Je hebt zeker wel gelijk.
Wie of wat weet t beste ten opzichte van chiptuning. Misschien is het wel een topic waard aangezien (bijna) elke Volvo te tunen is (Ben,Reitse, Marinus?).
Volvo 440 Turbo.. Vraagje over de turbodruk....
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Let even op hoor! Je hebt niks te maken met de ECU!
Het gaat om de EZ210. Dit is de turboregeling en die zit onder de middenconsole!
Hiervan zijn 4 types geleverd waarvan de 1e 2 en de laatste 2 uitwisselbaar zijn (even uit mijn hoofd eindigend op 125 en 156, eindigend op 196 en 216 zijn uitwisselbaar). Het heeft te maken met het aantal tanden op het vliegwiel!! (ik spreek uit ervaring).
De EZ210 met dubbele print is makkelijk te chippen door de eprom te vervangen. Met enkele print kun je hem tunen door 2 weerstanden te vervangen. (eentje verwijderen en de ander te vervangen door een potentio-meter (=instelbare weerstand)).
moet even op zoek naar de info, maar die kan ik nog wel ergens opduiken. Je moet wel nog even de wastegate wat strakker zetten (inkorten van het stangetje door imal(of iets dergelijks) met MATE te gebruiken, het stangetje met een snelgriptang vast te houden (anders draait het einde met het membraan mee!), de borgring (veerring) te verwijderen en de wastegate los te koppelen van het stangetje, een snelgriptang op het uiteinde te zetten en dan op en neer te bewegen totdat je hem kunt draaien!!!(dit heeft te maken dat de borging bestaat uit een ingeslagen putje en je moet voorkomen dat het geheel, dat erg vuil en verweerd is door de hoge temperatuur, afbreekt)
Als je volgas geeft en de turbometer slaat tot in/tegen het rode aan en veert weer terug om vervolgens weer naar het rode te gaan vraagt voor een nog strakkere wastegate-afstelling. Probeer het iedere keer weer met een halve of volle slag.....het is tenslotte ook de beveiliging van je turbo!
Het gaat om de EZ210. Dit is de turboregeling en die zit onder de middenconsole!
Hiervan zijn 4 types geleverd waarvan de 1e 2 en de laatste 2 uitwisselbaar zijn (even uit mijn hoofd eindigend op 125 en 156, eindigend op 196 en 216 zijn uitwisselbaar). Het heeft te maken met het aantal tanden op het vliegwiel!! (ik spreek uit ervaring).
De EZ210 met dubbele print is makkelijk te chippen door de eprom te vervangen. Met enkele print kun je hem tunen door 2 weerstanden te vervangen. (eentje verwijderen en de ander te vervangen door een potentio-meter (=instelbare weerstand)).
moet even op zoek naar de info, maar die kan ik nog wel ergens opduiken. Je moet wel nog even de wastegate wat strakker zetten (inkorten van het stangetje door imal(of iets dergelijks) met MATE te gebruiken, het stangetje met een snelgriptang vast te houden (anders draait het einde met het membraan mee!), de borgring (veerring) te verwijderen en de wastegate los te koppelen van het stangetje, een snelgriptang op het uiteinde te zetten en dan op en neer te bewegen totdat je hem kunt draaien!!!(dit heeft te maken dat de borging bestaat uit een ingeslagen putje en je moet voorkomen dat het geheel, dat erg vuil en verweerd is door de hoge temperatuur, afbreekt)
Als je volgas geeft en de turbometer slaat tot in/tegen het rode aan en veert weer terug om vervolgens weer naar het rode te gaan vraagt voor een nog strakkere wastegate-afstelling. Probeer het iedere keer weer met een halve of volle slag.....het is tenslotte ook de beveiliging van je turbo!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Rsport
- 3rd Gear member
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
- Contacteer:
DAt van de ECU is dan mij fout, zo noemde ik het (ben ook niet al te technisch nee
)
Ik bedoelde iig wel het printplatengeval in de middenconsole bij de 480T

Ik bedoelde iig wel het printplatengeval in de middenconsole bij de 480T

- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Geen probleem hoor, ik zag alleen een pagina terug zelfs een foto van de ECU! en dacht....dit gaat niet goed.....maar dat is nu rechtgezet
wat betreft het omzeilen of verleggen van de veiligheid......
chiptuners verleggen de veiligheid door de grens te verhogen/verleggen. Belangrijk hierbij is dat er een veiligheid ingebouwd blijft. Hoger vermogen betekent altijd kleinere marge t.o.v. de max. die de motor aankan. Dit is geen probleem, zolang de motor maar niet over de max. heengaat.
Het wordt gevaarlijk als de beveiliging (lees ook maximale druk van de turbo) omzeilt wordt. Stel dat de electronica de aansturing van de wastegate bediend, maar dat de klep vast blijft hangen, dan draait je turbo overtoeren en sterft (
)
.
De beveiliging meet ten alle tijden de druk en gooit het noodprogramma erop zodat het vermogen in totaal wordt teruggeregeld (op alle mogelijke fronten)! dit spaart dus je turbo en je motor.
(let dus op dat je de wastegateactuator niet te vast schroeft omdat de wastegate dan niet meer ver genoeg open kan door de beperkte slaglengte met alle gevolgen van dien).
Ook in een gesprek met Rica is mij verteld dat de max druk 1 bar zou zijn, maar dit had (na doorvragen) te maken met het feit dat we hier over een 1,7 liter motor met 2 kleppen per cylinder praten! en Rica wil niet alles ten koste van alles uit een motor persen (denk aan de mogelijkheid van verbrande kleppen door te kleine in en uitlaatopeningen)
ergens moet er op internet tabellen staat met de rendementen en capaciteiten van de turbos! (even zoeken)
wat betreft het omzeilen of verleggen van de veiligheid......
chiptuners verleggen de veiligheid door de grens te verhogen/verleggen. Belangrijk hierbij is dat er een veiligheid ingebouwd blijft. Hoger vermogen betekent altijd kleinere marge t.o.v. de max. die de motor aankan. Dit is geen probleem, zolang de motor maar niet over de max. heengaat.
Het wordt gevaarlijk als de beveiliging (lees ook maximale druk van de turbo) omzeilt wordt. Stel dat de electronica de aansturing van de wastegate bediend, maar dat de klep vast blijft hangen, dan draait je turbo overtoeren en sterft (
De beveiliging meet ten alle tijden de druk en gooit het noodprogramma erop zodat het vermogen in totaal wordt teruggeregeld (op alle mogelijke fronten)! dit spaart dus je turbo en je motor.
(let dus op dat je de wastegateactuator niet te vast schroeft omdat de wastegate dan niet meer ver genoeg open kan door de beperkte slaglengte met alle gevolgen van dien).
Ook in een gesprek met Rica is mij verteld dat de max druk 1 bar zou zijn, maar dit had (na doorvragen) te maken met het feit dat we hier over een 1,7 liter motor met 2 kleppen per cylinder praten! en Rica wil niet alles ten koste van alles uit een motor persen (denk aan de mogelijkheid van verbrande kleppen door te kleine in en uitlaatopeningen)
ergens moet er op internet tabellen staat met de rendementen en capaciteiten van de turbos! (even zoeken)
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Leuk detail is dat een vriend van me zijn 480T een beetje getuned heeft en op de testbank de volgende prestaties wegzette:
167 pk
265 Nm :!: :!:
Ik kom hem met mijn T4 niet weg :? (nog niet
):lol:



Ik kom hem met mijn T4 niet weg :? (nog niet
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Ach, spitsere nokkenas, vliegwiel afgedraaid, mr-sweden-chip, open uitlaat, sport-luchtfilter met externe aanvoer, bov en een turbodrukregelventiel.
dus zo'n beetje alles wat er te tunen valt

dus zo'n beetje alles wat er te tunen valt

Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
okok, WI, CO, NOX, grotere IC, brandstofdrukregelaar of zelfs een grotere turbo zit er niet op
Laat horen wat jij erop/ermee hebt zitten/gedaan
ps het onderstel, remmen, vering en demping heb ik even buiten beschouwing gelaten :twisted: evenals alle optische mogelijkheden

Laat horen wat jij erop/ermee hebt zitten/gedaan
ps het onderstel, remmen, vering en demping heb ik even buiten beschouwing gelaten :twisted: evenals alle optische mogelijkheden
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21.09.2005 - 14:44
- Locatie: Haarlem
Ik ben nog niet in het bezit van een auto, maar dat neemt niet weg dat de door jou genoemde dingen basistuning blijft. en vering/demping is onderdeel van het onderstel niet dan ? maar goed, het zal wel.PhysicalZen schreef:okok, WI, CO, NOX, grotere IC, brandstofdrukregelaar of zelfs een grotere turbo zit er niet op![]()
Laat horen wat jij erop/ermee hebt zitten/gedaan![]()
ps het onderstel, remmen, vering en demping heb ik even buiten beschouwing gelaten :twisted: evenals alle optische mogelijkheden
Al is de jap nog zo snel, de Volvo achterhaald hem wel
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
hej nou heb jij het over brandstofdrukregelaar opschroeven....
heb ik gedaan andere veer (top licht nou iets hoger) maar het CO en HC ook....af ligt dit toch aan de kat loosheid :?
heb ik gedaan andere veer (top licht nou iets hoger) maar het CO en HC ook....af ligt dit toch aan de kat loosheid :?
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Sven, was niet lullig bedoeld hoor, eerder een bevestiging van jou waarneming! Het is inderdaad de tuning van de onderdelen die normaal al aanwezig zijn en kan zo dus standaard genoemd worden. (hoewel ik de spitsere nokkenas en het afgedraaide vliegwiel niet echt meer onder de standaard tuning vindt vallen
)
Een 480 laat zich dan ook zeer goed "standaard" tunen!!
We moeten wel altijd rekening houden met het feit dat dit een 8 klepper is en blijft!
De hogere brandstofdruk laat per injectie-opening meer brandstof in de cilinder, terwijl de luchthoeveelheid bij een atmosferisch gevulde motor gelijk blijft. Gevolg is een andere verbranding (komt door ander brandstof/lucht mengsel). Je moet oppassen voor een te rijk mengsel i.v.m. verbranding van je kleppen!! (waterinjectie is dan een optie, maar dit is behoorlijk specialistisch
)
Een 480 laat zich dan ook zeer goed "standaard" tunen!!

We moeten wel altijd rekening houden met het feit dat dit een 8 klepper is en blijft!
De hogere brandstofdruk laat per injectie-opening meer brandstof in de cilinder, terwijl de luchthoeveelheid bij een atmosferisch gevulde motor gelijk blijft. Gevolg is een andere verbranding (komt door ander brandstof/lucht mengsel). Je moet oppassen voor een te rijk mengsel i.v.m. verbranding van je kleppen!! (waterinjectie is dan een optie, maar dit is behoorlijk specialistisch
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
dit is volgens mij alleen bij volgas en acceleratiePhysicalZen schreef: De hogere brandstofdruk laat per injectie-opening meer brandstof in de cilinder, terwijl de luchthoeveelheid bij een atmosferisch gevulde motor gelijk blijft. Gevolg is een andere verbranding (komt door ander brandstof/lucht mengsel). Je moet oppassen voor een te rijk mengsel i.v.m. verbranding van je kleppen!! (waterinjectie is dan een optie, maar dit is behoorlijk specialistisch)
bij deellast (halfgas) of stationair draaien regeld de ecu hem terug.
en btw de druk heb ik niet extreem verhoogd maar acceptable met 0,2 bar.
om te kijken of er verschil was :razz:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
probleem is dat alles geregeld wordt via een matrix aan gegevens. De lambdasonde werkt met een cascaderegeling (een soort aan-uit regeling met een verschoven schakelpunt (hij schakelt eerder aan en later uit)). De injectie stopt dan gewoon. Dit gaat niet traploos. Bij ieder injectietijdspad gaat de computer (matrix) ervan uit dat een bepaalde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten en bij deellast controleert hij tevens de lambda-waarde (bij een 400-serie is dat 0 of 1!!). Door het verhogen van de druk levert hij in werkelijkheid meer brandstof en dat corrigeert hij slechts te dele door de lambda (komt door de cascaderegeling). Dit is iedere keer als je met het gas wisselt (meer/minder gas). Bij constant gas regelt hij fijner bij, maar in het verkeer is dit niet zo vaak, tenminste bij mij niet 

Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21.09.2005 - 14:44
- Locatie: Haarlem
Basistuning hoeft ook absoluut niks mis mee te zijn, zeker niet als geheel zoals in dit geval (het basistuning PAKKET :twisted: ). en met 8v's hoeft ook absoluut niks mis te zijn, kijk even naar de ja helaas) opel gsi 8v, zijn best rap en die blokken zijn ijzersterk ook na wat tuning. zelfde zal het geval zijn met de gietijzeren volvo 8v's zoals de 2L uit de 360 (die ik zelf wilPhysicalZen schreef:Sven, was niet lullig bedoeld hoor, eerder een bevestiging van jou waarneming! Het is inderdaad de tuning van de onderdelen die normaal al aanwezig zijn en kan zo dus standaard genoemd worden. (hoewel ik de spitsere nokkenas en het afgedraaide vliegwiel niet echt meer onder de standaard tuning vindt vallen)
Een 480 laat zich dan ook zeer goed "standaard" tunen!!![]()
We moeten wel altijd rekening houden met het feit dat dit een 8 klepper is en blijft!
De hogere brandstofdruk laat per injectie-opening meer brandstof in de cilinder, terwijl de luchthoeveelheid bij een atmosferisch gevulde motor gelijk blijft. Gevolg is een andere verbranding (komt door ander brandstof/lucht mengsel). Je moet oppassen voor een te rijk mengsel i.v.m. verbranding van je kleppen!! (waterinjectie is dan een optie, maar dit is behoorlijk specialistisch)

Al is de jap nog zo snel, de Volvo achterhaald hem wel
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Dat bedoel ik


Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Michel440sports,
Je CO geeft het eigenlijk al aan (hij is hoger dan eerst). Welke waarde geeft hij eigenlijk aan?
Je CO geeft het eigenlijk al aan (hij is hoger dan eerst). Welke waarde geeft hij eigenlijk aan?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
1300co ....dacht ik en 500 hc maar ik kan me vergissen met de cijfers
en vergeet er bij te vertellen dat toen mijn spruitstukpakking naar de knoppe was :? ...is inmiddels al weer vervangen (hij was ook goed door en krom :shock: )
Ik ga ook morgen terug om te kijken hoe hij nu staat (hij stink in iedergeval ook minder)
en vergeet er bij te vertellen dat toen mijn spruitstukpakking naar de knoppe was :? ...is inmiddels al weer vervangen (hij was ook goed door en krom :shock: )
Ik ga ook morgen terug om te kijken hoe hij nu staat (hij stink in iedergeval ook minder)
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Marc
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
He Hugo!
Je zult niet veel winnen met een 'spitsere' nokkenas..... Als de nokkenas spitser wordt zal de klep dus korter openen. Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk een snelle nokkenas en daarvan de zijn de nokken vlakker/ronder waardoor de klep dus langer opent en meer mengsel binnen kan laten. 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 21.09.2005 - 14:44
- Locatie: Haarlem
Met een spitser/scherpere nokas win je wel degelijk vermogen, alleen wordt scherper vaak aangeduid als meer lift 15% meer lift bv. bij shrick geven ze bv aan dat ze bv 15% meer lift zijn dan de standaard nokas. en betreft ditMarc schreef:He Hugo!Je zult niet veel winnen met een 'spitsere' nokkenas..... Als de nokkenas spitser wordt zal de klep dus korter openen. Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk een snelle nokkenas en daarvan de zijn de nokken vlakker/ronder waardoor de klep dus langer opent en meer mengsel binnen kan laten.
komt overeen daarmee. een scherpere/spitsere nokas blijft langer geopend. levert dus meer liftMarc schreef: waardoor de klep dus langer opent en meer mengsel binnen kan laten.
Al is de jap nog zo snel, de Volvo achterhaald hem wel