Pagina 3 van 18

Geplaatst: 30.01.2008 - 20:02
door +++t blijft behelpen+++
Ho ho dat is geen TDI tje he die 5 cylinder.
dat was de D24 maar dan met een cylinder minder.
een 2.0 D5 ipv van een 2.4 D6
eigenlijk een 1.6 uit en golf met een extra cylinder dus.


waarschijnlijk wel minder warmte problemen dan een D6 maar toch echt lekker neh..

Maar gas is natuurlijk niet de beste optie in een auto zeker niet met de huidige diesel ontwikkelingen, en het achterblijven van gas (ondanks milieu etc etc)
maar opbasis van individuele gevallen kan 1 gas auto wel beter zijn dan 1 diesel auto.
net zoals de dat mannen sterker zijn dan vrouwen, maar die ene vrouw kan wel sterker zijn dan die ene man.

lijstje motoren:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvomotorer

Geplaatst: 30.01.2008 - 20:11
door Oceanracer
Nee, dat had ik wel begrepen. Gewoon een ouderwetse ongeblazen zelfontbrander. Maar dat zou dus import worden en dat maakt een aankoop er natuurlijk niet makkelijker op. Eigenlijk valt de 5-cilinder daardoor min of meer af. Gezien de kennelijk twijfelachtige kwaliteit van de 6-cilinder, zou die misschien ook beter links kunnen blijven liggen. Rest die benzine-uitvoeringen, al dan niet op gas. Ik denk dat die keuze gas/benzine/diesel vooral een persoonlijke is en mede afhankelijk van het te rijden aantal km's. Ze hebben ieder hun eigen voor- en nadelen. Heb je al eens een proefrit gemaakt?

Geplaatst: 30.01.2008 - 23:40
door Fat Rat
de keuze gas/benzine of diesel ligt denk ik ook gedeeltelijk in je rijstijl. De D6 vraagt min of meer om een fluwelen handschoen, zeer rustig warmrijden en absoluut niet flink mee trappen enzovoort.
Zou daarom zelf ook nooit een D24(tic) willen hebben. Ben op zich geen dieselhater, vind een Deutz 6 liter 6 in lijn bijvoorbeeld prachtig, vooral de oude luchtgekoelde. Maar ook de moderne watergekoelde is heerlijk om mee te werken.
Zelf heb ik puur uit kosten overwegingen voor gas gekozen en niet voor benzine. Vorig jaar 31 DKM prive kilometers en dit jaar gok ik rond de 20DKM uit te komen. Dat met een verbruik van rond de 1 op 9 a 1 op 10 op benzine is niet echt te bekostigen, bij gas zit dat rond de 1 op 8 a 1 op 9. Dat scheelt mij op jaarbasis een 2000 euro, en dat is nogal veel vind ik zeker met mijn salaris.

Geplaatst: 30.01.2008 - 23:41
door Stinky
Neeh nog geen proefrit gemaakt. Ik heb de tijd, tot september. Ik hoop
maar dat oudere Volvo's in de zomer niet duurder worden. Hoe meer ik
me er in verdiep, des te meer ik ga twijfelen. Op dit moment -het is al
laat en de rosé is lekker- twijfel ik al of ik een 940 zal nemen! Die lijken
qua aanschaf niet duurder als een 240, maar wel recenter, moderner,
ongeveer evenzoveel uitstraling, duurder in verbruik en belasting.
Betrouwbaarheid heb ik geen idee van.

Afbeelding

Geplaatst: 30.01.2008 - 23:45
door v164
940, prima wagen en nee niet duur

Geplaatst: 30.01.2008 - 23:52
door Stinky
Fat Rat schreef:Vorig jaar 31 DKM prive kilometers en dit jaar gok ik rond de 20DKM uit te komen.
Dat met een verbruik van rond de 1 op 9 a 1 op 10 op benzine is niet echt te bekostigen,
bij gas zit dat rond de 1 op 8 a 1 op 9. Dat scheelt mij op jaarbasis een 2000 euro.
De afstand tussen mijn huis en werk is straks 16km via de snelweg of 10km
'binnendoor' met kruispunten en stoplichten. Als ik daar een snelle en te
simpele rekensom op loslaat, kom ik uit op 6000km/jaar max. Hoeveel ik
prive rijd weet ik niet. Ik woon bij Breda en mijn familie in Groningen.
Daar 'moet' ik zo'n 5x per jaar heen (5x250x2=2500). Ik denk nog steeds
dat ik per jaar niet meer dan 10k ga rijden. Daarom ook eerste gedachte
aan een 240 op benzine, want of die nou 200.000 of na 4 jaar 240.000
heeft gereden maakt niet zoveel uit, toch?

Geplaatst: 30.01.2008 - 23:56
door v164
940 met lpg, fijne combi, 100€ p/m en 8ct/km gas

Geplaatst: 31.01.2008 - 07:49
door v700r
240 diesel = knikkerbak en Sander, gas is om op te koken.

Geplaatst: 31.01.2008 - 07:55
door bart simpson
een 940 moderner?

Geplaatst: 31.01.2008 - 09:22
door v164
[quote="v700r"]240 diesel = knikkerbak en Sander, gas is om op te koken.[/quote]
En tomaten om te eten of om mee te gooien :-)

Geplaatst: 31.01.2008 - 12:11
door v700r
Vooral om mee te gooien.

Geplaatst: 31.01.2008 - 18:45
door Belg
En diesel is stookolie
v164 schreef:
v700r schreef:240 diesel = knikkerbak en Sander, gas is om op te koken.
En tomaten om te eten of om mee te gooien :-)

Geplaatst: 31.01.2008 - 21:48
door +++t blijft behelpen+++
mmm een 940 is een wereld van verschil met een 240
stukken beter in elkaar geschroefd
maar ja een 240 is wel een klassieker natuurlijk..

wat is het belangrijkst voor je?

Geplaatst: 31.01.2008 - 21:56
door v700r
Ik denk vooral dattie niet moet roesten. :twisted:

Geplaatst: 31.01.2008 - 22:01
door +++t blijft behelpen+++
dan is een 240 van voor 89 niet een optie
en een 740 trouwens ook niet..

Geplaatst: 31.01.2008 - 22:30
door pomoek
Ik rijd nog niet zo lang in een 240 uit 1992 (ik heb deze pas 2 maanden) maar, het rijden met deze auto wordt echt per rit leuker. De stoelen zitten prima, de draaicirkel is inderdaad een verademing (ik reed eerst in een wat hitsig Italiaantje) en het geluid is geweldig. Mijn rijstijl is ook veranderd, ik hoef niet meer persé met 140 km/h over de snelweg te jagen. Het voordeel is dan ook dat het verbruik mij erg meevalt (maar goed alles is relatief). Een 240 is ook praktisch, je kunt er enorm veel in verstouwen, en er zijn veel Volvo specialisten die voor een goedkoop tarief aan je auto werken. Zelf aan je auto sleutelen is ook geen probleem. Er zijn nog enorm veel onderdelen te krijgen, en met een goed handboek bij de hand en eenvoudig gereedschap kom je zelfs als leek (that's me!) een behoorlijk end.

Neem in ieder geval de tijd om een goede uit te zoeken. Ondanks dat er redelijk wat 240's worden aangeboden zitten er ook mindere auto's tussen. Handelaren weten dat deze auto's redelijk populair zijn, ook bij het minder kritische publiek, en ik ben bij mijn zoektocht de nodige ellende tegengekomen.

Met een budget van € 8000,- heb je in ieder geval de financiele ruimte om een prima 240 op de kop te tikken. Veel succes!

Geplaatst: 31.01.2008 - 22:39
door Stinky
Niet roesten is idd redelijk belangrijk. Ik wil ook niet 300/kw aan wegenbelasting
betalen. Ik zoek me echt een hoedje. Verbaas me over de hoeveelheid aan
keus die er is. Wel zijn schrikbarend veel auto's 'groen metallic', bah! ;)
Ik kijk naar 240's van na 1990 en onder de 200.000km. Rood of wit.
Maar ik zie ook mooie 850's en 940 estates. Mooi spul hoor!

Afbeelding

Geplaatst: 31.01.2008 - 22:40
door Stinky
Hej Pomoek! Bedankt! Laat's wat foto's zien? ;)

Geplaatst: 31.01.2008 - 22:53
door Fat Rat
Tsja de 740/760/940 zijn nog niet echt een klassieker, de 960 is hard bezig er eentje te worden. In het geval je voor een 940 gaat zou ik als ik jou was zeker voor de wat pittiger 940 lpt/ic kiezen.
Het is denk ik heel erg kiezen het klassieke imago van de 240 en de modernere 940 met een echt werkpaard imago, zeker de stations...
Wat dat betreft heeft de 740 station helemaal het imago van de bouwvakkersauto/kilometersloof naar mijn idee.
Maar zal eerlijk zeggen dat ik mijn 740 er niks minder om vindt, al krijg ik regelmatig commentaar van leeftijdsgenoten op mijn auto keuze. Maar dat geeft niet als je "verslingerd" bent aan de mooie lijnen van het model dat je rijdt en erger nog verslaaft aan die heerlijke onverwoestbare Volvo 4 pitters.

Als ik jou was zou ik goed kijken wat je wil, welk model je nou echt mooi vind. Zou ook zeker de lol van het proefrijden hier en daar niet overslaan.

Geplaatst: 31.01.2008 - 22:58
door Stinky
okidoki! maar ik lees hierboven dat de 740 last heeft van roest? Jouwes ook?
Of staat'ie 's nachts droog en warm? :)