Ho ho dat is geen TDI tje he die 5 cylinder.
dat was de D24 maar dan met een cylinder minder.
een 2.0 D5 ipv van een 2.4 D6
eigenlijk een 1.6 uit en golf met een extra cylinder dus.
waarschijnlijk wel minder warmte problemen dan een D6 maar toch echt lekker neh..
Maar gas is natuurlijk niet de beste optie in een auto zeker niet met de huidige diesel ontwikkelingen, en het achterblijven van gas (ondanks milieu etc etc)
maar opbasis van individuele gevallen kan 1 gas auto wel beter zijn dan 1 diesel auto.
net zoals de dat mannen sterker zijn dan vrouwen, maar die ene vrouw kan wel sterker zijn dan die ene man.
lijstje motoren:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvomotorer
Aanschaf 240 Polar Estate
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee, dat had ik wel begrepen. Gewoon een ouderwetse ongeblazen zelfontbrander. Maar dat zou dus import worden en dat maakt een aankoop er natuurlijk niet makkelijker op. Eigenlijk valt de 5-cilinder daardoor min of meer af. Gezien de kennelijk twijfelachtige kwaliteit van de 6-cilinder, zou die misschien ook beter links kunnen blijven liggen. Rest die benzine-uitvoeringen, al dan niet op gas. Ik denk dat die keuze gas/benzine/diesel vooral een persoonlijke is en mede afhankelijk van het te rijden aantal km's. Ze hebben ieder hun eigen voor- en nadelen. Heb je al eens een proefrit gemaakt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
de keuze gas/benzine of diesel ligt denk ik ook gedeeltelijk in je rijstijl. De D6 vraagt min of meer om een fluwelen handschoen, zeer rustig warmrijden en absoluut niet flink mee trappen enzovoort.
Zou daarom zelf ook nooit een D24(tic) willen hebben. Ben op zich geen dieselhater, vind een Deutz 6 liter 6 in lijn bijvoorbeeld prachtig, vooral de oude luchtgekoelde. Maar ook de moderne watergekoelde is heerlijk om mee te werken.
Zelf heb ik puur uit kosten overwegingen voor gas gekozen en niet voor benzine. Vorig jaar 31 DKM prive kilometers en dit jaar gok ik rond de 20DKM uit te komen. Dat met een verbruik van rond de 1 op 9 a 1 op 10 op benzine is niet echt te bekostigen, bij gas zit dat rond de 1 op 8 a 1 op 9. Dat scheelt mij op jaarbasis een 2000 euro, en dat is nogal veel vind ik zeker met mijn salaris.
Zou daarom zelf ook nooit een D24(tic) willen hebben. Ben op zich geen dieselhater, vind een Deutz 6 liter 6 in lijn bijvoorbeeld prachtig, vooral de oude luchtgekoelde. Maar ook de moderne watergekoelde is heerlijk om mee te werken.
Zelf heb ik puur uit kosten overwegingen voor gas gekozen en niet voor benzine. Vorig jaar 31 DKM prive kilometers en dit jaar gok ik rond de 20DKM uit te komen. Dat met een verbruik van rond de 1 op 9 a 1 op 10 op benzine is niet echt te bekostigen, bij gas zit dat rond de 1 op 8 a 1 op 9. Dat scheelt mij op jaarbasis een 2000 euro, en dat is nogal veel vind ik zeker met mijn salaris.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Neeh nog geen proefrit gemaakt. Ik heb de tijd, tot september. Ik hoop
maar dat oudere Volvo's in de zomer niet duurder worden. Hoe meer ik
me er in verdiep, des te meer ik ga twijfelen. Op dit moment -het is al
laat en de rosé is lekker- twijfel ik al of ik een 940 zal nemen! Die lijken
qua aanschaf niet duurder als een 240, maar wel recenter, moderner,
ongeveer evenzoveel uitstraling, duurder in verbruik en belasting.
Betrouwbaarheid heb ik geen idee van.

maar dat oudere Volvo's in de zomer niet duurder worden. Hoe meer ik
me er in verdiep, des te meer ik ga twijfelen. Op dit moment -het is al
laat en de rosé is lekker- twijfel ik al of ik een 940 zal nemen! Die lijken
qua aanschaf niet duurder als een 240, maar wel recenter, moderner,
ongeveer evenzoveel uitstraling, duurder in verbruik en belasting.
Betrouwbaarheid heb ik geen idee van.

- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
De afstand tussen mijn huis en werk is straks 16km via de snelweg of 10kmFat Rat schreef:Vorig jaar 31 DKM prive kilometers en dit jaar gok ik rond de 20DKM uit te komen.
Dat met een verbruik van rond de 1 op 9 a 1 op 10 op benzine is niet echt te bekostigen,
bij gas zit dat rond de 1 op 8 a 1 op 9. Dat scheelt mij op jaarbasis een 2000 euro.
'binnendoor' met kruispunten en stoplichten. Als ik daar een snelle en te
simpele rekensom op loslaat, kom ik uit op 6000km/jaar max. Hoeveel ik
prive rijd weet ik niet. Ik woon bij Breda en mijn familie in Groningen.
Daar 'moet' ik zo'n 5x per jaar heen (5x250x2=2500). Ik denk nog steeds
dat ik per jaar niet meer dan 10k ga rijden. Daarom ook eerste gedachte
aan een 240 op benzine, want of die nou 200.000 of na 4 jaar 240.000
heeft gereden maakt niet zoveel uit, toch?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een 940 moderner?
Volvo for life
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
mmm een 940 is een wereld van verschil met een 240
stukken beter in elkaar geschroefd
maar ja een 240 is wel een klassieker natuurlijk..
wat is het belangrijkst voor je?
stukken beter in elkaar geschroefd
maar ja een 240 is wel een klassieker natuurlijk..
wat is het belangrijkst voor je?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
dan is een 240 van voor 89 niet een optie
en een 740 trouwens ook niet..
en een 740 trouwens ook niet..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- pomoek
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49
Ik rijd nog niet zo lang in een 240 uit 1992 (ik heb deze pas 2 maanden) maar, het rijden met deze auto wordt echt per rit leuker. De stoelen zitten prima, de draaicirkel is inderdaad een verademing (ik reed eerst in een wat hitsig Italiaantje) en het geluid is geweldig. Mijn rijstijl is ook veranderd, ik hoef niet meer persé met 140 km/h over de snelweg te jagen. Het voordeel is dan ook dat het verbruik mij erg meevalt (maar goed alles is relatief). Een 240 is ook praktisch, je kunt er enorm veel in verstouwen, en er zijn veel Volvo specialisten die voor een goedkoop tarief aan je auto werken. Zelf aan je auto sleutelen is ook geen probleem. Er zijn nog enorm veel onderdelen te krijgen, en met een goed handboek bij de hand en eenvoudig gereedschap kom je zelfs als leek (that's me!) een behoorlijk end.
Neem in ieder geval de tijd om een goede uit te zoeken. Ondanks dat er redelijk wat 240's worden aangeboden zitten er ook mindere auto's tussen. Handelaren weten dat deze auto's redelijk populair zijn, ook bij het minder kritische publiek, en ik ben bij mijn zoektocht de nodige ellende tegengekomen.
Met een budget van € 8000,- heb je in ieder geval de financiele ruimte om een prima 240 op de kop te tikken. Veel succes!
Neem in ieder geval de tijd om een goede uit te zoeken. Ondanks dat er redelijk wat 240's worden aangeboden zitten er ook mindere auto's tussen. Handelaren weten dat deze auto's redelijk populair zijn, ook bij het minder kritische publiek, en ik ben bij mijn zoektocht de nodige ellende tegengekomen.
Met een budget van € 8000,- heb je in ieder geval de financiele ruimte om een prima 240 op de kop te tikken. Veel succes!
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Niet roesten is idd redelijk belangrijk. Ik wil ook niet 300/kw aan wegenbelasting
betalen. Ik zoek me echt een hoedje. Verbaas me over de hoeveelheid aan
keus die er is. Wel zijn schrikbarend veel auto's 'groen metallic', bah!
Ik kijk naar 240's van na 1990 en onder de 200.000km. Rood of wit.
Maar ik zie ook mooie 850's en 940 estates. Mooi spul hoor!

betalen. Ik zoek me echt een hoedje. Verbaas me over de hoeveelheid aan
keus die er is. Wel zijn schrikbarend veel auto's 'groen metallic', bah!

Ik kijk naar 240's van na 1990 en onder de 200.000km. Rood of wit.
Maar ik zie ook mooie 850's en 940 estates. Mooi spul hoor!

- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Hej Pomoek! Bedankt! Laat's wat foto's zien? 

- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Tsja de 740/760/940 zijn nog niet echt een klassieker, de 960 is hard bezig er eentje te worden. In het geval je voor een 940 gaat zou ik als ik jou was zeker voor de wat pittiger 940 lpt/ic kiezen.
Het is denk ik heel erg kiezen het klassieke imago van de 240 en de modernere 940 met een echt werkpaard imago, zeker de stations...
Wat dat betreft heeft de 740 station helemaal het imago van de bouwvakkersauto/kilometersloof naar mijn idee.
Maar zal eerlijk zeggen dat ik mijn 740 er niks minder om vindt, al krijg ik regelmatig commentaar van leeftijdsgenoten op mijn auto keuze. Maar dat geeft niet als je "verslingerd" bent aan de mooie lijnen van het model dat je rijdt en erger nog verslaaft aan die heerlijke onverwoestbare Volvo 4 pitters.
Als ik jou was zou ik goed kijken wat je wil, welk model je nou echt mooi vind. Zou ook zeker de lol van het proefrijden hier en daar niet overslaan.
Het is denk ik heel erg kiezen het klassieke imago van de 240 en de modernere 940 met een echt werkpaard imago, zeker de stations...
Wat dat betreft heeft de 740 station helemaal het imago van de bouwvakkersauto/kilometersloof naar mijn idee.
Maar zal eerlijk zeggen dat ik mijn 740 er niks minder om vindt, al krijg ik regelmatig commentaar van leeftijdsgenoten op mijn auto keuze. Maar dat geeft niet als je "verslingerd" bent aan de mooie lijnen van het model dat je rijdt en erger nog verslaaft aan die heerlijke onverwoestbare Volvo 4 pitters.
Als ik jou was zou ik goed kijken wat je wil, welk model je nou echt mooi vind. Zou ook zeker de lol van het proefrijden hier en daar niet overslaan.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
okidoki! maar ik lees hierboven dat de 740 last heeft van roest? Jouwes ook?
Of staat'ie 's nachts droog en warm?
Of staat'ie 's nachts droog en warm?
