S80 T6 op LPG

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:
bart simpson schreef:... en "speciaal ontworpen" is een combinatie van gegevens die mij tamelijk onlogisch overkomt, ...
waarom vind je dat onlogisch Bart, of wat bedoel je hiermee?.
Ik had het over de combinatie van "nu te koop", een "recent geplaatste installatie" en het "speciaal ontworpen" zijn van die installatie.
Ludo
6th Gear member

het "speciaal ontworpen" zal wel bedoeld zijn omdat er geen standaard installatie voor de T6 op de markt is.
hij bedoeld dus een aangepast systeem voor deze motor.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ludo, is het compleet lezen van de zin te moeilijk? ik had het over de combinatie van een aantal gegevens.
Ik snap uitstekend wat "speciaal ontworpen" betekend, in dit specifieke geval was het dus een simpel gokkie geweest wat het worden zou en dat lijkt hier verkeerd uitgepakt (anders verkoop je hem niet zo snel weer).
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:@ludo, is het compleet lezen van de zin te moeilijk?
ik denk net zo moeilijk als duidelijk schrijven.
en ken jij de beweegredenen van de verkoper?, je oordeel staat blijkbaar al 100% vast zonder dat je er ook maar iets over weet.
maarja, blijkbaar is dat normaal als je verkoper bent, een ander zijn 'produkt' is immers toch nooit niks. :roll:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik ken de beweegredenen niet (net zo min als jij vermoed ik) maar als je veel geld investeerd in een speciaal ontwikkelde gasinstallatie en kort daarna bied je het geheel te koop aan vind ik het wat eigenaardig.
Ludo schreef:heb even gezocht op marktplaats.
't is niet helemaal duidelijk, zo te zien een JTG-ICOM systeem, geen wonder dat ie de deur uit gaat. :lol:
Spreekt uit jouw citaat geen "oordeel"?

Maar als het gaat om een 6 cilinder S80 op gas heb je gelijk, ik vind het niks.
Gas in een S80 is niet makkelijk, bij een CNG S80 (origineel af Volvo) is er zelfs geen handelaar die er geld op wil bieden, die is daardoor (voorlopig) volstrekt onverkoopbaar.
Volvo for life
abtler
Starter

tja .. met de laatste posts schiet ik dus niet veel op ..

Volgens de 'gasleverancier' die de Chevy SS Silverado (350 pk. + aankomende kompressor) van een kameraad heeft omgebouwd, zou het geen probleem zijn om een moderne Lpi installatie op turbo motoren te bouwen.

Zij voorzien verder oa extra kleppensmering en eventueel extra koeling (grotere oliekoeler etc), om een en ander werkbaar te houden.

Zal eens tijd moeten maken, om eens tot daar te gaan en specifieker op de werkwijze / problemen van bv. de Volvo en de S4 (quattro voordeel) in te gaan.

Niemand meer ERVARING met een gas-T6 ??
Ludo
6th Gear member

je schiet er idd niks mee op.
Bart bekijkt het altijd enkel maar uit het financieel punt.
in zijn geval (lees als verkoper) ziet hij geen €€.
technisch is iets heel anders, het kan wel degelijk.
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Spreekt uit jouw citaat geen "oordeel"?
lezen is moeilijk hé Bart?. :wink: :
Ludo schreef:heb even gezocht op marktplaats.
't is niet helemaal duidelijk,
V480-S60
Geartronic member

Eén ding is duidelijk. Technisch is alles mogelijk. Of het het gewenste resultaat heeft is een tweede.

Dat geef je zelf ook al aan Ludo met betrekking tot sommige systemen
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:je schiet er idd niks mee op.
Bart bekijkt het altijd enkel maar uit het financieel punt.
in zijn geval (lees als verkoper) ziet hij geen €€.
technisch is iets heel anders, het kan wel degelijk.
Iemand monteerd gas vanwege een mogelijk financieel voordeel, andere motieven zijn er doorgaans niet, ik signaleer ook mogelijke nadelen op basis van een anderssoortige ervaring, o.a. ten aanzien van de restwaarde c.q. verhandelbaarheid en mogelijke betrouwbaarheidsproblemen.
Die gasinbouwer die jou na gasinbouw 100% mobiliteit garandeert dus ook vervangend vervoer als er een gasgerelateerd technisch probleem is moet ik nog tegenkomen.
Verder is het ieders individuele keuze, het is zijn auto en zijn geld wat er mee heen gaat.
Ik bestrijd nergens dat het allemaal technisch niet mogelijk zou zijn, alles is alleen "custom made" en daardoor is het allemaal niet echt zo uitgebreid getest als een serieproduct is, ik geef dan ook alleen aan dat er een bovengemiddels serieuze kans op ongewenste problemen ontstaat die zomaar niet door ieder Volvodealer (denk b.v. aan vakanties) op te lossen zal zijn, los daarvan wordt gas niet ondersteund door Volvo en dat is voor mij toch ook een indicatie dat het mogelijk toch niet zo succesvol is als jij suggereert.
Een fabrikant heeft een productaansprakelijkheid, als iemand ingrijpend aan het product gaat veranderen, door montage van lpg of door iets anders neemt hij die verantwoordelijkheid dan ook over?
abtler
Starter

bart simpson schreef: Iemand monteerd gas vanwege een mogelijk financieel voordeel, andere motieven zijn er doorgaans niet
Tja .. en daar zit het hem nu net!

Sommige (zotte) mensen hebben wel andere motieven. Tot voor een paar maanden had ik een Skoda octavia 4x4 Tdi als dagelijkse auto ivm de kilometers en daarnaast nog een Audi A4 met 300 pk in de garage staan voor de fun (trackdays, sprints of gewoon een dagje duitse autobaan etc). Beide auto's heb ik verkocht en een family Van gekocht.

Omdat ik het pk gevoel toch te sterk mis, gaat mijn vriendin met de 'bus' rijden en ik op zoek naar iets anders.

Om niet weer 3 auto's in de oprit te zetten (en bijbehorend in belgie inschrijfingsbelasting, wegenbelasting etc. te betalen) .. gaat mijn gedachte naar een combinatie in 1 auto ! .. dus iets snels en zuinigs .. Lpi met andere woorden.

Restwaarde is helaas toch een moeilijk bepaalbaar iets, als je een uitzondering wilt zijn. Zeker als er op termijn ook nog aanpassingen aan gedaan worden (verlagen etc).

Betrouwbaarheid is wel belangrijk, omdat ik dan geen alternatief meer in de garage heb voor als de een in reparatie is.

Ik heb in elk geval al van 2 Lpi - inbouwers gehoord, dat tegenwoordig turbo en lpi goed samen gaan (zelfs nog te verbeteren met bv. aparte kleppensmering, extra oliekoeling etc). Dus ik ga binnenkort daar eens langs om meer verhaal te hebben en eventueel ervaringsberichten van hun klanten te krijgen.

Groet, Abtler
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:De gasinbouwer die jou na gasinbouw 100% mobiliteit garandeert dus ook vervangend vervoer als er een gasgerelateerd technisch probleem is moet ik nog tegenkomen.
zelf heb ik het nog niet nodig gehad maar dat is geen enkel probleem bij m'n gasinbouwer (LPG Techniek Limburg).
ook bij Léan Mesman krijg je vervangend vervoer.
kwestie van afspraken... net zoals bij de Volvo dealer.
abtler schreef: Ik heb in elk geval al van 2 Lpi - inbouwers gehoord, dat tegenwoordig turbo en lpi goed samen gaan
natuurlijk gaat dat goed, ik rij er al 4,5 jaar probleemloos mee.
ook in de 850 club zijn er verschillende die er mee rijden, waarvan sommige al méér dan 2 ton ermee afgelegd hebben.
PeterR
Starter

Ludo schreef:
bart simpson schreef:De gasinbouwer die jou na gasinbouw 100% mobiliteit garandeert dus ook vervangend vervoer als er een gasgerelateerd technisch probleem is moet ik nog tegenkomen.
zelf heb ik het nog niet nodig gehad maar dat is geen enkel probleem bij m'n gasinbouwer (LPG Techniek Limburg).
ook bij Léan Mesman krijg je vervangend vervoer.
kwestie van afspraken... net zoals bij de Volvo dealer.
abtler schreef: Ik heb in elk geval al van 2 Lpi - inbouwers gehoord, dat tegenwoordig turbo en lpi goed samen gaan
natuurlijk gaat dat goed, ik rij er al 4,5 jaar probleemloos mee.
ook in de 850 club zijn er verschillende die er mee rijden, waarvan sommige al méér dan 2 ton ermee afgelegd hebben.
Wat een reacties hier zeg :D

Ludo heeft, volgens mijn praktijkervaring, gelijk.

Mijn 850R (en die had een turbo de laatste keer dat ik het checkte) rijdt al een jaar probleemloos op LPI. Advies van Ludo en positieve verhalen op het 850 forum zijn voor mij aanleiding geweest om toen tot inbouw over te gaan. Het enige probleem dat ik er mee had (brandend Lambdalampje vlak na inbouw) konden ze bij de Volvodealer niet vinden (resetten en succes ermee. Ligt vast aan je LPG.....) terwijl ze het bij Mesman binnen 30 seconden hadden opgelost (vacuumlek).

Zonder mensen bij mijn eerste post voor het hoofd te willen stoten, sceptici over LPG hebben meestal geen praktijk ervaring of kort samengevat: T5/T6 met hydrostoters + LPI = succes verzekerd.
Laptom
2nd Gear member

bart simpson schreef: Iemand monteerd gas vanwege een mogelijk financieel voordeel, andere motieven zijn er doorgaans niet, ik signaleer ook mogelijke nadelen op basis van een anderssoortige ervaring, o.a. ten aanzien van de restwaarde c.q. verhandelbaarheid en mogelijke betrouwbaarheidsproblemen.
Die gasinbouwer die jou na gasinbouw 100% mobiliteit garandeert dus ook vervangend vervoer als er een gasgerelateerd technisch probleem is moet ik nog tegenkomen.
Verder is het ieders individuele keuze, het is zijn auto en zijn geld wat er mee heen gaat.
Ik rij in een '90 440 Turbo waar ik gas in heb gelegd (LPI). Garantie van de LPG inbouwer met vervangende auto is vanzelfsprekend (hij zegt (natuurlijk)dat het maar nauwelijks nodig is geweest bij hem). De LPI installatie was duurder dan mijn auto gekost heeft. Brengt het ooit iets op? Weet ik niet (waarschijnlijk verdien ik het terug), maar ik heb een initiele investering gedaan en rij nu heel goedkoop en vooral... Mileubewust!! Het is nooit goed voor het mileu een auto, maar op LPI is het alvast 100x beter dan welke diesel dan ook.
Sorry Bart, ik begrijp jou bezorgheid en ik vind het netjes dat je jou mening en eventuele ervaring deelt. Maar ik ben louter positief ten aanzien van LPG en ik zou willen dat meer mensen het zouden doen. Ik heb zelf in auto's (Volvo's) gereden met meer dan 400k op de LPG teller met de originele kop, waaronder een 850T5 met 500k LPG kilometers. Ik ken meerdere D5/2.4D die na 200k een nieuwe kop nodig hadden. Het gebeurt misschien vaker bij LPG bakken, maar niet zo vaak als jij pretendeert.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het aardige is dat er vrijwel uitsluitend mensen positief reageren die auto's hebben van voor het in dit geval zo cruciale modeljaar 2000, alle positieve ervaringen met de motoren van voor die tijd zeggen uitsluitend iets over de motoren van voor die tijd en niet over hoe een Volvo van vandaag de dag zich zou moeten gaan gedragen.
Het staat iedereen vrij om via "the hard way" te ervaren wanneer de kop vervangen moet gaan worden (vanaf nieuw direct gaan vervangen is natuurlijk ook waanzin) en daar is niets aan bangmakerij bij, het plaatst alleen je investering en je omslagpunt in een wat ander licht.

Een groot Nederlands filosoof zei ooit: "ieder voordeel hep ze nadeel"
Ludo
6th Gear member

Laptom schreef:.... ik ben louter positief ten aanzien van LPG en ik zou willen dat meer mensen het zouden doen. ...
Nee!, daar trek je alleen maar de prijs mee omhoog. :lol:
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Ach iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking..

ik zie ook auto's met 5 ton er op, maar ik zie nog veel meer auto's met ellende..
dus ik zou wel willen, maar de feiten overtuigen me niet...
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Laptom
2nd Gear member

bart simpson schreef:Een groot Nederlands filosoof zei ooit: "ieder voordeel hep ze nadeel"
Die gast is absoluut geen groot filosoof. Hij kon aardig tegen een balletje trappen, maar de slimste is hij nu ook weer niet.
Laptom
2nd Gear member

+++t blijft behelpen+++ schreef:ik zie ook auto's met 5 ton er op, maar ik zie nog veel meer auto's met ellende..
dus ik zou wel willen, maar de feiten overtuigen me niet...
Dat klopt, maar ik vind het altijd zo kortzichtig dat mensen zeggen dat je met een gasbak altijd de kop moet vernieuwen na iedere 100k.. Er zijn natuurlijk gevallen bekend dat dit gebeurd, maar ik ken ook een D5 die al zijn kop heeft moeten vervangen voordat deze de 200k heeft gezien.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Laptom schreef:
bart simpson schreef:Een groot Nederlands filosoof zei ooit: "ieder voordeel hep ze nadeel"
Die gast is absoluut geen groot filosoof. Hij kon aardig tegen een balletje trappen, maar de slimste is hij nu ook weer niet.
Die uitspraak klopte overigens heel aardig.
Plaats reactie

Terug naar “S80”