S 60, verstandige keuze?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

MathijsT4 schreef:zeker weten dat ik je er heel dik uitrij als ik in dezelfde auto schakel bij 6000 en jij bij 4500.
fijn voor je, toch is jouw insteek verkeerd, wil je nu optimaal gebruik maken van je maximale koppel heeft dat verre doortrekken toch echt geen zin met een 140pk 2.4, de fut is er boven de 5000 t/min al behoorlijk uit
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Er wordt hier door sommigen gesuggereerd dat het onderhoud van een S60 het zelfde zou kosten als dat van een VW Golf. Is dat ook ergens op gebaseerd?
Vergelijk een S60 nu eens met een Passat met een 5 cilinder erin (of vergelijk een Golf met een S40) appels met appels en peren met peren
M'n eerste Volvo
4th Gear member

Misschien is het verstandig, dat jullie een apart topic openen over de trekkracht en schakelmomenten van de S60 met eventueel een Volvodagmeetingwedstrijdvoorstelpraktijktestaantoonexperiment? :wink:

De vraagstelling van Sprons was duidelijk:
Sprons schreef:Nu mijn vragen,
1. het verschil in belasting en verzekering vind ik meevallen, hoe zit het met de andere vaste lasten? (beurt, banden enz)
2. wat doet de waarde van een S60? is hij nog verkoopbaar over 2 jaar?
3. wat kost het monteren van een trekhaak?
De andere vaste lasten, daar is al op ingegaan. De discussie over wel of niet duur zijn van de dealer bij onderhoud is een persoonlijk gevoel. Ik had hiervoor een VW Passat en vond de kosten ook niet om over naar huis te schrijven. Ik rij nu in een S60, een stuk comfortabeler. Dat comfort komt ergens vandaan. Helaas kan er dus ook soms iets meer stuk gaan of eenzelfde onderdeel, dat wat zwaarder is uitgevoerd dan in andere auto's. Kost dus iets meer. Maar niet schrikbarend meer. Let wel: er is geen garantie bij een gebruikte auto. Dan zijn je komende onderhoudskosten afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Ik heb een ex-leasewagen van een bankdirecteur gekocht, die altijd in onderhoud is geweest bij de dealer. Heb er nog geen grote kosten aan gehad, behalve 4 nieuwe banden. Die vielen ook reuze mee, want ik heb geen 18" 235 low-profile weet ik niet wat voor banden erop liggen, maar hele normale 195-ers. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt (maar dan achteraf ook niet klagen !). :D

M.b.t. de waarde: ook daar is al iets over gezegd. S60's staan bekend als betrouwbare en comfortabele wagens. Dus is er altijd wel een koper voor te vinden. Hoe de prijzen zich ontwikkelen, is de vraag. Er is nog steeds maar 1 model S60, dus je rijdt nog steeds in het actuele model. Daar zal best verandering in komen, als er een nieuwe S60 uitkomt. Maar dan nog is dit model echt niet onverkoopbaar geworden. En het blijft een Volvo ! :wink:

Trekhaak monteren weet ik echt niet, belletje naar de dealer levert hier snel duidelijkheid.
Sprons schreef:Ik twijfelde nog tussen een golf of een 307 tot ik een Volvo S60 2.4 140 automaat zag staan. Verbaasd over het geringe prijsverschil tussen deze Volvo en de twee kleine auto`s (allen vijf jaar oud) heb ik een proefrid gemaakt. Stom natuurlijk.... wat rijd dat anders!
Tja.... dat is nou het Volvo-virus. Ik ben er ook door gegrepen. De S60 is gewoon een heerlijke reiswagen, die ook nog eens vooruit wil. Als je hem kunt rijden (en betalen), dan zou ik het wel weten! Geen Golf of 307 kan hier tegenop. 8)
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Oceanracer
Geartronic member

bart simpson schreef:
Oceanracer schreef:Er wordt hier door sommigen gesuggereerd dat het onderhoud van een S60 het zelfde zou kosten als dat van een VW Golf. Is dat ook ergens op gebaseerd?
Vergelijk een S60 nu eens met een Passat met een 5 cilinder erin (of vergelijk een Golf met een S40) appels met appels en peren met peren
Helemaal mee eens, maar deze vergelijking is door Sprons zelf gemaakt, vandaar dat ik daar ook op heb ingehaakt. Het lijkt mij volkomen logisch dat een Golf in alle opzichten voordeliger uitvalt dan een S60.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
gertsan
3rd Gear member

bart simpson schreef:zeker als je maximale koppel al bij 3.500 t/min ligt heeft het volstrekt geen zin om door te trekken richting 6500 t/min om bij 5000 t/min de volgende versnelling op te gaan zoeken
Als ik mijn in auto vol gas geeft schakelt de geartronic voor zover ik weet bij 6000 toeren terug. je zit hier toch rond het gebied met veel vermogen. Hoe verder ik het gas intrap des te hoger de toeren!!
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Als je veel toeren(lawaai) associeert met veel vermogen heb je absoluut gelijk.

Even terug naar de eerste vraag van de topicstarter, een 140 pk 2.4 is een lekkere en adekwate motor voor de S60, wil je meer ga dan voor een 2.0T of voor een 2.4T/2.5T
nordicman
2nd Gear member

Chiptuning geeft iets meer souplesse, en hoef je iets minder ver " door te halen " in toeren voor hetzelfde resultaat.

Standaard Chiptuning Verschil
Vermogen 103 kW 129 kW + 26 kW
140 pk 175 pk + 35 pk
Koppel 220 Nm 240 Nm + 20 Nm
Toeren max. koppel 3750 tpm 3750 tpm - tpm
Topsnelheid 205 km/h 210 km/h 5 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10.2 s Vraag offerte aan »
Verbruik binnen beb. kom 12.40 / 100 km 11.78 / 100 km -0.62 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom 6.90 / 100 km 6.55 / 100 km -0.35 / 100 km
Verbruik gecombineerd 8.90 / 100 km 8.45 / 100 km -0.45 / 100 km
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Als je hierbij refereert aan rica hebben we dit verhaal al eens gehad, meer vermogen maar wel bij meer toeren, helaas klopt de door hun gebruikte grafiek nog steeds niet.
Volvo for life
nordicman
2nd Gear member

Nee niet Rica, maar Wetterauer, en bij een goede tuner kan je alles naar wens laten instellen, wij laten het max rpm nooit verhogen, dit geeft n.l. voor normaal gebruik geen meerwaarde, volgens de rollenbank uitdraai.

Niet turbo, is de volvo 140pk zo'n beetje de enige die winst uit chiptuning weet te krijgen.

BSR in zweden geeft zelfs nog iets meer:
originalSteg 1 effekt:147Hp188Hp vrid:210Nm248Nm
Medeleffektsökning: 25Hp 21,5%
Uppmätt av BSR.
Hastighetsspärr som original.

Toch echt een van de betere Volvo tuners
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”