XC60 D5 205pk - chiptuning resultaat?

De eerste generatie XC60
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Paul schreef:Wat is dan toch de reden Elvis, dat jij niet de 175pk versie hebt gekocht maar de 205?
Idd, ik weet niet het precies, maar ik neem aan dat de upgrade van 175pk naar 205 veel meer heeft gekost dan een bezoekje aan polestar.
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Ik wilde persé de AWD:)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
bvm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2010 - 18:47
Locatie: arnhem
Contacteer:

Beste volvo rijders, wij zijn nu weer 2 jaar verder.
Lever volgende week mijn V70D5 ( 2007) met 226 PK (Rica) in voor een XC60 Summum Is er iemand die ervaring heeft met Rica tuning voor de TwinTurbo D5 205PK Van 205 pk / 420 nm naar 245 pk/ 500 nm ?
Het gaat mij vooral om het terkken van caravan en een gunstiger brandstofgebruik.
Bij mijn V70 D5 was het een ervaring om van 163 naar 226PK te gaan.
Het brandstof gebruik werd gemiddel met 1 liter teruggebracht.

lees graag jullie ervaring.
Ben
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21408
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die caravan zal zeker geen probleem zijn met meer dan 400 Nm op de wielen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Live schreef:
De nieuwe D5 heeft zijn 420 Nm beschikbaar over een groot toerenbereik, daar zal het minder mee zijn.

ps; waarom hebben de 2.4D en D5 evenveel Nm..? Kunnen ze met 2 turbo's niet meer er uit halen, of is dit onverstandig ivm versnellingsbak of..?
Is al vaak verteld op het forum: de 2.4D en D5 zijn dezelfde motor met dezelfde dubbele turbo en dezelfde versnellingsbak. Verschil is dat de D5 dat koppel levert tot 3500rpm, de 2.4D is softwarematig begrenst vanaf 2500rpm. Vanaf dan zakt het koppel, waardoor het vermogen gelijk blijft op ongeveer 163pk, terwijl dat bij de D5 dan oploopt tot 205pk (vermogen is simpelweg koppel x toerental)
Meer kunnen ze zeker, de 215pk sterke D5 heeft naar mijn weten geen verschil met de 205pk D5, maar heeft wel 440Nm koppel.

@hierboven: ik heb de mijne door Rica laten chippen naar 220pk/460Nm, leek me het veiligste voor de geartronic en de awd. Rica zelf zei dat de 250pk/500Nm geen problemen geeft en dat ze zelfs enkele programma's op maat hebben geschreven die richting 270pk gingen en dat die ook geen problemen hebben. Zelf raad ik het niet aan, maar iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil natuurlijk ;)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
bvm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2010 - 18:47
Locatie: arnhem
Contacteer:

Beste Volvo rijders,
Na aanschaf van mijn XC60 begin februari heb deze een week later door Rica laten chippen naar 245pk/500Nm..
Het gaat mij in eerste instantie niet om het grote vermogen en een snelle sprint. Maar om het gunstige brandstofgebruik en rustiger rijgedrag.
De positieve ervaring met de V70 6 bak 226PK uit 2007, welke na tuning een zeer gunstig brandstofgebruik had was mede aanleiding om de toch al sterke 205 Pk te laten kietelen.
Heb nog geen ervaring met de caravan, komt van de zomer wel ( zal mijn ervaring met u delen)
Het verschil is zeer duidelijk merkbaar, blijft langer en gemakkelijker in de hoge versnelling doortrekken.
Echter de verwachte brandstof reductie is een teleurstelling. Gemiddeld 1: 10 . ( div ritjes oude V70 gemiddeld 1: 15)
Op de grote weg 1:10,5 bij 120km op CruseControll. Mijn oude V70 haalde een gemiddelde van 1: 17
Heb afgelopen week een aanhanger met haardhout ( 1500kg) mogen vervoeren, trekkracht geen enkel probleem, maar schrok van het verbruik 1: 6.8
Hier wordt je niet vrolijk van!!!! Zeker niet als je een vakantieroute van 500km aan het uitzetten bent.
Heb het probleem voor laten leggen aan Rica en hoop dat zij met een antwoord en passende oplossing kunnen komen.
Wordt vervolgt,
Ben

Vond op internet onderstaande over de XC60.
XC60 2.4 D4 Twin Turbo AWD Deze zuinige D4 motor is in de basis de D5 215pk motor die aangepaste motorsoftware heeft voor een extra laag brandstofverbruik. Het koppel van 420nm blijft behouden de Pk's zijn begrensd op 163. Indien gewenst kan deze software via Volvo aangepast worden.
Gemiddeld verbruik: 6,8 l/100km
Verbruik stad: 8,9 l/100km
Verbruik snelweg: 5,6 l/100km
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21177
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb mijn XC60 D5 awd gt 185pk laten chippen door Polestar naar 205pk en ervaar hetzelfde.
Bij constant 120km/h op de snelweg zie ik ook dat het verbruik op 1/10 staat.
Ook ik werd door een voorspeld beter verbruik richting Polestar getrokken maar ik zie daar in de praktijk weinig van.
Maar wat pakt het blok lekkerder op, na een rotonde lekker op koppel richting maximale snelheid en soms, heel soms even weg sporten bij een bumperklevende medeweggebruiker.
Mijn vrouw reed gisteren voor het eerst na de tuning en flush van de automaat.
Ze trok even door toen ze de snelweg op reed en had direct een glimlach..
Dus ja, ook dat mag wat kosten... :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

bvm schreef:Beste Volvo rijders,
Na aanschaf van mijn XC60 begin februari heb deze een week later door Rica laten chippen naar 245pk/500Nm..
Het gaat mij in eerste instantie niet om het grote vermogen en een snelle sprint. Maar om het gunstige brandstofgebruik en rustiger rijgedrag.
Wat heeft de tuning gekost en wat heb je van te voren in gedachten gehad hoeveel je zou besparen door het (theoretisch) zuiniger worden van de auto?
Wat was/is je gemiddelde gebruik voor en na de tuning?

Edit: met de m'n D5 zit ik zo rond de 7.5 l/100km bij 125km/h, dus ik vind die 10l/100km aan de fors hoge kant. Vooral als het een nieuwe D4 betreft. Waarschijnlijk heb je de Geartronic en geen handbak zoals ik. Maar 2 liter meerverbruik op de snelweg is nogal veel. Is de alles al goed ingelopen?
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Besparing door tuning blijf ik persoonlijk een lastig fenomeen vinden.
Punt is dat je zoveel meer vermogen hebt, dat je in de praktijk (ik tenminste) soms net even die dot gas erbij geeft waardoor die besparing (die er echt is, mits je dus je voetje net zo houdt als voor de tuning) ineens weer foetsie is ....

Ik durf de besparing ook alleen te beloven als de klant echt hetzelfde voet-gedrag aanhoudt als voor de tuning...
(en dan kan het idd oplopen tot zo'n 8-12%)
En neem niet de BC als meet methode, maar gewoon tanken en tellen!
Voor de iPhone liefhebbers onder ons; ik heb alle auto's in "Fuel log 3" staan. Als je dat een paar tankbeurten doet, krijg je prima inzicht in je echte verbruik!
Groet!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21177
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Goeie tip Volvotech.
Hoe kom ik aan het appi?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Inderdaad, en zeer waarschijnlijk moet je gebruik maken van het extra koppel in de lage toerengebieden zodat je (nog) vroeger kunt schakelen. Daar zit waarschijnlijk ook het probleem aangezien daar steeds minder te halen valt voor de tuner.

Vwb de BC: is heel afhankelijk van het rijpatroon heb ik gemerkt. Ik reken het na elke tankbeurt uit en reset daarbij dan direct het gemiddelde gebruik. Geeft een goed idee hoe de auto zich gedraagd qua verbruik. Over het algemeen zit BC er een paar tienden (l/100km) onder de echte waarde (te optimistisch dus). Dat kan verschil kan snel fors oplopen als er bijvoorbeeld eerst een 400km rustig op snelweg wordt gereden en daarna veel korte stukjes met koude motor.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Euh... downloaden in de appstore...
(tenmiste; bij een Apple product, denk dat het bij een ander merk ook gewoon te vinden is!)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2386
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Voor iPhone & iPad is "Road Trip (Lite)" van Darren Stone ook handig, eenvoudig brandstof invoeren en helder overzicht met allerlei grafiekjes. Ook alle andere kosten zijn eventueel in te voeren, ook voor meerdere auto's, maar dat kan best confronterend zijn..... Daarnaast te synchroniseren via dropbox.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
bvm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2010 - 18:47
Locatie: arnhem
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties.
De reden van tuning was een beter rijgedrag en natuurlijk een iets gunstiger brandstof gebruik. Na mijn ervaring met de V70, hoefde ik hier niet lang over na te denken.
I.v.m.een slechte rug, was de hoge instap, mooie auto en de door Volvo voorgespiegelde verbruikswaarden mede bepalend voor het kiezen van een XC60. Met pensioen dus meer met de caravan op pad.
Heb niet alleen de BC als gegeven, maar natuurlijk de tankbeurten als uiteindelijk uitgangspunt genomen.
Dat de XC60 een hoger verbruik heeft, is vanzelfsprekend. Maar het slurpen met aanhanger en straks met caravan 5000km 1: 6,5 Of 1: 10 scheelt een slok op een borrel en maakt het rijden niet tot een feestje. Was met mijn oude V70 zeker het geval.
Met betrekking tot de flush van de automaat, ik heb het gevoel dat de slip groter is.
Heb hem vanmiddag in afwachting van RICA weer even naar de fabriekswaarden ( 205 PK) laten zetten. Ga hier met mijn dealer over praten, want het kan natuurlijk ook worden veroorzaakt door een storing in de motor zelf ( bijv. lucht massa meting) . Ook Rica denkt mee en zet nadien de nieuwe software als service weer terug. Wat dat betreft alle medewerking.
Wat het rijgedrag betreft, mijn rechtervoet heb ik al lang ingepakt, rij zoveel mogelijk op de cruse control.
Wordt vervolgt
Ben
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Interresant, ben benieuwd of ze iets vinden! Heb je trouwens een idee van wat het verbruik voor het tunen was of heb je de auto meteen getuned?
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
bvm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2010 - 18:47
Locatie: arnhem
Contacteer:

Het gebruik voor het tunen heb ik maar 14 dagen kunnen testen.
Was in het stadsverkeer gunstiger. Op de grote weg iets ongunstiger, praat dan over 8% max verschil. Heb toen niet met een aanhanger gereden.
Vanmorgen de zaak met mijn dealer besproken, ga wat langer testen, blijft het verbruik te hoog, dan wordt er een diagnose gestart. Niet tevreden, dan ruilen wij hem zonder probleem weer om voor een V70 geen enkel probleem, maar rij er eerst een maandje mee!
Wat Volvo schrijft over het gebruik, is volgens hen nooit te halen. Volgens de dealer is het appels en peren vergelijken met mijn oude V70 6 handbak. Geen dubbele turbo, 200 kg lichter, geen AWD en GT.
T.O.V. een nieuw model V70 handbak, moet je ongeveer 10% per extra bijtellen dus 10% awd en 10% GT. Ook de nieuw V70 D5 2.4 heeft een hoger gebruik t.o.v. mijn oude V70 van 2007. Moet daar ook dezelfde rekenverhouding op loslaten. Het verhaal klopt zeker, ook als ik alle forum berichten volg. Maar een ding is duidelijk, hoger vermogen is ook een hoger verbruik. Ondertussen buigt ook Rica zich over dit probleem. Hoop voor een ieder starks dat er witte rook uit de schoorsteen komt.

gr Ben
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

witte rook wens ik je alleen figuurlijk toe een koppakking vervangn is zonde geld.

Het zijn inderdaad appels met peren, de XX60 is zwaarder, veel hoger, heeft AWD en een geartronic lijkt me meer dan logisch dat je een fors hoger verbruik hebt. De verbruikcijfers tja het is bekend dat de standaard meetcyclus niet klopt met normaal praktijk gebruik dat mogen we volvo niet aanrekenen
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als ik mijn V70 MY06 24D (163pk) 6 traps GT vergelijk met mijn XC60 D3 AWD MY11 (ook 2.4L) 6 traps GT kom ik tot het volgende resultaat :

V70 24D = 7.4L/100km
XC60 D3 AWD = 7.8L/100km

dus slechts 0.4L/100km verschil gemiddeld.

Ik heb al jaren dezelfde trajecten gereden woon-werk, dus de vergelijking klopt wel.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Bijna 10 l/100km verbruik bij ~125km/h op de CC is hoe dan ook te veel. Ik vermoed dat er iets fout is of een maandagmorgenmotor. Dat soort waarden op de snelweg heb ik alleen als ik flink ga jakkeren. Een superzuinige SUV zal het nooit worden, maar dat is bij de directe concurentie niet veel anders. Het gewicht, AWD, eventueel een automaat en een CW waarde van een tuinhuisje helpen daar niet bij. T.o.v. de vorige auto vind ik qua verbruik de XC60 een meevaller.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
bvm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.07.2010 - 18:47
Locatie: arnhem
Contacteer:

Hoogbrandstof gebruik: vervolg.
Na overleg mijn garage van aankoop, (Hennes de Volvo specialist in Nijmegen en Ron Middendorp van Rica Tuning Ede), is het nodige aan de auto gedaan.
Hennes heeft de auto onder garantie een dag onderhanden genomen, versnellingsbak geflushed, de bak en motor software voorzien van de laatste update . Bij ophalen kreeg ik opdracht, 14 dagen inrijden om de bak weer aan te passen aan de rijstijl.
Vandaag ( onder garantie) naar Rica Tuning in Wateringen geweest om de auto op de rollerbank te testen en de software te finetunen en te laten voorzien van de ECO Tuning (van 205PK 420nm naar 225Pk 460nm). Mag gezegd worden: een geweldige service van deze bedrijven.

Het resultaat mag er zijn. Op de heenweg strak aan de snelheid gehouden 100km en 120km traject verbruik over 130km een gemiddelde van 1: 11 (straffe wind in de rug)
Op de terugweg zelfde snelheid en afstand wind schuin tegen 1: 14,3 . Het rijgedrag is totaal veranderd, de auto loop zeer soepel, schakelt veel mooier en gelijkmatiger en staat rond de 80km al in de 6e versnelling , blijft daar ook in bij gelijkmatig gas geven.
Natuurlijk even het gas diep ingetrapt, door naar de 180km. Je wordt stevig in de kussens gedrukt door de geweldige acceleratie.
Over 3 weken gaat de caravan aan de haak voor een kleine 4000km.
Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.
Ben
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”