Volvo 440 Turbo.. Vraagje over de turbodruk....

Alles over de 440 / 460
robertjuhh
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
Locatie: ede gld

Hallo, ik heb een 440 turbo maar ik zou wel eens willen weten hoeveel bar druk hij orgineel geeft en hoeveel hij aangeeft op de meter?? Op de meter staan geen cijfers. Ik ben erg benieuwd want ik heb het gevoel dat mijne gechipt is.. Weet iemand hoever de drukmeter uitslaat bij een orginele en een gechipte volvo 440/460/480 Turbo? Mijn meter staat ongeveer op 3/4 van het gele vlak..

Gr Robertjan
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

3/4 van het gele vlak is STD bij mijn weten ;)


Schijnt dat je zelf em al iets kan bijstellen (zonder extra onderdelen oid) zodat ie tot het eind van het gele vlak gaat.
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

hier de uitlug mits je zweeds ken :shock:
http://www.480center.com/servlet/user?a ... cle&id=332 even door scrollen tot halverwegen

hier de foto van de meter http://www.480center.com/upload/images/ ... r2/org.JPG
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

heey heey ik ben weer terug ...


hallo robertjuh

ik heb ook een 440 turbo van 1991 en de kop is pas 2200km geleden helemaal gereviseerd ivm lekke koppakking. :D

over de turbodruk klopt wel want mijne geeft ook 3/4 op het gele vlak aan dus is wel normaal . maar als ik normaal optrekt dan komt de meter op het 3/4 van het witte vlak. :D

groet sebastiaan


altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :wink: :wink:
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

:!: :!: ooh jah ik was nog wat vergeten en als de turbo meter vlakbij het rode vlak is ofhelemaal op het rode vlak is moet je meteen rustig rijdend naar de dealer gaan want dan heb je kans dat de turbo kapot is of iets anders aan de hand is . :P
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Gewwon even je Wastegate wat strakker zetten, en je hebt een beetje meer.
Niet te strak natuurlijk, begin met een halve slag. 8)
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Is dit verantwoord tunen? Of kan je beter voor een andere chip kijken..
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Een iets veiliger alternatief voor de wastegate strakker zetten is het plaatsen van een bleedvalve. Maar dat is ook duurder. Een bleedvalve kost circa 50 euro en daarnaast heb je nog een stukje slang nodig.

Maar met de wastegate kan prima, echter onthou, hoe vaster de wastegate, hoe minder ver hij open kan.

En een half slagje kan al heel veel effect op je turbodruk hebben.
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

ceebee schreef:Gewwon even je Wastegate wat strakker zetten, en je hebt een beetje meer.
Niet te strak natuurlijk, begin met een halve slag. 8)
Ik krijg hem met geen mogelijkheid om...Het lijkt wel of ze hem vast gestantst hebben. :?
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Dat is het stangetje wat uit de actuator steekt, zit met een stangetje en oogje op een nok op de turbine. Die nok bedient de arm van de wastegate, de dumpklep van je turbine. DIT HEEFT NIKS TE MAKEN MET EEN DUMPVALVE.

Dat oogje zit met een borgmoertje vast. Borgmoertje los, oogje van het nokje af (splitpen verwijderen) halve slag draaien, splitpen erop, borgmoertje erop en testrijden.

Uitdraaien is minder druk opbouwen en indraaien is meer druk opbouwen.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Let op, het helpt wel als je het oogje weer op de het nokje terugzet voordat je de splitpen weer terugzet, het leek me logisch, maar ik zeg het toch maar voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Marinus schreef:
Dat oogje zit met een borgmoertje vast. Borgmoertje los, oogje van het nokje af (splitpen verwijderen) halve slag draaien, splitpen erop, borgmoertje erop en testrijden.

Uitdraaien is minder druk opbouwen en indraaien is meer druk opbouwen.
Dit heb ik geprobeerd dus; maar is vast gestanst..of zit op de een of andere manier muurvast :?

Het schroefdraad van het stangetje word niet 'korter' in ieder geval. Het stangetje draait dus 'loos' rond
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Je bedoeld te zeggen dat je het oogje ten opzichte van het stangetje na het losdraaien van het borgmoertje niet kunt laten draaien????

Hmmmm, dat is vaag, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dan is er nog een mogelijkheid, maar dat is de breekijzermethode.

Maar daar ben ik echt geen voorstander van, want dan heb je geen enkele controle over hoeveel je er bij of af doet en het is onmogelijk de orginele instellingen terug te vinden.

Misschien dat iemand ervaring heeft met de wastegates van 4x0 turbo's, die mag die kennis dan hier ventileren.
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

We praten wel over een '94-er. Chiptuning word mij ook al moeilijk gemaakt doordat ik een enkele printplaat heb... :(
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik ben vandaag bij Roel geweest (RICA) en die geeft aan dat het zo niet werkt op de 440. Als je al gaat pielen met een bleedvalve, dan schijnt ie in noodloop te gaan draaien.

De enige realistische optie om de druk op te voeren is de software aanpassen zei hij. En de druk kan tot 1 bar zei hij daarbij.

Ik moet hier even bij zeggen dat het weer beredruk was en ik heb het tijdens het schrijven van nieuwe software aan hem gevraagd, heb zelf geen ervaring met 4x0 turbo, dus ik wil even een slag om de arm houden. Maar het simpelste is eventjes zelf RICA bellen en zeggen wat je hebt en vragen wat je opties zijn.
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Enkele printplaat gaat niet , even subtiel met de bandlichter wastegate stellen.
Ik heb het zelf gezien dat het kan.......................
Wel een beetje onnauwkeurig , dat wel.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

dus ook voor chiptuning voor een enkele printplaat (9 van de tien chiptuners kunnen hier nix mee...)
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

ceebee schreef:Enkele printplaat gaat niet , even subtiel met de bandlichter wastegate stellen.
Ik heb het zelf gezien dat het kan.......................
Wel een beetje onnoauwkeurig , dat wel.
??? vertel
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Wat , hoe je de boel moet verbuigen??
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Als je gaat tunen 2 punten...
1 Weet waar je mee bezig ben.
2 Alles met beleid.

Haast en gewoon maar doen ken ik er onder tussen genoeg van. (Help! auto start niet (meer)hoe komt dat??)
Beunen doen we bij de buurman :razz:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”