cilinderkop 2.4 motor bij LPG gebruik

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
LodewijkEmmen
Starter

Mijn V70 (140PK, bj. 2007) op LPG heeft bij kilometerstand 40.000 uitgestelde kleppen. De kop moet feitelijk vervangen of gereviseerd worden. Voor km stand 100.00 zal die dure reparatie waarschijnlijk herhaald moeten worden. Het probleem is bekend bij Volvo en bij revisiebedrijven. Wie heeft dezelfde ervaring als ik en hoe ben je er mee om gegaan? Wat heeft je Volvodealer eventueel voor kunnen betekenen?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

De Volvodealer gaat in deze niets voor je betekenen, het valt namelijk onder geen enkele garantie of coulanceregeling vanuit Volvo, Volvo ondersteund gasinbouw niet (al wat jaren) en iedere dealer kent dat standpunt uitermate goed, vervoeg je met dit probleem bij de gasinbouwer, hij is tenslotte de veroorzaker van dit probleem.
aertssenhjc
5th Gear member

En deze zal zich beroepen op de kleine lettertjes. Gas is lekker goedkoop rijden, maar heeft ook zijn keerzijde.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
LodewijkEmmen
Starter

Werk je voor Volvo Bart? Het eerste deel van je antwoord is het standaard riedeltje van de dealer. Formeel wel juist maar je kunt er niets mee. Het tweede deel van je antwoord is inderdaad wat ik wil (trachten) te doen. Toch bedankt maar levert geen nieuwe wijsheid op.
aertssenhjc
5th Gear member

Dit is heel erg vervelend voor je. mischien een revisie kop te koop...probeer eens in Duitsland.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

LodewijkEmmen schreef:Werk je voor Volvo Bart? Het eerste deel van je antwoord is het standaard riedeltje van de dealer. Formeel wel juist maar je kunt er niets mee. Het tweede deel van je antwoord is inderdaad wat ik wil (trachten) te doen. Toch bedankt maar levert geen nieuwe wijsheid op.
ik werk daar idd, ontraad klanten gasinbouw ten sterkste met de eerder genoemde argumenten, roep dat hier ook al een jaar of wat, met hele discussies over mijn ongelijk in deze materie.
Heel af en toe meent een klant dat hij dan toch gas in moet laten bouwen en dit is dan ook even regelmatig de uitkomst van die opdracht.
Ludo
6th Gear member

ik ben nog geen enkele Volvo tegengekomen waarvan de kleppen uitgesteld waren bij 40.000km.
hoe vaak zijn ze dan al gesteld?.
en een Volvodealer die kan voorspellen dat de kop bij 100.000km weer moet vervangen worden?. =D>
zitten ze verlegen om werk, of moet men de 'crisis' ergens recupereren?.

doe zoals Mr Simpson zegt, ga naar de gasinbouwer, die weet tenminste waarover hij praat.
LodewijkEmmen
Starter

Dit is wel een interessant thema wat je daar aansnijdt Bart. In hoeverre moet een Volvo dealer een particuliere klant ontraden de auto te kopen als hij stelt op LPG te willen gaan rijden? Mag je je dan beperken tot standaard teksten als "niet ondersteunen en geen garantie aanspraken" en meer van die eufemistische bla-bla? Hoe zit het nou eigenlijk met business ethics in deze? Voor de goede orde, ik rijd inmiddels in mijn vierde Volvo sinds '92 en ben verslingerd aan de heerlijke auto's die het merk bouwt. Ik ben bijzonder benieuwd naar je antwoord.
LodewijkEmmen
Starter

Nou Ludo,

Had vandaag nog telefonisch contact met Volvo NL (het klachtenlijntje). Aldaar wist men mij te vertellen dat dit soort berichten vaker worden gehoord maar dat Volvo hierin geen verantwoordelijkheid draagt (zie garantievoorwaarden etc.)

Komt dus zeker vaker voor en ik zoek contact met lotgenoten die er zeker zullen zijn.
Gast

40.000 km is idd wel heel vroeg.
Als er nog nooit eerder is gesteld, zijn de kleppen zeker nog niet uit gesteld. Nagenoeg onmogelijk.

Lees hier ook even, ik ben inmiddels ervarings deskundige. :wink:
klepspeling controleren

Vervolgens kwam dit er later over heen (was te laat met stellen):
cilinderkop revisie
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

LodewijkEmmen schreef:Dit is wel een interessant thema wat je daar aansnijdt Bart. In hoeverre moet een Volvo dealer een particuliere klant ontraden de auto te kopen als hij stelt op LPG te willen gaan rijden? Mag je je dan beperken tot standaard teksten als "niet ondersteunen en geen garantie aanspraken" en meer van die eufemistische bla-bla? Hoe zit het nou eigenlijk met business ethics in deze? Voor de goede orde, ik rijd inmiddels in mijn vierde Volvo sinds '92 en ben verslingerd aan de heerlijke auto's die het merk bouwt. Ik ben bijzonder benieuwd naar je antwoord.
"resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst" heb deze zin even geleend, maar hij is wel passend in dit geval.
Als men bij Volvo (maar ook bij o.a. Toyota en BMW en Mercedes) heel ondubbelzinnig aangeeft gas niet te ondersteunen omdat zij als fabrikant op basis van hun kennis en ervaringen de motoren er niet geschikt voor achten moet je met voorkomende problemen bij de gasinbouwer zijn, dat is ook steevast de veroorzaker ervan, doe dus vooral een beroep op zijn business ethics.
Het "Volvo kan uitstekend op gas" is imho net zulke eufemistische bla-bla, alleen dan door de gasinbouwer
daf46
2nd Gear member

Mag ik het als volgt samenvatten:
1. 40.000km voor uitgestelde kleppen is wel zeer snel
2. Indien dit zo is, lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat er een probleem is met de gasinstallatie (veel te arm afgesteld) , of maar lijkt me minder waarschijnlijk is de kop een zeer slecht exemplaar.
3. Het is van groot belang dat de gasintallatie goed afgesteld is.
4. Vermits er geen hydro-stoters (sinds +/-1999) meer zijn moet je zowiezo de klepspelingen goed opvolgen.
5. Volvo doet afstand van garantie-perikelen ivm gas-installaties (lijkt me niet overstandig vermits zij het niet zelf inbouwen). Lijkt me van dezelfde orde als luidsprekers opblazen met niet aangepaste versterker en dan garantie claimen bij de luidspreker fabrikant.
6. Mits 3 en 4, zijn hogere kilometerstanden met een >2000 motor op gas wel degelijk mogelijk.
(voor 6. baseer ik mij op de hoogste km standen tabel hier op het forum, ik neem aan dat die met +300.000km niet reeds tien koppen hebben vervangen)
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Ik vind 40k wel erg vroeg voor nu al een koprevisie.

Wel hoorde ik, toen ik mijn vorige wilde vervangen (een V70 classic, 140 pk) dat de nieuwere motoren wat minder ging op gas, (da's een van de reden voor de overswitch naar diesel) maar 40.000 km ???
Deze classic had ik op ruim 300k staan, nog met dezelfde kop. Geen enkel probleem.
En die 940 (maar dan praat je over een heel andere motor) stond op ruim 600k ook met LPG, met dezelfde kop, wel met sommige kleppen oversized schijfjes voor de insiders.

Nu met deze diesel hoop ik ook wel over de 500k te gaan, staat nu op 200k
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20

C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Heb zelf net even teveel "overleden" koppen gezien van rond die kilometerstand, daar is mijn persoonlijke afwijzende mening over gas ook op gebaseerd, tot op heden is die constatering hier steevast afgedaan met "leugens".
Het is lullig voor de topicstarter maar geheel onbekend is dit probleem dus absoluut niet, het ontraden van gasinbouw getuigt naar mijn idee dus ook zeker wel van business ethics, wat iemand daarna doet is min of meer zijn eigen zaak c.q verantwoordelijkheid.
S60 170pk Lpi
4th Gear member

bart simpson schreef:Heb zelf net even teveel "overleden" koppen gezien van rond die kilometerstand, daar is mijn persoonlijke afwijzende mening over gas ook op gebaseerd, tot op heden is die constatering hier steevast afgedaan met "leugens".
Ahhh...
LodewijkEmmen
Starter

Het ontraden van LPG inbouw, reagerend op het laatste bericht van Bart, is inderdaad een kwestie van business ethics maar afhankelijk van de mate van duidelijkheid waarmee je dat doet als dealer. "Volvo ondersteunt het niet, etc...." is minder helder als "Niet doen, krijg je spijt van." Realiseer je dat de consument een kennisachterstand heeft en vertrouwen stelt in de (peperdure) dealer waar hij zijn 4e Volvo gaat bestellen. Daarom ook kan ik mij niet vinden in je afsluiting "..wat iemand daarna doet is min of meer zijn eigen zaak.." In ieder geval stelt het gebrek aan klare taal, ongetwijfeld ingegeven door de commerciele spagaat (klant moet toch eigenlijk liefst wel die auto kopen) mij met terugwerkende kracht hevig teleur. Weetje, een nieuwe V70 is geen broodje kaas!

Toch constateer ik dat ik binnen 1 dag al wel veel boeiende reacties kreeg, maar geen enkel antwoord op mijn initiele topic
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Als ik gasinbouw hier ontraadt wordt ik welhaast geslacht door de "deskundigen" die menen dat het allemaal wel probleemloos kan, die mij dan ook keer om keer om concrete gevallen vragen waarin het dan fout gegaan is, hier is er dan een, en je bent niet de enige.
"Volvo ondersteund het niet" behoeft natuurlijk een nadere onderbouwing, maar als "Volvo het niet ondersteund" mag een klant natuurlijk ook altijd vragen waarom dat zo is.
Volvo for life
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Als ik gasinbouw hier ontraadt wordt ik welhaast geslacht door de "deskundigen" die menen dat het allemaal wel probleemloos kan, die mij dan ook keer om keer om concrete gevallen vragen waarin het dan fout gegaan is, hier is er dan een, en je bent niet de enige.
daar heb je dan érg lang op moeten wachten, op deze eerste. :lol:

maar nog steeds, lees ik nergens wat hier precies fout is gegaan.
er word hierboven enkel geschreven dat de kop moet vervangen worden, omdat de kleppen uitgesteld (zouden) zijn.
en bij 100.000km zou het weer moeten gebeuren?
nergens staat hoe vaak ze dan al gesteld zijn, of waarop het gebaseerd is dat dit bij 1 ton wéér moet gebeuren.
kan het misschien zo zijn, dat Mr LodewijkEmmen bij garage Mr Simpson geweest is?. :lol:
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Meten is weten toch?, trek een 2000+ "gas kop" los en je weet genoeg Ludo. Je kunt natuurlijk tot in het onredelijke gas blijven verdedigen maar het is gewoon overduidelijk dat de nieuwere Volvo koppen minder goed met gas overweg kunnen. Heeft weinig met "Fout" te maken. Wil er wel bij zeggen dat ik denk, net als anderen al hebben aangegeven, dat 40d KM wel errug kort is.

Punt twee is het kleppen stellen icm ons zuinige ollanders. Niet nodig en te duur todat de boel echt stuk is. Weet niet of de Belgen daar anders in zijn.

Beste optie lijkt mij om voor gas motoren dan maar gewoon vroeg '99 nokkenassen te bestellen icm hydro stoters.. :smilebox:
koster
3rd Gear member

Hallo allemaal,

Kocht mijn v70 bjr 2002 g3 met 190000 op de teller,ben nu bij de 260000 bijna, en nog geen problemen.
Toeval?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”