cilinderkop 2.4 motor bij LPG gebruik

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:@ Ludo, dank voor je uitleg, ik geloof toch dat jij wat belangrijke elementaire zaken mist,
dat zal dan wel ja. :lol:
bart simpson schreef: Maar toch even voor mijn beeldvorming, die gasinbouwer is:
1) een simpele monteur die een doos "GasFX-spul" in zijn handen gedrukt krijgt van GasFX en het op straat dan maar verder uit moet zoeken?
2) een zelfstandige onderneming die in een gebouw zit en namens GasFX een dienst verlenen gaat.
1: ja zo ongeveer.
maar verder uitzoeken doet ie niet, daar krijgt hij niet voor betaald.
plaatsen - aansluiten en klaar... opdracht volbracht.

2: ja.
alleen is de zelfstandige ondernemer een dealer van Vialle.
bart simpson schreef: En als ik je goed begrijp zeg je ook dat er geen serieproductie van gasinstallaties voor Volvo's is? is dat niet eigenaardig als er zoveel geleverd zouden worden? maar dat betekend dan automatisch toch ook dat er niet iets als een ISO certificering voor gas is?
Wat je met maatwerk suggereert is dat er dus geen Volvo gelijk is, dat lijkt mij haast onmogelijk.
ik wil niet beweren voor alle Volvo's, maar dat geld wel voor de meesten.
de Volvo's zijn zeker wel gelijk, maar met maatwerk word bedoeld de afstelling.
men vertrekt altijd van een standaard installatie (Vialle levert niet anders), die word vervolgens afgesteld op de auto.
niet iedere auto is in dezelfde conditie.
je mag dat vergelijken zoals bij chiptuning, je kan 2 identieke auto's hebben, maar uiteindelijk hebben ze verschillende software.
wellicht zijn de verschillen nooit groot, maar wél cruciaal voor een optimale werking. :wink:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ok, dank voor je uitleg, TS gaat dus nu als Nederlandse particuliere koper van een GasFX/Vialle gasinstallatie in zijn Volvo V70 van 2007 naar een juridisch adviseur en gaat een zaak starten tegen de Vialle Dealer die deze installatie gemonteerd heeft om de kosten van de gevolgschade te claimen, het is iig volgens Volvo een bekend probleem, deze inbouwer had dus beter kunnen weten, dank voor de medewerking! (vast ook namens TS)

Je bent lekker op dreef, klein puntje nu nog, zal het weer in multiple choice doen, waarom ondersteund Volvo AB gas op een recente Volvo nu niet?
1) Ze verdienen er niet genoeg aan.
2) Door praktijkervaring meent men dat een Volvo er ongeschikt voor is.
3) Bij Volvo is men te eigenwijs om de grote meerwaarde van lpg te zien.

Op de site van Vialle staan maar erg weinig hedendaagse Volvo's waarvoor men een gasinstallatie heeft, waarom is dat?
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:ok, dank voor je uitleg, TS gaat dus nu als Nederlandse particuliere koper van een GasFX/Vialle gasinstallatie in zijn Volvo V70 van 2007 naar een juridisch adviseur en gaat een zaak starten tegen de Vialle Dealer die deze installatie gemonteerd heeft om de kosten van de gevolgschade te claimen,
weinig kans van slagen lijkt me.
Gasfx is de verkoper.
de inbouwer doet precies en volgens 'het boekje' wat van hem gevraagd word.
namelijk een installatie inbouwen (opdrachtgever is Gasfx), niks meer, of niks minder.
tenzij je natuurlijk kan aantonen dat dit niet conform de regels is gebeurd.

bart simpson schreef: Op de site van Vialle staan maar erg weinig hedendaagse Volvo's waarvoor men een gasinstallatie heeft, waarom is dat?
niet echt een idee waarom dat is.
met inkomsten zal het vast wel te maken hebben. :lol:
de (zuinige) dieselmotoren tegenwoordig, zullen daar o.a. ook wel voor iets tussen zitten...

het waarom is eigenlijk ook weinig van belang, hetgeen waar jij de hele tijd (nodeloos) om wil discussieren, is dat het niet kan, terwijl er een pak probleemloos rondrijden.
je wil ze vast niet allemaal de kost geven?.
chiptunen ondersteunt volvo ook niet, terwijl er ook hier een hoop probleemloos gechipt rijden.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

We gaan het afwachten, ikzelf acht de kans juist wel aanwezig dat TS een kans maakt zijn kosten op de inbouwer verhaalt te krijgen.
Dieselmotoren worden in NL substantieel zwaarder belast qua BPM, een goed functionerende gasauto zou op dat vlak dus zomaar welkom zijn.
De ervaringen van zowel Volvo als de dealers zijn anders als het gaat om die betrouwbaarheid.
Chiptunen is in uw land zelfs wettelijk verboden, u ziet het niet als een probleem toch is het alleen op dat vlak een potentieel serieus probleem.
Jan W
2nd Gear member

Ludo schreef: weinig kans van slagen lijkt me.
Gasfx is de verkoper.
de inbouwer doet precies en volgens 'het boekje' wat van hem gevraagd word.
namelijk een installatie inbouwen (opdrachtgever is Gasfx), niks meer, of niks minder.
Mijns inziens te stellig.
Indien de persoon die de inbouw verzorgd heeft, in (loon-)dienst is bij Gasfx, heb je een punt.
Indien deze persoon echter als zelfstandige optreedt, is het (toch) wel degelijk dèze persoon die verantwoordelijk is -en dan ook voor schadevergoeding aangesproken moet worden.
Ludo schreef: tenzij je natuurlijk kan aantonen dat dit niet conform de regels is gebeurd.
Dat is onjuist.
De crux zit 'm in de wettelijke bepaling van de 'conformiteit' -dus dat een zaak de eigenschappen moet bezitten die daaraan, objectief gezien, gesteld kunnen (en mogen) worden!

Wat jij stelt is dus niet juist: jìj als (particuliere) consument bent belast met een hele lichte vorm van bewijsvoering.
Daarentegen is de leverancier bedeeld met de zware bewijslast: deze moet aantonen dat een zaak door onoordeelkundig gebruik ('misbruik') kapot is gegaan (...binnen de termijn dat zo'n zaak, normaal gesproken, zonder defecten zou moeten zijn gebleven).

Als 't goed is, is binnen de Belgische wetgeving zo'n regeling, die qua strekking overeenkomt met de Nederlandse, voorzien.
Inmiddels is, als het goed is, door "Brusselse wetgeving", binnen de gehele Europese Unie deze conformiteitregeling gecodificeerd -dus in de "eigen" nationale wetgeving ingepast).

Maar goed: genoeg juristerij.... O.P. moet zo snel mogelijk 'zijn' inbouwer (schriftelijk!) aansprakelijk stellen (en vervolgens contact opnemen met zijn raadsman of rechtbijstandsverzekeraar) voor verdere stappen indien de inbouwer niet mee wenst te werken.

Greetz,
JanW
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Ludo
6th Gear member

nou ja, hoe juridisch de puntjes op de i staan weet ik niet.
ik heb er geen ervaringen mee. 8)

Jan W heeft het hierboven over "in loon dienst".
ik denk dat je dit ook zo mag zien, de inbouwer heeft in feite niets met de aankoop te maken, hij krijgt alleen de opdracht voor montage toegewezen.

maar beide hebben jullie een punt, TS kan als eerste contact opnemen met de inbouwer, met de vraag hoe de verdere afhandeling/oplossing zal gebeuren.
persoonlijk zou ik dit (nog) niet schriftelijk en/of aangetekend doen, eerst de reactie afwachten.

bart simpson schreef:Chiptunen is in uw land zelfs wettelijk verboden, u ziet het niet als een probleem toch is het alleen op dat vlak een potentieel serieus probleem.
dank voor de herinnering Bart, ik ben me heel bewust van deze feiten. :wink:
maar om eerder geschreven woorden niet (weer) te verdraaien, heeft dit (verboden) probleem niets, maar dan ook niets te maken met het feit, dat een gechipte motor probleemloos kan draaien.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Daar heb jij ook eens gelijk als het er om gaat dat een gechipte auto probleemloos kan draaien, ze doen het alleen soms niet, dat is net als met gasauto's.
Ludo
6th Gear member

het halve forum staat er vol van, weinigen met problemen.
(bijna) alleen jij alweer. #-o

maar goed, daar gaan we toch niet weer een discussie over opstarten?.
dat is hier toch helemaal niet relevant.
V70 T5 assen
5th Gear member

Ik lees hier met veel genoegen het hele verhaal hier , zeker de eeuwige discussie tussen Bart en Ludo :) .

Ik ben verder geen jurist en Volvo is in deze zeker niet aansprakelijk , maar als consument mag je domweg wel verwachten dat het 1 en ander langer meegaat dan 40000km .
Dus als noch het inbouwstation noch vialle dit verzoek tot inbouw van gasfx in deze wagen heeft ontraden zal 1 van deze partijen over de brug moeten komen .

Off topic het is toch jammer dat in dit land diesel middels ons belastingstelsel voor een hoop mensen te duur wordt en dat we dat met deze gas ellende zitten met al de nadelen korte actieradius extra tank in de wagen.....en een kapotte motor :(
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Avalanche
2nd Gear member

Moest dit nog een bijdrage kunnen leveren aan deze stevige discussie...

Deze LPG-inbouwer geeft garantie op de kleppen en klepzittingen tot 100.000 km, weliswaar via een extra verzekering die de klant erbij moet nemen. De premies zijn in ieder geval zeer betaalbaar.

http://www.drivesystems.be/?page=117
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je geeft doorgaans alleen een extra garantiemogelijkheid als je risico groter (onbeheersbaarder) wordt, tot 100.000km is trouwens nog best mager
Volvo for life
V70 T5 assen
5th Gear member

Avalanche schreef:Moest dit nog een bijdrage kunnen leveren aan deze stevige discussie...

Deze LPG-inbouwer geeft garantie op de kleppen en klepzittingen tot 100.000 km, weliswaar via een extra verzekering die de klant erbij moet nemen. De premies zijn in ieder geval zeer betaalbaar.

http://www.drivesystems.be/?page=117
Is dit van jou dan een bijdrage ?, teneerste de topic starter woont niet in belgie ten tweede wat bart zegt je koopt geen volvo voor 100k .
Oftewel als de LPG inbouw wel goed gedaan is met evt flashlube dan is er de eerste 100.000 km waarschijnlijk niets aan de hand en is deze verzekering gewoon weggegooid geld.
( en je gaat toch niet lpg rijgen om na 5 jaar nog niet op 100k te zitten??)
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

De Belgische gasinbouwer lijkt iig ook niet zo zeker van zijn lpgzaak.
Volvo for life
bartv70
5th Gear member

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar wat heeft Volvo in technische zin veranderd aan de motoren?
Voorheen waren de motoren zeer geschikt voor LPG, waarom nu niet meer en wat is het voordeel voor Volvo
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Door een andere materiaalsamenstelling van de kop en de niet hydraulische kleppen voldeed de motor aan de strengere emissie eisen.
Die motoren maak je voor een wereldmarkt, de LPG markt is mede door toedoen van overheden wereldwijd gezien een verwaarloosbare markt gebleken waardoor autofabrikanten met lpg als brandstof in de ontwikkeling van nieuwe motoren geen rekening hebben gehouden.
o.a. Audi, BMW, Mercedes en Toyota ondersteunen gas evenmin.
bartv70
5th Gear member

Da's duidelijk, wel jammer dat overheden al jaren lang het gebruik ontmoedigen.
Overduidelijk een keuze van financiele aard.
LPG is schoon, maar levert de staat te weinig op
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het staat een overheid vrij om er (net als bij benzine en diesel) accijns op te gaan heffen.
Onze eigen overheid heeft de bi-fuels van Volvo voor NL de nek omgedraaid, er was op gas af fabriek een BPM vrijstelling, die verviel in 2004 om in 2009 weer terug te komen, daarop kun je als fabrikant nooit anticiperen c.q. kostenverantwoord ontwikkelen.
Avalanche
2nd Gear member

s dit van jou dan een bijdrage ?, teneerste de topic starter woont niet in belgie ten tweede wat bart zegt je koopt geen volvo voor 100k .
Oftewel als de LPG inbouw wel goed gedaan is met evt flashlube dan is er de eerste 100.000 km waarschijnlijk niets aan de hand en is deze verzekering gewoon weggegooid geld.
( en je gaat toch niet lpg rijgen om na 5 jaar nog niet op 100k te zitten??)
De verzekering wordt aangeboden op LPG-installaties van het Italiaanse merk BRC. Ongetwijfeld zijn er ook LPG-installateurs in Nederland die BRC plaatsen.

Volvo geeft op zijn nieuwe wagens een algemene garantie van 2 jaar. Als er daarna iets aan je wagen is, draai je zelf op voor de kosten. Laat je je nieuwe Volvo op LPG leggen en neem je die verzekering erbij, dan heb je een garantie op je kleppen die langer doorloopt dan de algemene garantie die Volvo zelf geeft. Afhankelijk natuurlijk van het aantal kilometers die je per rijdt natuurlijk, maar ik veronderstel dat iemand die 50.000 km per jaar doet, toch met een diesel rijdt.

Onze huwelijksfotograaf reed met een Volvo XC90 D5. Na 3 jaar gaf zijn motor er de brui aan. Total loss. Volvo gaf geen garantie en hij moest zelf opdraaien voor de kosten van de nieuwe motor. Enkel de werkuren moest hij niet betalen. Een kleine compensatie van de dealer. Conclusie, of je nu op diesel, benzine of LPG rijdt, 2 jaar na aankoop heb je geen garantie meer.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat is een verkeerde conclusie, 24 maanden plus 12 maanden coulance maakt 36 maanden zekerheid, na 36 maanden heb je als zakelijke koper inderdaad geen garantieaanspraken meer maar als particuliere consument heb je die krachtens het consumentenrecht wel degelijk.
Die eerste 24 maanden kent overigens geen kilometerbeperking
HSRN850
4th Gear member

Blijft interessant :)

Zoals ik eerder vermeldde, mijn pa heeft sinds een jaar zijn 2.4 V50 op gas. Reeds 30.000 km gereden. Heb er vorige week in Italië nog mee gereden, hij loopt perfect. Het komende jaar wordt dus spannend begrijp ik? :)

Ik heb eerder alleen gevraagd wanneer het nu aan te raden is de kleppen te stellen, om problemen te voorkomen, of ze zo lang mogelijk uit te stellen. Daar kreeg ik nooit een duidelijk antwoord op. Ik zou graag van Bart, Ludo en AlexV70 (als klep-stel-expert :P ) een antwoord hebben :) Hoop dat dat niet te veel eisend is... Inbouw door Mesman, uiteraard met Flashlube.

In iedergeval veel succes voor de topicstarter!
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”