Ik ben sinds een paar dagen een regelmatige bezoeker van deze site, erg prettig om gebruik te kunnen maken van de kennis van anderen!
Ik wil mijn eerste auto gaan kopen. Ik twijfelde nog tussen een golf of een 307 tot ik een Volvo S60 2.4 140 automaat zag staan. Verbaasd over het geringe prijsverschil tussen deze Volvo en de twee kleine auto`s (allen vijf jaar oud) heb ik een proefrid gemaakt. Stom natuurlijk.... wat rijd dat anders!
Nu mijn vragen,
1. het verschil in belasting en verzekering vind ik meevallen, hoe zit het met de andere vaste lasten? (beurt, banden enz)
2. wat doet de waarde van een S60? is hij nog verkoopbaar over 2 jaar?
3. wat kost het monteren van een trekhaak?
Ik hoop dat jullie me met de antwoorden kunnen helpen met het maken van de keuze. Alvast bedankt!
S 60, verstandige keuze?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een S60 biedt je veel waar voor je geld, ik vind het daardoor een aanrader. Een trekhaak kost af dealer € 600,--
Volvo's zijn altijd verkoopbaar
Volvo's zijn altijd verkoopbaar
Volvo for life
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
dan zou ik even checken of hij al een nieuwe distributieriem heeft (anders dat laten vervangen, dat zijn wat hoge kosten)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Een Volvo staat niet vaker of minder in de garage dan een VW.
De onderdelenprijzen bij de dealer en de uurtarieven daarvan verschillen ook niet veel.
Dus onderhoud van de Volvo is net zo duur of goedkoop als bij de VW t'is maar hoe je het zelf wilt.
Statistisch gezien (maar ja wat is statistiek) sta je met een Peugeot 307 uit 2002 vaker in de garage. Met name vanwege niet terug te voeren elektrieke probleempjes. En elektrieke probleempjes is duur zoeken. Dus dat zal duurder zijn in onderhoud.
De onderdelenprijzen bij de dealer en de uurtarieven daarvan verschillen ook niet veel.
Dus onderhoud van de Volvo is net zo duur of goedkoop als bij de VW t'is maar hoe je het zelf wilt.
Statistisch gezien (maar ja wat is statistiek) sta je met een Peugeot 307 uit 2002 vaker in de garage. Met name vanwege niet terug te voeren elektrieke probleempjes. En elektrieke probleempjes is duur zoeken. Dus dat zal duurder zijn in onderhoud.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27373
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik kan ook niet anders zeggen dan dat een S60 zijn geld zeker weten waard is.
Die van mij heeft nu meer dan 245.000 gelopen en is geheel probleemloos. Kreeg bij de laatste beurt te horen dat er ook niets aan komt dat vervangen moet worden.
Heb nu 14.000 gereden met die van mij en heb er nog geen moment spijt van.
Onderhoud is zoals al gezegd niet meer of minder dan bij een ander vergelijkbaar merk.
En de verkoop over een paar jaar zou ik maar niet over in zitten
Die van mij heeft nu meer dan 245.000 gelopen en is geheel probleemloos. Kreeg bij de laatste beurt te horen dat er ook niets aan komt dat vervangen moet worden.
Heb nu 14.000 gereden met die van mij en heb er nog geen moment spijt van.
Onderhoud is zoals al gezegd niet meer of minder dan bij een ander vergelijkbaar merk.
En de verkoop over een paar jaar zou ik maar niet over in zitten

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Mijn mening is dat je moet uitkijken met een S60 2.4 met maar 140pk. Het rijdt allemaal heerlijk aan de ene kant, aan de andere kant vind ik het motor vermogen te krap voor de grootte van de auto. Met een 170pk motor komt die auto veel beter uit de voeten. Zeker als je ook nog eens iets wilt trekken.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
onzin,480S60 schreef:Mijn mening is dat je moet uitkijken met een S60 2.4 met maar 140pk. Het rijdt allemaal heerlijk aan de ene kant, aan de andere kant vind ik het motor vermogen te krap voor de grootte van de auto. Met een 170pk motor komt die auto veel beter uit de voeten. Zeker als je ook nog eens iets wilt trekken.
met vriendelijke groet,
Bart
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
- Locatie: Tilburg
Enig minpuntje vindt ik het verbruik. Maar ja je hebt dan ook wat onder je billen. Rijd zalig en is voorzien van alle gemakken. En,,,,,, je kunt er mee voor de dag komen!!!!
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
- gerbenh
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
- Locatie: Utrecht
Qua verbruik kun je ook een handgeschakelde S60 overwegen, is zuiniger en ook iets sneller als je je daar zorgen over maakt (zou ik niet doen, trouwens). En vergeet niet dat je in een S60 toch effe met een bredere grijns zit te sturen dan in een Golf of 307. Is wat waard, wil ik maar zeggen.
Volvo S60 D5 Edition '04
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27373
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Handgeschakeld is toch echt sneller hoor 
Automaat kan sneller schakelen, maar een handgeschakelde auto is altijd sneller met optrekken dan een automaat.
Wil anders best een keer met de 140 Pk handgeschakelde van mijn ouders langskomen.
Kijken wie het eerste op de 100 zit

Automaat kan sneller schakelen, maar een handgeschakelde auto is altijd sneller met optrekken dan een automaat.
Wil anders best een keer met de 140 Pk handgeschakelde van mijn ouders langskomen.
Kijken wie het eerste op de 100 zit
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
In theorie is een handbak sneller ja, in praktijk valt dat behoorlijk tegen. Met name bij staande start komt de automaat wat trager op gang om vervolgens zeer snel te schakelen op exact het juiste moment. Tenzij je een halve coureur met ervaring bent, lukt het je bijna niet zo perfect te schakelen met een handbak en gaat de automaat met de winst aan de haal.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27373
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Groot voordeel dat je met een handbak hebt, je kan bij een staande start alvast toeren maken, wat met een automaat weer niet lukt. (naja kan wel, maar is geen aanrader voor je bak)
Eenmaal op snelheid is het verschil wel kleiner ja
Eenmaal op snelheid is het verschil wel kleiner ja
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
verschil 140 en 170 pk zit in software.
vanaf 4000 toeren stopt de vermogenstoename bij de 140 pk. Dit wordt gedaan door de ETM & ontsteking te beperken in opening van de klep en vervroeging ontstekeing te staken.
vanaf 4000 toeren stopt de vermogenstoename bij de 140 pk. Dit wordt gedaan door de ETM & ontsteking te beperken in opening van de klep en vervroeging ontstekeing te staken.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- paul45
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 01.01.2008 - 13:34
- Locatie: Purmerend (S-60)
Hoi Sprons,
Ik heb een 2.4 met 140pk en had hiervoor een tdi.
De Volvo rijdt echt geweldig en 170km per uur is nog steeds een genot.
Maar de trekkracht is niet geweldig en is pas aardig bij 4000 toeren.
Gisteren reed een 170 pk voor mij en ik kon hem voor geen kanten bijhouden en mis echt vermogen.
Ik zou voor de 170pk gaan handgeschakeld.
Succes.
Ik heb een 2.4 met 140pk en had hiervoor een tdi.
De Volvo rijdt echt geweldig en 170km per uur is nog steeds een genot.
Maar de trekkracht is niet geweldig en is pas aardig bij 4000 toeren.
Gisteren reed een 170 pk voor mij en ik kon hem voor geen kanten bijhouden en mis echt vermogen.
Ik zou voor de 170pk gaan handgeschakeld.
Succes.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je merkt de verschillen pas vanaf 4500 t/min
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Tsja verstandig is ook een persoonlijke kwestie. Ik rij sinds 3 mnd. een s60, had daarvoor een v70. Mijn auto (d5 geartr.) is tot dusverre uitstekend. 1 keer een probleempje gehad maar die werd door de garage keurig onder garantie verholpen.
Wat ik toch wel heel belangrijk vind is het rijgenot in de breedste zin van het woord. Ik kan er dagen in rijden. Bij ALLE andere merken krijg ik op lange ritten pijn in de rug. Gisteren nog teruggereden vanuit wintersport, veel file en ik heb 12 uur in auto gezeten en voel niks. Daarnaast is de s60 ook nog eens een hele veilige auto en dat ik ook wat waard. De kofferruimte van de v70 was groter maar vlak de s60 niet uit. Daar kan heel wat in.
Meerdere mensen schreven al over het onderhoud. Naar mijn gevoel is de volvo niet veel duurder dan andere merken. Het is mij wel wat waard het gevoel van een tank onder je achterste. Bovendien zijn de eventuele verschillen op jaarbasis niet zo groot. Ik heb wel eens echte probleemauto's gehad en als je dan de kosten optelt.
Wat ik toch wel heel belangrijk vind is het rijgenot in de breedste zin van het woord. Ik kan er dagen in rijden. Bij ALLE andere merken krijg ik op lange ritten pijn in de rug. Gisteren nog teruggereden vanuit wintersport, veel file en ik heb 12 uur in auto gezeten en voel niks. Daarnaast is de s60 ook nog eens een hele veilige auto en dat ik ook wat waard. De kofferruimte van de v70 was groter maar vlak de s60 niet uit. Daar kan heel wat in.
Meerdere mensen schreven al over het onderhoud. Naar mijn gevoel is de volvo niet veel duurder dan andere merken. Het is mij wel wat waard het gevoel van een tank onder je achterste. Bovendien zijn de eventuele verschillen op jaarbasis niet zo groot. Ik heb wel eens echte probleemauto's gehad en als je dan de kosten optelt.
- s60magic
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
- Locatie: Drenthe
Kan wel zeggen dat de top snelheid van mijn vorige s60 140pk handgschakeld 225km was en mijn huidige 140pk automaat amper op de 205km kan krijgen ( in duitsland geprobeerd )
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018