Vind 't toch knap hoor, de ecc weinig gebruiken. Bij ons is het vrijwel altijd wel OF vochtig (ontwasemen) OF koud (verwarmen / ruiten ontdooien) OF warm (koelen). Verwarmen kan ook anders, maar met de ecc altijd aan altijd schone ruiten en goed zicht en altijd stabiele en comfortabele temperatuur. Voor mij naast comfort ook veiligheid. Hiervoor had ik een gewone airco, maar dat was al weer een stuk moeizamer, meer gedraai aan de knoppen, inderdaad wat meer luchtjes, minder stabiel "binnenklimaat".
Verbruik: met ecc en "normaal" rijden (beetje stad, snelweg, snelheid ong. 120 km) 1 op bijna 12, best netjes voor zo'n lompe bak en altijd ecc en lichten aan.
Airco aan of uit?
- Oceanracer
- Geartronic member
ECC werkt gewoon door als je handmatig de compressor uitschakelt, hoor. Het enige verschil is dat hij op dat moment niet koelt en ontvochtigt middels de verdamper. De temperatuurregeling blijft dus gewoon van kracht. Je kunt de ECC nogsteeds de keuze laten maken waar de luchtstroom uit moet komen, maar je kunt deze ook gewoon handmatig invoeren, bijvoorbeeld langs de voorruit. Dus ook zonder dat de compressor meedraait, zorgt de ECC voor een aangename en stabiele temperatuur en schone ruiten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
Bedoel je (in "jip en janneke" taal) dat als je de airco uit zet (groene lampje uit), de temperatuurregeling nog wel blijft werken?!Oceanracer schreef:ECC werkt gewoon door als je handmatig de compressor uitschakelt, hoor. Het enige verschil is dat hij op dat moment niet koelt en ontvochtigt middels de verdamper. De temperatuurregeling blijft dus gewoon van kracht. Je kunt de ECC nogsteeds de keuze laten maken waar de luchtstroom uit moet komen, maar je kunt deze ook gewoon handmatig invoeren, bijvoorbeeld langs de voorruit. Dus ook zonder dat de compressor meedraait, zorgt de ECC voor een aangename en stabiele temperatuur en schone ruiten.
Wwat betreft de schone ruiten: lijkt me dat het dan wel buitenlucht (minder droog) betreft, toch?!
V70 - 140pk - 2003
- Harrie
- 1st Gear member
Om even terug te komen ,op de eerste opmerking van Carfreak mbt stank.Dit kan eenvoudig voorkomen worden door regelmatig ( 2 a 3 jaar ) onderhoud te laten plegen aan het airco systeem 'waarbij ook de interieurfilters vervangen / gereinigd worden.
- Oceanracer
- Geartronic member
Diesel70,
Dit is daadwerkelijk het geval. Bij volgas wordt de compressor uitgeschakeld (lees: magneetkoppeling ontkrachtigd), om over het volle vermogen van de motor te kunnen beschikken. Bijvoorbeeld tijdens een krappe invoegmogelijkheid of inhaalmanoeuvre.
JJDD,
Ik vind het nog wel eens lastig om via tekst goed duidelijk te maken wat ik bedoel. Ik ben kennelijk niet echt een man van weinig woorden. Maar je hebt het zo op de juiste wijze kort en bondig beschreven. Als ipv het groene het oranje lampje brandt, blijft de temperatuurregeling gewoon van kracht. Door het ontbreken van extra koeling (van de verdamper), kan het natuurlijk wel voorkomen dat de werkelijke temperatuur hoger wordt dan de ingestelde temperatuur. Maar zolang de buitentemperatuur niet boven de 10 -12 graden komt, zal dit niet gebeuren.
De lucht van buiten is bij regenachtig weer natuurlijk vochtig. Deze lucht wordt door de kachelradiateur echter verwarmd. Deze warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, dus onder normale omstandigheden is deze warme lucht afdoende om de ruiten schoon te houden. Je zou eventueel de ventilator handmatig iets harder laten draaien dan via de "auto"-stand door het daarvoor bestemde knopje iets naar rechts te draaien.
Harrie,
Ook zonder het gebruik van de airco dient het interieurfilter op gezette tijden te worden vervangen. Bij goed gebruik gaat een airco niet stinken. Middels een geurbehandeling wordt eventuele stank weer verminderd. Wanneer het gebruik van de airco niet veranderd, zal binnen afzienbare tijd de stank terugkeren.
Dit is daadwerkelijk het geval. Bij volgas wordt de compressor uitgeschakeld (lees: magneetkoppeling ontkrachtigd), om over het volle vermogen van de motor te kunnen beschikken. Bijvoorbeeld tijdens een krappe invoegmogelijkheid of inhaalmanoeuvre.
JJDD,
Ik vind het nog wel eens lastig om via tekst goed duidelijk te maken wat ik bedoel. Ik ben kennelijk niet echt een man van weinig woorden. Maar je hebt het zo op de juiste wijze kort en bondig beschreven. Als ipv het groene het oranje lampje brandt, blijft de temperatuurregeling gewoon van kracht. Door het ontbreken van extra koeling (van de verdamper), kan het natuurlijk wel voorkomen dat de werkelijke temperatuur hoger wordt dan de ingestelde temperatuur. Maar zolang de buitentemperatuur niet boven de 10 -12 graden komt, zal dit niet gebeuren.
De lucht van buiten is bij regenachtig weer natuurlijk vochtig. Deze lucht wordt door de kachelradiateur echter verwarmd. Deze warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, dus onder normale omstandigheden is deze warme lucht afdoende om de ruiten schoon te houden. Je zou eventueel de ventilator handmatig iets harder laten draaien dan via de "auto"-stand door het daarvoor bestemde knopje iets naar rechts te draaien.
Harrie,
Ook zonder het gebruik van de airco dient het interieurfilter op gezette tijden te worden vervangen. Bij goed gebruik gaat een airco niet stinken. Middels een geurbehandeling wordt eventuele stank weer verminderd. Wanneer het gebruik van de airco niet veranderd, zal binnen afzienbare tijd de stank terugkeren.
- Carfreak
- 7th Gear member
Om nog even op de gloednieuwe Grande Punto terug te komen. Een vrouwelijke collega heeft er al mee tegen een betonnen paaltje gezeten 

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Oceanracer
- Geartronic member
Kennelijk toch iets "grander" dan ze dacht. 

-
- 1st Gear member
goede discussie hier over de airco. Leuk om te lezen.
In mijn huidige auto zit geen airco, maar de volgende <een v70> zit die er z.g.a. standaard in.
ik denk dat ik 'm ten alle tijden zal gaan gebruiken, alleen tijdens warme dagen (dus als het boven de 22 graden C is) zet ik 'm een kiklometer of 4 voor aankomst even uit.
Volgens mij is dat voldoende om de airco niet vroegtijdig te laten crashen.
Elk jaar de airco laten checken en zonodig onderhouden is ook een aanrader. Het liefst in de nazomer, omdat het pollenfilter dan vol zit met voorjaars-/zomerse pollen. Doe je het pas na de winter, dan zit het filter het hele jaar vol met zooi die een jaar geleden in het filter terecht zijn gekomen. Ook niet fris eigenlijk.
In mijn huidige auto zit geen airco, maar de volgende <een v70> zit die er z.g.a. standaard in.
ik denk dat ik 'm ten alle tijden zal gaan gebruiken, alleen tijdens warme dagen (dus als het boven de 22 graden C is) zet ik 'm een kiklometer of 4 voor aankomst even uit.
Volgens mij is dat voldoende om de airco niet vroegtijdig te laten crashen.
Elk jaar de airco laten checken en zonodig onderhouden is ook een aanrader. Het liefst in de nazomer, omdat het pollenfilter dan vol zit met voorjaars-/zomerse pollen. Doe je het pas na de winter, dan zit het filter het hele jaar vol met zooi die een jaar geleden in het filter terecht zijn gekomen. Ook niet fris eigenlijk.
mannelijk: Volvo vrouwelijk: Volvo
- Oceanracer
- Geartronic member
Dat pollenfilter (ook wel interieurfilter of koolstoffilter genoemd) kun je gemakkelijk zelf vervangen. Via een Brezan-zaak, om maar even een bedrijf te noemen, kun je voordelig aan deze filters komen. Kosten daar een fractie van wat de dealer jou doorrekent.