schreef:Hoe bedoel je?bart simpson schreef:En als je (zoals vele anderen) eens in een auto gaat zitten?Denniskl schreef:Ik zit, zoals velen, de hele dag op de weg, dus het valt mij niet echt op.

- Battlecruiser
- 8th Gear member
Goed lezen!
Bij fabrieksxenons denken veel mensen dat ze slecht zijn afgesteld omdat ze verblinden. Dus die achterafxenons zijn nog stukken erger, want die zijn per definitie nooit perfect afgesteld, want dat kan immers niet zonder automatische hoogteverstelling.
En dus is die achterafxenon wél troep, want er zit toch geen automatische hoogteverstelling bij?
Een lamp die verder schijnt, verblindt zelfs PER DEFINITIE meer.
Bij fabrieksxenons denken veel mensen dat ze slecht zijn afgesteld omdat ze verblinden. Dus die achterafxenons zijn nog stukken erger, want die zijn per definitie nooit perfect afgesteld, want dat kan immers niet zonder automatische hoogteverstelling.
En dus is die achterafxenon wél troep, want er zit toch geen automatische hoogteverstelling bij?
Een lamp die verder schijnt, verblindt zelfs PER DEFINITIE meer.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik denk dat dit hardstikke juist is, en aftermarket xenon gaat vaak achter het standaard geribbelde lampglas, waarom denk je dat men bij Volvo voor xenon icm helder glas gekozen heeft?Battlecruiser S80 schreef:Goed lezen!
Wie zegt je trouwens dat je koplampen correct staan afgesteld, degene die ze verkoopt? zat je er zelf in bij het afstellen? zo niet, staan ze bij het wegrijden op zeker verkeerd, het luistert bij xenon nogal nauw.
- Denniskl
- 5th Gear member
Daar kan je nog lang over discussiëren.
Over het wel of niet goed afgesteld zijn.
Ik vind het alleen weer jammer dat ze er nu pas mee komen.
Eerst de belastingcenten er van innemen,
en daarna de mensen nog meer laten betalen.
Want óf ze worden er uit gehaald en ergens in een hoekje gelegd.
Das dus weggegooid geld.
Óf de mensen gaan autom. hoogteverstellers (namaak of niet) kopen.
Over het wel of niet goed afgesteld zijn.
Ik vind het alleen weer jammer dat ze er nu pas mee komen.
Eerst de belastingcenten er van innemen,
en daarna de mensen nog meer laten betalen.
Want óf ze worden er uit gehaald en ergens in een hoekje gelegd.
Das dus weggegooid geld.
Óf de mensen gaan autom. hoogteverstellers (namaak of niet) kopen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat gaat voor ooit legale radardetectors ook op.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik heb er niet over gepiept, ken je de sanctie als je gepakt wordt met zo'n ding? gewoon eruit dat ding.
Als xenon niet volgens de norm kan is het illegaal (net als die detector) en wordt er gesanctioneerd, het is niet anders.
Als xenon niet volgens de norm kan is het illegaal (net als die detector) en wordt er gesanctioneerd, het is niet anders.
- Denniskl
- 5th Gear member
Ik heb zo'n ding wel gehad.
Ik had hem tegen de "3 of 4 km te hard boetes".
Maar sinds ik cruise control heb in de bus van het werk,
had ik hem niet meer nodig. En dat is nog voor ze verboden werden.
Ik had hem tegen de "3 of 4 km te hard boetes".
Maar sinds ik cruise control heb in de bus van het werk,
had ik hem niet meer nodig. En dat is nog voor ze verboden werden.
- IRH
- 1st Gear member
Tis wel weer duidelijk dat de mensen die géén xenon hebben hun mening weer paraat hebben en generaliserend voor de rest van de Nederlandse automobilisten zonder xenon bepalen wat goed is en wat slecht. :evil:
Het enige wat ik hier steeds voorbij zie komen zijn de zogenaamde persoonlijke ergenissen van een ieder. Gek is dat er niemand op het idee gekomen is dat het de verkeersveiligheid in zéér veel gevallen ten goede komt. Je ziet meer en wordt eerder gezien. Als we het toch over verblinden hebben, laten we eens beginnen bij al die caravan ridders die de moeite niet nemen om de lampafstelling af te stemmen op de belading die ze er achteraan hebben hangen. Dan nog maar te zwijgen over de diversen die niet weten hoe je zo'n caravan moet beladen.
Kijk voor de lol eens 10 seconden in de lichtbundel van een tegemoetkomende auto met halogeen verlichting.... :shock: ...wedden dat je dan ook niks meer ziet?
Maar goed, we gaan wel zien in hoeverre de plannen en regelgeving voor xenon gaan worden. Tegen die tijd is het vroeg genoeg om er wat aan te doen.
Het enige wat ik hier steeds voorbij zie komen zijn de zogenaamde persoonlijke ergenissen van een ieder. Gek is dat er niemand op het idee gekomen is dat het de verkeersveiligheid in zéér veel gevallen ten goede komt. Je ziet meer en wordt eerder gezien. Als we het toch over verblinden hebben, laten we eens beginnen bij al die caravan ridders die de moeite niet nemen om de lampafstelling af te stemmen op de belading die ze er achteraan hebben hangen. Dan nog maar te zwijgen over de diversen die niet weten hoe je zo'n caravan moet beladen.
Kijk voor de lol eens 10 seconden in de lichtbundel van een tegemoetkomende auto met halogeen verlichting.... :shock: ...wedden dat je dan ook niks meer ziet?
Maar goed, we gaan wel zien in hoeverre de plannen en regelgeving voor xenon gaan worden. Tegen die tijd is het vroeg genoeg om er wat aan te doen.
V70 2.5 20V automaat Nautic Blue Pearl
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Jij hebt dus ook een persoonlijke frustratie (en geen caravan?) veel mensen met caravan hebben (zeker bij een Volvo estate) nivoregeling,IRH schreef:Als we het toch over verblinden hebben, laten we eens beginnen bij al die caravan ridders die de moeite niet nemen om de lampafstelling af te stemmen op de belading die ze er achteraan hebben hangen. Dan nog maar te zwijgen over de diversen die niet weten hoe je zo'n caravan moet beladen.
jouw punt is daarbij dus geen punt.
Bottom-line, het hinderen met of xenon of een verkeerd beladen auto van je medeweggebruikers is bloedirritant en soms gevaarlijk.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Je hoeft zelf geen xenon te hebben om verblind te worden; lijkt me logisch. Dus ik heb spreekrecht.
Ik kan denken, dus ik heb spreekrecht.
Caravanrijders met achterafxenon: die zijn pas erg.
Het punt is gewoon: het is hartstikke terecht dat de overheid automatische hoogteregeling nu verplicht gaat stellen voor ALLE xenonmensen, niet alleen voor fabrieksgeleverde. Tot nu toe was er rechtsongelijkheid.
En er zijn inderdaad legio sukkels met verkeerd afgestelde halogeendimlichten. Maar die verblinden niet half zoveel als verkeerd afgestelde xenonbundels, die door hun scherpe bundeling immers vlijmscherp op je netvlies inbranden en gevaar opleveren.
Caravanrijders met achterafxenon: die zijn pas erg.
Het punt is gewoon: het is hartstikke terecht dat de overheid automatische hoogteregeling nu verplicht gaat stellen voor ALLE xenonmensen, niet alleen voor fabrieksgeleverde. Tot nu toe was er rechtsongelijkheid.
En er zijn inderdaad legio sukkels met verkeerd afgestelde halogeendimlichten. Maar die verblinden niet half zoveel als verkeerd afgestelde xenonbundels, die door hun scherpe bundeling immers vlijmscherp op je netvlies inbranden en gevaar opleveren.
Volvo Rules the Road
- Denniskl
- 5th Gear member
bla bla blaBattlecruiser S80 schreef:Je hoeft zelf geen xenon te hebben om verblind te worden; lijkt me logisch. Dus ik heb spreekrecht.
Jij bent echt niet uitgerust op je vakantie he?

- IRH
- 1st Gear member
Jij zegt het...bart simpson schreef: Jij hebt dus ook een frustratie (en geen caravan?)
Ging het hier alleen over Volvo's met xenon? :roll:veel mensen met caravan hebben (zeker bij een Volvo estate) nivoregeling.
De mensen die nivoregeling hebben vallen niet op en staan hier niet ter discussie.....
Welcome to the real world.Bottom-line, het hinderen met of xenon of een verkeerd beladen auto van medeweggebruikers is bloedirritant.

V70 2.5 20V automaat Nautic Blue Pearl
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik val niet op en sta niet ter discussie, mooi!IRH schreef:De mensen die nivoregeling hebben vallen niet op en staan hier niet ter discussie.....![]()
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Integendeel, anders zou ik allang gekapt hebben.Denniskl schreef:bla bla blaBattlecruiser S80 schreef:Je hoeft zelf geen xenon te hebben om verblind te worden; lijkt me logisch. Dus ik heb spreekrecht.
Jij bent echt niet uitgerust op je vakantie he?![]()
Maar: ik heb wél argumenten!
Volvo Rules the Road